Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:49

Cayenne schreef:
De Mongoolse derby die gepland staat in augustus wordt door organisator The Adventurists zelf de grootste en paardonvriendelijkste race ter wereld genoemd.

Hier dus.
Maar ja, ik heb nog niet gecheckt of dat ook werkelijk officieel door hen verkondigd is, dat is een taak voor de nieuwsredactie hier }>

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:50

Sin schreef:
Ruud_O schreef:
Gut, ga dan ook een petitie maken tegen endurance wedstrijden

Die moeten tot zelfs 160km in 1 dag doen.

Is overigens wel een leuke sport ;-)

Uh-huh *knikt instemmend*.. endurance is nog de meest paardvriendelijke tak van de paardensport hier in ons westers wedstrijdgebeuren.

Dat durf ik te betwisten, maar dat valt buiten de context van dit topic.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:51

Mooi verwoord Hc, ik ga echt niet tekenen. Ik denk dat het voor de ruiters gevaarlijker wordt dan voor de paarden...

Fenrir

@ foxy80 dat had ik wel gelezen, maar aangezien dat stuk alles behalve objectief is... ;)

Huertecilla

Ruud_O schreef:
Deze petitie is onzin, en met die schapen hier is het snel bekeken met een dergelijke evenement. Al verwacht ik dat de organisatie zich van een dergelijke flut petitie niets zal aantrekken.

De schapen reageren ook omdat het lekker makkelijk is en ze zo een feelgood krijgen zonder naar de eigen pony op stal te hoeven kijken.

Het gevaar is dat de FEI en de Mongoolse politiek gevoelig zijn voor ´publieke opinie.´

Zo kan de FEI hier heel makkelijk en met alleen maar veren in de eigen dikke r.... een (nep)paardvriendelijke score maken.
De FEI heeft dit heel hard nodig want is niet in staat de eigen toko ook maar minimaal op orde te houden op dit punt.

Het is een voorbeeld van bemoeizucht van kleindenkers die lekker naar anderen kunnen wijzen zonder de hand in eigen boezem te hoeven steken.
De dictatuur van politiek correct grijs.

hc

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:53

reininglover schreef:
Ik ben voorstander van de race en als mensen de moeite namen om zich in te lezen dan zou blijken dat dit artikel zo subjectief en aanstootgevend is geschreven....
Jullie vinden dit zielig voor die paardjes,.. maar die beestjes kennen niets anders. Dit is hun natuurlijke leefomgeving waar ze moeten werken en nog echt nut hebben itt hier.
Ik persoonlijk vind het zieliger dat men met de OS de paarden van hier naar China sleept waar een heel ander klimaat heerst en dat is pas nefast voor het welzijn van een paard en dat is ook enkel voor het geld terwijl bij deze race de paarden in hun waarde worden gelaten en alle opbrengst naar het goede doel gaat.
Ze zeggen dat er een mogelijkheid is dat er een paard sterft maar hoeveel paarden krijgen tijdens een proefje geen hartaanval en storten dood neer?
Misschien eerst denken en verdiepen voordat jullie dingen gaan tekenen...

ben het echt helemaal met jou eens!
verder heb ik er dus ook weinig aan toe te voegen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:56

Huertecilla schreef:
De schapen reageren ook omdat het lekker makkelijk is en ze zo een feelgood krijgen zonder naar de eigen pony op stal te hoeven kijken..

Je slaat de nagel op de kop!
Is er nergens geen petitie tegen dierenmishandeling in Roemenië die deze gegadigden kunnen gaan tekenen (waarvoor Rockwitch zich hier inzet)? Daar is pas echt ellende! Of in de vakantieparadijzen zoals de Dominicaans republiek (de CAP van deze maand).

Huertecilla schreef:
Zo kan de FEI hier heel makkelijk en met alleen maar veren in de eigen dikke r.... een (nep)paardvriendelijke score maken.
De FEI heeft dit heel hard nodig want is niet in staat de eigen toko ook maar minimaal op orde te houden op dit punt.

Zoals ik al zei, zodra ze het niet zelf organiseren...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:57

Fiffill schreef:
Natuurlijk zal het wel gevaarlijk zijn, ook voor de ruiters. Je bent tenslotte in een wild gebied, dat is niet zonder gevaren. Maar "sielugh" voor deze paardjes vind ik het niet.

´Vies water´..... Ja euh, wat denk je wat hier langs het land loopt? Daar hebben ook vogeltjes, stroomopwaards wellicht zelf een paard, in gepoept!
Paardendieven? In NL wordt het aangerand |(
Oh ja, ´wolvenaanvallen´ maar liefst. Het roodkapje-syndroom wordt er ook bij gehaald.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:59

Zo, ik ga weer even wat vies water uit de rivier pompen voor de veestapel hier :P

hc

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:00

Ik doelde meer op evt. ongelukken met betrekking tot de ondergrond bijvoorbeeld HC. ;)

Waarbij ik hiermee dus niet wil zeggen dat dit alleen bij dit evenement zou zijn. Ongelukken gebeuren in elke tak van de sport.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:06

Huertecilla schreef:
Likemaaike schreef:
Getekend.. voorstander hoe kan je dat nou zijn

Deze paarden leven in het gebied waar paarden van oorsprong leven.
Die paarden léven daar, wérken voor de dagelijkse kost van mensen die daar wónen.
Ze hoeven maar 40 kilometer af te leggen.
Ze doen bij deze wedstrijd niets andes wat dit ras daar al 5000 jaar doet.

Ze hoeven niet honderderden kilometers in een trailer, niet gedrogeeerd om geschoren te worden, zijn ecotoop, hoeven minder te presteren dan ze normaal gewend zijn.
Wát is in vredesnaam het probleem. Korzichtigheid van westerse verwende watjes met een paard met beenbeschermers in een wei in een gebied waar paarden helemaal niet horen te leven!

hc

+1

altijd maar op een ander gaan roepen wat wij zo zielig vinden terwijl de meeste paarden hier bij lange niet zo'n paardachtig bestaan kennen!

jowien

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:09

Lijkt me prachtig die race... dat is pas paardrijden! Als de centjes en de baas het toelieten zou ik daar graag als vrijwilliger helpen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:14

Fiffill schreef:
Ik doelde meer op evt. ongelukken met betrekking tot de ondergrond bijvoorbeeld HC. ;)

???
Voor de páárden is dat een non-onderwerp. Die leven daar.
Die van mij gaan ook onbeslagen in galop een rotsbezaaide helling af waar een paard van een NL grasweide onder het zadel niet al kan lópen.
Die van mij hebben in 8 jaar ruigritten nog NOOIT een blessure gehad. Geen beschermers nodig, nooit verzwikkingen, nooit aantikken, geen wondjes, geen hoefschade; NIETS.
Idem die schokbetonnen mongoolse ponies.
Dat is echt wat anders dan een NL kaspaard wat peesblessures oploopt van de eerste de beste scherpere draai dan deze in de stal kan maken.
Nee, ik begrijp die opmerking met betrekking tot de páárden niet of mogelijk verkeerd?

De ruiters ´moeten´ een hemmetje zoals motorcrossers dragen aantrekken en een goede helm met gezichtsbescherming. Dat is wel verstandig ja, maar dat heeft níets met paardwelzijn van doen.

hc

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:17

HC, ik had het ook helemaal niet over de paarden. Die paarden zijn de boel daar heus wel gewend ja. ;) Maar de ruiters, dat is meer de vraag. Als die in een gelop een rotsbezaaide helling afgaan en daarbij van hun paard afvallen, kan je daar aardig wat leuke botbreukjes aan over houden. ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:17

Fiffill schreef:
Huertecilla schreef:

Die paarden léven daar, wérken voor de dagelijkse kost van mensen die daar wónen.

Ze hoeven niet honderderden kilometers in een trailer, niet gedrogeeerd om geschoren te worden, zijn ecotoop, hoeven minder te presteren dan ze normaal gewend zijn.
Wát is in vredesnaam het probleem. Korzichtigheid van westerse verwende watjes met een paard met beenbeschermers in een wei in een gebied waar paarden helemaal niet horen te leven!

hc

_/-\o_ 40 km is helemaal niet veel. Deze paarden zijn geselecteerd, ze komen uit het gebied zelf, ze zijn gewend aan het klimaat en de omgeving. De ruiters zijn ook geselecteerd en hebben ervaring met paarden; zij zullen niet voor niets gekozen zijn.

Ik zie hier veel reacties van mensen die niet eens de moeite hebben gedaan om zich te verdiepen in deze race. Zonde.

ik zag toch echt een foto in het andere stuk dat er een paard lag wat het niet had overleefd, al zouden we een paard kunnen redden door te tekenen dan teken ik graag...
je kan overal je ogen wel voor sluiten omdat het daar al 5000 jaar zo gaat daar ? In de derde wereld is het ook altijd al armoe, honger en dood geweest, daar ook maar onze ogen voor sluiten ?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:18

En als je goed had gelezen, dan had je gezien dat die foto helemaal niet van deze race is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:20

Fiffill schreef:
En als je goed had gelezen, dan had je gezien dat die foto helemaal niet van deze race is.

er staat toch ondertekst onder of moet ik 6 pagina's doorlezen om te kijken of het geschreven stuk met foto wel klopt ?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:21

Fiffill schreef:
HC, ik had het ook helemaal niet over de paarden. Die paarden zijn de boel daar heus wel gewend ja. ;) Maar de ruiters, dat is meer de vraag. Als die in een gelop een rotsbezaaide helling afgaan en daarbij van hun paard afvallen, kan je daar aardig wat leuke botbreukjes aan over houden. ;)

Oh, het is een petitie om de ruiters te beschermen ;-)

hmm, nee teken ik nog niet. Die zoeken het tenslotte zelf op. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:22

garny95 schreef:
ik zag toch echt een foto in het andere stuk dat er een paard lag wat het niet had overleefd, al zouden we een paard kunnen redden door te tekenen dan teken ik graag...

8)7

..en de nieuwsredactie heeft die én zelf geplaatst en laat die willens en wetens staan.

hc

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:23

Vwb die foto, dergelijke foto's kun je ook in de oostvaardersplassen maken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:23

Fiffill schreef:

is toch hun probleem... al eens aan een motocrosser gevraagd hoe vaak die al iets gebroken heeft tijdens het crossen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:24

@ Ruud_O ik had het niet over de petitie, ik zat me gewoon te bedenken wat de evt. gevaren zouden kunnen zijn. Ook voor de ruiters. En zoals jullie kunnen lezen in de regel erna in mijn post staat daar dat er dat soort gevaren in alle takken van de sport zijn.

@ garny95 er staat onder: "Een ruiter op een Mongoolse pony passeert een pony die een race niet heeft overleefd."
+ het gegeven dat deze race immers nog nooit gehouden is, hoe kan er dan een foto van zijn?

Wat niet wegneemt dat ik nog steeds niet begrijp waarom die foto er bijstaat.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:25

garny95 schreef:
Fiffill schreef:

er staat toch ondertekst onder of moet ik 6 pagina's doorlezen om te kijken of het geschreven stuk met foto wel klopt ?

De race heeft nog nooit plaatsgevonden :+

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:26

Huertecilla schreef:
Likemaaike schreef:
Getekend.. voorstander hoe kan je dat nou zijn

hc

Wie is hier nou kortzichtig? >;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:27

@ wake_up maar het is toch wel waar? ;)