Gemeente Velsen wil met boetes optreden tegen paardenpoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:22

Arabesk schreef:
Kom op he mensen, ik stap altijd af en schuif de poep even in de berm of goot, is dat nou zoveel moeite? Daarmee voorkom je een hoop gezeik. Ok je rijlaarsjes worden er wel vies van, maar die kun je gewoon weer afspoelen.

Ik heb geen enkel probleem met poep, wel met het weer op mijn paard komen.
Wiz is 1.80 en ik ben 1.60 én ik heb beperkingen in gewrichten en spieren. Ik kom kortom niet zonder opstapje op mjn paard.

Dan zijn er ook nog situaties waarbij het gevaarlijk is af te stappen, een heel drukke weg bijvoorbeeld, gecombineerd met een jong paard. Ik wil het met alle plezier later op gaan ruimen (doe ik ook als het bebouwde kom is), maar ik vind het zeer overdreven om buiten de bebouwde kom een paardendrol op te gaan ruimen. Het is in een dag weg. En in het buitengebied ligt niemand daar wakker van.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:48

Wat een gezeik allemaal weer om een hoop. In een woonwijk begrijp ik het. Maar als je lekker in het buitengebied rijdt...laat maar lekker liggen dan of probeer je paard in de berm te laten kakken.

Mensen zeiken wel erg snel tegenwoordig hoor. Gewoon een beetje rekening houden met elkaar. Maar om nou op ieder slakje (drolletje) zout te gaan leggen.

Pas liet een bekende haar paard in de berm poepen. Twintig meter verderop stond een vrouw met dichtgeknepen neus. Ze was "allergisch" voor paardenpoep. Kom op zeg!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 06:28

HUFTERIG GEDRAG?? Weet je wat ik hufterig vind?! Dat mensen die hard werken, vriendelijk en netjes zijn naar de omgeving toe, die hun steentje bijdragen aan de maatschappij op alles worden afgestraft. Je mag geen fouten meer maken.

Natuurlijk, je asbak legen op straat is asociaal en kan makkelijk anders, spullen kunnen best IN de prullenbak. En ook je paardenpoep even naar de berm schuiven is doorgaans geen probleem. Maar dan krijg je van die ijverige gemeentemannetjes die overal op de hoekjes gaan staan om te kijken of je niet per ongeluk wat vergeet. Daar gaat dat fijne gevoel wat buitenrijden je moet geven.

Net als de hond uitlaten. Als ik met mijn hond spontaan een rondje ga joggen (mijn hond luistert perfect en poept altijd in de bosjes, en doet hij het op de stoep of straat ruim ik het op). Kost mij dat 4 x 70 euro. Hond los, zakjes niet mee, geen lijn bij me en geen ID. En als ik dan boos word krijg ik er nog een bovenop. En dat gebeurt hier in Den Haag dus echt he...! Dan vraag ik me af waar het heen gaat met dit land. Loop maar eens een rondje door de 'slechte' wijken van Den Haag. Daar hebben ze nog zat te doen hoor!

En degenen die bewust met zaken bezig zijn die het daglicht niet kunnen verdragen krijgen alles wat hun hartje begeert. Men mag opleidingen volgen in de gevangenis die ze anders nooit hadden kunnen betalen. Gratis onderdak en eten, internet, sport, hobby's...

Ik word er zo kwaad om :(

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:43

Arabesk schreef:
Kijk poep midden op de rijbaan is heel snel plat en weg, maar op het fietspad en stoep moet je er echt wat aan doen, kleine moeite, even afstappen. En als dat niet gaat omdat je paard te groot is, of te lastig aan de hand moet je lekker in de bak blijven rijden.

Sorry hoor, maar dit is toch wel erg kort door de bocht.
Dat zou betekenen dat mensen met een groot en/of niet makkelijk paard dus maar gedoemd zijn om altijd in de bak te blijven rijden?
Hoe wordt een paard dan verkeersmak gemaakt zonder de nodige stresspoep?
Wanneer het kan vind ik dat je het moet opruimen of op z'n minst aan de kant schuiven, maar er zijn ook uitzonderingen.
Ik denk dat er meer aandacht besteed moet worden aan mensen die totaal geen verstand hebben van paarden en zich alleen maar bezig houden met de rommel die ze achterlaten.
Als hun duidelijk wordt dat het niet echt eenvoudig is bij veel paarden zou er misschien wat meer begrip komen en tolerantie.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:51

Hier wordt inderdaad veel gepoept op straat en niet opgeruimt. Ik wil écht niet zo'n zak..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:55

moeten ze maar speciale paardenpoepplekjes maken _O-
voor honden ze je het al.

zie het al voor me :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:47

Volgens mij is dit onderwerp al eerder geweest; ook over de gemeente Velsen.
Hoeveel routes naar zee/ duinen zijn er? Vast niet erg veel; dan is het voor een manege best te doen om even met een trekker en aanhanger een poeprit te maken. Dat is een kwestie van goed ondernemerschap.

De negatieve insteek van de gemeente is :r

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:55

Anne_GTI schreef:
Arabesk schreef:
nee maar bijna niemand doet dat. Als je van hier naar Petten fietst moet je slalommen om de drollen heen. En zo ook het fietspad van Heiloo naar Egmond. Ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen in de buurt er strontziek van worden.

Dan lijkt het me simpeler om gewoon de ruiters die zich daar bevinden op de bon te slingeren. Ze bevinden zich op een plaats die voor hun niet toegestaan is. Als ze er niet komen ligt er ook geen poep. Laat van de boete-opbrengsten een mooi ruiterpad aanleggen en iedereen is uiteindelijk blij.

Dat automobilisten zich misdragen moet geen aanleiding zijn om zelf ook de regels aan de laars te lappen.

op de rijbaan is niet altijd mogelijk/de veilige optie

ik rijd ook regelmatig over fietspaden, lijkt me iets veiliger voor alle partijen dan op de rijbaan waar je dan ingehaald word terwijl je een tegenligger hebt en ze 8o rijden ipv 50 of 60 wat ze er mogen
regels zijn leuk, maar veiligheid gaat voor
en poep ruimen is meestal prima te doen (even de berm in schuiven, of later terugkomen )

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:37

wat ben ik blij met een net opgevoede pony :D
ze poep altijd in de bosjes, ik weet ook niet waarom haha
nou ja heeel soms als het echt niet anders kan doet ze het wel is op straat

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:39

Nou dat later terugkomen werkt vaak ook niet hoor.. het is dan al zo platgereden dat er niets meer van de weg af te halen valt...

Denk dat de plaatstelijke ruiters anders een gezamelijk brief moeten sturen, volgens mij weten die regelmakers niet van paarden af..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:41

Misschien moet iemand vlaggetjes op de markt brengen die je in een hoop kunt steken met:

"I'll be back
to clean this mess op"

dan weten ze in ieder geval dat er op een later tijdstip nog iemand met een schep langskomt.

*bedenkt zich nu dat dat wel hele lange vlaggen moeten zijn als je ze vanaf het zadel erin moet steken*

soort van middeleeuwse lansidee.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:50

het is toch gewoon organisch afval. Aangezien paarden geen vleeseters zijn, is het ook nog puur verteerde planten. Het stinkt niet en als vroeger het paard van de schilleboer poepte wisten de mensen niet hoe snel ze het van de weg moesten halen om in hun tuintje te gebruiken. (vertelde mijn oma vroeger) Ik zie wel eens kapotte koelkasten die op verlaten landweggetjes achtergelaten worden. De gemeente haalt dat uiteindelijk een keer op. Laat ze eens in de week met een straatveegmachine de rijbaan schoonpoetsen. Tuurlijk moet allemaal betaald worden maar ja Ik kan me ook ergeren aan kauwgomplekken op de stoep in de stad. Nooit gehoorddat daar boetes voor uitgedeeld worden. Rondrijden met een schep en een vuilniszak? NO WAY, dan blijf ik inderdaad wel in de bak rijden. En in het bos dan? Zou het daar ook dan niet meer mogen (vertel dat gelijk ook aan alle vogels, herten, loslopende katten en honden enz enz). Oké, binnen de bebouwde kom kun je wel rekening houden (bijvoorbeeld door er zo min mogelijk te komen, of niet over het trottoir te gaan rijden.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:53

ik stop het volgende keer na het oprapen wel ff in m'n broekzak.
Loop ik daarna naar de eerste de beste tuin om m'n mooie leren laars te ontdoen van de hondenpoep..

Anoniem

Re: Gemeente Velsen wil met boetes optreden tegen paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:10

In Santpoort lekker met je paard door de straten heen waar mensen dicht op elkaar wonen, ik vind het ook niet prettig. Ik vind het ook asociaal om te stellen dat paardenpoep niet vies is. En als we het dan over verdraagzaamheid hebben: waarom zou je van een ander verlangen om de hopen van je paard in de straat maar te accepteren? Ik geef geef de gemeente dan ook groot gelijk!

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:14

Ik woon direct aan een woonwijk en het gebeurt inderdaad wel eens dat m'n paard net bij iemand voor de deur poept. Ik heb altijd twee zakjes bij me: in de een steek ik m'n hand en daarmee doe ik de poep in het andere zakje, of ik gooi het in de bosjes. Je voorkomt een boel chagrijnigheid...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:33

_Saida_ schreef:
Arabesk schreef:
Kijk poep midden op de rijbaan is heel snel plat en weg, maar op het fietspad en stoep moet je er echt wat aan doen, kleine moeite, even afstappen. En als dat niet gaat omdat je paard te groot is, of te lastig aan de hand moet je lekker in de bak blijven rijden.

Sorry hoor, maar dit is toch wel erg kort door de bocht.
Dat zou betekenen dat mensen met een groot en/of niet makkelijk paard dus maar gedoemd zijn om altijd in de bak te blijven rijden?
Hoe wordt een paard dan verkeersmak gemaakt zonder de nodige stresspoep?

door eerst te gaan wandelen met je paard :)* dan sta je er al naast en kun je de scheit wegvegen

Een paard dat je niet aan de hand kan wandelen, moet je al helemaal niet óp willen gaan zitten, dan is dat nog niet veilig genoeg.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:08

ozzyhorse schreef:
Maar je rijdt toch niet mídden op de weg?

je mag niet op de fietspaden en moet op de rijbaan. wel op de weg dus.. ik ga daar echt niet met een draaiend paard staan.. dat vraagt om ongelukken en chaggerijnige autorijders.. om over de ouderen op de fiets maar niet te spreken :Y)

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:21

Ik snap best dat het voor woonwijken anders is dan in het buitengebied, maar ik denk dat er echt gevaarlijke taferelen ontstaan als we allemaal moeten gaan afstappen om de poep weg te halen. Niet alle paarden zijn hiervoor geschikt. Ik heb zelf een heel heet paard, wat op zich braaf is, maar zich helemaal leeg poept als ie een beetje de zenuwen heeft. Dan ga ik dus echt niet iedere 10 meter afstappen!
Haha zie mezelf al gaan. :+

Vind het allemaal een beetje overdreven moet ik zeggen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:31

Velsen wat een geweldige plek is het toch om te wonen :D
De ruiters die persee altijd de dorpen in willen ipv de duinen, het strand, de meerdere bossen en spaarnwoude....

Kan de omwonende wel enigzins begrijpen..

Maarja misschien is in een dorp met veel paarden wonen ook niet zo verstandig als je je daar over op gaat lopen vreten....

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:48

Bon_Bon schreef:
Velsen wat een geweldige plek is het toch om te wonen :D
De ruiters die persee altijd de dorpen in willen ipv de duinen, het strand, de meerdere bossen en spaarnwoude....

Kan de omwonende wel enigzins begrijpen..

Maarja misschien is in een dorp met veel paarden wonen ook niet zo verstandig als je je daar over op gaat lopen vreten....

wij moeten wel door de woonwijk om van het land naar de stal te komen en andersom en soms moet je er ook eerst een stukje doorheen om bij het bos o.i.d. te komen

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:24

Ik ben dus hierom in Velserbroek aangehouden, we mogen oko niet meer door de wijken lopen. Let dus goed op je heb zo een boete aan je kont hangen!! Ik vind het echt belachelijk..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:31

Albert schreef:
Volgens mij is dit onderwerp al eerder geweest; ook over de gemeente Velsen.
Hoeveel routes naar zee/ duinen zijn er? Vast niet erg veel; dan is het voor een manege best te doen om even met een trekker en aanhanger een poeprit te maken. Dat is een kwestie van goed ondernemerschap.

De negatieve insteek van de gemeente is :r

Maar er zijn genoeg mensen die niet op een manege rijden en wel naar het strand/duinen gaan. (Ik ben er 1 van) Mijn pard poept regelmatig en niet op alle plekken ruim ik het op. Zodra het druk op een weg is ga ik niet afstappen en de poep opzij schuiven want mijn paard word als ze stil moet staan heel onrustig.

Mijn paard staat in Velserbroek en veel ruiters hebben een vast rondje instappen en inderdaad op die plekken ligt erg veel poep. Dat gaat ook een stukje door de woonwijk heen. Nu mag je daar ook niet meer komen maar dan hebben we alsnog 1 lang pad waar erg veel gepoept word..

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:32

Iersas schreef:
Ik ben dus hierom in Velserbroek aangehouden, we mogen oko niet meer door de wijken lopen. Let dus goed op je heb zo een boete aan je kont hangen!! Ik vind het echt belachelijk..

nou sas dan moeten we onze paarden mar per helikopter naar het land gaan brengen :+ zie je ons als gaan 8-)
Het probleem waar onze paarden staan is:
een paar jaar geleden was dit een boeren deel.. van stal naar het land ging je gewoon door het boerendeel.. niemand die op of om kijkt..
nu hebben ze op elk weiland en in elk boerenstraatje woonwijken geplaatst... deze mensen weten dat ze naast/ tegenover een manege bedrijf gaan wonen en gaan vervolgens zitten piepen om de geur,overlast en paarden poep... moet ik mijn paard dus daarvoor per trailer gaav vervoeren van het land naar stal en andersom?
nee daar begin ik niet aan... die mensen wilden landelijk wonen met groen om zich heen, dan moeten ze niet zo piepen of lekker naar de srad verhuizen en daar piepen over de uitlaat gassen en de drukte op straat

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:35

Dat lijkt me niet.. Ik zou zeggen die een bezwaarschrift in tegen de boete. Je bent bestuurder. Er bestaat echt niet zo iets als een bord tegen bestuurders.

De gemeente kan dat wel bedacht hebben, maar volgens mij is dat wettelijk niet mogelijk.

Ze kunnen je verplichten je poep op te ruimen volgens een APV, maar niet verbieden op de weg te komen. En poep niet opruimen is hooguit een boete.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:54

Ik rij (en woon) ook in Velsen, en vind dat waar paarden mogen lopen ook paardenpoep moet mogen liggen.

Als het er is, moet je op het ruiterpad rijden. Daar heeft niemand last van paardenpoep. Waar geen ruiterpad is, en geen brede berm, moet je op de rijbaan.
Auto's hebben m.i. geen last van paardenpoep op de rijbaan, dat is gezeur.
Op een fietspad of voetpad horen geen paarden en mocht je paard bij het oversteken toch wat laten vallen is het wel zo netjes om het op te ruimen.

Verder moet de gemeente niet te moeilijk gaan doen, want Velsen heeft veel pensionstallen, daar wordt ook geld aan verdiend. Onderhoud van ruiterpaden door de gemeente laat ook nog wel eens te wensen over. En een fatsoenlijke bak voor mensen die dat zelf niet hebben (I'm one of them) is er ook niet.