Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Beeeeeeeeh schreef:Volgens mij zijn hier veel mensen die het goed zouden doen bij de jehova-getuiges! De nul-optie is een krankzinnige regeling die het voor ruiters ondoenlijk maakt op een correcte manier met hun sport om te gaan. Op dit ogenblik is er namelijk onvoldoende informatie over wanneer medicijnen uit het bloed zijn verdwenen. Door de steeds betere analyse-apparatuur kunnen daarnaast nog steeds langer sporen worden gevonden. Het systeem zoals in Zweden gebruikt wordt is veel reëeler en paardvriendelijker.
TE5 schreef:HannahFrouk schreef:Maar stel nou (bijvoorbeeld) dat je een paard hebt dat wat last heeft van z'n maag als hij stress heeft. Kan, nietwaar?
Dan zou dat kunnen inhouden dat je je paard JUIST rond wedstrijden (en ver daarvoor) soms niet kunt laten behandelen, zonder het risico te lopen dat hij niet meer door de tests komt.
Terwijl dat niets te maken zou hebben met doping.
Tis maar een voorbeeld. Ik vind dat ze veel meer naar individuele gevallen moeten kijken.
Naar mijn idee heeft dat wel te maken met doping hoor
Zo'n paard heeft naar aanleiding van die wedstrijden zodanig erge stress dat ie niet goed kan presteren,
dan ligt dat echt aan het paard, en hoe mooi ie thuis ook kan lopen, misschien is ie dan gewoon niet geschikt voor dit soort wedstrijden
Als je dan die prestaties verbetert d.m.v. de een of andere behandeling is dat in mijn ogen wel degelijk doping.
chocobroodje schreef:Tsja met een ziek paard moet je niet starten. Ook al zou die het met wat medicijnen wel kunnen, zijn lichaam zegt niet voor niks nee. Ik begrijp die mensen niet ook niet de topruiters. Als je paard niet fit is of niet geschikt vanwege een trilziekte behorrt hij niet te starten zo simpel is het.
Huertecilla schreef:@Henk:
m.b.t. het in het artkel genoemde eigenlijk principieel ongeschikt zijn van het paard heb ik 6 jaar geleden een artikel geschreven.
Er is namelijk een heel goede methode om vóóraf al een paard van een jaar of 3 te toetsen of het fysiek (van zenuwstelsel, skelet tot bloedsomloop) geschikt is voor topsport.
De reactie was een grote hoop persoonlijke beledigingen vanwege vermeende dierenbeulerij. Men traint liever een ongeschikt paard tot het niveau van competentie de stress en lichamelijke vernieling is dan dat met het dier vooraf een week stevig aan de tand voelt en de meesten dan lekker gelukkig laat zijn als normaal rijpaard.
Je kan je zelfs afvragen of een paard wat ´geneesmiddelen´ nódig heeft om te functioneren niet beter af is in de worst. Geenzijn is beter dan uitzichtloos onwelzijn.
hc
fransje23 schreef:Beeeeeeeeh schreef:Volgens mij zijn hier veel mensen die het goed zouden doen bij de jehova-getuiges! De nul-optie is een krankzinnige regeling die het voor ruiters ondoenlijk maakt op een correcte manier met hun sport om te gaan. Op dit ogenblik is er namelijk onvoldoende informatie over wanneer medicijnen uit het bloed zijn verdwenen. Door de steeds betere analyse-apparatuur kunnen daarnaast nog steeds langer sporen worden gevonden. Het systeem zoals in Zweden gebruikt wordt is veel reëeler en paardvriendelijker.
Zelfs zonder nul-optie zou Werth nu het een en ander uit te leggen hebben aangezien er een stof in het bloed is gevonden die officieel niet bij paarden voorgeschreven mag worden.
Het is een humaan geneesmiddel met off-label gebruik voor paarden.
Ik denk niet dat ze dat ooit gaan toestaan bij de FEI.
Het is vergelijkbaar met een bodybuilder die clenbuterol (de werkzame stof uit Ventipulmin) in hun bloed hebben. Dat spul mag in Nederland alleen voorgeschreven worden aan paarden..
HannahFrouk schreef:Ik vind wat Anky in die video zegt op zich wel een goed voorbeeld. Als je je paard een aantal dagen voor de wedstrijden sedeert, dan zou het toch van de zotte zijn dat je daar na 5 dagen nog voor geschorst kunt worden omdat er 3 moleculen van de sedatie in het bloed zitten.
Bandida schreef:Zit Anky nu het sederen van paarden voor.. ja in godsnaam voor wat eigenlijk..voor het scheren.. te verdedigen? Dan nog wel met de boodschap dat dat beter is voor het paard. Nee mevrouw, beter voor jou, omdat je met een niet vers kaal geschoren paard minder punten vangt. Mooie illustratie van de waanzin.
Shir89 schreef:Nou ik kijk als toeschouwer ook liever naar een mooie gladgeschoren combinatie als naar een die met een bolletje wol binnen komt rijden...Dat is gewoon zo!