Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:15

Om eerlijk te zijn weet ik weinig over Whisper :?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:16

Sorry had ondertussen meer bronnen gevonden. Als ze het bewust heeft laten toedienen zou het wel superstom zijn. Ben benieuwd hoe dit afloopt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:17

Koppig schreef:
kohtje schreef:
Geloof nooit dat Isabelle zo stom is om bewust wat te geven.

nou zo'n middel zit niet ergens in verwerkt ofzo, dus lijkt me behoorlijk bewust.

Dit is toch dat paard dat af en toe finaal over de rooie kan gaan?

Met zo'n naam gooi je dat echt niet over die boeg.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:19

Ik vraag me alleen af wat voor invloed een medicament tegen bipolaire stoornissen heeft op een paard :?

denbine

Kan me niet voorstellen dat Isabell dit bewust doet!!!!

Vind het allemaal erg merkwaardig wat er in de duitse paardenwereld gaande is :o :o :o :o

s0173957

Als ik zo de werking van dat ding lees is dat wrs gewoon een middeltje tegen de stress...
Kijk, ik vind dat zoiets moet kunnen, net als ik vind dat een pijnstiller, koortswerend middel etc moet kunnen...
nultolerantie is bullshit!

Anthonia_

Jeetje..

petitparis

ik geloof dat er in Bit ook een artikel stond over de "klopjacht" op dopinggebruik in Duistland. Zelfs voor producten waarvan het effect op de sportieve prestaties bij paarden nog niet gekend is. 't ging over een voorbeeld stellen dat nu na de olympische spelen voort getrokken werd, maar dat ze dus alleen hun eigen atleten en kansen op de volgende Spelen hiermee ondermijnen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:20

tja eigen schuld.

kiana

Re: Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:23

Hm.... Jammmer.
Aken wordt nu echt een weinig uitdagende dressuurcompetitie..

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:24

eerst maar eens kijken in welke hoeveelheden het is aangetroffen in het bloed.
Als het erg weinig is dan kan het al lang geleden zijn geweest dat het dier het heeft gehad.
Zulke sporen blijven nml lang in het bloed zitten. Dat is toen ook met de Ier Cian O'Connor gebeurd die het olympisch goud dreigde kwijt te raken, omdat hetzelfde middel werd aangetroffen in het bloed van zijn paard.
Volgens hem had hij het lang geleden toegedient gekregen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:25

x_tico schreef:
tja eigen schuld.

Dat moet je eerst maar afwachten...
Het kan maar zo dat iemand anders een paard iets toestopt. Daar voor heb je hoor en wederhoor en wordt er een onderzoek gedaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:25

Geen leuk bericht...

Ik vind trouwens niet dat het geoorloofd is om een paard medicijnen te geven om hem rustig te houden, als dat de reden is... Wij gaan toch ook niet met een verdoofd paard op wedstrijd?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:26

kiana schreef:
Hm.... Jammmer.
Aken wordt nu echt een weinig uitdagende dressuurcompetitie..

Dat valt wel mee hoor :D
Er zijn nog meer goede buitenlandse combinaties :)

Middeltjes tegen stress op een wedstrijd vind ik overigens not done.
Pijnstillers ook niet. Met een koortsig paard of een paard met blessures ga je niet op wedstrijd.

Bubsj

Het Duitse ruitersportverbond heeft Isabell Werth een voorlopige schorsing opgelegd, omdat haar paard Whisper bij een dopingcontrole postief heeft getest op het kalmerend middel fluphenazine.

Werth, vijfvoudig olympische kampioene dressuur en al jarenlang de rivale van Anky van Grunsven, heeft inmiddels een contra-expertise aangevraagd.

De internationale bond FEI besteed donderdag een hoorzitting aan de kwestie. Duidelijk is al wel dat Werth komende week niet deel mag nemen aan het CHIO van Aken, oftewel het Wimbledon van de paardensport.

Van NOS.nl

Ik kan er echt niets anders van maken dan dan Isabell hier echt ongelovelijk stom bezig is geweest, wat de reden ook is :n :n Echt telleurstellend!
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 24-06-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne_

Mientjeuh schreef:
Ik vraag me alleen af wat voor invloed een medicament tegen bipolaire stoornissen heeft op een paard :?

Het werkt sederend, maar het paard blijft wel ontvankelijk voor prikkels en behoudt zijn coördinatievermogen. Het wordt wel eens ingezet bij paarden die emotioneel heftig reageren op bijvoorbeeld verhuizing heb ik begrepen.

Mij boeit het eigenlijk helemaal niet wat er precies in het bloed/de urine aangetroffen wordt. Ik ben benieuwd naar de effecten van de hoeveelheid verboden stoffen in het bloed. Kan het zijn dat dit paard beter presteert op wedstrijd met deze hoeveelheid in zijn lichaam of niet? Maar gelukkig snapt de FEI inmiddels ook dat het dopingbeleid flink op de schop moet.

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:28

:oo

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:28

Ik vind het absoluut niet kunnen dat een dier dergelijke medicatie zou krijgen om op wedstrijd mee te kunnen draaien... dan ontneem je het basisbeginsel van de dressuur: het vertrouwen tussen ruiter en dier...

Niet het dopingbeleid, maar wel het wedstrijdgebeuren moet onder de loep, hoeveel paarden kunnen die stress aan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:33

Citaat:
Fluphenazine (Prolixin) Use in Horses

Often dealing with horses you run into situations where mild long term yet mild sedation would help. This could be to help both you and the horse to deal with situations that are adverse to the horse but, hopefully, either the situation or behavior is temporary. For example:

* prolonged stall rest
* separation of a best buddy
* foal rejection by a mare
* initial aggression when introducing new horses
* unusually excitable or resistant while ridden
* chronic pain?

Fluphenazine, brand name Prolixin, is an example of such a medication that has about a 15-year history of unlabeled use in horses, yet very little is written about it in horses. Fluphenazine is a member of the large group of drugs known as neuroleptics, which have their principal effect on brain function. Neuroleptics differ from other sedatives in that patients are easily arousable and will respond when stimulated. Neuroleptics suppress spontaneous motor activity, conditioned avoidance, and aggressive behavior, but (hopefully) do not induce ataxia or incoordination at usual doses. This article puts together what is known about this drug in humans, adds the little bit of published material about fluphenazine use in horses, adds some anecdotal material, and then makes some recommendations on use and provides some guidelines on the treatment of adverse reactions.

Dangerous to horses!

However, there are some major problems with this drug in horses. First of all, it is illegal by most drug and medication rules, and event horses are now being tested for it by most commercial horse drug testing labs. Also, even if testing is not performed at an event or show, it is unethical to compete on a horse that has had a performance altering drug. Secondly, it can cause nervous system side effects called extrapyramidal signs in horses that consist of sweating, pawing, swinging the head, rhythmic neck flexion and extension of the forelimbs. These extrapyramidal side effects have also been called a Parkinson-like syndrome and as you can imagine can be extremely dangerous to the horse as well as humans in the area. For the above reasons, I believe this drug should not be used in horses as the risk outweighs the possible rewards.

http://www.veterinairypartner.com

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:34

GAat goed met die Duitsers!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:36

s0173957 schreef:
Als ik zo de werking van dat ding lees is dat wrs gewoon een middeltje tegen de stress...
Kijk, ik vind dat zoiets moet kunnen, net als ik vind dat een pijnstiller, koortswerend middel etc moet kunnen...

Een middeltje tegen stress vind ik ook niet kunnen, een paard wat op hoog niveau presteerd zal heus wel heet zijn maar die zou je niet moeten verdoven voor betere prestaties. Volgens mij is Whisper inderdaad dat paard wat zo ineens compleet kan flippen, dan vind ik het dus wel degelijk als doping kwalificeren.
Het nultolerantie ben ik het ook niet mee eens, maar dat is weer een ander verhaal

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:37

s0173957 schreef:

Een middeltje tegen de stress vind ik absoluut niet kunnen, dat is pure en bewuste doping.
Maarja 1 of andere stalknecht zal wel de schuld krijgen. :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:38

Ik denk eerder dat de dopingtests gewoon steeds meer accuraat en beter worden, waardoor er steeds meer gevallen aan het licht komen die voorheen niet werden ontdekt, als dat er iemand bezig zou zijn om de paardensport te ruineren. Daar geloof ik absoluut niet in.

Het zijn overigens niet alleen maar de Duitsers hoor. Er is oa vandaag nog bekend geworden dat ook een Zweedse springamazone (Sofia Kroon) voorlopig een tevoetstelling heeft gekregen wb wedstrijden ivm doping.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:40

Het was net ook in het nieuws op rtl :Y)
Ik vraag me ook af wie hier de schuld van gaat krijgen. De doping was er dus wel degelijk alleen wie heeft het gegeven is de vraag...

Caesar

Re: Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:42

Voordat we weer over en weer gaan roepen... de vorige duitser was ook het slachtoffer van! Dus misschien is er wel iets fout gegaan buiten Isabell's medeweten om!

Eerst onderzoek, dan conclusies.