Wat betekenen paarden nu precies voor vrouwen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:54

heb m ook gedaan!

MissJ

Re: Wat betekenen paarden nou precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:09

Nou, ik denk, dat doe ik even snel. Is nog een beste vragenlijst :+ Ik moet zeggen dat ik tijdens het invullen meer het idee kreeg dat de vragen gaan over je mentale gesteldheid en stabiliteit dan over de band met paarden.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:10

ik vind het erg jammer dat ik geen 18 ben anders had ik em ook gedaan, ben wel benieuwd eigenlijk :P

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:13

MissJ schreef:
Nou, ik denk, dat doe ik even snel. Is nog een beste vragenlijst :+ Ik moet zeggen dat ik tijdens het invullen meer het idee kreeg dat de vragen gaan over je mentale gesteldheid en stabiliteit dan over de band met paarden.

Ze kijkt eerst wat jouw situatie en beleving met je paard is. Daarna gaat ze over op je persoonlijke gesteldheid en hoe de paarden dit beinvloeden.
Uit het onderzoek van alle reacties bij elkaar, moet blijken wat voor effect de omgang met paarden op vrouwen heeft. Daar heeft je mentale gesteldheid een hele grote bijdrage aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:17

Wat ik ook opvallend vond (hoewel ik hem maar tot 70% heb ingevuld, omdat ik geen eigen paard heb kan ik hem niet goed invullen), is dat ik het niet heel erg over de betekenis van paarden voor vrouwen vond gaan, maar meer voor paardenmensen in het algemeen. Of kwamen typische vrouwenvragen (hoewel ik niet zo gauw weet wat ik me daar bij moet voorstellen) pas nadat je 70% van de vragen had gehad?
Voor de volledigheid van het onderzoek zou het in mijn ogen beter zijn als ook paardenmannen ( :D ) deze enquête in zouden mogen vullen. De mogelijke verschillen in antwoorden tussen mannen en vrouwen zouden dan naar mijn idee uitwijzen wat een paard nou precies betekent voor een vrouw. Of zie ik dat verkeerd? :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:31

nee, vind ik een hele goede opmerking en die zou je best kunnen mailen naar de onderzoeker :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:40

Hmm.. misschien moet ik Univé maar es bellen om een kleine bijdrage in m'n stallingskosten... ;) Paard houdt me tenslotte bij de psygiater weg en draagt bij aan mijn algehele gezondheid. O:) (daar had ik trouwens dat ondezoek dan weer niet voor nodig, volgens mij weet elke paardenbezitter dat). The outside of a horse is good for the inside of (wo)men.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:00

Heb hem ook gedaan. pfff wel lang hoor ;)

Fenrir

Re: Wat betekenen paarden nu precies voor vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:06

Leuke enquete, hoop dat er iets leuks uit haar onderzoek komt. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:13

Fleurtje100 schreef:
Ik vond dat sowieso lastig die vragen daarover. Ik vind tijd doorbrengen met mijn paard hardstikke leuk, het is voor mij een hele belangrijke manier om te ontspannen, en je zult me niet snel chagerijnig tegenkomen als ik op stal ben.
Maar als een luisterend oor, waar ik mij ei kwijt kan zie ik mijn paard niet.

Ik zit er precies zo in. :j Ik sta niet de problemen in het leven met mijn paard te bespreken. :D Maar door met paarden om te gaan ontspan ik en leer ik veel, ook over mijzelf. Dus ik ben er als persoon wel weer door gegroeid. Maar mijn ei kan ik bij vrienden kwijt, prettige is dat die ook nog eens wat terugzeggen. :D

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:40

Ik heb 'm ook gedaan. Heb inderdaad als commentaar gegeven dat ik mijn paard niet zie als een praatpaal waar ik mijn gevoelsleven aan kwijt kan maar als een heerlijk toevluchtsoord waar ik mijn gedachten kan verzetten, if necessary :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:42

Ik vond de enquête ook niet echt wat ik verwacht had... Beetje veel eehm... 'emotioneel' gezever, vragen waarbij ik eigenlijk totaal mijn antwoord niet kon geven. Bijv. Vragen in de trant van : heb je het gevoel dat je paard je begrijpt? Of vertel jij je paard al je miserie die je elders niet kwijt kan, en heb je dan het gevoel dat je zo verder kan?

Juist. Rukaro hierboven verwoordt ineens wat ik probeerde duidelijk te maken :) Ik zie m'n paard meer als afleiding en zinnen verzetten, en er zitten plus en minpunten aan, en ik vond dat ik de minpunten onvoldoende kon belichten / verduidelijken. Ik zie mijn paarden niet als therapeuten...

/Edit : typo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-09 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:47

Ja, inderdaad Maya, te weinig ruimte om de minpunten te belichten. Mijn paard belemmert me zelden in dingen doen, moet alleen wel héél vaak het schema omgooien en goed plannen.

Heb al die vragen van 'of je je begrepen voelt door je paard' etc allemaal met zelden beantwoord. Met bovenstaand commentaar erbij.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:03

Je had overal ruimte zat om te schrijven.

Het is ook een vragenlijst om te kijken wat nu de relatie is tussen vrouwen en paarden.
Als jouw paard jou niet echt 'helpt' bij problemen e.d. dan is dat dus jouw relatie. Er is geen goed of fout.

Ik heb aardig wat sh!t mee gemaakt en kan wel degelijk zeggen dat mijn paard mijn praatpaal en spiegel is geweest en mijn nieuwe paard is dat zéker weten ook. Dat is een relatie die moet groeien en als je je echte 'spiegelpaard' gevonden hebt kan die je zeker weten helpen met het vinden van antwoorden op vragen. Maar dat is een manier van met paarden omgaan waar je in moet (willen) groeien... maar mógelijk is het zeker.

Ik denk dat het haar er dus juist om gaat om te zien in hoeverre dat voor veel of weinig vrouwen wel of niet geldt.
Gewoon invullen wat voor jou geldt dus en eventueel toelichten in de tekstvlakken, daar is ruimte zat voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:08

Niet mee eens, je kon maar op bepaalde punten een toelichting geven. Je kon niet bij elke vraag je toelichting geven. En om nou bij een later vlak een toelichting te gaan geven over een onderdeel bij 3 vragen eerder vind ik onlogisch.

Het gaat voor mij er niet zo om of je paard een praatpaal is, dat is namelijk eenzijdig, je ei kwijt kunnen. De enquête was naar mijn idee zo opgezet, alsof het paard ook terug kan communiceren en alles. Dus alsof het tweezijdig is, en dat kan een paard imo simpelweg niet. Hij kan je niet van raad en advies voorzien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat je paard begrijpt dat jij je rot voelt omdat je baas loopt te emmeren bijvoorbeeld. Naar mijn idee kán een paard dat niet bevatten / begrijpen.

Een paard kan wel 'aanvoelen' dat je het slecht naar je zin hebt, verdrietig etc. En dan is het aan het type paard of hij daarop reageert of niet. En dat is weer voor elk paard anders :)

Dat verschil bedoel ik meer :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:15

Ik heb onderaan die lijst dus wel gewoon toelichting gegeven op bepaalde vragen in die lijst. Ik kan bijv. vragen over 't karakter van m'n paard nog niet goed beantwoorden omdat zijn karakter momenteel nog veel te veel beïnvloed wordt door zijn trauma's. Dat beïnvloed dus ook hoe ik nu met hem om ga of wat ik wel of niet met hem doe. Dat heb ik dus verderop wel uitgelegd en sommige vragen dus toegelicht.
Pikt ze er echt wel uit hoor.

Ik snap wat je bedoelt, en hoewel ik het grotendeels met je eens ben dat een paard niet 'echt' terug kan communiceren, denk ik dat je wel degelijk 'feedback' van je paard kunt krijgen.
Een echt spiegelpaard, een paard wat dus bij jou past en jou 'spiegelt', kan je doordat zijn gedrag jóuw gedrag is en zijn problemen/karakter jouw problemen/karakter (dat moet je dus wel leren zien en werkt dus alleen bij dat echte spiegel/klikpaard, zo'n once in a lifetime paard) inzicht geven in waarom jij dingen doet. Hij zégt het je dus misschien niet, maar kan het je wel in laten zien.

Dat jij dus bijv. emmert over je baas, kan door jouw 'state of mind' bij je paard een reactie te weeg brengen. Dan zóu je dus, als je er voor open staat en je hébt zo'n band met je paard, kunnen kijken waarom jouw paard reageert zoals hij doet en wat dat jou zegt over jou eigen gedrag en eigen reactie naar je baas toe. Kan heel verhelderend werken...

Wat ik nu schrijf zal door veel mensen als 'zweeftevengeklets' betiteld worden, maar neem van mij aan dat ik met beide beentjes op de grond sta. Ik heb dergelijke dingen echter zelf ondervonden en moeten erkennen dat het gewoon zo kan werken. Of je't wilt geloven of niet. Maar je moet wel voor dingen open willen staan en je paard niet slechts als rijdier of 'middel om je sport te bedrijven' zien. Helaas doen heel veel mensen dat toch nog wel. Als je je paard als intelligent individu wilt zien en erkent dat je daar een diepere relatie mee kunt hebben en ook open wilt staan voor die relatie, dan kun je nog verrast zijn over wat je paard jou kan 'vertellen'.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:39

loveshadow schreef:
Ik was aan de enquete begonnen en ik vond hem ook wel goed te doen, maar na 70% ik ben er toch mee gestopt. Ik denk dat ik niet goed kan bijdragen aan het onderzoek.
Ik heb geen eigen paard en ik heb geprobeerd om het in te vullen voor mijn favoriete paard op de manege, maar dat past toch duidelijk niet in het onderzoek. Bepaalde dingen kan ik gewoon niet beantwoorden, zoals kosten, of een paard mij soms in de weg zit bij andere (sociale) activiteiten, etc. :) Toch ben ik benieuwd naar de uitkomst :j

Dat had ik precies hetzelfde inderdaad :)
Met een vaste verzorgpaard gaat het denk ik nog, maar alleen als manegeruiter, kan je niet alles lekker beantwoorden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:45

Ik zal hem straks even invullen, ik ben benieuwd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:39

Francis schreef:
Een echt spiegelpaard, een paard wat dus bij jou past en jou 'spiegelt', kan je doordat zijn gedrag jóuw gedrag is en zijn problemen/karakter jouw problemen/karakter (dat moet je dus wel leren zien en werkt dus alleen bij dat echte spiegel/klikpaard, zo'n once in a lifetime paard) inzicht geven in waarom jij dingen doet. Hij zégt het je dus misschien niet, maar kan het je wel in laten zien.

Maar dan is het ook aan de eigenaar in hoeverre hij dat ziet / wilt zien / begrijpt / toepast.

En eigenlijk vind ik dat toch ook niet echt communiceren. Omdat het bij mij valt onder 'aanvoelen' en anticiperen als in een kudde. Een paard voelt dat jij boos bent, jij reageert bijv. té heftig op iets wat hij verkeerd doet, en hij reageert vervolgens overdreven panikerend terug.

Overigens vind ik dat niet een 'once in a lifetime' paard. Elk paard zal degene waar hij mee omgaat spiegelen / op terug reageren. Omdat paarden veel meer met lichaamstaal en kleine gedragsveranderingen werken. Dat kan dus ook heel goed met een paard waar je geen 'de klik' mee hebt. Maar met elk willekeurig dier.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:54

Denk dat wij toch beiden iets anders bedoelen Maya, maar dat geeft niet, daar ging nou dat onderzoek juist over ;)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:58

pff het duurde even maar hij is ingevuld... ben benieuwd naar de uitkomst

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:18

Ik heb hem ook ingevuld, moest soms even de zin 2 keer lezen. Maar vond idd dat het meer een emotionele vragen waren dan dat het over je band met je paard ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:20

Francis schreef:
Denk dat wij toch beiden iets anders bedoelen Maya, maar dat geeft niet, daar ging nou dat onderzoek juist over ;)

En je hebt dus geen zin om er hierover te discussiëren naar aanleiding van? Jammer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:33

Ik heb 'm ook ingevuld.

Ik schaar me volledig achter wat Francis schrijft. En wat Maya schrijft, is ook waar. Het zijn twee verschillende dingen en belevingen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:40

Oh, dat is't niet Maya. Ik weet alleen niet of ik 't beter kan uitleggen wat ik bedoel en wil hier ook niet te veel off-topic gaan ;)

Maar ik kan misschien vertellen dat ik met alle drie mijn paarden een verschillende band heb gehad en dat het dus in mijn ervaring wél uit maakt.
Mijn eerste paard, een Paintmerrie, heb ik gekocht omdat ik haar 'leuk' vond en omdat ze binnen mijn bereik was en ik graag een Paint wilde. Ze was m'n eerste eigen 'grote' paard (had al wel een shet) dus nog niet té kritisch bij aanschaf. Een echte klik had ik niet met haar maar er groeide wel een heel goede band. Met dit paard kon ik lezen en schrijven op den duur, ookal was ze heel moeilijk te rijden en snel heet onder 't zadel.
We hadden een 'lijntje' en tijdens 't rijden hoefde ik maar aan galop te dénken of ze begon al te hittepetitten.
Fly werd echt mijn 'vriendin' en het was echt een ondragelijke keus toen ik vlak voor m'n scheiding moest beslissen wie te houden en wie te verkopen. Achteraf denk ik wel eens dat ik misschien toch de verkeerde keus gemaakt heb.

M'n tweede paard heb ik zelf gefokt. Dot. Zij werd alles wat ik geprobeerd had te fokken, een ontzettend gaaf dier waar ik een méga band mee had. Té sterk zelfs. Ze is een hypergevoelig paard met een enórme antenne voor mijn stemmingen en gevoelens. Maar omdat ik haar vanaf veulen bij me had was onze band meer dat van 'moeder kind'. Haar verkopen was voor ons beiden beter, ook voor haar. Ze moest volwassen worden en op 'eigen benen' staan. Ze is nu bij de nieuwe eigenaar veel zelfstandiger dan bij mij (nu moet ze de aandacht ook delen in een groep van 7, bij mij was ze de enige). Ik had met haar dus een enorme sterke band en zij spiegelde wel mijn stemmingen als in 'reageren op', zoals jij het beschreef zeg maar.
Maar dat spiegelen bedoel ik dus niet...

Ben zag ik en ondanks alle redenen om hem niet te kopen, MOEST en zou ik hem hebben. Daar waren maar 5 seconden voor nodig. Ik wíst ook (en dan bedoel ik ook 'weten' niet 'denken' of 'geloven') dat hij goed zou komen bij mij.
Ik heb in het halve jaar tussen het moment dat ik hem zag en het moment dat ik hem kon halen, meerdere keren 'nee' gezegd, maar toch bleef hij door m'n hoofd spoken. Zelfs toen ik twee keer bijna een ander paard gekocht had. Als de Haf waar ik naar was wezen kijken gewoon de trailer op was gegaan op de dag van keuren, had ik nu een haflinger gehad en geen Ben. Maar ik was niet boos of teleurgesteld, ik was opgelucht toen ik met een lege trailer de 1,5 uur voor jan doedel weer naar huis reed. Dat zei mij genoeg.

En nu ik Ben heb heb ik nog LANG niet die band die ik met Dot of Fly had. 'Tuurlijk is hij gevoelig voor mijn stemmingen, op de manier die jij beschreef. Heel sterk zelfs. Maar hij spiegelt mij op een andere manier. Diep van binnen is hij zoals ik ben. Zijn issues zijn deel van de mijne... beschadigd vertrouwen, muren opgetrokken... Hij laat mij door zijn gedrag op situaties mezelf realiseren hoe ik zelf reageer. Door aan mijn eigen issues te werken weet ik hoe ik de zijne op moet lossen én andersom. Het werkt eye openend om met hem te werken, ik leer enorm veel van hem. Hij spiegelt dus niet zozeer mijn gedrag van dat moment, maar veel meer... mijn karakter, mijn issues zijn de zijne.
En als je dus je 'echte spiegelpaard' vind (en dat gebeurt dus ook gewoon niet altijd), vind je dus dat paard wat 100% bij jou past en die jou dus op een veel 'hoger' level spiegelt dan alleen het gedrag zoals ze elkaar en mensen in dagelijkse omgang kunnen spiegelen.

Zoals gezegd, 't klinkt misschien wat hoogdravend maar zo bedoel ik het niet. Vroeger zou ik anderen die zo praten ook 'overdreven' vinden maar ik kan nu niet anders concluderen dan dat het zo werkt.
Ben kan mij bijv. ook laten voelen hoe hij zich voelt. Ik ben echt niet 'hoogbegaafd' of wat dan ook (hoewel ik daar dan wel weer in 'geloof') maar het gevoel van trots, of onrust of wat ook kan soms zó sterk zijn dat ik wéét dat dat niet mijn eigen gevoel alleen is.
En zoals gezegd, de emotionele band die ik met Ben heb is echt nog niet zo sterk na 10 maanden dan dat ik die bijv. had met Dot, die ik létterlijk zelf op de wereld heb geholpen en me bijna net zo dierbaar was als m'n eigen kind en die ik 7 jaar heb gehad. De connectie die ik met Ben heb zal dus in de loop van tijd alleen maar sterker worden verwacht ik. Dat wordt dus een heel ander soort maar véél diepere band dan welke ik met beide andere paarden gehad heb.