In bossen gevonden amazone ernstig gewond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:47

Sim0ne schreef:
Niet alleen buitenrijden vind ik echt onzin. Je gaat toch ook wel eens ergens alleen op de fiets heen, er kan altijd wel wat gebeuren, je kan altijd vallen. Als je gewoon zorgt dat er mensen zijn die weten dat je op pad bent, en je hebt een telefoon bij je, dan is het risico al aardig beperkt.

Er is op een levend wezen wel een groter risico dan op de fiets, en ook begeef je je op een paard sneller op plekken waar verder niemand komt. Verder loopt ook je paard zelf gevaar. Een fiets lijdt er nou niet echt onder als je er af dondert. Als je met meerdere bent, kan iemand in geval het paard (proberen te) vangen, én er gebeurt minder snel iets omdat paarden zich veiliger voelen met een maatje of in een groep. Dat is natuurlijk wel een factor die juist met paarden meespeelt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:49

Tulandro schreef:
Inderdaad.. wat mis je veel als je niet eens alleen de bossen in durft.

Helemaal mee eens. Ik rij altijd in het bos, en de paarden staan in huis. Dus als er niemand mee kan, dan ga ik toch echt in mijn eentje rijden.

slimmerik

Re: In bossen gevonden amazone ernstig gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:51

Het is het risico wat je bewust neemt. Je fietst ook toch vaak alleen? Kun je ook een schuiver maken....

Het enige extra vervelende in dit geval is dat er een hulpeloos paard mee gemoeid is, die in paniek kan raken en voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen.

Hoop dat ze gauw weer opknapt.

Karin

Ik zou niet weten hoe ik anders moet trainen voor mijn endurancewedstrijden...

Heb altijd een mobieltje bij me en idd, je kunt ook met de fiets onderuitgaan ergens op een verlaten landweggetje (daar fiets ik ook nog wel eens) en buiten westen raken. Wel ga ik nu toch eindelijk dat adreskokertje aan mijn zadel vastmaken, voor het geval dat.

Hopelijk is de amazone uit het (summiere) bericht snel weer op de been.
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-06-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Lusitana schreef:
Er is op een levend wezen wel een groter risico dan op de fiets, en ook begeef je je op een paard sneller op plekken waar verder niemand komt. Verder loopt ook je paard zelf gevaar. Een fiets lijdt er nou niet echt onder als je er af dondert. Als je met meerdere bent, kan iemand in geval het paard (proberen te) vangen, én er gebeurt minder snel iets omdat paarden zich veiliger voelen met een maatje of in een groep. Dat is natuurlijk wel een factor die juist met paarden meespeelt.

Ligt misschien ook aan je paard. Mijn paarden gaan gewoon naast me staan grazen als ik er af zou vallen, die lopen echt niet weg. Daarnaast gebeuren er met mijn paarden nooit rare dingen, dus eraf vallen zal ook niet zo snel gebeuren. Met een jong paard dat ik aan het inrijden ben ga ik inderdaad ook niet direct alleen op pad, maar ook dat zal een paard eens moeten leren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:52

IndianLady schreef:
Mee eens. Ik rijd eigenlijk ook alleen maar in mn Remy buiten. Ik ga ook niet vantevoren aan Jan en Alleman doorgeven welke route ik ga rijden, want soms verander ik van gedachte en ga een totaal andere kant op :')
Is dus ook niet handig.

Nee, moet je ook gewoon zelf weten, het is dan alleen lastiger om je te vinden als er wat gebeurd en als ze ook niet weten hoe lang je normaal wegblijft slaat men ook niet zo snel alarm als je langer weg blijft.
Tuurlijk moet je er niet van uitgaan dát er wat gebeurd, maar áls er wat gebeurd is het toch wel handiger als men wel weet waar je bent en hoelang je weg zou blijven of dat er een ander bij was.

sim0ne, ik zeg alleen dat de vergelijking paard/fiets die gewoon niet opgaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-06-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:53

Mijn paard staat ook gelijk stil als ik eraf val en ik rij ook alleen. Wellicht is het juist handiger als je paard naar huis gaat, dan wordt hij snel gevonden en is helder dat er iets mis is.

Sim0ne

Re: In bossen gevonden amazone ernstig gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:55

Mijn paarden kunnen niet eens naar huis lopen, want wij gaan altijd eerst met de vrachtwagen naar de Veluwe als we gaan rijden. Al weet 1 van de paarden de vrachtwagen wel terug te vinden, de rest vind gras eten veel belangrijker.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:00

Lusitana schreef:
Als je alleen gaat rijden kun vertellen welke route je neemt en hoelang je weg gaat blijven. Dan wordt er eerder alarm geslagen als je niet op tijd terug bent en dat scheelt ook al weer. (En mocht je paard alleen terug komen, weten ze ook waar jou te zoeken)

Zo doe ik het ook altijd als ik alleen naar buiten ga :) .
Wat wij (degene die alleen naar buiten gaan met hun paard) sinds kort ook meenemen is zo´n (soort politie)fluitje.
Bij ons gaan er paadjes kris-kras door het bos en als je daar ligt, zou je ook nog over het hoofd gezien kunnen worden. Met zo´n fluitje om je nek kan je zelf (als je tenminste niet bewusteloos bent) toch goed duidelijk maken in welke hoek men moet zoeken :) .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:04

Idd, op zich is't niet verkeerd dat een paard naar huis loopt, zodat men weet dat je ergens ligt, maar 't kán natuurlijk wel ook voor gevaarlijke situaties zorgen.
Alles hangt gewoon ook af van waar je woont en waar je't bos in gaat denk ik.
Hier op de Veluwe is het heel normaal dat je alleen 't bos in gaat... Veel mensen hoeven er ook niet of nauwelijks voor langs de weg dus je zal wel gek zijn als je't niet doet, want zoals gezegd, je ontzegt jezelf wel héél veel. Niks is zó heerijk dan op een frisse lenteochtend (of wat voor dag ook ;) ) alleen met je paard door het bos te stappen en wild tegen te komen. Jij, je paard en de natuur... daar kan echt niks aan tippen.
Als je bij alles wat je doet gaat nadenken over de risico's die je eventueel zou kunnen lopen dan leef je niet en kun je ook beter helemaal stoppen met paardrijden en postzegels gaan verzamelen (pas op dat je je niet snijdt aan het papier :P).

Natuurlijk kun je eea doen om risico's te beperken en is het niet onverstandig om in sommige situaties te besluiten niet alleen te gaan. Maar om te zeggen 'nooit alleen buiten rijden'... please zeg.. altijd iemand mee... ik moet er niet aan denken! Ik vind samen rijden met een vriendin hartstikke leuk maar alleen met m'n paard 't bos in ook.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:10

Ook maar niet met de auto over de dijk rijden dan. Stel je voor dat je de controle over het stuur verliest en van de dijk naar beneden lazert. Niemand die het ziet... en daar lig je dan.

Zoals Francis al zegt, risico's kun je beperken. Maar ze helemaal willen uitsluiten... dan heb je geen leven meer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:15

Francis schreef:
Hier op de Veluwe is het heel normaal dat je alleen 't bos in gaat... Veel mensen hoeven er ook niet of nauwelijks voor langs de weg dus je zal wel gek zijn als je't niet doet, want zoals gezegd, je ontzegt jezelf wel héél veel. Niks is zó heerijk dan op een frisse lenteochtend (of wat voor dag ook ;) ) alleen met je paard door het bos te stappen en wild tegen te komen. Jij, je paard en de natuur... daar kan echt niks aan tippen.

Inderdaad, 1 zijn met je paard en de natuur :+:

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:16

Ach, je hoeft niet eens heel gek te doen hoor... paar jaar geleden heb ik bijna voor m'n huis een half uur liggen kermen met een gebroken enkel en ben uiteindelijk zelf naar huis gestrompeld en heb de hele nacht op kunnen zitten omdat er geen arts kwam en geen ambulance. Ik ben alleenstaand moeder en m'n familie woont allemaal verder weg en ik woon op een chaletpark waar niet veel permanent gewoond wordt. ER was dus niemand om me van de weg op te rapen en me naar de eerste hulp te brengen, dat kwam m'n moeder de volgende dag doen (ben ik ook eerst nog naar de paarden gegaan om te voeren ook).
En hoe brak ik m'n enkel... gewoon... door de hond uit te laten en me te verstappen in een kuiltje in de zandweg waar ik aan woon. Weg was opgebroken geweest en er waren dus kuiltjes op plekken waar ze er eerder niet waren en in't donker verstap ik me en breek m'n enkel op een heel ongelukkige plek.
Later bleek dat de buren me hebben horen huilen en kermen maar die durfden niet te helpen omdat ze bang waren... Fijn hé, als ik hier aangerand wordt in't donker weet ik da'k in ieder geval niet op m'n buren hoef te rekenen. :roll:

Dus je ziet... je hoeft echt niet van een paard te storten om hulpeloos op de weg te liggen. Ik neem nu wel altijd m'n mobieltje mee, gebeurt me zoiets weer dan bel ik 112 da'k ergens op de weg lig, dan komen ze je tenminste halen. Nu was ik naar huis gestrompeld en dat had ik dus niet moeten doen, ik was niet levensbedrijgend gewond en moest dus maar zelf naar de EHBO komen... dat ik dat niet kon en dat er niemand was om me te brengen ('t was kwart over 1 'snachts ofzo), dat maakt ze dan niet uit. Neem naar een paracetamolletje tegen de pijn.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:21

Ik heb altijd een mobiel bij me, draag een SOS armband met informatie in drie verschillende talen en heb een soortgelijk bandje aan mijn zadel zitten als ik naar buiten ga. Het is geen 100% zekerheid, maar het KAN je zomaar eens helpen in bepaalde situaties.

Ik rijd namelijk altijd alleen en moet ook over wegen waar auto's met 100 km per uur langsrazen... dat zijn mindere plekken, maar ik kan ze niet vermijden om op mijn buitenrijd-stek te komen helaas.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:23

Francis en daar hoef je idd geen paard voor te hebben.
Ik heb ook ge-EHBO't bij een motorcrossevenement. Wie raakte er gewond? Een jurylid. Er was pauze en ze was een stukje gaan wandelen, ging onderuit en enkel uit de kom.
Was voor osn best teleurstellend, je hoopt op toch wat crossongelukken :=

Zo zie je maar dat niet alles per definitie gevaarlijk hoeft te zijn, je eigen voeten zijn soms al genoeg.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:28

Ik woon zo goed als midden in het bos (moet alleen mijn weg stukje uitrijden) maar heb niet echt iemand met wie ik wekelijk het bos in kan gaan. Vroeger ging ik altijd met mijn zusje samen maar die is gestopt.
Altijd als ik het bos in ga zie ik veel mensen die ook alleen op pad zijn. Dat is hier echt heel normaal, net zoals francis al zegt.
Ik heb altijd wel mobiel bij me met voldoende batterij en mijn ouders en zusje kennen het bos ook redelijk en weten wel welke route's ik meestal neem. Vooral mijn zusje omdat ik eerder altijd samen met haar ga. Meestal ga ik een uurtje en dan via 2/3 routes. Dus dat is goed zoeken mocht er wat gebeuren. Maar ik ga natuurlijk ook wel eens een andere route op.. Dus wat dat betreft.
Of mijn paard naar huis loopt.. Geen idee. Ik ga er denk ik wel wat aan het zadel aanhangen, wel slim idee. Maar er kan altijd wat gebeuren.
Maar ik ga echt niet niet meer het bos in omdat de mogelijkheid bestaat dat ik er af val en mijn paard weg rent. Dan ontneem ik mijzelf en mijn paard zoveel plezier. Elke keer als de martingaal omgaat weet ze al dat ze het bos in mag en kan haar dag niet meer stuk. Genieten dus om met je paard het bos in te gaan :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:29

De meeste ongelukken schijnen nog altijd thuis te gebeuren. :(:)

Uitglijden in de badkamer, struikelen over de hond, dat soort dingen. Kan idd lastig zijn als je alleen woont of als er gewoon niemand in de buurt is en je geen telefoon binnen handbereik hebt, of buiten westen bent omdat je met je hoofd tegen de muur of een kastje klapt ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:31

Daar gaat het helemaal niet om, je kunt overal wat breken, maar je kunt vergemakkelijken dat ze je vinden.
Want wat er idd vaak ook nog blijkt, is dat mensen je helemaal niet zo snel te hulp schieten. Maar als je partner wéét dat je wel ergens gewond moet liggen omdat je nog niet thuis bent, bv en als hij dan ook nog weet waar te zoeken, kun je zeker zijn van hulp. (en dat ze ook je paard zoeken bv) Dat is mijn gedachte gang bij melden waar je heen gaat en hoelang je weggaat blijven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:33

Aaah, Indian Lady, da's sneu ja... hoop je op bloed en open botbreuken, heb je zo'n kneus die z'n voeten niet onder controle heeft :P :+

Maar idd... 't is maar om even aan te geven dat je ook zonder paard op een stil bospaadje kunt liggen spartelen.

Het is heel vervelend en naar als zoiets gebeurd maar als je paard rijdt neem je nou eenmaal sowieso een risico... je kunt ze proberen te beperken in de matie die je zelf wilt, van mobieltje mee tot niet alleen buiten rijden, maar uitsluiten kun je het niet. Zoals ik zei, dan moet je niet paardrijden én niet met paarden omgaan (want ookal zit je er niet op, dan nog kunnen er ongelukken gebeuren).

Klopt Karin.
Ik ben alleen, woon op een park waar alleen in de weekenden meer mensen zijn (vooral ouderen dus 'heb' je ook al minder aan, m'n nieuwe buurvrouw is zo doof, die zou me niet horen al gilde ik de hele bende bij elkaar, televisie heeft ze zo hard dat ik buiten létterlijk kan volgen welk programma ze kijkt.
Als ik hier uitglij in m'n badkamer en m'n nek breek in een weekend dat m'n kind bij z'n pa is wordt ik waarschijnlijk pas aan't eind van't weekend gevonden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:33

Ik heb geen partner en op stal is ook niet altijd iemand. ;)

En ja, ik ben mij bewust van de risico's. Maar als ik op sommige adviezen in dit topic moet afgaan kan ik maar het beste in de bak blijven. Zul je zien dat daar iets gebeurt en dat het uren duurt voordat een voorbijganger opmerkt dat er een paard met zadel maar zonder ruiter in de bak staat...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:35

als ik met mijn paard na buiten gaat dan meld ik altijd waar ik heen ga.
voor het vallen etc of als me zij aantreffen heb ik ook altijd in me tel staan bijv papa broer zus zodat ze weten wie ze kunnen bellen ;) maar ik ga bijna altijd alleen na buiten en dat is dan gewoon over de straat na les altijd een vaste route..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:36

Dan rij je daar in de bak, 's avonds laat als enige op stal en toevallig omdat de staleigenaar om 11 u 's avonds aan het afsluiten is wordt je gevonden omdat het wat raar is dat je kastje nog open staat en je zelf nergens te vinden bent.

Als voorbeeld.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:38

dat adres kokertje ga ik ook doen!!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:40

Ik woon dan wel bij mijn ouders. Maar als ik naar stal ga ben ik ook alleen en de stal staat stukje verder, ze horen me dan niet schreeuwen mocht er wat zijn. De bak is ook verderop. M'n zusje ging pas keer op Vero rijden en toen is ze er ook afgekletterd. Ze heeft er een kwartier gelegen, niemand die haar zag. Toen is ze weer op gestaan en heeft Vero gepakt. Dus zo zie je maar.. Thuis kan er ook genoeg gebeuren.
Verder klopt het dat je risico's kan verminderen. Maar je kan mensen ook onnodig ongerust maken. Ik ga het bos in voor mijn eigen plezier en die van mijn paard. Als ik dan zeg ben met uurtje terug en het worden er 1.5/ 2 heb ik mijn ouders/ zusje onnodig ongerust gemaakt. Ik ga niet constant de tijd in de gaten houden als ik het bos in ben.. Dat doe ik voor mijn plezier en dan wil ik er ook van genieten.
En verder... Ja je kan iemand zoeken met wie je het bos in kan gaan. Soms is dat ook gezellig en leuk maar zo nu en dan vind ik het ook heerlijk om alleen te gaan, lekker alleen met je paard. Kan je je eigen ritje maken en hoef je geen rekening te houden met anderen. Natuurlijk wel met je medebos gebruikers :P

Ik moet ineens denken aan een onderzoek wat poosje geleden ook op bokt stond. Dat paardrijden gevaarlijker is dan XTC gebruiken.. _O-

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:40

Ach ja, zo zijn er wel allerlei scenario's te bedenken.
Bottom line... paardrijden is een risico, maar dat is ramen zemen ook en hond uit laten ook. Ieder kiest zelf hoeveel risico hij/zij neemt en wat hij/zij doet om die risico's te beperken.
Ik stap bijv.gewoon niet op een keukentrapje om ramen te lappen... ;)

Uh... adres heb je niet zo veel aan, daar ben je nl. niet ;) Zo'n plastic sleutellabeltje (ik heb een lekker fel oranje omdat ik nou eenmaal gek van oranje ben) met je mobiele nummer en eventueel een tweede nummer wat men kan bellen is voldoende...