Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Alane schreef:Wat is een topruiter zonder toppaard?
Als je het paard schorst wordt de drempel vele malen hoger om het paard dmv doping aan te zetten tot betere prestaties....
Mocht bij een ruiter het vaker voorkomen dat een paard uit de sport moet ivm doping, zal die ruiter waarschijnlijk minder vaak paarden aangeboden krijgen van eigenaren....
Zonder paard geen ruiter.....
AaronYve schreef:Als het paard mee mag doen dan moet er maar een andere ruiter komen, want deze kan zich blijkbaar niet aan de regels houden.
lientjeds schreef:.
Echt doping kan NOOIT, maar andere medicijnen, die toch gevonden worden, kunnen toch nooit voor een levenslange schorsing van een ruiter leiden?
Dat daar alsof het normaal is over gesproken wordt is volledig van de pót gerukt.
Diskwalificeer maar GELIJK wegens gebrek aan basisopvoeding.Kuggur schreef:Lijkt me voor een paar sportpaarden zelfs simpeler dan voor een kudde schapen.
en wat meer rasgebonden . Sonja_vR schreef:wat betreft scheren...sja, als ik mijn paard scheer, mag hij niets eens meedoen aan een competitie , maar dat is weer een ander verhaalen wat meer rasgebonden .
Huertecilla schreef:AaronYve schreef:Als het paard mee mag doen dan moet er maar een andere ruiter komen, want deze kan zich blijkbaar niet aan de regels houden.
Sterker nog, geeft blijk van een verkeerde mentaliteit. Vervalst competitie door smoemelen met het welzijn van het paard.
Wil je die persoon op een ander paard in de competitie hoúden? Schorsen en dan eerst laten aantonen het wel begrepen te hebben en anders verlengen van schorsing.
De dopinglogica van paardensport:
Dronken van achter het stuur gehaald door de politie?
- dan moet de politie aantonen dat de bestuurder met opzet gedronken heeft
- moet de samenleving begrip hebben voor eventueel peroonlijk leed wat ertoe geleid heeft
- het toestaan als het een verder altijd veilige chauffeur is geweest
- bewijzen dat het niet ´door een ander´ in het druivensap gedaan is
- het toestaan als het van de nacht ervoor was, want de doctor had gezegd dat het dan uit je bloed is
- dan moet de aúto achter slot en grendel, de bestuurder mag gewoon blijven rijden
Dit soort rookgordijnen doen de sport nóg meer kwaad. Het brede publiek en dus de sponsoren vervreemden zich door de ´vreemde´ mentaliteit die uit dit soort uitspraken blijkt nóg verder van sport met paarden.
Een bestuurder die niet begrijpt dat je niet onder invloed achter het stuur hoort, krijgt het rijbewijs beter niet tot deze het wel snapt. Idem doping in paardensport.
hc

Horsedances schreef:Het is duidelijk dat jullie de gedachtengang hierachter niet helemaal (kunnen) volgen.
Het voorstel van de voorzitter van CHIO Aachen is naar mijn bescheiden mening ook veel reëler.
De gedachtengang om ook het paard te schorsen is ingegeven vanwege de volgende denkwijze, en het gaat hier niet alleen
om de dressuursport maar evenzo over de andere takken van de EQ-sport.
Een eigenaar kan beslissen een paard wat sneller naar de top te (laten) rijden door hem/haar verboden medicamenten te geven. Ergo de waarde van het paard zal dus stijgen. Wanneer alleen de rijder geschorst wordt, kan de eigenaar dus gewoon het paard aan een ander verkopen. Door een regel op te nemen dat zowel het paard als de rijder geschorst worden neem je de mogelijkheid weg dat deze gedachtengang cq laakbare handelswijze geld oplevert.
Theo
Horsedances schreef:Het is duidelijk dat jullie de gedachtengang hierachter niet helemaal (kunnen) volgen.
Het voorstel van de voorzitter van CHIO Aachen is naar mijn bescheiden mening ook veel reëler.
De gedachtengang om ook het paard te schorsen is ingegeven vanwege de volgende denkwijze, en het gaat hier niet alleen
om de dressuursport maar evenzo over de andere takken van de EQ-sport.
Een eigenaar kan beslissen een paard wat sneller naar de top te (laten) rijden door hem/haar verboden medicamenten te geven. Ergo de waarde van het paard zal dus stijgen. Wanneer alleen de rijder geschorst wordt, kan de eigenaar dus gewoon het paard aan een ander verkopen. Door een regel op te nemen dat zowel het paard als de rijder geschorst worden neem je de mogelijkheid weg dat deze gedachtengang cq laakbare handelswijze geld oplevert.
Theo
mick75 schreef:Wat ik me nou afvraag is of kwaadwillenden niet stiekem een verboden stof aan het paard kunnen geven, waardoor de ruiter dus een levenslange schorsing oploopt. Ik bedoel, een toppaard word goed bewaakt, maar 100% controle is nooit mogelijk, zelfs al zet je permanent een paar bewakers neer bij het paard. Je kan verboden stoffen in van alles en nogwat doen, in het hooi, bij de wortelen, door het krachtvoer mengen of wat dan ook. Een kwaadwillende medewerker van zo'n leverancier kan er dan voor zorgen dat een ruiter en/ of paard nooit meer mee mogen doen aan de sport...
Ik ben het er mee eens dat ruiters die bewust verboden stoffen toedienen om de prestaties te verbeteren geschorst worden, en bij herhaling levenslang worden uitgesloten. Maar dan wel na grondig onderzoek of het echt wel de ruiter/ eigenaar/ veearts is geweest die de stof toediende.
De nuloptie vind ik lastig. Er zijn medicijnen voor kleine kwaaltjes die het leven van het paard bij een niet gevaarlijke maar wel vervelende ziekte (mok, wondjes) verlichten, maar nog wel lange tijd aantoonbaar zijn. Ik zou het raar vinden als je drie maanden nadat je paard mok heeft gehad of een wond heeft opgelopen of voor wat voor reden ook gesedeerd moest worden je niet mag starten omdat er vage restanten van die middelen in het bloed/ de urine worden aangetroffen. Wat doping betreft is het vrij logisch dat een ruiter (en het paard) worden uitgesloten, al dan niet tijdelijk.
Wat ik echter niet begrijp is dat er geen lijst is van medicamenten en doping. Sommige verboden stoffen zijn alles behalve prestatieverhogend maar wel verboden. Het moet toch mogelijk zijn zo'n lijst te maken. Voor andere sporten bestaat die al lang, waarom voor paarden dan niet? En worden de ruiters eigenlijk ook getest? Op bijvoorbeeld concentratieverhogende middelen? En mocht dat zo zijn, kunnen ze dan ook uitgesloten worden?
, maar vanwege het door Horsedances genoemde argument een bijzonder goed idee. Hermelientje schreef:het is niet zoals veel topruiters en onze bondscoach ons willen laten geloven
Huertecilla schreef:Hermelientje schreef:het is niet zoals veel topruiters en onze bondscoach ons willen laten geloven
...en dat geeft een héél naar beeld over de mentaliteit van deze mensen.
Daar verdienen ze zich het nadeel van de zekerheid mee; de zekerheid van een verkeerde mentaliteit.
Al met al is het rookgordijn&smoezenboek nog veel schadelijker dan de incidenten op zich. Met rookgordijn&smoezenboek etalleert een schokkend groot en invloedrijk deel van de paarderwereld zich als niet-integer..
Ik begrijp in het geheeel niet waarom het wel integere deel van de paardensport daar niet het hardste over gilt.
Het is net als met kritiek op de teugeltrekkers bij ringdressuur; het zouden de die-hard dressuurliefhebbers moeten zijn die dat níet verdedigen maar moeten willlen uitbannen. Het oh zo goede en rake levenswerk van E.v.Loon heeft daaraan niet veel kunnen bijdragen helaas.
Een integere liefhebber van paardensport stelt het welzijnsrecht van het individuele paard onvoorwaardelijk boven élk competitiebelang.
Dat is het enige bestaansrecht van sport met dieren![]()
Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de echte liefhebers niet EISEN dat er schoon schip gemaakt wordt.
hc
Huertecilla schreef:Een integere liefhebber van paardensport stelt het welzijnsrecht van het individuele paard onvoorwaardelijk boven élk competitiebelang.
Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de echte liefhebbers niet EISEN dat er schoon schip gemaakt wordt.
.montiesmama schreef:Zo zijn er tal van middelen, die iedereen eigenlijk als normale verzorging van zijn paard gebruikt en die in de topsport ineens niet meer kunnen.