Dierenbescherming legt met campagne nadruk op paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Dierenbescherming legt met campagne nadruk op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:01

Ok, er zijn geen duidelijke welzijnsvormen, maar je hebt er ook de overduidelijke zaken tussen zitten, daar zijn geen heldere normen voor nodig. Een paard wat ernstig ziek is en niet behandeld wordt is zelfs voor een leek duidelijk genoeg.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:12

Wat is ernstig ziek de ene gaat al haast dood als er een scheet dwars zit de ander loopt door tot hij er bij neervalt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:13

hyppolyte schreef:
Ok, er zijn geen duidelijke welzijnsvormen, maar je hebt er ook de overduidelijke zaken tussen zitten, daar zijn geen heldere normen voor nodig. Een paard wat ernstig ziek is en niet behandeld wordt is zelfs voor een leek duidelijk genoeg.

Dat een paard niet in in eenzame opsluiting gestoord gedrag vertonend in een poepdoos hoort te leven waardoor de hoeven als die stront worden en ijzers ´nodig hebben´ om de ruiter rond te kunnen sjouwen, waardoor ze niet meer doorbloeden etc. .... ook.
Maar????

Het probleem is dat de léék dat doorgaans inderdaad wel snapt ja. Díe heeft er echter geen ruiterbelang bij om oogkleppen op te zetten :)*

hc

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:42

dus een leek snapt het wel en een kenner niet?

Ik snap het niet ben ik nu een leek of een kenner

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:05

HC heeft wel heel erg gelijk. Sinds mijn broertje een grote zus heeft met een paard dat buiten staat in een kudde verkondigt hij aan al zijn vriendinnetjes met paarden op stal dat ze dierenbeulen zijn :D. En mijn moeder geeft regelmatig een argument tegen kennissen als: 'ja maar, eenden halen ze toch ook niet binnen 's nachts?!' _O- ter verduidelijking: broertje en moeder zijn dus leken

stoffel schreef:
Wat is ernstig ziek de ene gaat al haast dood als er een scheet dwars zit de ander loopt door tot hij er bij neervalt

Ik vraag me af wat je hier precies mee bedoelt?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:23

Het valt me ook vaak op dat mensen die op paarden rijden (kun je ruiters noemen, of niet) of paarden (willen) hebben het gewoon niet willen zien dat een paard bepaalde behoeftes heeft... Echt triest gewoon.
Ik sluit me verder aan bij HC en Arabesk, dan is het belangrijkste gezegd. Wie het niet WIL snappen, die snapt het ook niet als het nog tig keer wordt herhaald/uitgelegd.
Dus: welzijnsnormen op papier (vanuit het paard bekeken), en iedereen die het dan nog niet wil snappen sancties opleggen voor het overtreden van die normen. Als het zo moet, dan moet het maar zo. De paardensector heeft zn kans gekregen om aan zelfregulering te doen. Ik vind regels nou niet bepaald fijn (in het algemeen) maar blijkbaar zijn ze hier nodig.

Dani : _O- _O- _O- *\o/* Moeders hebben het door :D Die van mij heeft het ook (meteen eigenlijk al) begrepen :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:40

De dierenbescherming generaliseert, er zijn klachten dat is waar. Zet die klachten af tegen het aantal paardenhouders dan gaat het om een heel erg klein percentage. De dierenbescherming zou er beter aan doen om goede en wetenschappelijk toetsbare informatie toegankelijk te maken voor een groot publiek en zo zorgen dat er geen 'persoonlijke meningen' die niet goed onderbouwd standaard worden.
Ik vind het pijnlijk regelmatig te moeten constateren dat paarden voldoende hebben aan hooi zonder te kijken naar kwaliteit van dat hooi, nog pijnlijker is dat er veel te dikke paarden rondlopen en dat er wordt gedacht kan je wel oplossen door een pilletje of wat magnesium ofzo. Weideonderhoud is een ondergeschoven kindje dat probleem is veel groter dan de uitwassen van te lange hoeven. Lange hoeven is óók erg. Paarden alleen is óók erg. Er zijn ruim 400.000 paarden in Nederland, maar er zijn websites die denken dat ze de waarheid in pacht hebben maar vaak gaat dat om een persoonlijke mening. De dierenbescherming zou er beter aan doen goede voorlichting te geven en lariekoek te ontkrachten.
Paarden in een baggerwei of paard en enkel op slecht onderhouden weitjes en slecht hooi is een groter probleem.
Paarden onbeperkt voeren tot ze moddervet zijn dat is echt dierenmishandeling!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:43

Een probleem met welzijnsnormen, is dat welzijn een extreem moeilijk begrip is.
Je kan eigelijk niet zeggen "als je aan deze eisen voldoet is het welzijn goed" Er zijn zoveel dingen van invloed op het welzijn, waarvan veel dingen ook nog niet objectief te meten zijn, dat het echt heel moeilijk is hiervoor regels op te stellen.
Toevallig heb ik morgen een tentamen over adaptatie en welzijn, infeite alles waar dit over gaat dus, en daaruit blijkt maar weer, dat heel veel ideeen die mensen hebben over wat welzijn verbeterd gewoon klinklare onzin is.
(2 voorbeelden: kippen in gangbare houderij mét volledige snavels kan lijden tot wel 40% sterfte doordat ze elkaar door pikken of ernstig verwonden. Het branden van de snavels is hierbij dus een verbetering van het welzijn onder de omstandigheden waarin kippen gehouden móeten worden om het economisch fuctioneerbaar te kunnen houden (en nee, alles biologisch is niet haalbaar, bovendien durft 80% van de biologische kippen niet naar buiten, zitten ze dus binnen op evenveel ruimte als scharrelkippen, en pikken ze elkaar dus alsnog stuk, en biologische kippen mógen de snavels er nieteens afgehaalt worden). 2e voorbeeld, koeien in de wei. Koeien zomers in de wei, geeft een extreem hoog risico op oververhitting voor de koeien, waar ze aan kunnen sterven. Schaduw door bomen is niet efficient doordat ze allemaal op dezelfde plek gaan liggen, in de mest (tja, ze mesten waar ze liggen) waardoor ze weer uierontstekingen krijgen. In dit geval is het dus diervriendelijker om de koeien dan binnen te houden, en als je ze de kans geeft kiezen de meeste koeien daar zelf ook voor als het warm is. overigens, 20 graden is al genoeg voor oververhitting voor een koe, die het beste functioneert rond de 0 graden of zelfs iets onder vriespunt.)

ben het er trouwens helemaal mee eens dat paarden moddervet laten worden mishandeling is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:47

hyppolyte schreef:
Dat is inderdaad zo HC, maar het is jammer dat dit helaas niet het geval is.

Waar ik alleen wel een beetje bang voor ben is het, "Oh jee, buiten in de regen is zielig" en het gebrek aan kennis bij de instanties vind ik ook zorgwekkend.

wordt steeds beter. Tot nu toe richtten ze zich vooral op honden en katten, want ja de paarden hadden het prima. Het inzicht was er gewoonweg nog niet. Als kind vond ik het ook heel normaal dat paarden in stands stonden, want dat was toen zo. Bijna niemand zag toen nog in wat daar mis mee was.

Ook de DB gaat mee met z'n tijd en ze verdiepen zich steeds meer in paardenwelzijnsproblematiek.
Citaat:
Een aantal jaren geleden heb ik samen met een aantal anderen geprobeert om de DB/LID en AID zover te krijgen om ergens actie op te ondernemen (een situatie waaraan 3 van de 4 paarden zijn overleden) en daar hebben ze echt jammerlijk gefaald.

ze hebben een groot gebrek aan inspecteurs, dit is vrijwilligerswerk waar je ook nog eens een opleiding van 12 zaterdagen voor moet doen

Citaat:
Een scheurtje in de hoef is echt geen wereldramp en een beetje modder doet ook echt niets, maar dat zijn nu wel net de zichtbare dingen waar mensen op letten. Een paard wat de hele dag tegen de muur aan staat te staren is niet erg (heb het laatst nog op een manege gezien, shockingly stone age!), maar een beetje modder is blijkbaar een ramp. Dan vind ik dus wel dat de DB zelf de oogkleppen af gaat doen en zich daar ook voor in gaat zetten

ze zetten zich juist nu in voor het stands en boxen-maar-nooit-buiten-tenzij-rijden verhaal. Daar gaat hun folder nu over.
Ze zijn zichzelf ook aan het bijscholen op het gebied van paardenwelzijn :j

Citaat:
Ook wat de schuilstallen betreft, hier mag het inderdaad allemaal niet, je krijgt er geen vergunning voor, begin daar dan eens.

ze hebben samen met een paar andere instanties een folder gemaakt voor gemeentes waarin ze pleiten voor schuilstallen zonder vergunning etc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:25

Airborn schreef:
Een probleem met welzijnsnormen, is dat welzijn een extreem moeilijk begrip is.

Dat is het helemaal niet.

Een helder handvat zijn de universele vrijheden van het dier. Dat kun je soortspecifiek invullen op basis van de ethologie en ecologie van de betreffende diersoort.

Er zijn maar weinig diersoorten zo eenvoudig in te vullen als het paard omdat hun gedrag een bijna absolute graadmeter is en de randvoorwaarden al invult.
Indien een paard natuurlijk gedrag kan vertonen en het arme ruwvoer krijgt wat deze diersoort nodig heeft, dan is alles automatisch ingevuld.
Zonder voldoende ruimte en zonder sociale groep is er geen mogelijkheid tot normaal gedrag :D

Hoe groot de weide moet zijn, of er een schuilstal nodig is, dat zijn allemaal niet ter zake invullingen.
Ook het hoefonderhoud is een afgeleide; de omstandigheden bepalen de hoeven. Zijn de hoeven ruk, dan zijn de leefomstandigheden ruk.

De paardspecifieke normen voor de universele vrijheden van het dier zíjn bekend.
Ze zijn alleen nog niet door een NL commissie op verzoek van de NL overheid opgeschreven.
Dat dit nog niet gebeurd is en niet zal gebeuren ligt aan het feit dat men de inhoudd en consequenties al ként. Het verschil tussen de ethisch verantwoorde situatie en de werkelijkheid is té groot. Het economische en maatschappelijke belang is té groot om op de kerdeur te spijkeren wat de welzijnseisen van het paard zijn.

Dat zadelt het paard en de db met een probleem op. De enige die dit op kan lossen is de paardeigenaar: Als je geen aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houden. Voor landpaardjes is dat niet anders en wat daarvoor het terrarium moet zijn is bekend. Al >30 jaar, want toen heb ik het al van een paar biologen meegekregen.
Vraag mij niet waarom de modale ruiterij van niets zegt te weten. Dat is míj een groot raadsel en het enige wat ik kan bedenken is wat al geopperd is: bewuste oogkleppen. Leken hebben het namelijk wél moeiteloos op hun netvlies.

hc

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:47

Mick75 schreef:
Dan krijg je vrij automatisch dat mensen hun pony illegaal in hun achtertuin zetten zonder vriendjes en geschikte omgeving (tussen de speeltoestellen, ja, gebeurt echt) of noodgedwongen naar die dure manege zonder weidegang moeten, waar alles draait om geld verdienen en paardenwelzijn ergens rond de 40e plaats van prioriteiten bungelt.

En juist daarom is het goed dat de dierenberscherming actie onderneemt! Want als het zo moeilijk is om paarden goed te houden, moet je ze gewoon niet houden.

Het is heel makkelijk om te zeggen: Mijn pony staat altijd alleen in een box, omdat de verrekte overheid niet toestaat dat ze met andere pony's in het weiland met schuilstal staat.

Dan had je gewoon niet een paard moeten aanschaffen!! Kan je niet voldoe aan de eisen die een paard stelt, houd dat geen paard!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:49

Hoe groot de weide en stal moeten zijn en hoe groot een kudde mag/moet zijn is wel degelijk iets wat terzake doende is. Het zijn gedomestiseerde dieren, dus er is zowieso al enige genetische aanpassing op hoe de dieren gehouden worden, dat ten eerste. (nee, dat wil niet zeggen dat ze maar de hele dag in de stal mogen staan) Ten tweede, in de omstandigheden hier in nederland, waarbij predatie niet aanwezig is, heb je zowieso al hele andere parameters voor bijvoorbeeld groeps groote.
En ook het invullen van de 5 vrijheden is niet zo makkelijk als je hier doet voorkomen. Bv, het meeste natuurlijk gedrag kan een paard vertonen als 2 paarden samen in een wei van 10 bij 20 staan die regelmatig verplaatst word voor wat vers gras. Hoe groot een wei daar precies voor moet zijn, is dan weer lastig. Net als voedsel, dieren hebben hele verschillende voedsel eisen, ik ken verscheidene paarden die op arm ruwvoer echt niet rond komen.
Ook de hoeven is lastiger dan hier vermeld, met het natte klimaat hier in nederland heb je al heel snel veel te natte hoeven in de winter. Daar is echt verrekte weinig aan te doen, zelfs op hoog gelegen zandgrond.
Ohja, en natuurlijk gedrag voor paarden, is ook heel vaak wegrennen voor predators. Maar dat is wel slecht voor het welzijn, want ze krijgen er stress van, kunnen letsel oplopen, etc.
Het is echt niet zo zwart/wit...
Helaas heb ik zo een tentamen hierover en kan ik het nu dus niet meteen verder uitleggen, wil nog wat stampwerk doen, lol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:33

Airborn schreef:
Ook de hoeven is lastiger dan hier vermeld, met het natte klimaat hier in nederland heb je al heel snel veel te natte hoeven in de winter. Daar is echt verrekte weinig aan te doen, zelfs op hoog gelegen zandgrond..

Je redeneert achterstevoren. Als het klimaat en/of de grond niet geschikt is/zijn, wat houdt dat dan in?
Dat het paard maar zachte hoeven moet hebben?
Dat is exact hetzelfde als zeggen dat het paard maar op stal moet omdat je geen mogelijkheden voor weidegang hebt.

Het is erg eenvoudig om de dierenvrijheden vanuit het paard in te vullen. HEEL makkelijk.
Het probleem is dat de uitkomst een maatlat legt welke de NL paardhouderij niet bevalt.
Dát is het ´moeilijke´ eraan en dat weet de ruiterij prima, daarom wil ze er niet aan.
Toch is er maar één correcte weg en die gaat via het bepalen van de welzijnscriteria vanuit het páárd.
Stap twee is dan kijken naar de omstandigheden, een verschil trekken en een plan maken over wat eraan kan/moet gebeuren en hoe.
Stap één echter is de maatlat vanuit het paard.
Díe is heel eenvoudig want al decennia bekend.

hc

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:45

Huertecilla : Goed gesproken!

Ik denk het! jij verwoordt het!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:40

Ik denk ook wel eens iets, gelukkig denk ik ook dat ik na een krat bier hier beter niet op kan reageren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:17

EstherHegt schreef:
De dierenbescherming zou er beter aan doen om goede en wetenschappelijk toetsbare informatie toegankelijk te maken voor een groot publiek en zo zorgen dat er geen 'persoonlijke meningen' die niet goed onderbouwd standaard worden.

Afbeelding

...is een voor een breder publiek toegankelijk gemaakt wetenschappelijk verantwoord werk.

Dít is het natuurlijke gedrag van het gedomesticeerde paard.
Groepssamenstelling, ruimtebehoefte, voedsel zijn heel makkelijk te bepalen randvoorwaarden = wat is minimaal nodig opdat paarden zich zó kunnen gedragen?
Dát is de maatlat vanuit het paard.

Je kan het onder je vingertoppen vinden, bestellen en met een paar dagen in huis hebben.

Als dit niet laagdrempelig genoeg is voor de paardeneigenaar, dan is dat NIET het probleem van een ánder.
Dat is het probleem van het paard en de schuld van de eigenaar. De db werpt zich op voor het belang van het dier, doch de verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier ligt bij de eigenaar :)*

Het is gewoon triest dat de db er goed aan zou doen om een zeer korte samenvatting in Jip&Janneke-taal te maken van dit werk.
Dit geeft aan hoe onzinnig omgekeerd de huidige situatie in NL is:
´NL is nu eenmaal klein, er is weinig ruimte in de randstad, het klimaat is nat, bij ons mag geen schuilstal, de grond is nu eenmaal niet geschikt, ik kan geen engels, dan moet ik eerst modder bikken voor ik kan rijden, dan kan ík geen paard rijden´

Als je geen aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houden.
Wat is toch het probleem met landpaardjes? Het is volstrekt helder wat voor terrarium die nodig hebben!
Het probleem is dat de modale paardenliefhebber geen líefhebber is maar een hébber |(

hc

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:13

Huertecilla schreef:
De db werpt zich op voor het belang van het dier, doch de verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier ligt bij de eigenaar :)*

Ik ben het met je eens dat een eigenaar verantwoordelijkheid is, maar of de dierenbescherming echt op komt voor het dier en kennis van zaken heeft dat betwijfel ik openlijk. Wetenschap noemen ze in een nogal stemmingmakend artikel zelfs pseudowetenschap. ( ik zal het even opzoeken en het je sturen) De dierenbescherming heeft als speerpunt gekozen om voorlichting te geven en ik geloof niet zo in die kennis van zaken van ze zolang ze wetenschap pseudo-wetenschap noemen als het niet in het straatje te pas komt. Dát is niet in het belang van het dier, dat is om leden te winnen. De dierenbescherming draait grotendeels op vrijwilligers die echt niet overal kennis van hebben en trekken dingen dus ook nogal eens uit de context.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:18

Het probleem is dat een kantoor klerk, die niet gehindert wordt door enige kennis van zaken, de mensen uit de praktijk wil gaan zeggen wat ze wel en niet moeten doen.
Want dat is waar we goed in zijn een ander vertellen hoe het moet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:20

EstherHegt schreef:
De dierenbescherming heeft als speerpunt gekozen om voorlichting te geven en ik geloof niet zo in die kennis van zaken van ze zolang ze wetenschap pseudo-wetenschap noemen als het niet in het straatje te pas komt. Dát is niet in het belang van het dier, dat is om leden te winnen. De dierenbescherming draait grotendeels op vrijwilligers die echt niet overal kennis van hebben en trekken dingen dus ook nogal eens uit de context.

...en dat is waarom ook de dierenbescherming de maatlat niet hoort te bepalen doch te kríjgen van de betreffende wetenschappelijke experts.
De db heeft inderdaad ook een eigen agenda en gaat die maatlat niet ophalen. Hun eigen invulling is daardoor terecht te bekritiseren. Dat is erg jammer.

Ondertussen is er voor de enige echte verantwoordelijken, de eigenaars, geen enkel excuus om die maatlat niet op te halen.
Helaas kan de eigenaar die volgens die maatlat diens paarden huisvest een conflict met de db krijgen doordat die deze niet hebben.

Deze situatie waarbij de db als soort van autonoom zweeft tussen de wetenschappelijke kennis en de eigenbelangen van de eigenaars is niet goed.
De overheid zou dit moeten reguleren doch zoals ik al schreef is het probleem dat het productschap de maatlat heel goed kent, de bui ziet hangen en effectief het beleid weet te vertragen.

De situatie is echter dat de eígenaars het welzijnsbelang van het paard erg makkelijk ondergeschikt maken aan het eigen welzijn en de db de organisatie ís die daar op let, wat op zich alleen maar goed is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:23

stoffel schreef:
Want dat is waar we goed in zijn een ander vertellen hoe het moet.

...terwijl de kennis mbt de welzijnscriteria voor elke eigenaar laagdrempelig te vinden is.
Bezint eer ge begint lijkt echter als hopeloos verouderd te worden opgevat.

hc

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:00

bij veel "kennis" mbt de welzijnscriteria zet ik mijn vraag tekens.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:11

Huertecilla schreef:
...terwijl de kennis mbt de welzijnscriteria voor elke eigenaar laagdrempelig te vinden is.
Bezint eer ge begint lijkt echter als hopeloos verouderd te worden opgevat.

hc

De kennis is laagdrempelig als je de boeken zoekt en vindt, ben het met je eens. Maarrr internet is ook laagdrempelig en daar kunnen 'waarheden' op komen die niet zo heel erg waar zijn, dat vindt navolging en ook bij professionele organisaties zoals dierenbescherming, daar wordt dan beleid opgemaakt in Nederland.
Ik vind dit wel een mooi voorbeeld.
open door samengevat mijn samenvatting van dat artikel;
iemand ging dood, een musicus journalisten moesten er een stuk over schrijven en raadpleegden wikipedia iemand die de journalisten aan de tand wilde voelen had er valse citaten neergezet, zonder bronvermelding natuurlijk en yoho, het komt in de kwaliteitskranten in de hele wereld.

Even samengevat nu waar je volgens mij op doelt zijn de vijf vrijheden van Brambell

De vijf vrijheden van Brambell zijn als volgt omschreven

Ø Dieren zijn gevrijwaard van honger, dorst of onjuiste voeding

Ø Dieren zijn gevrijwaard van thermaal en fysiek ongerief

Ø Dieren zijn gevrijwaard van pijn, verwonding of ziekten

Ø Dieren zijn gevrijwaard van angst en chronische stress

Ø Dieren zijn vrij om natuurlijk soorteigen gedragspatroon te kunnen hebben

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:42

Hc, je vergelijking klopt ook niet
Als je geen aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houden.
Als je geen zee hebt kun je geen zeepaardjes houden.

In nederland zijn er ook paarden die hier van nature leven, dat houdt dus in dat de omgeving hier niet per definitie slecht is om paarden te houden. Dat een arabier misschien van nature minder geschikt is om hier te staan, dat zou kunnen, maar dat zou inhouden dat iedereen allen maar paarden zou kunnen houden in een gebied dat voor hen natuurlijk is. Terwijl het heel goed mogelijk is om een quarterhorse hier te houden, of een arabier. NIet alles is altijd alleen maar zwartwit.

Ik ben het grotendeels met je eens, maar niet op ieder gebied.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:40

hyppolyte schreef:
In nederland zijn er ook paarden die hier van nature leven, dat houdt dus in dat de omgeving hier niet per definitie slecht is om paarden te houden.

Noem mij dan eens één paardenras dat van nature in Nederland voorkwam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:27

oomens schreef:
Noem mij dan eens één paardenras dat van nature in Nederland voorkwam.

Het paard kwam in NL niet wild voor. Het betekenisvolle is dat het paard er wel kon komen. Er dus niet ´wílde´ voorkomen.

Dat houdt niet in dat je geen ecoptoop ras kan vinden en houdt ook niet in dat je in NL geen geschikte omstamdigheden kan creëren.

NL is dicht met mensen bevolkt ongeschikt paardenland. Dat houdt in dat je behoorlijk wat moet inrichten om het voor paarden bewoonbaar te maken.

@de universele vrijheden van het dier:
Bij paarden is ´De paarden zijn vrij om een natuurlijk soorteigen gedragspatroon te kunnen hebben´ een prachtige scherprechter.
Die vrijheid om zich natuurlijk te gedragen is dé factor die welzijn bepaalt.
Zoals Alex (Brollo) in zijn review van het Ethogram op Amazon schrijft is dat dé leidraad. Zowel voor het beleren, rijden als huisvesten.

Rijpaard houden begínt met een egoïstische beslissing in het belang van ménsenwelzijn.
Rijpaard houden is inherent al een tweeledig compromis met het natuuurlijke gedrag van het paard. Een omheining en het erop gaan zitten zijn extreem abnormale situaties voor een paard.
Dat geeft éxtra verantwoordelijkheid: De ruiter behoort als eigenaar al te zorgen voor goede leefomstandigheden en de eigen lol uit belasting van het paard geeft een éxtra morele plicht.

hc