Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hyppolyte schreef:Ok, er zijn geen duidelijke welzijnsvormen, maar je hebt er ook de overduidelijke zaken tussen zitten, daar zijn geen heldere normen voor nodig. Een paard wat ernstig ziek is en niet behandeld wordt is zelfs voor een leek duidelijk genoeg.
. En mijn moeder geeft regelmatig een argument tegen kennissen als: 'ja maar, eenden halen ze toch ook niet binnen 's nachts?!'
ter verduidelijking: broertje en moeder zijn dus leken stoffel schreef:Wat is ernstig ziek de ene gaat al haast dood als er een scheet dwars zit de ander loopt door tot hij er bij neervalt
Moeders hebben het door
Die van mij heeft het ook (meteen eigenlijk al) begrepen
hyppolyte schreef:Dat is inderdaad zo HC, maar het is jammer dat dit helaas niet het geval is.
Waar ik alleen wel een beetje bang voor ben is het, "Oh jee, buiten in de regen is zielig" en het gebrek aan kennis bij de instanties vind ik ook zorgwekkend.
Citaat:Een aantal jaren geleden heb ik samen met een aantal anderen geprobeert om de DB/LID en AID zover te krijgen om ergens actie op te ondernemen (een situatie waaraan 3 van de 4 paarden zijn overleden) en daar hebben ze echt jammerlijk gefaald.
Citaat:Een scheurtje in de hoef is echt geen wereldramp en een beetje modder doet ook echt niets, maar dat zijn nu wel net de zichtbare dingen waar mensen op letten. Een paard wat de hele dag tegen de muur aan staat te staren is niet erg (heb het laatst nog op een manege gezien, shockingly stone age!), maar een beetje modder is blijkbaar een ramp. Dan vind ik dus wel dat de DB zelf de oogkleppen af gaat doen en zich daar ook voor in gaat zetten

Citaat:Ook wat de schuilstallen betreft, hier mag het inderdaad allemaal niet, je krijgt er geen vergunning voor, begin daar dan eens.
Airborn schreef:Een probleem met welzijnsnormen, is dat welzijn een extreem moeilijk begrip is.
Mick75 schreef:Dan krijg je vrij automatisch dat mensen hun pony illegaal in hun achtertuin zetten zonder vriendjes en geschikte omgeving (tussen de speeltoestellen, ja, gebeurt echt) of noodgedwongen naar die dure manege zonder weidegang moeten, waar alles draait om geld verdienen en paardenwelzijn ergens rond de 40e plaats van prioriteiten bungelt.
Airborn schreef:Ook de hoeven is lastiger dan hier vermeld, met het natte klimaat hier in nederland heb je al heel snel veel te natte hoeven in de winter. Daar is echt verrekte weinig aan te doen, zelfs op hoog gelegen zandgrond..
EstherHegt schreef:De dierenbescherming zou er beter aan doen om goede en wetenschappelijk toetsbare informatie toegankelijk te maken voor een groot publiek en zo zorgen dat er geen 'persoonlijke meningen' die niet goed onderbouwd standaard worden.

Huertecilla schreef:De db werpt zich op voor het belang van het dier, doch de verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier ligt bij de eigenaar
EstherHegt schreef:De dierenbescherming heeft als speerpunt gekozen om voorlichting te geven en ik geloof niet zo in die kennis van zaken van ze zolang ze wetenschap pseudo-wetenschap noemen als het niet in het straatje te pas komt. Dát is niet in het belang van het dier, dat is om leden te winnen. De dierenbescherming draait grotendeels op vrijwilligers die echt niet overal kennis van hebben en trekken dingen dus ook nogal eens uit de context.
Huertecilla schreef:...terwijl de kennis mbt de welzijnscriteria voor elke eigenaar laagdrempelig te vinden is.
Bezint eer ge begint lijkt echter als hopeloos verouderd te worden opgevat.
hc
oomens schreef:Noem mij dan eens één paardenras dat van nature in Nederland voorkwam.