"Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:52

Wat voor een BS is het om de paarden te schorsen. Ik zou het zonde vinden om die top paarden uit de sport te zien verdwijnen. Zeker omdat die ook niet gevraagd hebben om ingespoten te worden (misschien soms wel, voor pijn oid, maar das een andere discussie) De ruiters intresseert me bar weinig eerlijk gezegd. Uiteraard heb je een goede ruiter nodig om een goed paard te laten presteren, maar een goede ruiter zal in mijn ogen nooit bewust doping toedienen aan een paard. Dus de ruiter die het lef heeft om een paard echt prestatieverhogende middelen toe te dienen zonder dat het paard dat nodig heeft mag van mij tot in de eeuwigheidgeschorst worden. Je brengt onnodig het leven in gevaar van een ander levend wezen, wat volledig in je vertrouwd (althans, is de bedoeling).

Dat de nul-regeling in de paardensport achterhaald is, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het echt belachelijk dat je een paardje niet eens zou mogen behandelen voor iets kleins. Uiteraard moet het niet zo zijn dat je een zwaar ziek paard zodanig moet platspuiten met medicatie om nog wedstrijden te laten lopen. Maar een 'asprientje voor hoofdpijn' moet natuurlijk gewoon kunnen.

Hoplijk komt er snel een goede verbeterde regeling.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:04

Alane schreef:
Wat is een topruiter zonder toppaard?
Als je het paard schorst wordt de drempel vele malen hoger om het paard dmv doping aan te zetten tot betere prestaties....
Mocht bij een ruiter het vaker voorkomen dat een paard uit de sport moet ivm doping, zal die ruiter waarschijnlijk minder vaak paarden aangeboden krijgen van eigenaren....
Zonder paard geen ruiter.....

Dit is ongeveer het enige waar ik het mee eens ben.
Wat een vreemde reacties hier allemaal.
Echt doping kan NOOIT, maar andere medicijnen, die toch gevonden worden, kunnen toch nooit voor een levenslange schorsing van een ruiter leiden?

Door een wedstrijdverbod voor het betrokken paard beschermen ze net het paard!
Het wordt niet gestraft, zoals hier vaak geopperd wordt, maar het is wel een sanctie naar de ruiter toe, want door je toppaard op stal te moeten laten, verkleinen je kansen aanzienlijk.
Niet iedereen, zelfs niet de allergrootste namen, heeft een ganse stal vol TOPpaarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:05

AaronYve schreef:
Als het paard mee mag doen dan moet er maar een andere ruiter komen, want deze kan zich blijkbaar niet aan de regels houden.

Sterker nog, geeft blijk van een verkeerde mentaliteit. Vervalst competitie door smoemelen met het welzijn van het paard.
Wil je die persoon op een ander paard in de competitie hoúden? Schorsen en dan eerst laten aantonen het wel begrepen te hebben en anders verlengen van schorsing.

De dopinglogica van paardensport:
Dronken van achter het stuur gehaald door de politie?
- dan moet de politie aantonen dat de bestuurder met opzet gedronken heeft
- moet de samenleving begrip hebben voor eventueel peroonlijk leed wat ertoe geleid heeft
- het toestaan als het een verder altijd veilige chauffeur is geweest
- bewijzen dat het niet ´door een ander´ in het druivensap gedaan is
- het toestaan als het van de nacht ervoor was, want de doctor had gezegd dat het dan uit je bloed is
- dan moet de aúto achter slot en grendel, de bestuurder mag gewoon blijven rijden

Dit soort rookgordijnen doen de sport nóg meer kwaad. Het brede publiek en dus de sponsoren vervreemden zich door de ´vreemde´ mentaliteit die uit dit soort uitspraken blijkt nóg verder van sport met paarden.
Een bestuurder die niet begrijpt dat je niet onder invloed achter het stuur hoort, krijgt het rijbewijs beter niet tot deze het wel snapt. Idem doping in paardensport.

hc

Kuggur

Re: "Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:12

Wat is het probleem al het medicijngebruik van de stal te rapporteren, ik houd hier schapen, en al het medicijngebruik wordt (verplicht) geregistreerd. Lijkt me voor een paar sportpaarden zelfs simpeler dan voor een kudde schapen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:16

lientjeds schreef:
.
Echt doping kan NOOIT, maar andere medicijnen, die toch gevonden worden, kunnen toch nooit voor een levenslange schorsing van een ruiter leiden?

Waarom niet? Wat denk je dat ´doping´ is? Een paard drogeren om het te scheren is zo dope als je kan bedenken :P Dat daar alsof het normaal is over gesproken wordt is volledig van de pót gerukt.
Denk ook even aan de totale tegenstelling van de noodzaak tot drogeren voor verzet tegen scheren/hoefonderhoud bij paarden die op hun opleidingsniveau beoordeeld moeten worden 8)7 Diskwalificeer maar GELIJK wegens gebrek aan basisopvoeding.

Maar goed, teug naar verboden = verboden.
2 voorbeelden:
- Een merriemiddel in een hengst/ruin.
- Een psychiatrisch middel voor ménsen in een paard.

Twee glasheldere voorbeelden van blijk van een in paardensport ABSOLUUT ongewenste mentaliteit.
Het ís verboden, het ís gevonden, de ruiter ís aansprakelijk.
Waar ligt iets onduidelijks?

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:22

voor het paard zal het geen straf zijn nee, maar het idee dat een ruiter ermee weg komt en het paard geschorst word, is gewoon raar.

Huertecilla, ik ben het met je eens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:26

Kuggur schreef:
Lijkt me voor een paar sportpaarden zelfs simpeler dan voor een kudde schapen.

Het is ook allemaal smoezenboek&rookgordijn Kuggur. Dat op zich geeft al blijk van een ongewenste mentaliteit :)*

Vraagjes aan jou Kuggur:
- zou jíj jouw paarden onder beheer laten van een coach/trainer die zegt wellicht geneesmiddelen te onthoudem als er een wedstrijd gereden moet worden?
- zou jíj jouw paarden laten berijden door een ruiter die ze zegt ze te drogeert om te scheren voor een wedstrijd als ze zich daartegen verzetten?

Door de mentaliteit die ze uiten kan je er niet op vertrouwen dat ze jouw paarden zullen respecteren :)*

Is dat wél op zijn plaatst op het hoogste niveau van sport met paarden?

hc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:26

ruiter aansprakelijk vind ik soms discutabel
ja, als ruiter behoor je op de hoogte te zijn van het wel en wee van je paard en er alles aan te doen om je paard zuiver te houden van verboden middelen
maar er zijn voorbeelden als groom die pissig is en in het holst van de nacht het dier iets toedient ,
ja het paard is gedrogeert. maar buiten de weet van de ruiter en andere betrokkenen om ,

arts denkt dat iets mag, of iets al uit het lijf is , maar het blijkt andes te zijn,
ik denk soieso dta dingen eerst grondig uitgezocht moeten worden voor je het in de media brengt,
media maakt overala een circus van en brengt schade toe aan mensen die er misschien niets mee te maken hebben
eerst de feiten weten , dan pas de telegraaf laten blaten zeg maar.

Ik ben het wel helemaal met je eens dat een dier ongeassisteerd moet presteren , dus geen stoffen om het dier braaf te houdenn, soepel te houden etc etc
een dier wat emmers troep nodig heeft om te kunnen functioneren op hoog niveau, die horen niet op dat niveau thuis, het is niet in het belang van het dier en geeft geen eerlijk beeld/competitie

wat betreft paarden(tijdelijk) schorsen zie ik het probleem trouwens niet van .
alsof het paard het ook maar iets kan schelen dat ie een maandje of twee niet mag starten. Misschien dat het een goed middel is om mensen echt wakker te schoppen wat berteft gebruik van verboden middelen

wel denk ik dat er ook wat moet gebeuren op het vlak van voorlichting van de regelgeving naar de medici toe en de ruiters/verzorgers, dat het voor een ieder duidelijk is wat wel en niet mag etc ,
dan kun je eventueel ook sancties opleggen aan de DA die bepaalde middelen dan toch gebruikt bij de paarden . want als er echt duidelijk is wat wel en niet mag , is er voor de artsen ook geen excuus meer

yeyoze hebben het niet over of de ruiter of het paard, ze bedoelen EN de ruiter EN het paard , ik zou daar best mee kunnen leven als het in combinatie met andere maatregelen tot gevolg heeft dat er minder/geen drogering meer plaats vind,
hoewel je ben ik bang er van uit kan gaan dat het een probleem blijft, mensen gaan nu eenmaal ver...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:31

HC: dat is denk ik een blijvend probleem, er zullen idd mensen zijn die zover willen gaan dat ze dieren medicatie gaan onthouden omwille van de competitie en geld, die personen zul je ook buiten de paardensport tegenkomen ,
persoonlijk zou ik mijn paard idd niet onder toezicht van een dergelijk persoon willen hebben , is niet in het belang van het dier.

wat betreft scheren...sja, als ik mijn paard scheer, mag hij niets eens meedoen aan een competitie , maar dat is weer een ander verhaal :+ en wat meer rasgebonden .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:50

Sonja_vR schreef:
wat betreft scheren...sja, als ik mijn paard scheer, mag hij niets eens meedoen aan een competitie , maar dat is weer een ander verhaal :+ en wat meer rasgebonden .

Het punt is helder ;)

Schapen zijn daarbij bewust gefokt op een onnatuurlijke vacht die geschoren kan worden om te gebruiken voor kleding.
Bij paarden betreft het een natuurlijke vacht welke voor tegennatuurlijke acties verwijderd wordt en dan met kunstvacht halfslachtig gecompenseerd moet worden.

Over tastharen is zelfs totaal geen discussie mogelijk; gewoon geval voor de AID, de wét!

Niet het topic, wel illustratief voor een onderliggende mentaliteit waarvan het topic alleen maar een klein stukje verder op de glijdende schaal ligt.
Die onderliggende mentaliteit maakt de discussie met de hoofdstroom paardenwereld ook volledig troebel; de betrokkenen uit die hoofdstroom staan vrijwel allemaal met één of beide benen op die schaal. Kritiek op degenen die er wat verder op afgegeleden zijn is feitelijk zelfkritiek en dat blijkt moeilijk. Liever begrip voor smoezenboek&rookgordijn.

hc

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:53

Huertecilla schreef:
AaronYve schreef:
Als het paard mee mag doen dan moet er maar een andere ruiter komen, want deze kan zich blijkbaar niet aan de regels houden.

Sterker nog, geeft blijk van een verkeerde mentaliteit. Vervalst competitie door smoemelen met het welzijn van het paard.
Wil je die persoon op een ander paard in de competitie hoúden? Schorsen en dan eerst laten aantonen het wel begrepen te hebben en anders verlengen van schorsing.

De dopinglogica van paardensport:
Dronken van achter het stuur gehaald door de politie?
- dan moet de politie aantonen dat de bestuurder met opzet gedronken heeft
- moet de samenleving begrip hebben voor eventueel peroonlijk leed wat ertoe geleid heeft
- het toestaan als het een verder altijd veilige chauffeur is geweest
- bewijzen dat het niet ´door een ander´ in het druivensap gedaan is
- het toestaan als het van de nacht ervoor was, want de doctor had gezegd dat het dan uit je bloed is
- dan moet de aúto achter slot en grendel, de bestuurder mag gewoon blijven rijden

Dit soort rookgordijnen doen de sport nóg meer kwaad. Het brede publiek en dus de sponsoren vervreemden zich door de ´vreemde´ mentaliteit die uit dit soort uitspraken blijkt nóg verder van sport met paarden.
Een bestuurder die niet begrijpt dat je niet onder invloed achter het stuur hoort, krijgt het rijbewijs beter niet tot deze het wel snapt. Idem doping in paardensport.

hc

Nee natuurlijk niet. Dacht dat we het daar wel over eens waren ;)
Of is de post te onduidelijk?

2e diktgedrukte: helaas mee eens!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:12

Het is duidelijk dat jullie de gedachtengang hierachter niet helemaal (kunnen) volgen.
Het voorstel van de voorzitter van CHIO Aachen is naar mijn bescheiden mening ook veel reëler.

De gedachtengang om ook het paard te schorsen is ingegeven vanwege de volgende denkwijze, en het gaat hier niet alleen
om de dressuursport maar evenzo over de andere takken van de EQ-sport.

Een eigenaar kan beslissen een paard wat sneller naar de top te (laten) rijden door hem/haar verboden medicamenten te geven. Ergo de waarde van het paard zal dus stijgen. Wanneer alleen de rijder geschorst wordt, kan de eigenaar dus gewoon het paard aan een ander verkopen. Door een regel op te nemen dat zowel het paard als de rijder geschorst worden neem je de mogelijkheid weg dat deze gedachtengang cq laakbare handelswijze geld oplevert.

Theo

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:42

Horsedances schreef:
Het is duidelijk dat jullie de gedachtengang hierachter niet helemaal (kunnen) volgen.
Het voorstel van de voorzitter van CHIO Aachen is naar mijn bescheiden mening ook veel reëler.

De gedachtengang om ook het paard te schorsen is ingegeven vanwege de volgende denkwijze, en het gaat hier niet alleen

Een eigenaar kan beslissen een paard wat sneller naar de top te (laten) rijden door hem/haar verboden medicamenten te geven. Ergo de waarde van het paard zal dus stijgen. Wanneer alleen de rijder geschorst wordt, kan de eigenaar dus gewoon het paard aan een ander verkopen. Door een regel op te nemen dat zowel het paard als de rijder geschorst worden neem je de mogelijkheid weg dat deze gedachtengang cq laakbare handelswijze geld oplevert.

Theo

Ook het paard is wat anders dan alleen maar het paard.

Dat het paard geschorst wordt leek me sowiso al het geval als die iets in zijn lijf heeft wat niet mag.
Maar de ruiter mag naar mijn idee niet even op zijn tweede paard door kunnen blijven starten.
Ook de ruiter moet geschorst worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:23

De meeste doping affaires betreffen nog altijd sporen van medicijnen die zijn gegeven in belang van de gezondheid van het paard. In die situaties is het verstandig om het paard te schorsen tot de sporen uit het bloed verdwenen zijn. Lijkt me in zo'n geval geen probleem toch? Die nuloptie is ook wel heel streng vind ik; het duurt soms maanden voor de stof volledig uit het bloed is en in dergelijke minimale hoeveelheden is het onmogelijk dat het nog enige postitieve invloed op de prestatie van dat moment geeft.

In de gevallen waar doping is gegeven om de sportprestatie positief te beïnvloeden vind ik het wat anders, in zo'n geval zou het paard geschorst moeten worden tot het dopingmiddel uit het lichaam is en de ruiter wat mij betreft voor ... jaar.
Kalmeringsmiddelen voor bekappen e.d. heb ik ook niet zo veel moeite mee; de ruiter kan er niks aan doen meestal dat het paard een gebrek aan opvoeding heeft gehad; de meeste ruiters krijgen de paarden op dat gebied al verprutst. Bovendien heb ik liever dat het paard wat kalmeringsmiddel krijgt, dan wanneer het koste wat kost met alle stress van dien alsnog bekapt wordt zonder sedatie. Als je dat ruim voor een wedstrijd doet (weken) dan moet de stof op de dag zelf al zover uit het lichaam zijn dat de pestatie er niet door beïnvloed kan worden en bekappen MOET.

Paarden leven nu eenmaal niet meer in het wild, soms is het gewoon nodig in deze maatschappij om in bepaalde situaties dit soort middelen te gebruiken juist in het belang van het paard, maar goed; ik weet nu ik dit type al dat er altijd van die geitenwollen sokken types zijn die hier vol tegen in gaan, maar in mijn ogen is dit de realiteit. ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:40

Wat ik me nou afvraag is of kwaadwillenden niet stiekem een verboden stof aan het paard kunnen geven, waardoor de ruiter dus een levenslange schorsing oploopt. Ik bedoel, een toppaard word goed bewaakt, maar 100% controle is nooit mogelijk, zelfs al zet je permanent een paar bewakers neer bij het paard. Je kan verboden stoffen in van alles en nogwat doen, in het hooi, bij de wortelen, door het krachtvoer mengen of wat dan ook. Een kwaadwillende medewerker van zo'n leverancier kan er dan voor zorgen dat een ruiter en/ of paard nooit meer mee mogen doen aan de sport...

Ik ben het er mee eens dat ruiters die bewust verboden stoffen toedienen om de prestaties te verbeteren geschorst worden, en bij herhaling levenslang worden uitgesloten. Maar dan wel na grondig onderzoek of het echt wel de ruiter/ eigenaar/ veearts is geweest die de stof toediende.

De nuloptie vind ik lastig. Er zijn medicijnen voor kleine kwaaltjes die het leven van het paard bij een niet gevaarlijke maar wel vervelende ziekte (mok, wondjes) verlichten, maar nog wel lange tijd aantoonbaar zijn. Ik zou het raar vinden als je drie maanden nadat je paard mok heeft gehad of een wond heeft opgelopen of voor wat voor reden ook gesedeerd moest worden je niet mag starten omdat er vage restanten van die middelen in het bloed/ de urine worden aangetroffen. Wat doping betreft is het vrij logisch dat een ruiter (en het paard) worden uitgesloten, al dan niet tijdelijk.

Wat ik echter niet begrijp is dat er geen lijst is van medicamenten en doping. Sommige verboden stoffen zijn alles behalve prestatieverhogend maar wel verboden. Het moet toch mogelijk zijn zo'n lijst te maken. Voor andere sporten bestaat die al lang, waarom voor paarden dan niet? En worden de ruiters eigenlijk ook getest? Op bijvoorbeeld concentratieverhogende middelen? En mocht dat zo zijn, kunnen ze dan ook uitgesloten worden?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:08

Helemaal mee eens mick75.

Er is ook nog de mogelijkheid dat de eigenaar iets toedient aan het paard zonder dat de ruiter hiervan weet. De ruiter wordt geschorst, de eigenaar zoekt een andere ruiter voor zijn paard en gaat vrolijk verder. :\

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:17

Horsedances schreef:

Theo

Ik lees anders in de titel:
Straf de paarden voor dopinggebruik, maar NIET de ruiters...

HC de vergelijking met dronken achter het stuur vind ik erg ver gezocht... dronken achter het stuur kan ook je omgevingschaden (lees je kunt een ander overhoop rijden, daarbij is een auto dan ook te zien als 'moordwapen')

Zeker heeft Anky naast Salinero ook PB op stal staan... maar wat denk je wat er gebeurd als Salinero positief zou worden bevonden... Dat ze dan nog tig toppaarden aangboden zal krijgen?
Hoe denk je dat eigenaren zullen reageren als hun paard geschorst wordt vanwege ht toegediend hebben gekregen van doping?

Ik vind die aktie een stuk beter dan de ruiter te schorsen....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:42

mick75 schreef:
Wat ik me nou afvraag is of kwaadwillenden niet stiekem een verboden stof aan het paard kunnen geven, waardoor de ruiter dus een levenslange schorsing oploopt. Ik bedoel, een toppaard word goed bewaakt, maar 100% controle is nooit mogelijk, zelfs al zet je permanent een paar bewakers neer bij het paard. Je kan verboden stoffen in van alles en nogwat doen, in het hooi, bij de wortelen, door het krachtvoer mengen of wat dan ook. Een kwaadwillende medewerker van zo'n leverancier kan er dan voor zorgen dat een ruiter en/ of paard nooit meer mee mogen doen aan de sport...

Ik ben het er mee eens dat ruiters die bewust verboden stoffen toedienen om de prestaties te verbeteren geschorst worden, en bij herhaling levenslang worden uitgesloten. Maar dan wel na grondig onderzoek of het echt wel de ruiter/ eigenaar/ veearts is geweest die de stof toediende.

De nuloptie vind ik lastig. Er zijn medicijnen voor kleine kwaaltjes die het leven van het paard bij een niet gevaarlijke maar wel vervelende ziekte (mok, wondjes) verlichten, maar nog wel lange tijd aantoonbaar zijn. Ik zou het raar vinden als je drie maanden nadat je paard mok heeft gehad of een wond heeft opgelopen of voor wat voor reden ook gesedeerd moest worden je niet mag starten omdat er vage restanten van die middelen in het bloed/ de urine worden aangetroffen. Wat doping betreft is het vrij logisch dat een ruiter (en het paard) worden uitgesloten, al dan niet tijdelijk.

Wat ik echter niet begrijp is dat er geen lijst is van medicamenten en doping. Sommige verboden stoffen zijn alles behalve prestatieverhogend maar wel verboden. Het moet toch mogelijk zijn zo'n lijst te maken. Voor andere sporten bestaat die al lang, waarom voor paarden dan niet? En worden de ruiters eigenlijk ook getest? Op bijvoorbeeld concentratieverhogende middelen? En mocht dat zo zijn, kunnen ze dan ook uitgesloten worden?

Ik verwijs je even naar dit topic.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1131964

Met name in de bijdrages van Knavia wordt heel duidelijk uitgelegd dat de regels heel anders liggen dan velen hier op bokt steeds maar roepen. Je kunt alles ook controleren op de site van de KNHS en de FEI. De regelgeving is heel duidelijk. Misschien niet ideaal, maar vergeet niet dat een dier zelf geen keuze heeft en dat er geen ooc (out of competition) controles zijn van paarden.

Voor ruiters gelden vergelijkbare regels als bij andere sporten. Ik dacht vroeger ook dat de nuloptie niks was maar ik heb me er eens grondig in verdiept na de laatste olympische spelen en het is niet zoals veel topruiters en onze bondscoach ons willen laten geloven dat "een paard helemaal geen medicijnen mag hebben". Ook vind ik de uitspraken van de tuchtcolleges van zowel de KNHS en de FEI altijd heel redelijk en genuanceerd, ze zijn vrij toegankelijk op het internet.

Kwaadwillenden kunnen altijd de zaak saboteren, dus het antwoord op die vraag luidt ja, maar dat geldt evenzo voor menselijke atleten. Dus is het oppassen geblazen voor de toppers. Het lijkt mij persoonlijk gemakkelijker om dat bij een menselijke atleet te doen dan bij een paard. Maar ja onbezorgd zomaar uit eten tijdens Olympische spelen is er niet meer bij voor mens of dier. De paarden werden in Hong Kong erg goed bewaakt. En ook goed medisch behandeld vanuit veterinair oogpunt. Er is zelfs minstens 1 paard daar behandeld voor hartritmestoornissen en die mocht later gewoon mee doen toen hij na medicatie weer fit was verklaard. Dus niet alle verhalen geloven over paarden die maandenlang geen geneesmiddelen mogen hebben.

O ja zowel paard en ruiter uitsluiten lijkt me een prima idee. Paard zal het vast wel niet als straf ervaren ;) , maar vanwege het door Horsedances genoemde argument een bijzonder goed idee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:33

Hermelientje schreef:
het is niet zoals veel topruiters en onze bondscoach ons willen laten geloven

...en dat geeft een héél naar beeld over de mentaliteit van deze mensen.
Daar verdienen ze zich het nadeel van de zekerheid mee; de zekerheid van een verkeerde mentaliteit.

Al met al is het rookgordijn&smoezenboek nog veel schadelijker dan de incidenten op zich. Met rookgordijn&smoezenboek etalleert een schokkend groot en invloedrijk deel van de paarderwereld zich als niet-integer..
Ik begrijp in het geheeel niet waarom het wel integere deel van de paardensport daar niet het hardste over gilt.
Het is net als met kritiek op de teugeltrekkers bij ringdressuur; het zouden de die-hard dressuurliefhebbers moeten zijn die dat níet verdedigen maar moeten willlen uitbannen. Het oh zo goede en rake levenswerk van E.v.Loon heeft daaraan niet veel kunnen bijdragen helaas.

Een integere liefhebber van paardensport stelt het welzijnsrecht van het individuele paard onvoorwaardelijk boven élk competitiebelang.
Dat is het enige bestaansrecht van sport met dieren :)*
Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de echte liefhebers niet EISEN dat er schoon schip gemaakt wordt.

hc

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:37

haha tuurlijk want al die paarden slikken, spuiten en snuiven er op los snachts in hun stal :')
wat is dat nou voor zever! tis al erg genoeg dat ze die paarden overal op concour mee heen slepen; nu gaan we ze nog straffen voor middeltjes die de eigenaars en trainers ze inspuiten???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:58

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
het is niet zoals veel topruiters en onze bondscoach ons willen laten geloven

...en dat geeft een héél naar beeld over de mentaliteit van deze mensen.
Daar verdienen ze zich het nadeel van de zekerheid mee; de zekerheid van een verkeerde mentaliteit.

Al met al is het rookgordijn&smoezenboek nog veel schadelijker dan de incidenten op zich. Met rookgordijn&smoezenboek etalleert een schokkend groot en invloedrijk deel van de paarderwereld zich als niet-integer..
Ik begrijp in het geheeel niet waarom het wel integere deel van de paardensport daar niet het hardste over gilt.
Het is net als met kritiek op de teugeltrekkers bij ringdressuur; het zouden de die-hard dressuurliefhebbers moeten zijn die dat níet verdedigen maar moeten willlen uitbannen. Het oh zo goede en rake levenswerk van E.v.Loon heeft daaraan niet veel kunnen bijdragen helaas.

Een integere liefhebber van paardensport stelt het welzijnsrecht van het individuele paard onvoorwaardelijk boven élk competitiebelang.
Dat is het enige bestaansrecht van sport met dieren :)*
Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de echte liefhebers niet EISEN dat er schoon schip gemaakt wordt.

hc

gelukkig weten die topruiters, hun begeleiders en de bondcoach absoluut niet waar ze het over hebben... zijn ze alleen maar bezig met topsport ompaarden te kwellen,tedrogeren en weet ik wat meer...

Ik vind het gewoon opmerkelijk datde techniek verbeterdwordt maar de rgels ouderwets blijven, dat men veroordeeld kan worden vanwege ee spoortje medicamenten die totaal geen invloed meer heeft op de prestatie van een dier er toch voor kan zorgen dat de ruiter veroordeeld kan worden... en dan heb ik het over alle middelen die op de lijst staan, waarvoor een nuloptie geldt...
Dat de periode van niet meer aanwezig eerder 2 weken was dat men nu al een week extra neemt om 'veilig' te zijn, maar door detechniek dewachttijd eigenlijk veel langer zou moeten zijn, zonder dat het medicament dat op de dopinglijst staatnog enige werking heeft die voor of nadelig kan zijn voor de prestatie van decombinatie... vind ik achterhaald..
Ben ik dan voor medicijnen gebruik of doping gebruik? Nee absoluut niet.

En het ach en wee over een mensen middel bij een paard gebruikt? Hoe denk je dat men ooit begonnen is een middel te testen en te gebruiken, voordat men het op mensen uitprobeerde?
Is mijn DA en beul omdat hij een varkensmedicijn als laatste redmiddel probeerde op mijn kat om zo zijn leven te redden?
Als het paard zich niet goed voelt wat is er dan mis mee om te kijken of mensenmedicijn enige positieve uitwerking heeft op het welzijn van het paard?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:56

@Alane

Iedereen roept dit wel de hele tijd van dat spoortje van een medicijn en dat daarvoor mensen veroordeeld zijn (ik vind veroordeeld nogal een groot woord), maar wie dan. Kun je me daar een voorbeeld van noemen anders dan de "spaanse peper" waarop de springruiters zijn betrapt. En die springruiters zijn geschorst omdat de FEI wel weet wat ze met die capsaïcine uitvoeren.
Zoals ik eerder al zei alle informatie is vrij toegankelijk, dus zoekt dan eens een voorbeeld op.
Hieronder volgt wat de organisatoren van het CHIO in Aachen dat net begonnen is te melden hebben:

News > Aktuelles

Aachen, 24. Juni 2009

CHIO-Organisatoren: "Keine Alternative zu unserer Haltung"
Der Fall Isabell Werth zeigt Notwendigkeit eines Neuanfangs

Die Organisatoren des Weltfests des Pferdesports, CHIO Aachen, sehen sich vor dem Hintergrund des heute bekannt gewordenen positiven Dopingbefunds bei Isabell Werths Pferd Whisper in ihrer Haltung eines konsequenten Anti-Doping-Kampfs bestätigt. "Der Fall Isabell Werth zeigt, dass es zu unserem Standpunkt keine Alternative gibt. Der Pferdesport benötigt einen konsequenten Neuanfang", sagt Michael Mronz, Geschäftsführer der Aachener Reitturnier GmbH. Diesen Neuanfang gewährleistet eine unabhängige, vom Deutschen Olympischen Sportbund (DOSB) eingesetzte Kommission unter Vorsitz des ehemaligen Verfassungsrichters Udo Steiner. "Wir haben die Deutsche Reiterliche Vereinigung von Beginn an darin unterstützt, die Kader aufzulösen und diese unabhängige Kommission zu installieren. Die aktuelle Entwicklung zeigt, wie richtig dieses Vorgehen ist", sagt CHIO-Turnierdirektor Frank Kemperman. "Wir begrüßen, dass Isabell Werth vom Weltverband FEI vorläufig suspendiert wurde", so Kemperman weiter. Vorbehaltlich der Entscheidung des FEI-Tribunals wird Isabell Werth somit nicht beim CHIO Aachen (26. Juni bis 5. Juli 2009) starten.

Unabhängig von der Kommission haben die CHIO-Organisatoren bereits vor mehreren Wochen beschlossen, den Anti-Doping-Kampf während des Weltfests des Pferdesports, CHIO Aachen 2009, massiv auszuweiten. 42 Stewards sind eingesetzt, statistisch kommt auf jedes elfte Pferd ein Steward, die Mitarbeiter des "Horse Watch Service", die nachts im Einsatz sind, garantieren eine 24-Stunden-Überwachung der Pferde.

Die Anzahl der Dopingkontrollen wurde deutlich erhöht, statistisch wird jedes achte Pferd in Aachen kontrolliert werden. Alle Kontrollen werden durch die unabhängigen Doping-Kontrolleure des MCP (Medication Control Programme) vorgenommen. Dies garantiert eine maximale Qualität und Unanfechtbarkeit der Proben. Zusätzlich wird in Aachen eine Thermografie-Kamera zum Einsatz kommen, die Auffälligkeiten an den Beinen der Pferde feststellen kann. "Sollte sich der Verdacht ergeben, dass bei einem Pferd Substanzen auf die Haut aufgetragen wurden, können die Veterinäre sofort vor Ort weitere Untersuchungen durchführen", erläutert Frank Kemperman.

Zoals Huertecilla al zei iedere paardensportliefhebber zou dit toe moeten juichen. Als je het niet eens bent met de regels van een internationale sport dan dwingt helemaal niemand je om aan die sport mee te doen. Als je het bijvoorbeeld belachelijk vindt dat je bestraft wordt als je mobiele telefoon afgaat, dan moet je niet aan officiële schaakwedstrijden gaan meedoen, want dan gaat dat zeker gebeuren. Als je het belachelijk vindt dat je bestraft wordt als je je paard cocaïne geeft dan moet je niet aan wedstrijdsport meedoen, want dan gaat dat ook zeker gebeuren.
Mensen die echt denken dat de regels veranderd gaan worden omdat een paar slecht geïnformeerde bokkers ze niet eerlijk vinden, zullen bedrogen uitkomen. De regels zullen eerder strenger worden (paard ook schorsen, ooc controles, dierenartsen op een zwarte lijst zetten, enz.) en terecht.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:52

Ik heb niet alles gelezen, maar soms is het ook een beetje lastig om je paard naar je eigen wens eerlijk/goed te verzorgen na een wedstrijd.
Was je hem lekker, met een scheutje cooling reutel met kamfer in je spoelwater (voor zijn spiertjes ... lekker toch na een ritje van 60 kilometer; dat verfrist de boel een beetje!) ga je gelijk voor de koelkast met de doping contole!
Zo zijn er tal van middelen, die iedereen eigenlijk als normale verzorging van zijn paard gebruikt en die in de topsport ineens niet meer kunnen. Paardeneigenaren die die middelen dagelijks gebruiken, verwijten nu ook eigenlijk topsporters voor het gebruik van die middelen. Da's dubbel......
Ik begrijp dat je geen prestatie verhogende middelen moet gebruiken, maar soms is het echt een stapje te ver!

Groetjes,
Els van deMontieponnie, die al diverse dopingcontroles heeft mogen meemaken (en er ook voor moest betalen!!!)... en nooit 'betrapt' ondanks de liga met chocola onderweg : ))
Laatst bijgewerkt door montiesmama op 01-07-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:53

tiepfout...oeps!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 05:55

Huertecilla schreef:
Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de echte liefhebbers niet EISEN dat er schoon schip gemaakt wordt.

Dat mag voor mij ingekaderd in iedere stal en op iedere bakrand hangen +:)+
En bij deze eis ik gelijk ook als liefhebber van paarden (en jawel, in beperkte mate ook van sport) dat de huidige paardensport opgekuist wordt ;) .

montiesmama schreef:
Zo zijn er tal van middelen, die iedereen eigenlijk als normale verzorging van zijn paard gebruikt en die in de topsport ineens niet meer kunnen.

Shampoo met kamfer normale verzorging? Besef je dat het de sportruiter is die het kader van 'normaal' moet bijstellen, en niet de toeschouwer?