Salinero en Anky heroveren verloren terrein in Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Salinero en Anky heroveren verloren terrein in Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:28

Ik heb de kur van Anky en Steffen gezien. En ik moet zeggen...ze hebben beiden sterk gereden met hier en daar wat fouten.
Anky had volgens mij haar handen vol aan Salinero en ik zag haar een paar flinke ophoudingen maken om Salinero bij zich te houden. Vooral voor het inzetten van de wissels. Ze kwam een aantal keer ook niet uit qua muziek maar dat is even bijzaak. Ze had een foutje in de eerste uitgestrekte draf. Ik vond het schakelen van de appuyementen van links naar rechts en andersom ook niet vloeiend. En ik heb Salinero wel eens beter zien piafferen. Maar het zag er verder allemaal top uit.
Bij Steffen kreeg ik het idee dat Ravel in de pirouettes elk moment kon omvallen en of hij zijn achterbenen nog wel van de grond zou krijgen om een sprong te maken.
Die overgang van pirouette in galop naar piaffe snapte ik ook niet helemaal. Technisch heel moeilijk maar totaal niet passend.
HP heb ik ook nog zien rijden. Hij reed een hele nette kur. De pirouettes waren wat groot gereden, vooral de eerste. En een derde plaats! 80% is natuurlijk heel gaaf.
Het commentaar van de Duitse TV was prima. Geen rare dingen. Hij vond dat de jury nu meer op één lijn zat. Het was de Duitse TV dus ook al opgevallen dat er in het begin wat "apart' gejureerd was.
Kortom: het was boeiend om te kijken en heel spannend wie uiteindelijk zou winnen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:45

sterre2009 schreef:
Met verbazing heb ik gekeken naar de scores die ons NL jurylid F. Verbeek aan de Nederlanders heeft gegeven.

Dat Verbeek een hekel heeft aan alles wat riekt naar de van Baalen familie is niets nieuws,
maar dit sujet zorgt er ook elke keer voor dat de Nederlanders er altijd heel bekaaid afkomen.

Deze theetante moet gewoon lekker thuisblijven.

Zeg Sterre, geeft dat nou een kick, zo lekker ongenuanceerd iemand veroordelen, en niet gebaseerd op de feiten.
ik ben even snel door de uitslagen gegaan en wat blijkt: Verbeek heeft helemaal niemand onderuit gehaald. Ook niet de door jou genoemde Marlies van Balen.
.
De feiten:
Ojay in de special:geen Verbeek in de jury, resultaat:16/12/21/16/14
Miciano in de Interm. Verbeek bij M, resultaat:10/8/9/8(VERBEEK)/6
Ojay in de Gr. Prix, Verbeek bij C, resultaat:13/25/15(VERBEEK)/7/9
Waar zit dan dat gesuggereerde anti Van Balen gedrag??? Shoot me. De theetante moet maar gewoon doorgaan met jureren, en onze Sterre gaat op handwerk les.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:23

Heb marlies ook in de gps gezien maar vond het ook niet fantastisch. Leek wel of ze de trein moest halen zo snel ging ze door de baan waardoor het allemaal heel rommelig en niet afgewerkt uitzag.
Vond Anky in de Kur beter dan Steffen. Gun het hem wel hoor maar zn pirouetten waren inderdaad heel slecht..... Wel een super relaxt paard die Ravel.... Zit beter in zn vel dan Salinero denk....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:27

Dat vind ik net niet, vond hem verslechterd sind las vegas. Paard was doffer in zijn uitdrukking. verruimingen waren eerder lang maken in het lichaam en op voorhand vallen.
En verder idd rommelig. Wel coole bok hoor, maar ik vond Salinero er beter uitzien.

raizarobin schreef:
Heb marlies ook in de gps gezien maar vond het ook niet fantastisch. Leek wel of ze de trein moest halen zo snel ging ze door de baan waardoor het allemaal heel rommelig en niet afgewerkt uitzag.
Vond Anky in de Kur beter dan Steffen. Gun het hem wel hoor maar zn pirouetten waren inderdaad heel slecht..... Wel een super relaxt paard die Ravel.... Zit beter in zn vel dan Salinero denk....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:41

Sterre heeft zich bij de van Baalen fans gevoegd en heeft ergens de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :D

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:37

Ik heb ook gekeken :j kwam er toevallig op.

Ik vond Anky's proief netter dan die van Steffen.Zij had ook niet alles perfect maar vond het een nette kür. Bij Steffen viel het vooral op dat bij zijn verruimingen zijn paard op de voorhand viel.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:01

Horsedances schreef:
Het stukje van SP en Ravel van uitgestrekt galop naar piaffe en daarna stap is muzikaal een aanfluiting en choreografisch
gezien flanswerk.

Eerder onconventioneel zou ik het noemen, en heel erg onverwacht als je de kuur niet kent, maar natuurlijk wel ongelofelijk moeilijk om uit te voeren. Het is ook een kunst om echt goede muziek te maken met deze elementen achter elkaar, misschien iets voor Wibi? ;)

Had SP dan in Las Vegas niet dezelfde muziek en Kür, toen heb ik niemand horen klagen en had hij ook zulke hoge percentages.

Dat Ravel op de voorhand zou vallen in de uitgestrekte gangen zoals hier een paar mensen beweren vind ik wel een rare bewering, zelden zie je een paard zou mooi ook van achteren verruimen. Misschien kijken sommige mensen teveel door een oranje bril en zijn ze voorbeengesmijt gewend.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:06

Ben ik helemaal mee eens Hermelientje. Ravel was een van de weinige paarden die ook van achteren verruimde in de uitgestrekte gangen. En dit zag ik gister niet bij Salinero, terwijl die dat ook kan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:10

Hermelientje schreef:
Dat Ravel op de voorhand zou vallen in de uitgestrekte gangen zoals hier een paar mensen beweren vind ik wel een rare bewering, zelden zie je een paard zou mooi ook van achteren verruimen. Misschien kijken sommige mensen teveel door een oranje bril en zijn ze voorbeengesmijt gewend.

Ravel is eveneens een voorbeensmijter!! :-)
Hij liep in de verruimingen niet op de achterhand en maakte zich lang (dus niet dragend) waardoor hij wel zwaaide met de voorhand, maar dit dus vlakker werd, want de draag-en stuwkracht ontbrak om te blijven komen zeg maar. daardoor viel hij op de voorhand, omdat hij zijn beweging niet mooi kon afmaken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:25

Maar hij gebruikt zijn achterhand wel. En dat zag je bij veel paarden gister niet. Het waren er maar enkele die dat gisteren deden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:02

Ach zelfs een penny viel dat op...

Als de winnende kür van SP hét nou is, dan ga ik wel iets anders doen....

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:36

Na de scores van alle dressuurproeven van Aken gezien te hebben krabde ik mezelf ook even achter het oor en vroeg me af wat er nu eigenlijk nog leuk is aan het rijden van wedstrijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:02

bulck schreef:
Ravel is eveneens een voorbeensmijter!! :-)
Hij liep in de verruimingen niet op de achterhand en maakte zich lang (dus niet dragend) waardoor hij wel zwaaide met de voorhand, maar dit dus vlakker werd, want de draag-en stuwkracht ontbrak om te blijven komen zeg maar. daardoor viel hij op de voorhand, omdat hij zijn beweging niet mooi kon afmaken.

Ik denk dat ik jou niet begrijp. Dragend wil zeggen kort en is dus verzameld en dat is precies het tegenovergestelde van uitgestrekt. Dragend levert een verzamelde gang op en stuwend een uitgestrekte gang en dit zijn uitersten in de gangen van kort naar lang (over veel terrein of over weinig terrein).
Volgens de omschrijving van uitgestrekte draf (zie wiki en KNHS):
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. Bij de overgang naar verzamelde draf wordt weer meer gewicht op de achterhand genomen.

Passen verlengen en tegelijkertijd benen diagonaal bewegen betekent dus dat passen zowel achter als voor langer moeten worden in gelijke mate. In de vorige Dressuur (tijdschrift dat Bit abonnees krijgen) legde Sander Marijnissen het prachtig uit. Het paard moet een soort harmonica zijn, kort in de verzameling en lang en uitgerekt in de uitgestrekte gangen. Ik weet niet of mannen ook Bit lezen ;) ik heb de Dressuur al weer doorgegeven dus kan niet precies citeren maar misschien vind je hem nog ergens, mooi interview vond ik zelf.

Voorbeensmijten of steekdraf krijg je als je voor tegenhoudt en achter blijft drijven, de beenafwikkeling is dan niet meer diagonaal. Op foto's of in slow-motion is dat duidelijk te zien (het paard staat dan even op 1 voorbeen terwijl het diagonale achterbeen al weer weg is, dus is het paard op de voorhand).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:16

Dragend been is niet enkel van toepassing in het verzameld werk en heeft niets te maken met korte of lange bewegingen, wel met het feit of het paard daadwerkelijk zijn gewicht op de achterhand heeft en dit ten allen tijden optimaal kan benutten. Dat dragende been zorgt er net voor dat het paard strekt zonder te versnellen, maar wel in staat stelt tot het maken van grotere passen, maar met behoud van ritme en takt. Ravel werd wel duidelijk langer en loperig ipv het beheerst wegzetten van de benen.
Dat je ze ruimte geeft om langer te worden is nog wel iets anders dan je paard erdoor te laten vallen en dat was wel het geval. Maar pas op ik blijf het wel een goed paard vinden en kan je verder wel volgen in je betoog

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:21

bulck schreef:
Dragend been is niet enkel van toepassing in het verzameld werk en heeft niets te maken met korte of lange bewegingen, wel met het feit of het paard daadwerkelijk zijn gewicht op de achterhand heeft en dit ten allen tijden optimaal kan benutten. Dat dragende been zorgt er net voor dat het paard strekt zonder te versnellen, maar wel in staat stelt tot het maken van grotere passen, maar met behoud van ritme en takt. Ravel werd wel duidelijk langer en loperig ipv het beheerst wegzetten van de benen.
Dat je ze ruimte geeft om langer te worden is nog wel iets anders dan je paard erdoor te laten vallen en dat was wel het geval. Maar pas op ik blijf het wel een goed paard vinden en kan je verder wel volgen in je betoog

Ok nu kan ik jou ook volgen. Dan krijg je nog meer afdruk en schoudervrijheid zonder te versnellen, dus een nog betere uitgestrekte draf, dat bedoel je natuurlijk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:24

Idd, maar ik begrijp jouw insteek van voorbeenzwaaien ook hoor. idd klopt dan dat diagonaal benenspel niet meer, zoals het geleerd wordt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:27

Ik heb alleen de kur gezien. En als je dan praat over correct gereden zijn dan voldoen heel erg veel paarden niet meer aan dat ideaalbeeld.
er zijn correct gereden paarden met minder bekende ruiters die nog niet aan de absolute wereldtop aangeland zijn die daar betere proeven hebben laten zien dan de wereldtoppaarden. Rijden aan de top is nog steeds een politiek spelletje waarbij naam en faam zeker 75% van het puntentotaal uit mogen maken.
Je ziet hele grove fouten die maar matig bestraft worden, noem dus maar de steekdraf maar ook het uitzwaaien van de achterhand in het omstellen in de appuyementen, noem het in galop vallen in de uitgestrekte draf. Je ziet hele mooie dingen die maar matig beloond worden, noem een keurig gedragen piaffe passage tour.
Ach je moet je er niet aan ergeren alleen maar verwonderen en je keuze maken wil je aan de top of wil je lekker rijden.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:42

Kaja schreef:
Sterre heeft zich bij de van Baalen fans gevoegd en heeft ergens de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :D

niks tegen Van Baalen he als je ze niet kent vooral niet over oordelen.
ze is super aardig in real life.
en geeft ook super goed les.
ben echt verbeter na dat ik bij haar les;)