Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:40

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:42

Trilt een kramp paard dan?
Ik stel me daar eigenlijk andere dingen bij voor.
En bandageren van een kramppaard lijkt me niets anders dan een gewoon paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:42

Ja kramperigheid, maar je hebt verschillende degradaties e

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:55

Volgens mij staat deze ziekte totaal los van krampentrekken.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:59

Simba_ schreef:
Volgens mij staat deze ziekte totaal los van krampentrekken.

ja

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:01

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:02

Nee enkel is kramptrekken de volksbenaming, en dat shivering syndroom de meer wetenschappelijke benaming. Maar er is gewoon een verschil in de mate waarin een paard hier last van heeft.
Ik heb een pony gehad die dit echt hard had, maar in beweging en voor de sport was dit geen probleem.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:22

Citaat:

Het Duitse ruiterblad St.Georg heeft verschillende veterinairen ondervraagd over de verboden substantie, welke vooral in Dapotum, een geneesmiddel voor mensen, kan worden aangetroffen.
Het medicijn mag niet worden toegediend aan paarden, maar het is algemeen bekend dat veel schrikachtige paarden dit al jaren toegediend krijgen.

"Wanneer een paard een beetje gestoord is, kan Fluphenazine best goed werken, maar een beetje ervaren mens weet dat dit middel heel makkelijk te traceren is," aldus een veterinair die anoniem wil blijven.

Het is opmerkzaam dat professor Wilhelm Schanzer van de Technische sportschool aan de Duitse Pers vertelde dat de substantie wel toegestaan is als sedatie tijdens transport of medische onderzoeken.

Dr. Henry Ottillie van de Universiteit in Leipzig bevestigde dit. "Fluphenazine maakt onderdeel uit van de neuroleptica groep. Het is alleen toegestaan in Duitsland in veterinaire medicijnen. De drie toegestane medicijnen zijn Sedalin, Vetranquil (met Acepromzine) en Stresnil (Azaperone).

De substantie staat al jaren op de positieve dopinglijst en mag normaal gesproken niet worden toegepast op dieren, maar kan wel illegaal worden gebruikt."

Het moet wel worden gemeld dat de Technische School jarenlang heeft samengewerkt met Ludger Beerbaum, en ook deze ruiter werd door de FEI geschorst wegens dopinggebruik.

Ik vind dit tegenstrijdige informatie. De ene dierensarts zegt dat het een verboden middel is, ook voor paarden, de andere zegt dat het wel is toegestaan in veterinaire medicijnen.

Ik stel vooral Werth's dierenarts in vraag. Hij hoort te weten of het over een verboden middel gaat of niet. Maar zoals uit het stukje hierboven blijkt is er best wel wat interpretatie mogelijk ...

Vraag is of Modecate, het middel dat Whisper kreeg toegediend, een toegestaan geneesmiddel is. Indien wel, dan heeft Werth de pech gehad dat de technologie haar voor was. Het FEI beschikt blijkbaar over meer geavanceerde testen dan haar dierenarts, waardoor ook kleinere hoeveelheden kunnen worden opgespoord. Indien niet (en afgaand op bovenstaand stukje lijkt dit eerder het geval te zijn), dan is haar dierenarts, en zijzelf uiteindelijk ook, wel degelijk in de fout gegaan. Lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:33

Bij krampigheid kan een paard vols mij niet omvallen...

Ik vind het een eerlijk verhaal. Toch vind ik dat het stom is, want je weet dat het spul in het bloed kan blijven zitten. Daardoor kun je gepakt worden, waarom zou je het dan niet melden bij de FEI? Omdat je anders zowieso een startverbod krijgt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:36

Ik vind de 0-optie voor sportpaarden ook niet verantwoord. Ik vind de verklaring van Isabell Werth geloofwaardig. Je moet een sportpaard gewoon kunnen behandelen. Ik ken ook een paard dat deze ziekte had. Die kon prima lopen, maar zodra de smid kwam of er een been opgetild moest worden (ook bijvoorbeeld om hoeven uit te krabben) begon begon het dier zo te shaken en spastisch te doen dat het gewoon omviel. Dat was inderdaad gewoon levensgevaarlijk voor omstanders. Vanuit dat opzicht kan ik mij echt heel goed voorstellen dat je vanuit veiligheidsoverwegingen zo'n middel toedient als het paard bijvoorbeeld nieuwe ijzers moet. Niet meer naar de hoefsmid is ook geen optie. Dat mensen dan zeggen dat het paard niet in de ring thuishoort vind ik dan ook echt flauwekul.

En nu komt het gebruik van dit middel bij een sportpaard aan het licht, maar hoevaak zullen dergelijke middelen wel niet gebruikt worden om 'gewone' recreatiepaarden te behandelen?

Verder: ze heeft de dubbele uitwerkingstermijn aangehouden. Ik kan mij ook echt goed voorstellen dat de minescule restanten die met de moderne apparatuur van tegenwoordig te traceren zijn niet prestatiebevorderend meer werken. Als ik mijn paard Sedalin/Vetranquil heb gegeven om hem zonder gevaar voor eigen leven te kunnen scheren, dan merk ik ook echt niets meer van die uitwerking als ik weken later op wedstrijd ga hoor. Gelukkig niet, want als hij suf is gaat hij echt niet beter lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:41

jasmijn78 schreef:
Ik vind de 0-optie voor sportpaarden ook niet verantwoord. Ik vind de verklaring van Isabell Werth geloofwaardig. Je moet een sportpaard gewoon kunnen behandelen. Ik ken ook een paard dat deze ziekte had. Die kon prima lopen, maar zodra de smid kwam of er een been opgetild moest worden (ook bijvoorbeeld om hoeven uit te krabben) begon begon het dier zo te shaken en spastisch te doen dat het gewoon omviel. Dat was inderdaad gewoon levensgevaarlijk voor omstanders. Vanuit dat opzicht kan ik mij echt heel goed voorstellen dat je vanuit veiligheidsoverwegingen zo'n middel toedient als het paard bijvoorbeeld nieuwe ijzers moet. Niet meer naar de hoefsmid is ook geen optie. Dat mensen dan zeggen dat het paard niet in de ring thuishoort vind ik dan ook echt flauwekul.

En nu komt het gebruik van dit middel bij een sportpaard aan het licht, maar hoevaak zullen dergelijke middelen wel niet gebruikt worden om 'gewone' recreatiepaarden te behandelen?

Verder: ze heeft de dubbele uitwerkingstermijn aangehouden. Ik kan mij ook echt goed voorstellen dat de minescule restanten die met de moderne apparatuur van tegenwoordig te traceren zijn niet prestatiebevorderend meer werken. Als ik mijn paard Sedalin/Vetranquil heb gegeven om hem zonder gevaar voor eigen leven te kunnen scheren, dan merk ik ook echt niets meer van die uitwerking als ik weken later op wedstrijd ga hoor. Gelukkig niet, want als hij suf is gaat hij echt niet beter lopen.

+:)+

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:44

jasmijn78 schreef:

+:)+ _/-\o_

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:45

Citaat:
Bij krampigheid kan een paard vols mij niet omvallen...

jawel dat kan wel degelijk, als ik mijn oude paard achter een hoef pakte
en te lang vast hier om uit te krabben of wat dan ook viel hij ook om..
of liet zitten tegen de muur aanvallen zodat hij tegen de muur aan kon
hangen en daar steun had. Maar goed thuis zijn dan de verschijnselen weg,
alleen op wedstrijd dus niet en daar laat het me juist erg onhandig. Het
trillen kan komen omdat het paard schrikt van de ongecontroleerde bewegingen
die hij maakt. Hij weet dat hij ze niet moet maken, maar kan er niets aan doen
en kan dus bang zijn voor de reactie van de ruiter :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:03

In alle eerlijkheid: is het dan niet beter om dit paard terug te trekken uit de sport? Feit blijft dat hij niet 100% gezond is, hij heeft dat middel kennelijk nodig gehad om normaal te kunnen functioneren, ook al was dat buiten de ring. En wie zegt dat hij er niet toch onder lijdt? Paarden zijn meesters in verbergen van pijn. En dan op dit nievau trainen, dat vraagt toch veel van een paard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:04

Citaat:
In alle eerlijkheid: is het dan niet beter om dit paard terug te trekken uit de sport? Feit blijft dat hij niet 100% gezond is, hij heeft dat middel kennelijk nodig gehad om normaal te kunnen functioneren, ook al was dat buiten de ring. En wie zegt dat hij er niet toch onder lijdt? Paarden zijn meesters in verbergen van pijn. En dan op dit nievau trainen, dat vraagt toch veel van een paard.

mee eens, mijn paard is nu ook recreatie / bos paard bij iemand anders en dat is niet voor niets :o . Het is wel al heel
merkwaardig dat een krampig paard uberhaubt zo ver in de sport loopt ( dressuur) springen zie je wel vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:08

randie schreef:
Citaat:

mee eens, mijn paard is nu ook recreatie / bos paard bij iemand anders en dat is niet voor niets :o . Het is wel al heel
merkwaardig dat een krampig paard uberhaubt zo ver in de sport loopt ( dressuur) springen zie je wel vaker.

Een krampig paard kan goed presteren in de sport...

En op dit niveau lijkt het me dat ze daar wel over nagedacht hebben...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:10

dat neem ik aan van wel ja, het is wel zo dat het na verloop van tijd erger kan worden. Misschien is dat aan de hand? Pijn heeft hij waarschijnlijk niet, wel ongemak :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:21

Als haar verhaal waar is (waar ik persoonlijk aan twijfel) hoort dat paard gewoon niet in de sport.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:38

Als de veearts gelijk had gehad, en het middel zo'n zes dagen later uit het bloed verdwenen was, hadden ze het paard toch best blijvend kunnen behandelen. Als ze dan maar zes dagen voor een wedstrijd telkens de laatste dosis gaven.

Ik weet niet hoeveel wedstrijden zo'n paard loop, maar dat zou toch te doen moeten zijn.

Nu blijkt het dus langer dan zes dagen te duren voor het middel uit het bloed weg is, dus ik kan me nu voorstellen dat het heel moeilijk gaat worden dit paard blijvend te behandelen.

Of het paard tegen de trilziekte behandeld moet worden is aan het management erom heen. Als zij het nodig vinden zal dat wel zo zijn, dat is niet aan ons om te beoordelen. Een paard boven op je als je zijn hoef uitkrabt lijkt mij ook niet zo ideaal dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:39

Bandida dat is niet correct, deze stoornis is idd geen belemmering voor de sport. Integendeel zelf vaak zijn het goede paarden. Mijn springpony had dit ook erg, wel kon dat beestje een parcours van 1.30 makkelijk af.
In beweging zie je niets aan die paarden, enkel wanneer je een statische beweging vraagt en die aanhoudt treedt die 'blokkage' op, het paard kan er niets aan doen noch de ruiter. Het is een reflex van een paard om controle te houden en dat hebben ze dan tijdig niet, dit met het instinct als vluchtdier zal het alles doen om van dat gevoel af te komen. Dat kan zich uiten van te gaan hangen, weg te springen, of in erge gevallen in paniek raken en dan echt raar uit de hoek komen met eventueel wel gevolgen voor mensen die dan kortbij staan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:40

Bandida schreef:
Als haar verhaal waar is (waar ik persoonlijk aan twijfel) hoort dat paard gewoon niet in de sport.

Waarom niet? Mijn instructrice heeft een krampentrekkend paard dat hoog in de dressuur liep voor veel geld naar Amerika verkocht. Kan best hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:46

Ik kende ook een krampentrekker die het in zo'n erge gradatie had dat ie trilde en achterhoeven konden niet opgetild worden,moest op de grond bekapt worden.Maar dat dier liep ook hoog in de sport,onder het zadel was het geen probleem.

Ik vind het ook een eerlijk verhaal van Isabell Werth,ze heeft gewoon gekeken of ze dat dier kon helpen lijkt me.Voor een paard zal het ook fijner zijn als ie er minder last van heeft.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:48

Ik vind het een zeer aannemelijke verklaring en geef haar voor nu het voordeel van de twijfel. Duidelijk is wel dat er duidelijker regels moeten komen omtrent medicatie (doping) beleid en over het overschrijden van de nul-optie.

Het gaat erom tot wanneer een middel werkzaam is en het dús als doping beschouwd kan/mag worden. Uiteraard is het ook erg belangrijk om te weten welke werkzame stoffen er gebruikt zijn en welke invloed deze hebben op het paard (welzijnsverhogend/verlagend).

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:56

Opzich lijkt het verhaal van Isabell correct, neemt niet weg, dat een simpel briefje naar de FEI o.i.d, met een veterinair verklaring omtrent de behandeling en tijdstip had gekunt, je loopt dan misschien het risico dat je niet mag deelnemen, maar dat weegt niet op tegen alle commoties, die het nu meebrengt, ga hier helemaal mee met "bulck"
Tenzij je niet wil dat bekend wordt ( om wat voor reden dan ook, maar die kan ik wel raden ), dat / wat je paard mankeert.
Registratie van behandeling en medicijen op dat niveau lijkt mij uitermate gewenst, dit kan dan overlegd worden aan de des betreffende autoriteiten, die dan kunnen beslissen over wel of geen deelname.
Worden er dan zaken gevonden, die niet in het "logboek staan, c.q. niet vermeld zijn, is het verhaal duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:01

Paul11 schreef:
Opzich lijkt het verhaal van Isabell correct, neemt niet weg, dat een simpel briefje naar de FEI o.i.d, met een veterinair verklaring omtrent de behandeling en tijdstip had gekunt, je loopt dan misschien het risico dat je niet mag deelnemen, maar dat weegt niet op tegen alle commoties, die het nu meebrengt, ga hier helemaal mee met "bulck"
Tenzij je niet wil dat bekend wordt ( om wat voor reden dan ook, maar die kan ik wel raden ), dat / wat je paard mankeert.
Registratie van behandeling en medicijen op dat niveau lijkt mij uitermate gewenst, dit kan dan overlegd worden aan de des betreffende autoriteiten, die dan kunnen beslissen over wel of geen deelname.
Worden er dan zaken gevonden, die niet in het "logboek staan, c.q. niet vermeld zijn, is het verhaal duidelijk.

Ja dat vind ik dus ook...