Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:05

Mijn tante gaat er jaarlijks heen en die heeft me al eens verteld dat ze daar meer van die rare fratsen hebben. Zo is er ook een heel heftige wedstrijd, waarbij jonge kinderen (vanaf 4 jaar) worden vastgebonden op de paardjes en dan in een bloedgang 60 km afleggen. De pony's bezwijken soms net over de finish, want er is geen enkele training vooraf. Het is een soort selectie van de sterkste pony's. Toen zij er was, bezweken er 2 van de heel veel. En dat allemaal voor nieuwe kleren en een schooltas. Zie het in zijn verband hè? Die mensen leven heel anders dan wij. Zij vinden het afschuwelijk wat wij doen, met onze dekentjes en onbenullige gedrag (in hun ogen) t.o. onze paarden.

Deze paarden zijn oersterk. Een heel ander soort paard, dan onze KWPN'ers. Maar dan nog ben ik ook geen voorstander natuurlijk. Ik denk er altijd maar bij, dat een paard bij hen ook gekoesterd wordt op hun wijze, want als het dood gaat, zijn ze hun vervoer en bron van voedsel kwijt. Paardenmelk wordt er ook veel gedronken. Een auto kan vaak niet komen waar deze paardjes wel komen. Ik denk dat we nu niet de mongolen moeten veroordelen, maar vooral die 26 knopen die besloten hebben om als 'beter-kunnen-wetende' maloten hier aan mee te doen. Mongolen zijn straatarm en leven deels van inkomsten uit het toerisme. 2 keer raden wat dit ze oplevert. Dat moet je niet willen sponseren.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 23-06-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:05

Idd Karin, ik zou gewoon echt op mn gemakje rijden. Een kennismakingsklasse in de endurance is ook 30-32 km wat je in 3 uur gedaan kan hebben. Dus wat dat betreft hoef je absoluut niet te jakkeren.

Ik zou met deze wedstrijd de volle 2 weken benutten. Maar ja ik ga niet voor snelheid, maar voor uitzicht :o

orienta

Re: Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:07

dit staat op de site:

Horses and horse welfare
These are not just any old horses - they're semi-wild Mongolian horses, quite small but tougher than a pair of steel boots. Mongolia has some of the last truly wild breeds of horse left in the world and it is these that you will sit astride. Mongolian horses have eight speeds unlike Western trained horses which have four. Speeds five to eight are generally quite painful for you, the rider.

We're going to look after these horses like they have never been looked after before. With an extensive veterinary and feeding program running over the months leading up to the race and vet support vehicles to charge in for any emergencies, these will be some of the fittest horses in Mongolia.

Find out more about the horses and how they will be looked after here.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:09

kijk dat klinkt toch al een heel stuk anders

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:11

vind ik ook en denk dat die selectie voor de ruiters ook wel vrij streng is

sukidayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:22

Citaat:
dit staat op de site:

Horses and horse welfare
Mongolian horses have eight speeds unlike Western trained horses which have four. Speeds five to eight are generally quite painful for you, the rider.

Find out more about the horses and how they will be looked after here.

Ik vind het de mooiste paardjes van allemaal...het karakter is zo vasthoudend...en dapper..
Hun rengalop zit heeeeeerlijk !!! echt heeel vlak ! Vergeet niet dat deze paarden op de steppe zijn opgegroeid, ze kunnen wel tegen een "stootje". De vraag is of de kont van de berijders 1000 km heelhuids halen ;)

Ben heel erg benieuwd naar de beelden van deze derby :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:24

sukidayo schreef:
Vergeet niet dat deze paarden op de steppe zijn opgegroeid, ze kunnen wel tegen een "stootje".

Dat klopt, maar een paard loopt zichzelf niet vrijwillig over de kop, ook een paard dat op de steppe is opgegroeid niet.

Het is de mens die dat doet - én die dat kan voorkomen door verstandig te rijden. ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:28

maar ik denk ook niet dat ze de eerste beste gek aan zo'n wedstrijd mee laten doen is niet voor niks een selectie

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:31

Ik vind het een heel erg stoer idee. :j Lijkt me prachtig om mee te doen, gaaf land ook. Paarden worden zo te horen wel goed verzorgd en de ruiters streng geselecteerd, ik denk dat die wel weten wat ze doen. ;) Wss hebben zelfs de paarden meer kans op overleven dan de ruiters. :+

Er staat wel een foutje in de tekst: "Ruiterd reden toendertijd in 14 dagen van Mongolie naar Oost-Europa. Onderweg wisselden zij steeds hun paarden op paarden-stations."

Het is ruiters, niet ruiterd. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:31

Hmm ja, maar 'in the heat of the moment' - oftewel als de adrenaline door het lichaam giert - kan een mens vreemde dingen doen. Ik hoop dat de selectie niet voor niets is geweest.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:35

Citaat:
We're lining up around 800 horses for this race.

Hopefully we won't get any horse injuries because the nature of the Mongol Derby means it is the rider under stress not the horse. However, if your horse sustains even a minor injury you will need to get off and walk it to the next Urtuu. You will receive training on how to spot injuries and assess their severity before the race in Mongolia. If your horse gets seriously injured there will be veterinary backup to come to its rescue. You will also have an emergency beacon that will enable our vets to locate you and the horse, should you find yourself in a pickle.

Dit staat er op de website, dat zijn er toch een stuk meer dan de 70 die genoemd worden, bovendien klinkt het stukje eronder wel een stuk beter. De ruiters moeten dus lopend naar de volgende stop als het paard een blessure heeft, nou vraag ik me alleen af hoe ze dat ooit zouden kunnen controleren. Maar ze zijn dus ook uitgerust met een systeem waarmee ze opgespoord kunnen worden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:38

Het lijkt me echt een uitdaging om daar aan mee te kunnen doen hoor :j

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:52

eenitraM schreef:

wat let je ?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:03

Tsja, echt een voorstander ben ik niet, maar 40 km is nog wel te doen, mits de ruiters de paarden niet over de kop jagen omdat ze als eerste willen zijn.. Ben benieuwd hoe het afloopt. :)

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:04

Lijkt mij geweldig om te doen!Niet om als eerste over de streep te komen, maar lekker van de natuur genieten vanaf een paardenrug..
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat lopen! Ik hoop dat je tijdens de race nog updates kan krijgen over hoe hij verloopt :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:06

garny95 schreef:
eenitraM schreef:

wat let je ?

Geen tijd O:) En niet het geld om te starten.

Goed excuse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:08

Arme dieren, domme mensen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:10

Mmm, ik heb er een heel, heel vervelend gevoel bij...
Onder het motto "beelden zeggen meer dan woorden" vind ik de bijgeplaatste foto van het overleden paardje die ook deelnam, wel heel "sprekend".

Romantische ideeen over zo'n reis is heel mooi zo achter de computer, maar dat er in de werkelijkheid de kans bestaat dat een paard overlijdt dankzij deze race.... geeft al de sfeer van dit evenement aan.
En wellicht ook het "respect" die de ruiters hebben voor deze paardjes?

Selecteren op hardheid? Ik vind het wel heel wreed om zo'n paard over de kop te jagen zodanig dat ie bezwijkt: "mmm, toch minder hard dan ik dacht". Daar zijn (denk ik) andere selectie-criteria voor en slachten vind ik dan een stuk respectvoller dan doodrijden.
Kortom, ik vind het dierenmishandeling... in ieder geval sterk die kant op neigen.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 23-06-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:11

Vind het plaatje overigens een beetje vreemd bij het artikel, het is namelijk helemaal niet van deze race. :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:14

Nee, plaatje is niet van deze race.... maar geeft wel de instelling van ruiters, organisatoren en omgeving aan wellicht?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:15

tijdens een ander evenement is ook heus wel eens een paard overleden is dat dan ook meteen heel sprekend voor de sport?

vind het beetje onzin

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:16

scoxxx schreef:
Nee, plaatje is niet van deze race.... maar geeft wel de instelling van ruiters, organisatoren en omgeving aan wellicht?

Wie zegt dat de organisatoren, ruiters etc. van die betreffende race dezelfde zijn als van deze derby?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:25

Fiffill schreef:
Vind het plaatje overigens een beetje vreemd bij het artikel, het is namelijk helemaal niet van deze race. :+

Dat stond er al bij op de vorige pagina. :+
Het geeft echter wel een beeld van de paarden, de omgeving en de verdere omstandigheden :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:28

orienta schreef:
tijdens een ander evenement is ook heus wel eens een paard overleden is dat dan ook meteen heel sprekend voor de sport?

vind het beetje onzin

Het verschil is natuurlijk dat het een heel ander doel heeft. Bij een andere sport ga je niet door, dat kan ook niet, als het paard niet per-fect in orde staat. Om een paard echt dood te ríjden, door gewoon vlakuit te rijden (en niet door een ONGELUK zoals in andere takken van de sport!) moet je toch al veel tekens genegeerd hebben... Het lijkt me gewoon geen plezierritje voor de paarden.

Als ze het echt verantwoord zouden doen zou er niet op de site staan dat het dierenwelzijn geschonden kan worden ;-)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:30

Je weet zoiezo niet wat er met dat paard gebeurd is, misschien heeft het wel aan het begin van een race een hartstilstand gehad, ieder paard kan ineens dood neervallen.