Isabell Werth breekt met haar vaste veterinair

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:20

Sjonniej schreef:
Maar zou het dan niet mogelijk zijn dat deze DA er van overtuigd was dat het middel met 6 dagen uit het lichaam zou moeten zijn?? Geloof ook niet dat hij zijn natte vinger in de lucht stak en zei: Goh, Isabel, aan mijn vinger te voelen is het middel met 6 dagen weg. Ook deze beste meneer weet wat de consequenties zouden zijn als het middel gevonden werd, dus die zal echt niet liegen en ook niet zomaar bedenken wat die termijn is. Hij zal echt wel gezocht hebben naar onderzoek wat gedaan is naar het medicijn en daarop zijn advies gebaseerd hebben.

Het gaat er niet om of hij het bewust of onbewust gedaan heeft, feit blijft dat hij een verkeerd advies gegeven heeft. En zo'n dierenarts zou ik ook niet meer vertrouwen, iemand die een fout maakt die je hele leven kapot maakt laat je toch niet langer voor je werken?

Sjonniej

Re: Isabell Werth breekt met haar vaste veterinair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:30

Dus als jij vraagt aan je hoefsmid om je paard zo kort mogelijk te bekappen en hij raakt daarbij perongeluk het leven, waardoor je paard kreupel wordt, stuur je hem de laan uit?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:33

Dat is een verkeerd voorbeeld.
Je moet het eerder zien als: je paard is ziek, je vraagt de DA er iets aan te doen. Uiteindelijk maakt je DA een inschattingsfout waardoor je paard de rest van zijn leven als grasmaaier moet dienen of misschien zelfs sterft door die inschattingsfout.
Die DA doet dat ook niet met opzet, maar stuur ik hem de laan uit? Ja hoogstwaarschijnlijk wel.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:38

Als je dan een goede smid hebt, zal hij je anders adviseren.
En wil je het dan toch, dan zal hij erbij vertellen dat het voor je eigen verantwoording is, of hij zal het gewoon niet doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:42

Ik zie niet helemaal het grote verschil tussen beide voorbeelden.
Maar ook in zo een geval, jij vraagt een DA om je paard te behandelen. Die DA doet zijn uiterste best om jou zijn dienst te verlenen. Maar ook die DA is niet alwetend en kan daardoor een fout maken. Dat wil toch niet meteen zeggen dat het een slechte DA is, of dat hij niet te vertrouwen is?

Dat het in dit geval grote gevolgen heeft, is iets wat de verantwoordelijke (in dit geval Isabel) ook zelf in de gaten moet houden. Zij weet ook dat er een toleratie is van 0,0 , dat er weinig bekend is over de werking van doping op paarden en dat er over dit middel al helemaal weinig bekend is. Zij is dan toch net zo 'slecht' als de DA. Ze willen beide het paard helpen en genezen. De enige oplossing die ze ervoor hebben is een humaan middel. Uit de informatie die de DA tot zijn beschikking heeft (waars ook vanuit de humane wereld) concluderen zij dat het middel met 6 dgn weg zou moeten zijn. Zij nemen nog een extra paar dagen als extra (wat mij trouwens weer doet twijfelen of het middel nu echt niet bedoelt was om tijdens die wedstrijd het paard te verbeteren, maar okee), maar helaas.

Dan ligt het misschien aan mij, maar ik kan de boeman in de DA nog niet vinden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:45

Als wie dan ook in mijn omgeving een fout maakt die mij 2 jaar van mijn carriere/werkleven kan vernietigen kun je er donder op zeggen dat ik die de laan uit stuur, kort gevolgd door een brief van mijn advocaat.

@karijn: Duitsland is niet het enige land waar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Het lijkt me dat Duitsland hierin niets meer te verbergen heeft als ieder ander land. Overigens is Michael Whitaker ook net naar huis gestuurd.

De hele discussie over dat dit paard "te slecht is om in de sport te lopen" slaat al helemaal nergens op.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:46

Als die DA al eerder in opspraak is geweest, snap ik helemaal niet dat ze hem in dienst had? Maar is dat echt waar, dat die man al eerder de fout in is gegaan of zijn dat speculaties?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:50

Het verschil tussen de voorbeelden is dat iedereen weet welke gevaren te kort bekappen inhoudt, dus ook jouw hoefsmid. Doet hij dat toch op uitzonderlijke vraag van jou terwijl hij gewaarschuwd heeft voor de gevaren, dan is het inderdaad jouw verantwoordelijkheid. Bij het geval van de behandeling ken jij de gevaren niet als de DA die er niet bij vertelt. De DA van Isabell zal dus ook geen twijfel hebben laten uitschijnen over die wachttermijn. Dat is het grote verschil ;)
Ik noem de DA zeker niet de boeman, maar ik vind het niet verwonderlijk dat ze hem de laan uitstuurt. Je verwacht dat wanneer het over zo'n belangrijke dingen gaat, het ook wel klopt en dat hij anders duidelijk laat merken dat er twijfel is. Als hij niet zeker was had hij desnoods zelf nog het bloed kunnen opsturen en laten controleren voor ze op wedstrijd startte.

Ik ken mensen wiens paard door een verkeerde behandeling nooit meer in de sport kan worden uitgebracht, en ik verzeker je, dat wil je echt niet mee maken. Dan ga je echt nooit meer naar die DA als het niet per sé hoeft.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:51

chevax schreef:
Als die DA al eerder in opspraak is geweest, snap ik helemaal niet dat ze hem in dienst had? Maar is dat echt waar, dat die man al eerder de fout in is gegaan of zijn dat speculaties?

Geen idee eigenlijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:00

Sjonniej schreef:
Dus als jij vraagt aan je hoefsmid om je paard zo kort mogelijk te bekappen en hij raakt daarbij perongeluk het leven, waardoor je paard kreupel wordt, stuur je hem de laan uit?

Je voorbeeld klopt inderdaad niet. Als je het wil vergelijken met mijn hoefsmid, dan is het volgende de vergelijking:
Mijn paard heeft een (hoef)probleem. Ik VRAAG aan mijn expert (de hoefsmid/de dierenarts) wat ik aan dit probleem kan laten doen. HIJ ADVISEERT
te kort kappen/inspuiten met een middel. Ik vraag hoe lang het duurt voor ik weer op wedstrijd kan. HIJ zegt dat dit over een week weer mogelijk is.
Dit blijkt echter niet het geval en mijn carriëre is aan diggelen.
Ben ik dan fout? Nee, ik betaal veel geld voor zijn expertise, en als die niet zo goed blijkt te zijn als ik dacht, dan gaat hij de laan uit.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:06

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:10

weten we zeker dat de DA dat heeft gezegt van 6 dagen, dat is ook nog een vraag. Wij zijn er helaas niet bijgeweest, dus wie weet wat er allemaal wel niet gezegt is en verdraaid. Je kunt je ook bedenken door me de schuld op me te nemen, beetje verhaal verdraaien, gaan ze misschien dadelijk zielig vinden. Ik vraag me af of de DA haar daadwerkelijk het advies heeft gegeven dat ze zelf zegt te hebben gekregen..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:11

Bij mij spreekt iemand nog altijd de waarheid tot je het tegendeel kan bewijzen. Dit soort gissingen zijn in mijn ogen dan ook niet correct.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:15

Dus als meneer stihl nu met een verklaring komt, en die zegt ik heb 6 weken gezegt en niet 6 dagen wie geloof je dan?? Want van beide is het tegendeel nog niet bewezen.. Dus gissingen niet correct.. Neej iemand legt een verklaring op en die geloven jullie maar meteen, een verhaal heeft 2 kanten. Het enigste is dat isabell wat geloof waardiger is aangezien Stihl al eens eerder een fout heeft begaan wat doping betreft!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:19

Dan zeg ik dat ik niet weet wie ik moet geloven want dat is de enige correcte reactie, ipv allerlei suggesties te doen waarvan ik geen idee heb of ze kloppen of niet.....

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:41

horseyfries schreef:
Nee, is dat zo gek? Net zoals er huwelijken na twintig jaar worden ontbonden omdat de man toch niet zo trouw was als de vrouw altijd dacht, zo kun je toch ook denken dat je een dierenarts hebt die je juist zal voorlichten en van een héél koude kermis thuiskomen, zoals Isabell nu?

Helemaal absurd dat hier iemand zegt dat als zij UIT VOORZORG de termijn verdubbeld, dat ze dan al weet dat ze fout zit. Ze weet dat het een middel is wat niet tijdens competitie gebruikt mag worden, van haar dierenarts. Ze geven het dus in een periode zonder competitie. Volgens diezelfde dierenarts is het middel na zes dagen uitgewerkt. Ze gaat veertien dagen later pas op competitie en denkt dus dat dat zeker kan. Jammer dan.

Denk je nu echt dat Isabell Werth haar hele carriëre en reputatie op het spel zou zetten om één wedstrijdje in Duitsland in de Lichte Tour te kunnen winnen? Daar geloof ik niet in. Dat heeft ze echt niet geweten, want dan had ze het niet gedaan.
Wel vind ik het niet correct dat dit medicijn gebruikt wordt, wat niet getest is op paarden. Maar als ik een paard met een probleem heb en mijn dierenarts zegt dat zus of zo daar goed voor helpt, dan neem ik aan dat hij mij middelen voor paarden aanraadt en ga ik niet diepgaand onderzoeken of wat hij voorschrijft wel goedgekeurd is voor paarden. Daar heb ik hem juist voor!

Laten we gewoon eens bekijken waar we het over hebben. Het middel is in Duitsland niet toegestaan, maar in vele ander landen wel (ook voor paarden). Dan hebben we FEI, de I staat voor internationaal. Maar waar blijven we als er in elk land andere regels worden gehanteerd, waar blijven we als men in (bijvoorbeeld) Mexico nog met apparatuur werkt die door Mozes door de Dode Zee is gedragen, terwijl men in andere landen apparatuur heeft die nog een medicatie kan ontdekken bij een 9 jarig paard dat tijdens de geboorte aan zijn moeder is toegediend.

Voor mij is het duidelijk dat het blauwe bloed en de witte boorden dames en heren van de FN/FEI/DOKR een daad willen stellen die kant nog wal raakt, en duidelijk aangeeft dat elke realiteitszin bij hen ontbreekt. En waarom.... de 1 miljoen Euro die de FN jaarlijks ontvangt van de TV-zenders ARD/ZDF/WDR etc... In plaats van dit miljoen te gebruiken voor een betere opzet van de medicatie en dopingsregels, worden er luxe kantoren van gebouwd, pluche stoelen en met Arabisch marmer ingelegde vergadertafels aangeschaft .

Inmiddels heb ik onze paarden kond gedaan van het feit dat het afgelopen is met de wekelijkse appeltaart, want je weet maar nooit wat de bakker er allemaal instopt !

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:25

Horsedances schreef:
horseyfries schreef:
Nee, is dat zo gek? Net zoals er huwelijken na twintig jaar worden ontbonden omdat de man toch niet zo trouw was als de vrouw altijd dacht, zo kun je toch ook denken dat je een dierenarts hebt die je juist zal voorlichten en van een héél koude kermis thuiskomen, zoals Isabell nu?

Helemaal absurd dat hier iemand zegt dat als zij UIT VOORZORG de termijn verdubbeld, dat ze dan al weet dat ze fout zit. Ze weet dat het een middel is wat niet tijdens competitie gebruikt mag worden, van haar dierenarts. Ze geven het dus in een periode zonder competitie. Volgens diezelfde dierenarts is het middel na zes dagen uitgewerkt. Ze gaat veertien dagen later pas op competitie en denkt dus dat dat zeker kan. Jammer dan.

Denk je nu echt dat Isabell Werth haar hele carriëre en reputatie op het spel zou zetten om één wedstrijdje in Duitsland in de Lichte Tour te kunnen winnen? Daar geloof ik niet in. Dat heeft ze echt niet geweten, want dan had ze het niet gedaan.
Wel vind ik het niet correct dat dit medicijn gebruikt wordt, wat niet getest is op paarden. Maar als ik een paard met een probleem heb en mijn dierenarts zegt dat zus of zo daar goed voor helpt, dan neem ik aan dat hij mij middelen voor paarden aanraadt en ga ik niet diepgaand onderzoeken of wat hij voorschrijft wel goedgekeurd is voor paarden. Daar heb ik hem juist voor!

Laten we gewoon eens bekijken waar we het over hebben. Het middel is in Duitsland niet toegestaan, maar in vele ander landen wel (ook voor paarden). Dan hebben we FEI, de I staat voor internationaal. Maar waar blijven we als er in elk land andere regels worden gehanteerd, waar blijven we als men in (bijvoorbeeld) Mexico nog met apparatuur werkt die door Mozes door de Dode Zee is gedragen, terwijl men in andere landen apparatuur heeft die nog een medicatie kan ontdekken bij een 9 jarig paard dat tijdens de geboorte aan zijn moeder is toegediend.

Voor mij is het duidelijk dat het blauwe bloed en de witte boorden dames en heren van de FN/FEI/DOKR een daad willen stellen die kant nog wal raakt, en duidelijk aangeeft dat elke realiteitszin bij hen ontbreekt. En waarom.... de 1 miljoen Euro die de FN jaarlijks ontvangt van de TV-zenders ARD/ZDF/WDR etc... In plaats van dit miljoen te gebruiken voor een betere opzet van de medicatie en dopingsregels, worden er luxe kantoren van gebouwd, pluche stoelen en met Arabisch marmer ingelegde vergadertafels aangeschaft .

Inmiddels heb ik onze paarden kond gedaan van het feit dat het afgelopen is met de wekelijkse appeltaart, want je weet maar nooit wat de bakker er allemaal instopt !

Daar heb je zeker gelijk in.

Toch lijkt het me dat een DA over voldoende kennis en expertise beschikt om een paard zoals Whisper te behandelen met medicatie die niet op een dopinglijst van de FEI staat, aangezien hij ook weet dat het dier weer uitgebracht gaat worden en dus ook getest kan worden. Ik snap gewoon niet waarom dit risico genomen is. Of de DA wist het wel en Isabell niet, of de DA wel en heeft Isabell niet op de hoogte gebracht, wie zal het zeggen, ik vind het een dom risico wat er genomen is en ja, daarvoor moet nu op de blaren gezeten worden.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:45

Mja een dom risico, tis maar hoe je het bekijkt. Je kan je paard proberen genezen en dat risico dan maar nemen of gewoon niets doen en de ziekte verder laten evolueren want dan loop je geen risico? Ik vind het jammer dat paarden op zo'n niveau amper nog behandeld kunnen worden voor ziektes. Elk paard verdient toch medische verzorging als dat nodig is? En dat hoeft toch niet meteen het einde van de carrière te betekenen? OK dat het paard een tijdje niet op wedstrijd kan wegens ziekte, maar moet men zo'n paard daarna nog een jaar of meer thuis houden terwijl het in topconditie is maar er zit net nog een nanogram van het spul in z'n bloed?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:02

Hoe dan ook, ik hoop voor Isabell en andere liefhebbers van de paardensport dat het snel overwaait. Dat we haar dan twee jaar moeten missen, het zij zo. Gebeurt wel eens vaker. Of het haar carrière negatief zal schaden...dat denk ik niet. Haar kunde om te rijden is niet veranderd en er zullen nog legio mensen zijn die dolgraag hun paarden door Isabell getraind willen hebben. Sommige springruiters rijden ook gewoon nog op het hoogste niveau.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:27

Waarom altijd van die straffen die zo zinloos zijn.
Hierdoor wordt niet alleen Isabell getroffen maar ook haar andere paarden.

Als er dan al gestraft moet worden dan is hier haar straf :

2 jaar lang niet uitkomen in de GP, GPS of GPF (kortom één klasse terug) dus wel in de lichte tour
300 uur gratis lesgeven aan junioren/youngriders etc...
100 uur gratis lesgeven aan disabled rijders
30 basiswedstrijden jureren.
Complete documentatie maken van minsten 10 medicamenten.
Het betreffende (doping) paard gedurende 2 jaar laten rijden door een future rijder.

Dat is mijn beslissing en daar zult U het mee moeten doen !

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:56

Met alle respect Horsedances maar de straf die jij nu zo noemt, vindt ik ook niet echt je-van-het. Het feit dat ze twee jaar geschorst wordt, houdt al het volgende in: niet rijden tijdens het CHIO Aken, geen EK, Duitse kampioenschappen, geen OS. Zitten daar de Wereldspelen ook nog bij? Tegen de tijd dat ze weer mag rijden zijn haar toppers Satchmo en Hannes al rijp voor pensioen, dan zit ze waarschijnlijk weer in een gat van geen paard klaar op het hoogste niveau voor de OS.
Die 400 uur gratis lesgeven die jij oppert: wanneer moet ze dat doen? Andere werkzaamheden waaruit ze haar inkomsten moet halen dan maar niet uitvoeren? Met als resultaat geen inkomsten?
Denk je dat ze geen documentatie hebben van alle medicatie die is toegediend bij paarden? Mocht zij die zelf niet hebben, de DA is verplicht wel een compleet dossier bij te houden en die kan door een gerechtelijke instantie zo opgevraagd worden.
Nee hoor, het feit dat ze grote evenementen (en daarmee de kans voor Duitsland aanzienlijk laat slinken om nog goud te kunnen winnen) gaat missen is al straf genoeg!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:22

karijn schreef:
Tegen de tijd dat ze weer mag rijden zijn haar toppers Satchmo en Hannes al rijp voor pensioen, dan zit ze waarschijnlijk weer in een gat van geen paard klaar op het hoogste niveau voor de OS.

Dan heeft ze nu toch 2 jaar om die nieuwe paarden op te leiden? :)

Verder ben ik het wel met je eens dat dit een prima straf is. Alleen het paard 'straffen' ben ik ook nog niet van overtuigd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:42

Je kan best nieuwe paarden opleiden maar als je geen wedstrijden kan rijden, hoe kan je ze dan optimaal voorbereiden op een evenement als de OS?
Lees net in mijn eigen post dat ik zei ...waarschijnlijk..., ik bedoelde misschien.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:12

Opleiden tot OS-niveau moet lukken, je mist dan inderdaad wel de wedstrijdervaring. De vraag is hoe lang zo een paard nodig heeft om op wedstrijden te aclimatiseren als hij thuis de oefeningen perfect kan. En dan is er ook nog de mogelijkheid dat stalruiters/vriendjes/vriendinnetjes het paard op wedstrijd uitbrengen. Maar geloof dat we nu een heel andere discussie op gaan zoeken :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:48

Moeten we maar niet doen!
Punt blijft in dit topic dat Isabell heeft gebroken met haar DA en de vraag rest waarom zo ineens.