Anky van Grunsven: De egoïstische topsporter in mij wint

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happyness

Re: Anky van Grunsven: De egoïstische topsporter in mij wint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:02

Ik kan me best voorstellen dat ze twijfelt en zichzelf moeilijk nog kan motiveren. Ik vraag me al heel lang af waar ze de drive vandaan haalt.... Bedoel wat valt er nu nog meer te halen als dat ze al gehaald heeft??

Mooi stuk om te lezen en ik zou het jammer vinden als het moment aanbreekt dat ze zich definitief uit de sport terug trekt. Al weet ik ook wel dat dat niet heel erg lang meer zal duren....

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:14

Ik heb maar één remedie:
STOP een tijdje met wedstrijden te rijden... ga lekker lesgeven, leer in andere dingen bij, doe clincs, maar stop met "ik moet presteren", want in mijn ogen gaat haar gevoel er alleen maar op achteruit, en ik geef haar geen ongelijk, altijd in de belangstelling staan, altijd maar winnen, op den duur raakt iedereen dat moe. We weten allemaal dat ze een enorm super dressuurruiter is! En eerlijk gezegd had ze al lang een soort "verlof" moeten nemen, rijden om het plezier en niet voor de winst. (en ook al zegt ze dat ze dat doet, ik geloof er niets van!) Ik durf te wedde dat ze niet eens een paard neemt, een gewoon trensje inlegt, haar dressuurjas weghangt en lekker in de bos gaat stappen... dat geloof ik NIET! maar DAT is wel lekker quality time met je paard! Zonder dat woordje "MOETEN".

Ik snap ook goed, dat je héél wat prijzen geld in de wacht sleept met zulke wedstrijden, en dat je dat best kunt gebruiken in een dressuurstal, met peperdure paarden, en een peperdure verzekering rond elk paard, gebouw en mens... maar..;

Zoals mijn men instructeur ook zei: " Ooit wordt een "hobby" je werk, en dan is het je hobby niet meer! En waar vind je dan nog ontspanning?"

Vind het al super dat ze nu ook western doet! Altijd maar dressuur, ik weet zelf niet of Salinero en de rest daar plezier in heeft? Je presteert wel, en ze doen het best ook, maar hebben ze wel afwisseling? Worden ze niet dressuurmatig afgestompt? En die twee wandelingen per dag aan de hand zal het ook niet doen!
Ook snap ik dan dat je geen peperdure paard eens gaat laten vrijspringen om te zien of ze dat kunnen, want daar is het risico op een blessure veel te groot voor, maar ik denk dat het voor de paarden wel eens een feest zou kunnen zijn om eindelijk iets anders te doen.
Een paard verlof geven door hem op de stal te zetten of amper te rijden... blijft eentonig!

ik ben nu af aan't dwalen , maar dat ligt al langer op mijn lever. Ze moet terug genieten! Niet zeggen dat ze geniet, maar GAAN GENIETEN!!!
Dat doet ze véél te weinig en dat straalt van haar teksten af! Ze is aan het twijfelen of ze er nog wel van geniet, is het wel wat ze nog wilt doen?

Kim Clijsters de Belgische tennis ster... Zei ging ook stoppen, en nog geen 1,5 jaar later, is ze terug wedstrijden aan spelen, je vind die motivatie echt wel terug als je weet wat je mist! En dat weet Anky niet, wat ze MOET alleen maar..

mijn mening :D
(als er tenminste iemand om geeft haha)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:37

Euh, ik denk dat Anky haar eigen mening zojuist heeft uitgelegd... 8)7

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:47

Respect voor haar. Zo zie je dat in wat voor positie je je ook bevind er sprake is van demotivatie. Ik vind het lef hebben om jezelf te reflecteren en het voor jezelf te doen en niet om wat een ander denkt (jij denkt te weten wat ik denk, maar dat denk ik helemaal niet) en inderdaad relativeren en alle zijwegen of gedachtekronkels uit te schakelen dan kan je voor jezelf ZIJN. van succes wordt je niet gelukkig (ja even) maar de reis, leren en zelf ontplooiing brengt geluk. Mentaliteit is zo belangrijk.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:52

'k denk dat het ook danzij haar is dat Nederland zo ver voor staat op de dressuur.
Zoiets hebben we in België niet, we kunnen kijken en proberen te leren, maar Anky heeft al heel veel gedaan.
respect voor Ank ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:57

Zo,is ze al 40? :oo

Is heel menselijk om je op die leeftijd af te vragen of je doorgaat of wat anders wil....

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:09

respect dat moet je verdienen en dat heeft zij dik verdient, *\o/* *\o/*

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:19

Prachtig stukje :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:38

Allemaal goed wen wel, maar denk dit gewoon ipv dit te schrijven...
Je bent jarenlang de beste, dan is het logisch dat je
1. een vermindere motivatie hebt
2. veel kritiek vangt (hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind)

Maar om er dan élke keer opnieuw op terug te komen...

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:44

mooi stuk, eerlijk en oprecht.

Laat dan maar de stijd der titanen maar los barsten want het zullen mooi selectie wedstrijden worden straks als iedereen (hersteld van blessures) voor de volle 100% gaat strijden!! :9 *\o/*

ik zit voor de buis/computer, hahahha :D

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:45

Ik heb erg bewondering voor haar :D . Een vrouw die staat voor haar mening en zich niet meteen uit het veld laat slaan.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:46

Ìk heb respect voor haar hoor en zou het niet na kunnen doen

Alles wat zij al bereikt heeft, en nog gezeur en gedram over dat het allemaal niet goed genoeg is enz enz.. Gelukkig heeft ze haar motivatie weer terug en zoals ik al zei : Ik heb veel geduld als persoon, maar ik zou het haar echt niet na kunnen doen !

Hop hop :D Anky aan de top ;) Wat een heerlijk stuk om te lezen ! :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:53

Weer een mooi helder stuk waaruit toch maar weer blijkt dat anky echt wel een helder denkend mens is.
Ze weet wat zij en haar paarden kunnen dat maakt haar sterk.
Zoals ze eigenlijk zelf al zegt niet stoppen of doorgaan voor de wereld maar voor zichzelf, waarom niet.
Laat mij en de andere anky-fans nog maar even genieten van haar. *D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:55

s0173957 schreef:
Allemaal goed wen wel, maar denk dit gewoon ipv dit te schrijven...
Je bent jarenlang de beste, dan is het logisch dat je
1. een vermindere motivatie hebt
2. veel kritiek vangt (hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind)

Maar om er dan élke keer opnieuw op terug te komen...

Ik denk niet dat zij dat zelf doet maar de media wil nou eenmaal weten hoe het zit en omdat iedereen de eerste wil zijn die eventueel groot nieuws naar buiten brengt, komen alle bladen, kranten, tv, met een eigen verslag.
Tja, zo gaat dat nou eenmaal.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:54

wat een heerlijk stuk om te lezen, heel eerlijk.
ook snap ik dat ze een motivatie probleem heeft, ze heeft al bijna (volgens mij alles) alles gewonnen wat er te winnen viel dus..

maar ja ik snap ook dat ze Salinero niet als een subtopper wil afschrijven als ze nu stopt terwijl Salinero een toppaard is!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:16

Woest schreef:
Ik heb maar één remedie:
STOP een tijdje met wedstrijden te rijden... ga lekker lesgeven, leer in andere dingen bij, doe clincs, maar stop met "ik moet presteren", want in mijn ogen gaat haar gevoel er alleen maar op achteruit, en ik geef haar geen ongelijk, altijd in de belangstelling staan, altijd maar winnen, op den duur raakt iedereen dat moe. We weten allemaal dat ze een enorm super dressuurruiter is! En eerlijk gezegd had ze al lang een soort "verlof" moeten nemen, rijden om het plezier en niet voor de winst. (en ook al zegt ze dat ze dat doet, ik geloof er niets van!) Ik durf te wedde dat ze niet eens een paard neemt, een gewoon trensje inlegt, haar dressuurjas weghangt en lekker in de bos gaat stappen... dat geloof ik NIET! maar DAT is wel lekker quality time met je paard! Zonder dat woordje "MOETEN".

Ik snap ook goed, dat je héél wat prijzen geld in de wacht sleept met zulke wedstrijden, en dat je dat best kunt gebruiken in een dressuurstal, met peperdure paarden, en een peperdure verzekering rond elk paard, gebouw en mens... maar..;

Zoals mijn men instructeur ook zei: " Ooit wordt een "hobby" je werk, en dan is het je hobby niet meer! En waar vind je dan nog ontspanning?"

Vind het al super dat ze nu ook western doet! Altijd maar dressuur, ik weet zelf niet of Salinero en de rest daar plezier in heeft? Je presteert wel, en ze doen het best ook, maar hebben ze wel afwisseling? Worden ze niet dressuurmatig afgestompt? En die twee wandelingen per dag aan de hand zal het ook niet doen!
Ook snap ik dan dat je geen peperdure paard eens gaat laten vrijspringen om te zien of ze dat kunnen, want daar is het risico op een blessure veel te groot voor, maar ik denk dat het voor de paarden wel eens een feest zou kunnen zijn om eindelijk iets anders te doen.
Een paard verlof geven door hem op de stal te zetten of amper te rijden... blijft eentonig!

ik ben nu af aan't dwalen , maar dat ligt al langer op mijn lever. Ze moet terug genieten! Niet zeggen dat ze geniet, maar GAAN GENIETEN!!!
Dat doet ze véél te weinig en dat straalt van haar teksten af! Ze is aan het twijfelen of ze er nog wel van geniet, is het wel wat ze nog wilt doen?

Kim Clijsters de Belgische tennis ster... Zei ging ook stoppen, en nog geen 1,5 jaar later, is ze terug wedstrijden aan spelen, je vind die motivatie echt wel terug als je weet wat je mist! En dat weet Anky niet, wat ze MOET alleen maar..

mijn mening :D
(als er tenminste iemand om geeft haha)

Anky heeft er een tijd uitgelegen toen ze haar been heeft gebroken paar jaar terug en tijdens haar zwangerschappen. Dus ze weet best wat het is een tijdje geen wedstrijden rijden. Daarbij is Kim een flink stuk jonger dan Anky. Hingis deed ook een come-back maar was in no-time weer verdwenen ook. Kim is nog aan het uitvissen of een nieuwe wedstrijdcarrière wel te combineren is met het moederschap en ze heeft kortgeleden haar vader verloren wat volgens mij ook een drive was om weer met tennissen te beginnen. Hadden wij Belgen maar zo'n dressuurvoorbeeld. Hier zijn het nog haast allemaal jonge aankomende ruiters en de meesten hebben niet de financiële zekerheid die Anky heeft om het moederschap te combineren met een aantal toppaarden en grote wedstrijdcarrière.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:19

Respect!!
Mijn waardering voor Anky gaat bij deze weer omhoog!Goed stuk!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:28

Het toverwoord "gebrek aan motivatie" maakt de laatste tijd nogal opgang in de interviews met Anky. En ze heeft gelijk, als je alles al gewonnen hebt, dan is het niet eenvoudig om de boog altijd maar weer opnieuw te spannen of de batterijen elke keer weer op te laden. Het siert haar dat ze schijnbaar telkens weer de motivatie ergens vandaan weet te halen. Voor mij hoeft dat niet. Anky heeft alles al bewezen wat er te bewijzen valt, dus voor mij mag ze gewoon lekker gaan genieten van een ander leven. Als ervarings-deskundige snap ik al jaren niet dat ze niet eerder haar rijlaarzen aan de wilgen heeft gehangen. Rennen en vliegen van het ene hotel naar het andere, nooit eens een gesprek over andere dingen als paarden en dressuur. Het moet allemaal nogal afstompend werken. Zoals Kemperman in een interview voor de Duitse TV laatst stelde, als je in Nederland het woord dressuur noemt weet 90% van de mensen niet eens waarover je praat, maar noem je de naam Anky dan weet iedereen wat er bedoeld wordt. Kortom, lieve Anky draag de fakkel gewoon over aan een nieuwe generatie, en help deze nieuwe generatie met je adviezen, zoals je tijdens de wereldbekerfinale ook Stefan Peters van dienst was met je adviezen. Tijdens de wedstrijd in Cannes moet het ook voor jou duidelijk geworden zijn dat er inmiddels teveel mensen rondlopen die nog een appeltje te schillen hebben met jouw ega. Dus steeds vaker zal het voorkomen dat er niet meer gejureerd wordt conform jouw prestaties, maar dat er andere factoren gaan meespelen. Ik hoef geen opsomming te geven over welke factoren dit allemaal kunnen zijn, omdat jezelf dit als beste weet. Maar een voorbeeld was zonder twijfel voor mij jouw artistieke score voor de kür op muziek tijdens de recente Nederlandse kampioenschappen. Hoewel ik het eens was met de opmerking van o.a. Wim Ernes dat Totilas van een andere planeet is, kreeg ik toch het idee dat de juryleden verblind waren toen zij de rechterkant van het protocol invulden.

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:47

Mooi stuk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:51

Theo, kennen wij jou als pro?
Want je hebt altijd in dit soort topics je woordje klaar en je hebt óf ervaringsdeskundige of je hebt iets gehoord van een niet nader te noemen bekende dressuurruiter...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:56

Ik vind het ook nogal op een open brief aan Anky persoonlijk lijken. Plus dat je op deze manier andere Bokkers (die er in Cannes niet bij waren) wel erg nieuwsgierig maakt. ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:05

Ik vind het eigenlijk een beetje een sneu stukje....

Heel veel bewondering en respect voor Anky voor wat ze allemaal gepresteerd heeft enzo , en dat ze weer de motivatie ergens vandaan weet te schrapen , maar het DRUIPT echt van haar stukjes af dat de motivatie niet meer uit haar hart komt.

Klinkt als iemand die zichzelf steeds weer moet dwingen.
En om dan te zeggen dat je het doet voor de goede naam van dat paard.....mja.

Het zal zo'n paard worst zijn wat ze over hem zeggen , dikke kans dat dat dier ook liever een wat leuker leven heeft dan maar steeds op topniveau moeten presteren en qua reizen en huisvesting en training zoveel moeten inleveren van echte paardse behoeftes.

Ik begrijp de gedachtegang dat je het dier een supergoede naam gunt maar het is wel heel erg scheef denken hoor.

Voor het beestje is er ongetwijfeld een fijnere manier van leven en voor haar ook.

Dus die redenen vervallen eigenlijk wel , wat zijn dan de echte redenen vraag ik me af :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:08

Top! Wat een doorbijter, en wat een mooi stuk! Helemaal kloppend!

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:13

Nou ik heb respect voor Anky! Ze doet het toch allemaal maar!
En aan de ene kant logisch dat haar motivatie achteruit is gegaan na hong kong. Als je alles maar blijft winnen weet je ook dat er een dag komt dat iemand anders de beste gaat zijn (bijv. Totilas). Ze had nu ook kunnen zeggen van ja er is iemand beter ik stop. Nee dat doet ze niet! Ze gaat door en ze gaat weer knokken.
Echt respect ervoor!
En ik weet zeker dat als Salinero weer wat meer ritme heeft hij zeker weer de sterren van de hemel loopt en er echt wel weer een kippenvelkür komt! En natuurlijk hij is niet meer de jongste en het hoeft ook geen Briar of Brentinna te worden, maar toch. Ik blijf geloven in Salli

Ben trouwens ook erg benieuwd naar een 100% Salli én Totilas die tegen elkaar strijden want op het NK was dat natuurlijk nog niet toppie!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:23

Wat een topwijf. :) Mooi stuk zeg, zo lekker eerlijk over hoe ze tegen de sport aankijkt.