Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:
Het Duitse ruiterblad St.Georg heeft verschillende veterinairen ondervraagd over de verboden substantie, welke vooral in Dapotum, een geneesmiddel voor mensen, kan worden aangetroffen.
Het medicijn mag niet worden toegediend aan paarden, maar het is algemeen bekend dat veel schrikachtige paarden dit al jaren toegediend krijgen.
"Wanneer een paard een beetje gestoord is, kan Fluphenazine best goed werken, maar een beetje ervaren mens weet dat dit middel heel makkelijk te traceren is," aldus een veterinair die anoniem wil blijven.
Het is opmerkzaam dat professor Wilhelm Schanzer van de Technische sportschool aan de Duitse Pers vertelde dat de substantie wel toegestaan is als sedatie tijdens transport of medische onderzoeken.
Dr. Henry Ottillie van de Universiteit in Leipzig bevestigde dit. "Fluphenazine maakt onderdeel uit van de neuroleptica groep. Het is alleen toegestaan in Duitsland in veterinaire medicijnen. De drie toegestane medicijnen zijn Sedalin, Vetranquil (met Acepromzine) en Stresnil (Azaperone).
De substantie staat al jaren op de positieve dopinglijst en mag normaal gesproken niet worden toegepast op dieren, maar kan wel illegaal worden gebruikt."
Het moet wel worden gemeld dat de Technische School jarenlang heeft samengewerkt met Ludger Beerbaum, en ook deze ruiter werd door de FEI geschorst wegens dopinggebruik.
jasmijn78 schreef:Ik vind de 0-optie voor sportpaarden ook niet verantwoord. Ik vind de verklaring van Isabell Werth geloofwaardig. Je moet een sportpaard gewoon kunnen behandelen. Ik ken ook een paard dat deze ziekte had. Die kon prima lopen, maar zodra de smid kwam of er een been opgetild moest worden (ook bijvoorbeeld om hoeven uit te krabben) begon begon het dier zo te shaken en spastisch te doen dat het gewoon omviel. Dat was inderdaad gewoon levensgevaarlijk voor omstanders. Vanuit dat opzicht kan ik mij echt heel goed voorstellen dat je vanuit veiligheidsoverwegingen zo'n middel toedient als het paard bijvoorbeeld nieuwe ijzers moet. Niet meer naar de hoefsmid is ook geen optie. Dat mensen dan zeggen dat het paard niet in de ring thuishoort vind ik dan ook echt flauwekul.
En nu komt het gebruik van dit middel bij een sportpaard aan het licht, maar hoevaak zullen dergelijke middelen wel niet gebruikt worden om 'gewone' recreatiepaarden te behandelen?
Verder: ze heeft de dubbele uitwerkingstermijn aangehouden. Ik kan mij ook echt goed voorstellen dat de minescule restanten die met de moderne apparatuur van tegenwoordig te traceren zijn niet prestatiebevorderend meer werken. Als ik mijn paard Sedalin/Vetranquil heb gegeven om hem zonder gevaar voor eigen leven te kunnen scheren, dan merk ik ook echt niets meer van die uitwerking als ik weken later op wedstrijd ga hoor. Gelukkig niet, want als hij suf is gaat hij echt niet beter lopen.
jasmijn78 schreef:Ik vind de 0-optie voor sportpaarden ook niet verantwoord. Ik vind de verklaring van Isabell Werth geloofwaardig. Je moet een sportpaard gewoon kunnen behandelen. Ik ken ook een paard dat deze ziekte had. Die kon prima lopen, maar zodra de smid kwam of er een been opgetild moest worden (ook bijvoorbeeld om hoeven uit te krabben) begon begon het dier zo te shaken en spastisch te doen dat het gewoon omviel. Dat was inderdaad gewoon levensgevaarlijk voor omstanders. Vanuit dat opzicht kan ik mij echt heel goed voorstellen dat je vanuit veiligheidsoverwegingen zo'n middel toedient als het paard bijvoorbeeld nieuwe ijzers moet. Niet meer naar de hoefsmid is ook geen optie. Dat mensen dan zeggen dat het paard niet in de ring thuishoort vind ik dan ook echt flauwekul.
En nu komt het gebruik van dit middel bij een sportpaard aan het licht, maar hoevaak zullen dergelijke middelen wel niet gebruikt worden om 'gewone' recreatiepaarden te behandelen?
Verder: ze heeft de dubbele uitwerkingstermijn aangehouden. Ik kan mij ook echt goed voorstellen dat de minescule restanten die met de moderne apparatuur van tegenwoordig te traceren zijn niet prestatiebevorderend meer werken. Als ik mijn paard Sedalin/Vetranquil heb gegeven om hem zonder gevaar voor eigen leven te kunnen scheren, dan merk ik ook echt niets meer van die uitwerking als ik weken later op wedstrijd ga hoor. Gelukkig niet, want als hij suf is gaat hij echt niet beter lopen.
Citaat:Bij krampigheid kan een paard vols mij niet omvallen...
Citaat:In alle eerlijkheid: is het dan niet beter om dit paard terug te trekken uit de sport? Feit blijft dat hij niet 100% gezond is, hij heeft dat middel kennelijk nodig gehad om normaal te kunnen functioneren, ook al was dat buiten de ring. En wie zegt dat hij er niet toch onder lijdt? Paarden zijn meesters in verbergen van pijn. En dan op dit nievau trainen, dat vraagt toch veel van een paard.
randie schreef:Citaat:In alle eerlijkheid: is het dan niet beter om dit paard terug te trekken uit de sport? Feit blijft dat hij niet 100% gezond is, hij heeft dat middel kennelijk nodig gehad om normaal te kunnen functioneren, ook al was dat buiten de ring. En wie zegt dat hij er niet toch onder lijdt? Paarden zijn meesters in verbergen van pijn. En dan op dit nievau trainen, dat vraagt toch veel van een paard.
mee eens, mijn paard is nu ook recreatie / bos paard bij iemand anders en dat is niet voor niets. Het is wel al heel
merkwaardig dat een krampig paard uberhaubt zo ver in de sport loopt ( dressuur) springen zie je wel vaker.
Paul11 schreef:Opzich lijkt het verhaal van Isabell correct, neemt niet weg, dat een simpel briefje naar de FEI o.i.d, met een veterinair verklaring omtrent de behandeling en tijdstip had gekunt, je loopt dan misschien het risico dat je niet mag deelnemen, maar dat weegt niet op tegen alle commoties, die het nu meebrengt, ga hier helemaal mee met "bulck"
Tenzij je niet wil dat bekend wordt ( om wat voor reden dan ook, maar die kan ik wel raden ), dat / wat je paard mankeert.
Registratie van behandeling en medicijen op dat niveau lijkt mij uitermate gewenst, dit kan dan overlegd worden aan de des betreffende autoriteiten, die dan kunnen beslissen over wel of geen deelname.
Worden er dan zaken gevonden, die niet in het "logboek staan, c.q. niet vermeld zijn, is het verhaal duidelijk.