Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:54

Anky over het dopingbeleid.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:56

Ik denk dat de gemiddelde ruiter niet per ongeluk een dat gevonden middel aan zijn of haar paard geeft. Ik heb het gegoogled en het is eigenlijk een anti-psycotica en een medicijn voor schitzofrene mensen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluphenazine
Ik vind het goed dat dit aangepakt wordt, wie het ook is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:59

Tsja met een ziek paard moet je niet starten. Ook al zou die het met wat medicijnen wel kunnen, zijn lichaam zegt niet voor niks nee. Ik begrijp die mensen niet ook niet de topruiters. Als je paard niet fit is of niet geschikt vanwege een trilziekte behorrt hij niet te starten zo simpel is het.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:20

Beeeeeeeeh schreef:
Volgens mij zijn hier veel mensen die het goed zouden doen bij de jehova-getuiges! De nul-optie is een krankzinnige regeling die het voor ruiters ondoenlijk maakt op een correcte manier met hun sport om te gaan. Op dit ogenblik is er namelijk onvoldoende informatie over wanneer medicijnen uit het bloed zijn verdwenen. Door de steeds betere analyse-apparatuur kunnen daarnaast nog steeds langer sporen worden gevonden. Het systeem zoals in Zweden gebruikt wordt is veel reëeler en paardvriendelijker.

Zelfs zonder nul-optie zou Werth nu het een en ander uit te leggen hebben aangezien er een stof in het bloed is gevonden die officieel niet bij paarden voorgeschreven mag worden.
Het is een humaan geneesmiddel met off-label gebruik voor paarden.
Ik denk niet dat ze dat ooit gaan toestaan bij de FEI.

Het is vergelijkbaar met een bodybuilder die clenbuterol (de werkzame stof uit Ventipulmin) in hun bloed hebben. Dat spul mag in Nederland alleen voorgeschreven worden aan paarden..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:25

Als er nog medicijnen in het bloed zitten is het dier nog onder invloed en dus niet fit. Je paard is fit als ie gezond is uit zichzelf en niet door kunstmatige stoffen. Dat is het risico van de paardensport, je bent afhankelijk van je paard/paarden. En als je paard "iets"in het bloed heeft klopt dat gewoon niet, en zeker in isabelle's geval.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:30

TE5 schreef:
HannahFrouk schreef:
Maar stel nou (bijvoorbeeld) dat je een paard hebt dat wat last heeft van z'n maag als hij stress heeft. Kan, nietwaar?

Dan zou dat kunnen inhouden dat je je paard JUIST rond wedstrijden (en ver daarvoor) soms niet kunt laten behandelen, zonder het risico te lopen dat hij niet meer door de tests komt.

Terwijl dat niets te maken zou hebben met doping.

Tis maar een voorbeeld. Ik vind dat ze veel meer naar individuele gevallen moeten kijken.

Naar mijn idee heeft dat wel te maken met doping hoor :=
Zo'n paard heeft naar aanleiding van die wedstrijden zodanig erge stress dat ie niet goed kan presteren,
dan ligt dat echt aan het paard, en hoe mooi ie thuis ook kan lopen, misschien is ie dan gewoon niet geschikt voor dit soort wedstrijden :)
Als je dan die prestaties verbetert d.m.v. de een of andere behandeling is dat in mijn ogen wel degelijk doping.

Naar mijn idee niet als je dat paard er ook wat voor zou geven als hij GEEN wedstrijden zou rijden.
Ik vind het beleid hierin echt te ver gaan.

En Chocobroodje, de nuloptie houdt in dat er dus geen traceerbaar middel meer in het bloed aanwezig mag zijn. Dat heeft niets te maken met een "werkzame hoeveelheid". Dus ook als er een trace van een middel aantoonbaar is, ook al werkt het op dat moment niet, dan zit je blijkbaar al fout. Nou kan ik me in veel gevallen (doping) voorstellen dat dat bijzonder nuttig is, maar in evenzoveel gevallen kan ik me voorstellen dat het helemaal nergens op slaat, dat het paard er sowieso niet beter door presteert.

Maar goed, nu lijkt het alsof ik doping zit te promoten. Niets is minder waar, ik hou niet eens van topsport, noch voor mensen noch voor paarden. Ik hou alleen niet van dat zwart-wit gedoe en zou er als topsporter van balen dat mijn paard positief testte omdat hij bij wijze van spreken 3 weken geleden een aspirientje had gehad. DAAR gaat het mij om.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 28-06-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:31

Maar volgens mij zijn er behoorlijk wat medicijnen in de omloop die positief aanslaan.
Voor koliek gebruiken ze ook iets wat positief aanslaat.
En als je paard dat dan gehad heeft en je gaat dan een week/weken later op wedstrijd zit het volgens mij nog steeds in het bloed.
En dan wordt je dus geschorst door iets onschuldigs wat iedereen kan overkomen.

Eerst mocht je ook meer als 0 in het bloed hebben en nu ineens niet meer. Daarom lijkt het ook alsof iedereen het nu doet, maar dat was voorheen ook al, maar toen zagen ze het door de vingers.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:33

Je moet je dus afvragen of een paard wat een week geleden koliek had wel op een wedstrijd thuis hoort, in mijn ogen niet namelijk.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:36

chocobroodje schreef:
Tsja met een ziek paard moet je niet starten. Ook al zou die het met wat medicijnen wel kunnen, zijn lichaam zegt niet voor niks nee. Ik begrijp die mensen niet ook niet de topruiters. Als je paard niet fit is of niet geschikt vanwege een trilziekte behorrt hij niet te starten zo simpel is het.

Het beest is niet ziek hij heeft een chronische aandoening die prima gestart kan worden. Er lopen veel meer paarden met die aandoening rond en prima geschikt voor de sport.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:36

Ligt denk ik een beetje aan de ernst van de koliek.

Ik ben geen dierenarts, maar volgens mij mag je echt wel gewoon rijden met een paard als ie een week geleden lichte koliek heeft gehad. Maar goed, ik zeg al....Ik ben geen dierenarts, ik weet het ook niet.

Een dierenarts aanwezig die hier antwoord op wil geven???

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:38

Ik vind wat Anky in die video zegt op zich wel een goed voorbeeld. Als je je paard een aantal dagen voor de wedstrijden sedeert, dan zou het toch van de zotte zijn dat je daar na 5 dagen nog voor geschorst kunt worden omdat er 3 moleculen van de sedatie in het bloed zitten.

Het maakt m.i. wel degelijk verschil of het om een werkzame dosis gaat of niet. Dat maakt toch alles uit? Kijk als je 3 moleculen anabolen vindt, ja, dat is zeer twijfelachtig. Maar daar kun je je beleid toch ook op aanpassen.

Nee, een zero tolerance beleid vind ik gewoon erg raar als ALLE stoffen over 1 kam geschoren (daar heb je dat scheren weer ;-) ) worden.

Shir89 als ik het goed begrijp kan dat dus gewoon NIET als er nog een molecuul te vinden is. En dat vindt ik persoonlijk niet kloppen dan.

Van mij mogen ze alle topsport afschaffen hoor, daar niet van. Ik vind het sowieso niet gezond. Maar daar gaat het topic niet over.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 28-06-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:39

Huertecilla schreef:
@Henk:
m.b.t. het in het artkel genoemde eigenlijk principieel ongeschikt zijn van het paard heb ik 6 jaar geleden een artikel geschreven.
Er is namelijk een heel goede methode om vóóraf al een paard van een jaar of 3 te toetsen of het fysiek (van zenuwstelsel, skelet tot bloedsomloop) geschikt is voor topsport.
De reactie was een grote hoop persoonlijke beledigingen vanwege vermeende dierenbeulerij. Men traint liever een ongeschikt paard tot het niveau van competentie de stress en lichamelijke vernieling is dan dat met het dier vooraf een week stevig aan de tand voelt en de meesten dan lekker gelukkig laat zijn als normaal rijpaard.
Je kan je zelfs afvragen of een paard wat ´geneesmiddelen´ nódig heeft om te functioneren niet beter af is in de worst. Geenzijn is beter dan uitzichtloos onwelzijn.

hc

Waarom is bij mensen in de topsport medicatie dan wel toegestaan als ze een afwijking / ziekte hebben?
Er zijn bijvoorbeeld best wat schaatsers die astma hebben maar wel in de top mee rijden.
Voor paarden kan hetzelfde gelden, wel een afwijking / ziekte hebben maar toch met medicatie kunnen presteren.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:40

Ja dat vind ik dus ook HannahFrouk.

Binnenkort kunnen ze geen wedstrijden meer starten omdat ze bij elk paard wel een stofje vinden en alle ruiters geschorst zijn :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:41

Het zal best kunnen, maar is het goed voor het paard? Dat is dus de vraag. En als het een chronische aandoening is en je paard heeft er medicijnen voor nodig is ie in mijn ogen niet geschikt voor de wedstrijdsport, ook al kan die de oefeningen wel, hij hoort er in mijn ogen gewoon niet thuis.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:42

fransje23 schreef:
Beeeeeeeeh schreef:
Volgens mij zijn hier veel mensen die het goed zouden doen bij de jehova-getuiges! De nul-optie is een krankzinnige regeling die het voor ruiters ondoenlijk maakt op een correcte manier met hun sport om te gaan. Op dit ogenblik is er namelijk onvoldoende informatie over wanneer medicijnen uit het bloed zijn verdwenen. Door de steeds betere analyse-apparatuur kunnen daarnaast nog steeds langer sporen worden gevonden. Het systeem zoals in Zweden gebruikt wordt is veel reëeler en paardvriendelijker.

Zelfs zonder nul-optie zou Werth nu het een en ander uit te leggen hebben aangezien er een stof in het bloed is gevonden die officieel niet bij paarden voorgeschreven mag worden.
Het is een humaan geneesmiddel met off-label gebruik voor paarden.
Ik denk niet dat ze dat ooit gaan toestaan bij de FEI.

Het is vergelijkbaar met een bodybuilder die clenbuterol (de werkzame stof uit Ventipulmin) in hun bloed hebben. Dat spul mag in Nederland alleen voorgeschreven worden aan paarden..

Ik ben niet zo weg in de johovagetuigen dus ik snap de opmerking eerlijk gezegd niet. En ik ben ook niet voor een nul-optie omdat idd onvoldoende informatie is. En idd Werth moet idd uitleggen het hoe en waarom maar off-label heeft er niks mee te maken. En wordt idd middelen gebruikt voor presatatie bevordering waarvan ruiters wel weten hoelang iets traceerbaar blijft. Dat is echt niet goed maar die stomme discussies die hier overal op het forum te vinden zijn dat een ziek paard niet thuis hoort op concour vind ik echt belachelijk. Een goeie ruiter neemt zijn zieke paarden niet mee en een paard wat koliek heeft blijft ook thuis. Een goeie ruiter heeft echt oog voor het paard en isabell heeft dat wel degelijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:44

Zit Anky nu het sederen van paarden voor.. ja in godsnaam voor wat eigenlijk..voor het scheren.. te verdedigen? Dan nog wel met de boodschap dat dat beter is voor het paard. Nee mevrouw, beter voor jou, omdat je met een niet vers kaal geschoren paard minder punten vangt. Mooie illustratie van de waanzin.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:45

Ik vind als een paard met een bepaald medicijn ervoor, die dan prima kan functioneren. Dat hij dan prima in de sport kan, als hij zelf ook aangeeft dat het paard zich verder gewoon lekker voelt.

Er zijn ook heel veel paarden buiten de sport die medicijnen krijgen en ook iedere dag gereden worden........Moeten die mensen dan ook maar nooit meer op hun paard rijden terwijl hij prima kan functioneren?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:48

HannahFrouk schreef:
Ik vind wat Anky in die video zegt op zich wel een goed voorbeeld. Als je je paard een aantal dagen voor de wedstrijden sedeert, dan zou het toch van de zotte zijn dat je daar na 5 dagen nog voor geschorst kunt worden omdat er 3 moleculen van de sedatie in het bloed zitten.

Je kan sommige paarden ook niet scheren voor concours want er zitten erbij die echt gesedeerd moeten worden. Deze paarden gaan met een dikke vacht mee op concour terwijl als ze gesedeerd worden en dan geschoren is het zelfs beter voor die paarden. Ze komen in de winter in een warme hal met een dikke vacht.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:49

Bandida schreef:
Zit Anky nu het sederen van paarden voor.. ja in godsnaam voor wat eigenlijk..voor het scheren.. te verdedigen? Dan nog wel met de boodschap dat dat beter is voor het paard. Nee mevrouw, beter voor jou, omdat je met een niet vers kaal geschoren paard minder punten vangt. Mooie illustratie van de waanzin.

Jij gaat graag met een dikke winterjas aan sporten???

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:51

nowornever schreef:
Jij gaat graag met een dikke winterjas aan sporten???

Nee, het gaat er om dat die beesten voor iedere topwedstrijd opnieuw glad geschoren worden, als het moet 10 keer op een winter. Omdat dat nu eenmaal zo hoort..

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:51

Er zijn ook paarden die moeilijk vervoerd kunnen worden zonder sederen.....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:52

Nee hoor lekker laten rijden die mensen het gaat om de sport. Je komt daar om met gelijk nivo tegen elkaar te rijden. Als je paard medicijnen nodig heeft waar ligt dan de grens? Wat mag dan wel en wat niet, en wat als dezelfde medicijnen er toevallig ook voor zorgen dat je paard er extra conditie van krijgt bv.?

Shir89

Nou ik kijk als toeschouwer ook liever naar een mooie gladgeschoren combinatie als naar een die met een bolletje wol binnen komt rijden...Dat is gewoon zo!

Ruga

Shir89 schreef:
Er zijn ook paarden die moeilijk vervoerd kunnen worden zonder sederen.....

Enzovoort.. ziedaar het nut van nultolerantie, er wordt zo al genoeg met paarden gesold. Als een paard over het rooie gaat van transport, wel, dan is dat geen topsportpaard, en dan zoek je een andere.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:53

Shir89 schreef:
Nou ik kijk als toeschouwer ook liever naar een mooie gladgeschoren combinatie als naar een die met een bolletje wol binnen komt rijden...Dat is gewoon zo!

Ja inderdaad, weerom een mooie illustratie. Helaas zien de meeste mensen geen verschil tussen paarden en zeg maar.. een blinkende fiets.