Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:33

DDW1190 schreef:
gaat zo lekker..

Altrenogest (allyl-trenbolone) wordt bij het paard gebruikt voor de volgende indicaties:
- Het synchroniseren of induceren van bronst.
- De behandeling van merries met multifolliculaire ovaria.
- Preventie van vroege abortus of embryonale sterfte.
Voor de werkzaamheid van altrenogest voor deze indicatie liggen tot op heden onvoldoende bewijzen voor.

Dus ik begrijp dat het hengstigheid tegengaat? Of niet? Ik ben niet heel goed medisch onderlegd...

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:35

Huertecilla schreef:
Huertecilla schreef:
Het lijkt mij een zodanig glasheldere situatie dat dit een voorstel tot levenslange schorsing rechtvaardigt.

Insider schreef:
Laten we nou niet te snel oordelen voor we weten wat er echt gaande is.

Als het wel bewust is toegediend krijg Michael vanzelf zijn straf.

Ik schrijf 'lijkt en 'voostel'.
Hij is verdachte van malafide opzet.
Daar moet een onderzoek over komen en als er onderbouwend bewijs is, dan hoort hij niet in de paardensport.

Deelnemers, veeartsen, trainers en coaches die malafide opzet hebben moéten er gewoon uitgekieperd worden.
De regels zijn gláshelder. Wie ermee sjoemelt moet gewoon gestraft worden.
Als het kwade opzet betreft, dan is het een niet integer persóón en die hoort niet met dieren in sport. Gewoon helemaal niet.

hc

Maar je schrijft ook 'glashelder' en dat ís het niet! :)* Dus op dit moment stellen dat een voorstel tot levenslange schorsing gerechtvaardigd is, is toch wel heeeel kort door de bocht... En absoluut nog niet op z'n plaats :n gelet op de nu (nog niet!) bekende omstandigheden.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:38

Joolien schreef:
DDW1190 schreef:
gaat zo lekker..

Altrenogest (allyl-trenbolone) wordt bij het paard gebruikt voor de volgende indicaties:
- Het synchroniseren of induceren van bronst.
- De behandeling van merries met multifolliculaire ovaria.
- Preventie van vroege abortus of embryonale sterfte.
Voor de werkzaamheid van altrenogest voor deze indicatie liggen tot op heden onvoldoende bewijzen voor.

Dus ik begrijp dat het hengstigheid tegengaat? Of niet? Ik ben niet heel goed medisch onderlegd...

Ja dat kan maar het wordt ook gebruikt als hengsten erg last hebben van hengstengedrag. Zijn ze was rustuger in de omgang en minder afgeleid.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:40

Kendra schreef:
Helemaal eens....
Iedere middenweg is discutabel.
Het dierenwelzijn staat toch al zo ter discussie, dit maakt het er allemaal niet beter op. Imago van de sport lijdt er ook onder met alle gevolgen van dien (kijk maar naar het wielrennen).

Iedere middenweg is helemaal niet discutabel! Er is geen paard dat nooit een behandeling ergens voor nodig heeft, dus die middenweg is er heel vaak! Het gaat er juist om wanneer een middel prestaties beïnvloedt en hoe lang nog...

Verder sluit ik mij helemaal aan bij Insider.

Insider schreef:
Je kunt je wel afvragen waarom er geen grens is voor wat wel en niet mag. Als het per ongeluk bij dit paar terecht is gekomen zal de hoeveelheid dusdanig weinig zijn dat het nooit echt effect heeft.
Indien bewust toegediend zou de hoeveelheid groter moeten zijn.
FEI moet eens ophouden met het graven van het graf voor zijn eigen sport.
Het lijkt nu ineens of iedereen opzettelijk vanalles fout doet. Natuurlijk doen de meeste hun best om dit soort dingen te voorkomen. Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt en paarden echt niet bewust gedrogeerd met middelen die ze niet nodig hebben.

+:)+

Edit: Dus voor we weten in welke mate deze stof bij dit paard aanwezig was (en een mogelijke verklaring van desbetreffende ruiter hebben gehad) is speculeren m.i. niet op z'n plaats...
Laatst bijgewerkt door MargreetB op 27-06-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:41

Levenslange schorsing dat is echt niet op zijn plaats als ze dat doen moeten ze wel zo zeker zijn dat het express is gedaan om prestatie te bevorderen iedereen kan in de fout gaan en die moordenaars krijgen ook een tweede kans. En in fout gaan bedoel ik als een dier behandeld is om het 1 of ander en het langer in het bloed traceerbaar blijft dan vooraf gedacht.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:43

Haha, dat is precies wat ik bedoelde met mijn edit.. :)

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:55

Insider schreef:
Het kan heel goed zijn dat dit echt per ongeluk in dit paard terecht is gekomen omdat er bijvoorbeeld een merrie van dezelfde ruiter wel Regumate krijgt en de voerbakken niet goed genoeg schoongemaakt zijn, wat op wedstrijden nog weleens een probleem is omdat je nergens fatsoenlijk warm water kunt krijgen om ze ECHT SCHOON te maken. En dat vervolgens bij een volgende voerbeurt dezelfde bak bij dit paard terecht is gekomen. Als dat zo is is een ongeluk al snel gebeurd.
Er mag niks, er kan niks en oplettendheid qua verantwoording van ruiter en vooral groom gaan steeds verder.

Laten we nou niet te snel oordelen voor we weten wat er echt gaande is.

Als het wel bewust is toegediend krijg Michael vanzelf zijn straf.

Je kunt je wel afvragen waarom er geen grens is voor wat wel en niet mag. Als het per ongeluk bij dit paar terecht is gekomen zal de hoeveelheid dusdanig weinig zijn dat het nooit echt effect heeft.
Het lijkt nu ineens of iedereen opzettelijk vanalles fout doet. Natuurlijk doen de meeste hun best om dit soort dingen te voorkomen. Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt en paarden echt niet bewust gedrogeerd met middelen die ze niet nodig hebben.

Helemaal mee eens!!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:13

MargreetB schreef:
Iedere middenweg is helemaal niet discutabel! Er is geen paard dat nooit een behandeling ergens voor nodig heeft, dus die middenweg is er heel vaak! Het gaat er juist om wanneer een middel prestaties beïnvloedt en hoe lang nog...

Klopt helemaal, maar in dit geval is het een middel dat niet op de FEI lijst staat, in ieder geval niet voor hengsten. Mocht er dus sprake zijn van opzettelijk gebruik, dan is hij gewoon fout geweest.
En je hebt gelijk, de nul-optie lijkt onuitvoerbaar, maar iedere andere weg impiceert een sluitend systeem van melding en registratie. Blijkbaar zijn ze nog niet zover.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:20

MargreetB schreef:
Insider schreef:

+:)+

Edit: Dus voor we weten in welke mate deze stof bij dit paard aanwezig was (en een mogelijke verklaring van desbetreffende ruiter hebben gehad) is speculeren m.i. niet op z'n plaats...

Misschien moeten we ons al eerst eens afvragen wat voor invloed dit middel op een RUIN heeft voor we verder op ons stokpaardje galopperen zoals sommigen hier?
Insider en MargreetB, fijn om te lezen dat er ook nog mensen zijn die iets genuanceerder dan zwart/wit kunnen nadenken....

nowornever

Re: Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:26

het is een hengst geen ruin.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:34

Waarom staat hij dan op de startlijst van de wedstrijd in LaBaule als "gelding"?? En anderen als "stallion"?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:39

ik meende dat het een hengst was en er werd er werd in het begin ergens gezegd ruin dus ik ging kijken bij startlijsten van rotterdam en daar staat stallion en bij een ruin snap ik het nu helemaal niet van dat spul.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:47

la baule inderdaad als ruin ja en rotterdam als hengst

het paard heeft nog geen identiteit

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:49

in la baule hadden ze dat spul gegeven en dan is hij chemisch gecastereerd en dan is hij een beetje ruin idd en rotterdam gaven ze hem niks en was hij weer hengst :+

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:49

volgens de fei zou hij een hengst moeten zijn ja

logisch gezien ja

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:51

nowornever schreef:
in la baule hadden ze dat spul gegeven en dan is hij chemisch gecastereerd en dan is hij een beetje ruin idd en rotterdam gaven ze hem niks en was hij weer hengst :+

Whahahahahaah! Klopt.

ik vraag me werkelijk af waar ze mee bezig zijn in paardensportland.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:59

MargreetB schreef:

Je kan enkel vrijstelling krijgen voor een merrie, en dan nog voor een vrij lage dosering (onder de grens van potentiële anabole werking). Als het product wordt aangetroffen in een hengst, zoals in dit geval, is speculatie prima op zijn plaats, want de meest logische uitleg is wel degelijk misbruik. Er is nl. geen enkele medische reden waarom je een mannelijk springpaard in competitie op Altrenogest zou (kunnen) zetten.
De kans op een freak-ongeluk waarbij een traceerbare hoeveelheid ongewild in een hengst terecht komt lijkt me daarbij ook nog eens véél kleiner.

Bovendien is dit oude kost, het is een in het amateurwereldje om zijn 'kalmerende' (hengsten en merries) en steroïde werking al jaren wel bekend middeltje wat m.i. door de huis&tuin dierenartsen veel te makkelijk wordt voorgeschreven. Het enige wat me echt verbaasd is dat iemand op een niveau met véél controles zich nog met zoiets laat pakken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:36

Ach, zelfs als je gepakt wordt met een merriemiddel in een hengst is er blijkbaar nóg geen reden om verdacht gevonden te worden. Legio vergoeilijkers.
Dát begrijp ík niet.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:51

nowornever schreef:
ik meende dat het een hengst was en er werd er werd in het begin ergens gezegd ruin dus ik ging kijken bij startlijsten van rotterdam en daar staat stallion en bij een ruin snap ik het nu helemaal niet van dat spul.

Dus eigenlijk weet je het ook niet zeker dat het een hengst is?

Dan kan het dus nog altijd dat het wél een ruin is, het middel dus helemaal geen invloed heeft en alle speculaties hier weer niet op zijn plaats zijn.
Begrijpen doe ik dat echter wel, spreekwoorden zeggen niet voor niets dat "de beste stuurlui aan wal staan" en "zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten"?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:57

horseyfries schreef:
Dan kan het dus nog altijd dat het wél een ruin is, het middel dus helemaal geen invloed heeft en alle speculaties hier weer niet op zijn plaats zijn.

Nee hoor, dan is het nog even fout. Dan blijft alleen de anabole werking van het middel over als reden om het toe te dienen. Anabole werking = meer eiwit naar de spieren = snellere spieropbouw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:11

Bandida schreef:
horseyfries schreef:

Nee hoor, dan is het nog even fout. Dan blijft alleen de anabole werking van het middel over als reden om het toe te dienen. Anabole werking = meer eiwit naar de spieren = snellere spieropbouw.

Menselijke atleten worden daar járen tot voor het leven voor geschorst.

In het geval van dieren is het ethisch veel erger omdat het dier geen keuze heeft, alleen maar slachtoffer is.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:25

Huertecilla schreef:
In het geval van dieren is het ethisch veel erger omdat het dier geen keuze heeft, alleen maar slachtoffer is.
hc

Is allemaal extra vlees voor de salami's moet je maar denken ;) Vervolgens kweken we zelf allemaal megagrote borsten :+

Maar serieus, dat dieren geen keuze hebben en dat tot op grote hoogte als een normaal gegeven aanvaard wordt, is het allergrootste probleem van en voor de paardensport. De publieke opinie, voornamelijk in westerse geïndustrialiseerde gebieden, is hierover echter sterk veranderd de laatste twee decennia, en zal dat blijven doen. Interessante tijden :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:39

Bandida schreef:
De publieke opinie, voornamelijk in westerse geïndustrialiseerde gebieden, is hierover echter sterk veranderd de laatste twee decennia, en zal dat blijven doen. Interessante tijden :)

De duitse paardenbond wordt daarmee concreet geconfronteerd door de media en sponsoren +:)+

Het is echt niet omdat ze op conflicten uít zijn, echt niet omdat ze graag hun kopstukken onderuit wíllen halen, dat daar door veeartsen-genootschap en paardenbond zo helder en hard opgetreden wordt.

De publieke opinie over dierenwelzijn loopt daar zeker 10 jaar op NL vooruit. Dat zie je ook in het paardhouden, in de tijdschriften.
NL kan daar wel bij varen door ervan te léren en zo te voorkomen door deze fase te moeten. De uitspraak vanuit Wageningen over rijpaardhouden en paardensport in het verband met het nertsenfokverbod zou alle waarschuwingslampen aangezet moeten hebben.

....euh is het nu verboden dat nertsenfokken voor bont?

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:09

Ik kan heel goed begrijpen dat op sommige momenten een 0 optie juist minder dier vriendelijk is als de eigenaar besluit dan geen behandeling toe te passen als het wel nodig zou zijn.
Maar aan de andere kant denk ik dan weer, zou die eigenaar echt een paard zijn behandeling weigeren?
Met de kans dat het dier niet goed/snel geneest?
Dat is toch een veel grotere strop dan een tijd geen wedstrijden starten?

In dit geval vraag ik me echt af of het geen opzet is.
Zoals omschreven wordt wat de werking is, dan ben ik wel geneigd om in opzet te geloven.
Want voor een gewone medische behandeling is het in ieder geval niet noodzakelijk geweest.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:12

En dat is de zoveelste ruiter