Zes psychisch gehandicapten slagen voor koetsiersopleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: Zes psychisch gehandicapten slagen voor koetsiersopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:35

handicap is het probleem niet Shadow, voor zover ik weet is het ook ok om "persoon met een handicap" te zeggen, maar niet "gehandicapte", dit omdat je in het laatste geval de persoon gelijkstelt aan zijn handicap/beperking terwijl het gewoon een mens is, maar met een handicap...
voor sommigen een kleine nuance, maar blijkbaar voor veel personen met een handicap wel een groot verschil :j is maar een kleintje om te respecteren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:54

Mensen met psychiatrische problemen worden dus niet 'gehandicapt' of 'beperkt' genoemd.
Mensen met een verstandelijke beperking werden dus vroeger ook wel geestelijk gehandicapt genoemd, en dat is dus echt wat anders dan iemand met een psychiatrisch probleem.
Als dit het orginele bericht is van de stichting zelf, dan is dat op z'n zachtst gezegd minder handig van ze.

Een wajong uitkering zegt idd niet zoveel. Die krijgen mensen die jong gehandicapt zijn geraakt, en daar valt bijvoorbeeld ook een stevige vorm van autisme onder. Een wajong uitkering staat dus los van het IQ van iemand.

Maar desondanks, leuk initiatief!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:18

Het zal wel komen doordat ze iemand die om wat voor reden dan ook niet kan werken ook wel arbeidsgehandicapt noemen. Maar iemand die om psychische redenen arbeidsgehadicapt is, is nog niet per se verstandelijk gehandicapt (of hoe je het ook wilt noemen).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:22

Gefeliciteerd!! :) Ik vind het wel knap, en ik hoop dat ze veel plezier aan het mennen gaan beleven!

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:37

Ook wat anderen al schreven; bijzondere titel.....
In de 9 jaar die ik binnen de jeugdzorg en gehandicaptenzorg heb gewerkt, ben ik nog nooit deze betiteling tegengekomen...

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:44

Even een heel ander punt; zullen deze mensen werkelijk aan een baantje komen met een koetsiersbewijs?
Als ik dat bij ons bekijk gaan er als 'hulpkoetsier' meiden van stal mee (ik zelf ook) en als koetsier kom je er niet zomaar op (we rijden met een tramwagen). Ik ga nu ongeveer 7 jaar mee en rij nu zelf ook met de kar, daarom heb ik ook het 2span gehaald, maar er komt bij ons echt niet zomaar iemand op die bok!
Hoe zien andere mensen dit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:11

Tja, ik moet heel eerlijk zeggen dat dit bij mij als 'leuk voor je CV en goed voor je eigenwaarde maar niet bijzonder nuttig in de praktijk' overkomt. Dan had je wellicht meer gehad aan iets als een bakkersopleiding (ik noem maar wat). Wel superleuk natuurlijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:14

Cayenne schreef:
Het is de bedoeling dat de geslaagden gaan solliciteren naar banen bij maneges en landgoedeigenaren in de omgeving van Zeist. Ze kunnen daar aan de slag als koetsier, hulpkoetsier, palfrenier of verzorger en mensen rondrijden bij bijvoorbeeld bruiloften, feesten en begrafenissen.

Het spijt me zeer doch ik vind dit een overdodis aan politieke correctheid.

Mennen is inherent onveilig omdat wanneer er iets verkeerd gaat escalatie waarschijnlijk is. Juist bij mennen is het cruciaal dat de menner in staat is om adequaat op onvoorziene omstandigheden te anticiperen en reageren.
Dát er zich onvoorziene omstandigheden zúllen voordoen is niet onzeker, maar een gegeven.

Het is in mijn ogen volstrekt onverantwoordelijk om mensen die niet helemaal in orde zijn in de bovenkamer (want dát is het, hoe je het ook wil noemen) deze verantwoordlijkheid te geven.

Lees het bericht over de ene aanspanning die de andere aanrijdt op dezelfde pagina ter illustratie.
Nee, ik vind dit een absúrde overdosis aan politieke correctheid.

hc

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:41

Kan er nou niemand blij zijn voor die mensen.
Is er eens een goed inititief getoont om mensen iets te leren waardoor ze deel kunnen nemen aan de maatschappij is het nog niet goed en gaan we een hevige discussie houden of de titel wel okay is.

let wel dat deze mensen vaak gesubsidieerde baantjes krijgen.

Mensen gefeliciteerd!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:49

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor aandoening de mensen nu precies hebben, op een website van zo'n GGZ organisatie (Altrecht bijv.) behandelen ze daar mensen met bordeline, ADHD, doorgmaakte psychose, angststoornissen, eetstoornissen etcetera etcetera. Ze zullen wel een goeie selectie gemaakt hebben lijkt me! Laten we wel hopen dat deze 6 aan de bak komen alvorens er weer 6 op te leiden, anders vind ik het juist wreed voor die mensen. Maar kijk, als een jonge meid met een jeugd met anorexia hier een kans krijgt een nieuwe start te maken, dan is daar niks mis mee (zeg ik dan eigenlijk tegen Huertecilla). Maar ik stap idd ook liever niet in een koets bij een schizofreen of iemand met een sexuele stoornis....
Laten we maar eens afwachten waar ze uiteindelijk terecht komen met hun diploma. Het is mooi dat ze de kans hebben (deels) hun eigen brood weer te gaan verdienen!
Laatst bijgewerkt door paars op 16-06-09 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:49

Cowgirl schreef:
Kan er nou niemand blij zijn voor die mensen.

let wel dat deze mensen vaak gesubsidieerde baantjes krijgen.

Bblij voor de geslaagden.
Minder blij voor diegenen die hen straks eventueel wel of niet gesubsidieerd op de Bok tegenkomen.
Minder blij voor de menners die daardoor níet op die bok zitten.

hc

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:53

Je bekijkt het dit keer wel erg zwart wit hoor. Je hebt volgens mij nog geen idee in welke toestand deze mensen zijn.

In mijn omgeving heb ik 2 mensen met een psychiatrische achtergrond die denk ik zo in dit rijtje geplaatst kunnen worden, echter hebben ze allebei een normale baan en kunnen prima met mensen omgaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:00

Cowgirl schreef:
Je hebt volgens mij nog geen idee in welke toestand deze mensen zijn.

Klopt.

Daarom kan je alleen maar fundamenteel reageren.

Fundamenteel dient juist een menner bijzonder goed in staat te zijn op onvoorziene omstandigheden te anticiperen en reageren omdat deze de verantwoordelijkheid voor het natuurlijke gedrag van een stel paarden.
Dat fundament is dat iemand die niet goed bij zijn/haar hoofd is in principe niet de leidsels van een kar vol mensen in handen moet krijgen.

Tot helder is wát de ´psychische beperking´ is en of dat wel/niet op het volledig kunnen dragen van die zware verantwoordelijkheid van invloed is, is dat het fundament.

hc

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:28

Ik zou daar ook wat meer helderheid over willen, zeker als ik degene was die deze mensen een baan zou kunnen geven...psychisch gehandicapt....kan van alles zijn. We kunnen wel aannemen dat het meevalt, maar er gebeuren soms vreemde dingen in dit landje....Dus wie kan/wil daar iets meer duidelijkheid over geven?

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:35

Cayenne schreef:
_Sigrid_ schreef:
Psychisch gehandicapten...die term slaat echt helemaal nergens op! En als een ander het fout doet hoef je dat natuurlijk niet als excuus te gebruiken om het klakkeloos over te nemen.... Zou wat zijn zeg!

Verstandelijk gehandicapten of verstandelijk beperkten noemden wij het bij de sociale werkplaats waar ik heb gewerkt.

Maar even goed hartstikke leuk dat deze mensen hun koetsiersbewijs hebben gehaald!

Nou nou, rustig aan zeg :+ Helaas kan ik niet alles tegelijk.
We zijn er al over in beraad achter te schermen. Even geduld dus.

komt toch op het zelfde neer zeg...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:25

Moderatoropmerking:
Het lijkt mij een goed idee om dit te laten rusten, de nieuwsredactie is ermee bezig. Graag terug ontopic :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:00

Na overleg hebben wij besloten de titel zo te laten staan.
Dit omdat een andere omschrijving de lading niet volledig kan dekken en wij tevens met een letterlimiet zitten :)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:06

is toch beetje sneu hoor Cayenne, als je een beetje respect hebt voor je eigen nieuwsdienst :=
waarde van boktnieuws zakt hier in mijn ogen wel een beetje heel hard mee :x

psychisch gehandicapten... komaan zeg. Als je maar zo weinig inspiratie hebt voor een titel moet je maar eens wat harder brainstormen ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:07

Dit is niet alleen mijn beslissing geweest hoor :) Het is met een hele groep mensen besproken (zowel Nieuwsredactie als correspondenten).
Bovendien wordt het woord Psychisch gehandicapt ook door de stichting in kwestie gebruikt.
Wat is het probleem dan?

En als de waarde vanwege 1 titel zakt, dan heb je vast al wat meer kritiek gehad :)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:12

ga nu niet zeggen dat ik niet nog kritiek heb (denk aan het medelijden artikel over de tiener met de shetlandpony ;) ), maar de manier waarop mensen met een beperking in de media gebracht worden is voor mij wel een belangrijk thema, dus vandaar ;)

ik weet wel dat het niet enkel jouw beslissing is, maar dit is echt wel een extreme term dat hier gebruikt wordt hoor (zie maar aan het aantal reacties hierop... )

Verenigingen van mensen met een handicap dringen er overal op aan de term "persoon met een beperking/handicap" te gebruiken ipv "gehandicapte", maar hier steken we maar even kop in het zand omdat er te weinig lettertjes voorhanden zijn?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:14

Cayenne schreef:
Bovendien wordt het woord Psychisch gehandicapt ook door de stichting in kwestie gebruikt.

Dit is een eigen persbericht van de stichting zelf met dezelfde titel.
Nogmaals, wat is het probleem dan?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:16

één stichting maakt het geheel van mensen met een beperking toch niet?

nuja, ik heb mijn menig geuit, meer kan ik ook niet doen ;) Jammer dat er geen kleine moeite gedaan wordt om even een meer respectvolle titel te verkrijgen ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:25

Cayenne schreef:
Na overleg hebben wij besloten de titel zo te laten staan.
Dit omdat een andere omschrijving de lading niet volledig kan dekken en wij tevens met een letterlimiet zitten :)
Dat is nou juist de uitdaging toch?
Wat dacht je van de volgende alternatieven (de eerste er even bij gezet om de letters te vergelijken):
Zes psychisch gehandicapten slagen voor koetsiersopleiding
Psychische problemen geen punt bij koetsiersexamen
Succesvol koetsiersexamen ondanks psychisch probleem
Tóch koetsier geworden ondanks psychische aandoening
Examen succesvol bij koetsiers met psychische problemen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:32

Paljassofie schreef:
één stichting maakt het geheel van mensen met een beperking toch niet?

nuja, ik heb mijn menig geuit, meer kan ik ook niet doen ;) Jammer dat er geen kleine moeite gedaan wordt om even een meer respectvolle titel te verkrijgen ;)

Het gaat niet eens om een respectvolle titel, maar een correcte titel (en de rest van het bericht) want er klopt geen jota van.
Zoals ik, en meerdere mensen, hier aangeven: de benaming is niet correct. Verder is het nog steeds niet duidelijk of het nu gaat om mensen met psychische problemen, of om mensen met een verstandelijke beperking.
Zo doe je idd geen recht aan een goede objectieve, correcte, berichtgeving.

Maar goed, ik ga er niet meer op in. :Z

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:35

Ik denk dat we dat van de titel maar even achterwege moeten laten of een ander topic die discussie aangaan.

Wat betreft de veiligheid?

Je weet helemaal niet wat die mensen hebben.
Mijn broertje is bijvoorbeeld ook beperkt lichamelijk en verstandelijk.
Maar die weet echt wel hoe hij moet reageren in een vreemde situatie met paarden.
hij blijft vaak koeler in het hoofd dan menig een.
misschien omdat hij met paarden opgegroeid is, maar ook mede dat hij een ontzettend slim ventje is.
Hij kan niet rekenen, hij kan niet schrijven/lezen.
(hij kan dat wel maar op zeeeeer laag niveau)

Maar Oowh, wat zal hij menig een verbazen.
Hij is ontzettend slim, communicatief, sociaal.
Hij heeft echt veel verhalen, waarbij je denkt.... hmmmm zou bij wijze een Havo kind kunnen zijn.

Die zou zich echt wel redden op een bok van een menkar!!

Je hebt zoveel verschillende gradatie's overal in.
Daarbij weet je niet hoe dit verder gaat.
misschien gaan ze wel met begleiding alleen de bok op.
Dat er een persoon naast zit.???
Who knowes?
Ik denk dat dat allemaal een hele andere discussie is en dat je meer inside moet weten wil je daar over beoordelen.

Het allerbelangrijkste:
Aan de mensen die geslaagd zijn:
TOPPIE, van hart gefeliciteerd, een hele prestatie opzich!!