Operatie moet paarden met headshaking kunnen genezen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:44

MarChak schreef:
Stress zorgt vrijwel altijd voor snellere manifestatie van ziekte en/of gedragsproblemen. Het vergt echter heel veel inzicht in het dier zelf en de individuele leefomstandigheden om dat te kunnen zien, laat staan te kunnen veranderen als eigenaar zijnde.

Daar zeg je een waar woord! :j

Wellicht dat je dan toch kunt zeggen dat elk headshaking probleem neurologisch oorzaak heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:55

Is er nu al wél helder welk ´headshaking´ de ts op doelt?

Ik lees ondertussen alleen maar onderbouwing van dat ´het´ een ménsenprobleem is.

Van rijvaardigheid tot houderschap. Nog geen pathologische oorzaak gelezen.

hc

Janine1990

Re: Operatie moet paarden met headshaking kunnen genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:00

Het is niet voor niets een syndroom, HC, als al het andere is uitgesloten, staat in het artikel ;)

Ik denk dat de meeste verstandige ruiters, eerst ook naar zichzelf kijken, voordat ze een probleem op een syndroom afschuiven :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:09

Janine1990 schreef:
Het is niet voor niets een syndroom, HC, als al het andere is uitgesloten, staat in het artikel ;)

Ja en?

Een syndroom is een ziektebeeld: een verzameling van steeds tezamen voorkomende klinische verschijnselen/symptomen. Een dergelijke verzameling klinische tekenen kan meerdere oorzaken hebben. Soms is de oorzaak niet bekend, maar is het geregeld samengaan van deze tekenen dusdanig opvallend, dat men ze groepeert tot een syndroom.

In dit geval is het één klinisch verschijnsel: kopschudden. Kopschudden onder het zadel of niet, maar.... kopschudden. Is syndroom dan wel correct? en als de oorzaak niet te vinden ´is´, zet men het mes erin.

Ik vind :n :? en het chirurgische symptoombestrijding van een mensenprobleem.
Tot iemand met een pathologische oorzaak voor een kopschuddende Konik in de Oostvaarderplassen komt is dat geen sprong naar conclusie meer.

hc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:24

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Ja en?

Een syndroom is een ziektebeeld: een verzameling van steeds tezamen voorkomende klinische verschijnselen/symptomen. Een dergelijke verzameling klinische tekenen kan meerdere oorzaken hebben. Soms is de oorzaak niet bekend, maar is het geregeld samengaan van deze tekenen dusdanig opvallend, dat men ze groepeert tot een syndroom.

In dit geval is het één klinisch verschijnsel: kopschudden. Kopschudden onder het zadel of niet, maar.... kopschudden. Is syndroom dan wel correct? en als de oorzaak niet te vinden ´is´, zet men het mes erin.

Ik vind :n :? en het chirurgische symptoombestrijding van een mensenprobleem.
Tot iemand met een pathologische oorzaak voor een kopschuddende Konik in de Oostvaarderplassen komt is dat geen sprong naar conclusie meer.

hc

Ik kan het niet volledig met je oneens zijn, maar ik ben gewoon van mening dat die wetenschappers zich veel verder verdiept hebben in dat syndroom, dan wij ons voor kunnen stellen. Zo'n onderzoek duurt jaren. Ik denk niet dat ze zoiets om een, wat jij beschrijft, mensenprobleem, gaan onderzoeken. Dan zullen er wel boeken worden/zijn geschreven waarin men zegt dat het ligt aan de omgang met paarden.
Anyway, veroorzaakt door mensen of niet, het syndroom kan heel veel schade aan het paard toerichten. Heerlijk dat er een oplossing is, lijkt mij.

Niet elke paardenhouder is onwetend hoor, niet elke paardenhouder is egoïstisch. Enerzijds begrijp ik je berichten wel (in de verschillende topics), maar anderzijds moet je niet te veel gaan generaliseren, zo komt het een beetje op mij over.
Niet alles is psychologisch. Waarom zou anders de levensverwachting van mens en dier tegenwoordig zoveel hoger liggen, dan vroeger? Vraag ik me dan af.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:34

Huertecilla schreef:

hc

Inderdaad.. dat een paard in de wei ook 'hoofd'schudt, wil misschien alleen maar zeggen dat hij daar ook nog stess ondervindt door mensen veroorzaakt.

Dat er ergens misschien één wild paard geboren wordt met neurotisch kopschudden zou theoretisch kunnen. Maar dat het er zoveel zijn dat ze er een heleboel testpaarden voor gaan opereren wil volgens mij zeggen dat het niet om een groep paarden gaat met een aangeboren/neurotisch probleem.
Dan is het een probleem dat later ontstaat door de omgeving en die omgeving is dus de mens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:46

Vermoedelijk is het dus hetzelfde type ruiter-geneeskunde als deze die wolfskiezen verwijdert en zenuwsnedes uitvoert ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:57

Aangezien een paard niet kan praten, is het maar te hopen dat het probleem na de operatie inderdaad helemaal verholpen is, en dat paarden na de ingreep pijnvrij zijn. Ik vind zelf het woord "headshakingsyndroom" nogal een vage term, zoiets als "koliek", een verzamelnaam, waar een heleboel oorzaken voor mogelijk zijn... Er schijnen inderdaad paarden te zijn, die verschrikkelijke zenuwpijn hebben, vergelijkbaar met mensen die de zwaarste vorm van chronische hoofdpijn hebben.
Als dat alleen maar door een soort zenuwsnede verholpen kan worden, zou ik zeggen in vredesnaam dan maar. Maar het is de vraag waardoor het ontstaat. En hebben wilde paarden er geen last van, komt dat dan door natuurlijke selectie, of doordat er niet iemand aan hun hoofd zit te raggen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:05

Citaat:
Ik vind... en het chirurgische symptoombestrijding van een mensenprobleem
.

Niet mee eens - het paard geeft door middel van hoofdschudden aan dat het pijn/ongemak ondervindt. Het is niet de vraag of dat 'lastig' is voor de ruiter - de gedachte is natuurlijk domweg om het paard van pijn of andere ongemak veroorzakende prikkel af te helpen. Iedereen die een headshaker heeft (gehad) of ermee te maken krijgt heeft een lange weg te gaan om de talloze, soms kleine, oorzaken op te sporen. Het is niet zo dat er 'zomaar' een chirurgische ingreep gedaan kan worden - als arts kijk je echt toch wel even verder voordat daartoe besloten wordt.

Tja en symptoombestrijding... ach, HC ook jij zult je realiseren dat ( ook in de humane geneeskunde) niet alles reparabel is. Soms is er geen andere weg dan symptoombestrijding om het leven voor de patient dragelijk te maken. Het is niet anders..

Waarbij ik maar meteen wil opmerken dat de "oproep" die hier eerder gedaan werd ( "geweldig, zijn er bokkers die het gaan proberen? Alsof zoiets een snoepje van de week is!) helemaal geen pas geeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:20

Jannepauli schreef:
Waarbij ik maar meteen wil opmerken dat de "oproep" die hier eerder gedaan werd ( "geweldig, zijn er bokkers die het gaan proberen? Alsof zoiets een snoepje van de week is!) helemaal geen pas geeft.

Kwestie van lezen, ik schreef dit namelijk.
Ik heb geschreven: "Volgens mij is het een geweldige mogelijkheid voor paarden die hier aan lijden. Zijn er ook bokkers die het willen gaan proberen bij hun paarden met HSS?"

Ik geloof niet dat het een snoepje is, zoals ik het schreef. 8)7

maiks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:03

Headsheaking is een syndroom dat vele oorzaken kan hebben, van tanden, harnachement, zon, pollen, stof, regen, stress, reactie op enting of virussen, zenuwpijn, ga zo maar door.

De verschijningsvorm kan in heftigheid verschillen maar geloof me het is echt even anders dan eens wat schudden tijdens het rijden. Van een headsheaker kun je heel wanhopig worden en het is moeilijk aan te zien hoe ongelukkig je paard is.

De oplossingen liggen in het 1 voor 1 uit proberen uit te sluiten van triggers, zoals andere omstandigheden voor het paard zoeken, niet meer rijden, andere omgeving (b.v. zonder bomen, bij strand) neusnetje, ogen beschermen, ander hoofdstel met wel/geen bit, voedingssupplementen, bepaalde geneesmiddelen, chinese kruiden, stoppen met enten etc.

Een operatie is een laatste redmiddel maar ik kan er niet tegen zijn dat er naar nieuwe oplossingen gezocht wordt voor dit gecompliceerde probleem, gezien de kosten zal het heus niet zomeer te pas en oppas worden toegepast.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:48

Ik heb er een beetje moeite mee dat veel mensen hier ervan overtuigd zijn dat het headshaken door de mens wordt veroorzaakt. Tuurlijk kan stress het een en ander verergeren en zijn er inderdaad paarden die shudden omdat ze last hebben van het harnachement, maar de mens zorgt er mijn inziens niet voor dat een paard door de pollen en/of zonlicht gaan shudden. Hoe willen jullie dan verklaren dat veel 'echte' headshakers alleen in het voorjaar schudden als er veel pollen in de lucht zijn en als er ook veel mensen met hooikoorts klachten rond lopen? Mijn paard schud vanaf maart tot en met juni/juli. Daarna is het over en doet ze niks meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:46

maiks schreef:
Headsheaking is een syndroom

Nee, hoor het is maar één klinisch verschijnsel. Het wordt onterecht een syndroom genoemd. Daar begínt het al mee.

Verder zijn alle oorzaken die jij opsomt management-problemen. Mensen zetten paarden binnen een hek op een plek die hén uitkomt en roepen dan dat het páárd een probleem heeft als daar teveel muggen, zon, stof, verkeerde bodem, weet-ik-veel-wat zijn/is.
Dat ís echter ALLEMAAL een ménsenprobleem :)*

hc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:58

HC, laten we dan een menselijk iets nemen.
PDD-Nos, dat vind jij ook een mensenprobleem waar een naam voor is verzonnen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:58

@HC
Oke, maar als je de oorzaak niet weet en je hebt alles al geprobeerd, hoe zou jij het dan oplossen...??

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:02

Huertecilla schreef:
maiks schreef:
Headsheaking is een syndroom

Nee, hoor het is maar één klinisch verschijnsel. Het wordt onterecht een syndroom genoemd. Daar begínt het al mee.

Verder zijn alle oorzaken die jij opsomt management-problemen. Mensen zetten paarden binnen een hek op een plek die hén uitkomt en roepen dan dat het páárd een probleem heeft als daar teveel muggen, zon, stof, verkeerde bodem, weet-ik-veel-wat zijn/is.

hc

Hoe verklaar je het dan dat mijn paard ook op alle andere plekken dan alleen haar eigen omgeving schud??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:02

Niet oplossen is daarbij géén keus, want je wilt je paard natuurlijk niet ongelukkig zien. Zoals al vele malen is opgemerkt hier.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:26

Sjoyceje schreef:
Hoe willen jullie dan verklaren dat veel 'echte' headshakers alleen in het voorjaar schudden als er veel pollen in de lucht zijn en als er ook veel mensen met hooikoorts klachten rond lopen? Mijn paard schud vanaf maart tot en met juni/juli. Daarna is het over en doet ze niks meer.

Headshaking => prikkeling/schade/afwijking aan een gezichtszenuw/halszenuw die daardoor de hersenen buiten proportie laten reageren op een prikkel die anders genegeerd zou worden, bv wat pollen in de neus, fel zonlicht, geur van andere paarden, wind enz.. waarbij stress dit alles nog versterkt. Oorzaken..zijn veelvuldig, maar er is wel zicht op:

Afwijking aan zenuw => zeldzaam
Prikkeling => kan door een aantal aandoeningen, bv. zenuwontsteking, EPM
Schade aan een zenuw => veelvoorkomend.. tandproblemen, ongelukken, slijtage en.. bekijk de wijze van hoofdcontrole (touwen, kettingen, knevels..), bitgebruik en met teugelcontact rijden maar eens kritisch. In sommige studies wordt tot een getal van 46% van de gevallen aan door mensen veroorzaakte schade toegeschreven.
Lijkt me dat je een headshaker dus in de eerste plaats laat binnenstebuiten keren door de dierenarts, en dan eens een maand of zes bitloos + drukloos (op de neus) gaat rijden om eens te proberen wat dat brengt (of niet rijdt). En helaas is niet alle zenuwschade omkeerbaar..

Ik ben er van overtuigd dat haedshaking erg kan terug gedrongen worden door preventie van zenuwschade, en dus een totaal ander omgang met paarden, waarbij strikt opgelet wordt dat er bij het leiden van een paard, transport en paardrijden nooit schadelijke druk kan ontstaan op het hoofd, in de mond en op/in en de hals.
Een hoop gevallen zullen blijven, maar deze die imo voor paardeneigenaars het makkelijkst te voorkomen zijn, zullen op die manier alvast vermeden worden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:45

Huertecilla schreef:
Mensen zetten paarden binnen een hek op een plek die hén uitkomt en roepen dan dat het páárd een probleem heeft als daar teveel muggen, zon, stof, verkeerde bodem, weet-ik-veel-wat zijn/is.

hc

Zal als paard toch weer begint te schudden het hek van het land open laten staan, kan ze zelf naar de plek met de minste pollen toelopen. Hoop alleen dan maar niet dat dat op de weg is..

@ Bandida: het is toch ook niet meer dan logisch dat je eerst idd het paard helemaal binnenste buiten laat keren, zadel, hoofdstel, bit etc nakijkt, stopt met rijden om te kijken of dat effect heeft, etc etc etc. Zo'n operatie overweeg je lijkt mij pas als dat allemaal niet werkt en je paard er heel veel last van heeft. En als dat zo is, dan is het toch fijn (ook voor het paard) dat zo'n operatie mogelijk is.

Bij de paarden waarbij je zou gaan opereren is er lijkt mij al helemaal geen sprake meer van rijden en wordt er geopeerd om te zorgen dat het paard gewoon op het land kan staan zonder de hele tijd te schudden.

Toen Roos nog schudde deed ze dat zonder hoofdstel (halstertouwtje om de hals) trouwens erger dan met bit, dat betekent dus dat ze heel graag met bit rijdt en een hekel heeft aan zonder hoofdstel rijden? :D

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:44

Renza schreef:
Huertecilla schreef:
Mensen zetten paarden binnen een hek op een plek die hén uitkomt en roepen dan dat het páárd een probleem heeft als daar teveel muggen, zon, stof, verkeerde bodem, weet-ik-veel-wat zijn/is.
Dat ís echter ALLEMAAL een ménsenprobleem :)* hc

Zal als paard toch weer begint te schudden het hek van het land open laten staan, kan ze zelf naar de plek met de minste pollen toelopen. Hoop alleen dan maar niet dat dat op de weg is.. [/quote]

:D _O- _O-
Laatst bijgewerkt door Sjoyceje op 02-07-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:50

Renza schreef:
Toen Roos nog schudde deed ze dat zonder hoofdstel (halstertouwtje om de hals) trouwens erger dan met bit, dat betekent dus dat ze heel graag met bit rijdt en een hekel heeft aan zonder hoofdstel rijden? :D

Of dat de geprikkelde zenuw in de hals ligt ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:00

edit, twee keer ;)
Vergis ik me of had je vroeger zo'n rood kruisje waarmee je het bericht nog even weg kon wissen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:34

Sjoyceje schreef:
Ik heb er een beetje moeite mee dat veel mensen hier ervan overtuigd zijn dat het headshaken door de mens wordt veroorzaakt.

Ik denk dat je mede op mijn post doelt. :)

Ik zeg niet dat headshaken altijd door de mens veroorzaakt wordt, ik bedoel te zeggen dat het kan. Net zo als het kan zijn dat het alleen door pollen komt. Headshaken is niet zwart wit helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:13

Het is goed dat er onderzoek naar wordt gedaan :j
Opereren gaat bij mij te ver, maar goed, mijn pony shaked pas een maand of 2. Overigens pollenallergie. Hij heeft heel erg jeuk aan zijn neus. Loopt ook constant te schuren, op stal, op de wei, in de paddock en zelfs met wandelen. Aan de muur, palen, grond, maakt niet uit.

Hij is overigens verder gewoon zijn vrolijke zelf. Neemt graag het bit aan (dit deed hij 3 maanden geleden nog niet, dus lijkt me niet dat hij daar last van heeft), zadel is goed, rug is goed. Het komt dus van een allergie, en lijkt me geen ruiterprobleem :)

Vind het erg kort door de bocht van mensen hier om de oorzaak maar meteen mij mensen te zoeken. Allergie bij mensen is ook niet altijd verklaarbaar. Of zelfs meestal niet.

Uiteraard kan headshaken door meer dingen veroorzaakt worden dan een allergie. Maar ik vind het erg kort door de bocht om meteen te concluderen dat headshaking een mensenprobleem zou moeten zijn :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 05:20

mijn pony is geen headshaker meer gelukkig.
hij heeft gewoon hooikoorts ;)

ben wel benieuwd wat de operatie moet gaan kosten.,lijkt me best kostbaar.
en stal dat je dan nog een paard overhoud met jeuk aan zijn neus waardoor het gaat schuren?.

in elk geval wel mooi dat ze zo bezig zijn met allerlei onderzoeken.
zouden ze dit soort dingen nou eerst op muizen getest hebben?
brr zie al allerlei taferelen voor me met draadjes enzo ;(