Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:43

kaatjemuts schreef:
volgens wordt je nu ook al gediskwalificeerd als je paard verwondingen van bit en/of sporen heeft....

punt 2,3,4 en 9 ben ik het wel mee eens, maar de rest vind ik lichtelijk overdreven....

Zou je denken, maar.............
Een week of wat geleden wees ik een jurylid! die zelf meereed op een wedstrijd op de bloedende spoorgaten bij zijn schimmel......... Vriendje van het jurylid probeerde de singel wat te verschuiven en de combinatie ging twee keer de ring in. Jury zat hoog boven de ring en heeft het blijkbaar niet gezien.
Waar blijven de toezichthouders op losrijterrein..........

Ben ook niet direct tegen bijzetten aan longe, maar idd. beter eerst streng, wordt toch een middenweg gezocht als er al wat mee gedaan word.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:46

Je kunt niet mensen gaan verbieden om door te zitteno p een veiling. Veilingen maken geen onderdeel uit van de wedstrijdsport dus iedere ondernemer bepaalt zelf hoe zijn paarden worden voorgesteld op de veiling.

Wedstrijden zonder hoofdstellen zou een grote chaos worden bij de meeste ruiters in de basis. Pas las ik in het sportpaard een mooie uitdrukking van Albert Voorn: "laten alle ruiters die zich druk maken om het welzijn van het paard en daardoor zonder bit rijden eerst eens leren fatsoenlijk op een paard te zitten, dat zou al velen malen paardvriendelijker zijn!"

De rekhouding wordt in de lagere proeven gevraagd als in halsstrekken en in de hogere proeven zie je de uitgestrekte stap waarin het paard maximaal moet rekken. Telgang is niet altijd een africhtingsfout.

Veel van zijn overige dingen bestaan allang andere regels voor. Ik vind dit niet iets om serieus op in te gaan en het verbaast mij ook niet dat de FN dit niet deed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:52

wake_up

Re: Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:19

Ja, volgens mij wel.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:22

Getekend! *D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:23

behoorlijk streng, maar ik heb getekend :j
een uitstekende tong hoeft echter niet altijd op een probleem te wijzen.
het paardje van mijn tante steekt als sinds ze geboren is heel vaak haar tong uit.
dat doet ze dus ook tijdens het rijden.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:27

Ik teken niet.
Als we als gekken achter dit soort mensen aanhobbelen, net zo als het stemmen op de Partij voor de Dieren dan graven wij ons eigen graf.
Nog een paar jaar en paardrijden gaat helemaal verboden worden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:35

Ik heb ook niet getekend. In grote lijnen heeft hij wel een punt, maar zijn voorstellen gaan mij veel te ver. Ik ben het met Albert Voorn eens. Eerst maar eens fatsoenlijk op je paard zitten, dan is het allemaal al een stuk fijner voor het paard. Knarsende tanden, uitstekende tongen, kapotte monden, kapotte buiken moeten aangepakt worden. Ook bij combinaties die olympische spelen rijden en zelfs winnen. Het is een utopie dat hier wat aangedaan wordt. Toezichthouders op het voorterrein en elkaar opvoeden zou ook al veel schelen. En o ja, en zwiepende staarten dan? en zeg niet dat dit ook niet met rijtechniek te maken heeft. Alhoewel het ene paard het wel sneller doet dan het andere. Heb je de pech dat je zo'n paard hebt, moet je nog maar harder studeren om het op te lossen. ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:41

Sommige dingen ben ik het wel mee eens. :j

Zoals bijv. streng(ere) controle op wondjes van bit of spoorgebruik, elke wedstrijd waar ik ben geweest is dit nl nog nooit gebeurd.

De longeernorm vind ik daarentegen weer iets te streng.

Weet dus nog niet of ik ga tekenen of niet :).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:44

Ik heb ook getekend. Alles voor het welzijn van het paard. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:52

Ik snap het allemaal wel, alleen punt 5 en 6 ben ik het niet mee eens, heeft nl lang niet altijd met de maner van rijden te maken.
Die van mij loopt graag achter de loodlijn ook als ik de teugels losgooi, heb daarom ook best moeite om zijn neusje eruit te rijden en ik heb echt geen harde hand.

vo_isis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:06

hij heeft groot gelijk in deze petitie. al vind ik wel dat 1 of 2 punten een beetje aan de strenge kant zijn. aan de andere kant, de ruiter leert er wel van en het welzijn van het paard h=gaat er hard op vooruit in de meeste gevallen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:15

Het zijn goede argumenten om de training beter te maken, ik vind het erg fijn zijn laatste punt, dat jonge paarden moeten "tonen" dat ze ook lang en laag gereden kunnen worden. De longeernorm is er inderdaad een beetje over.
Ik schrok wel dat het moet toegelaten worden zonder neusriem te starten... ik wist niet dat dat niet mocht?? :\

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:17

kan me er wel in vinden.......... eigenlijk :)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:19

Helemaal mee eens zeg! :j

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:36

Supergoed initiatief en ik heb dan ook meteen getekend. _/-\o_
Ik ga al mijn paardenvrienden erop attenderen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:36

Kijk, dat is nu eens hoopgevend :-)

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:38

Heb getekend. Zeker dat punt mbt strekhouding. Dat vind ik uiterst interessant want veel paarden/ruiters kunnen dat niet meer. Voorwaarts/neerwaarts in alle gangen is immers niet zo evident. Blij met het initiatief. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen maar er zal toch iets moeten gebeuren. Net zoals de doping enz... zal het dierenwelzijn in alle takken van de paardensport onder de loep worden genomen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:44

Helemaal mee eens en ik heb meteen getekend. Het wordt hoor tijd dat we weer RIJKUNST gaan zien i.p.v. het gepruts wat nu te vaak te zien is en wat ook nog beloond wordt, tot op het allerhoogste niveau.
Ook ik hoop dat alle andere disciplines ( springen, western, etc) heel snel gaan volgen.
Overigens is de door de heer Karl omschreven manier van rijden i.m.o. de enige juiste manier en ik snap ook niet dat er iets anders kan bestaan dan ( klassieke) rijkunst, welke discipline je dan ook rijdt. Het zou wel beteken dat een heleboel "wedtsrijdruiters" en "trainers/ instructeurs" een andere baan/ hobby moeten gaan zoeken.
Dan moeten ze nl. opeens leren paardrijden ;) 8-)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:58

Hebben we weer zo'n figuur met gebrek aan aandacht, je zet een paar punten op papier noemt het dierwelzijn en iedereen loopt er achteraan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:01

@stoffel: misschien is dat wel de oorzaak, aan de andere kant kan het imo nooit verkeerd zijn wanneer iemand paardenwelzijn ten sprake stelt.

Lijkt me een goede zaak.
Zoals aangegeven: misschien wat streng (al vind ik eigenlijk alleen het moeten longeren met kaptoom overdreven, aan de andere kant: als jij er op zit en je paard springt weg krijg je nooit zo'n getrek als dat hij wel zou springen aan de longe, dus eigenlijk vind ik dat ook wel een goede).

Zeker het niet loslaten in de kaak enz. zie je veel bij proeven. Tegenwoordig schrijf ik geregeld bij wedstrijden en het valt me vaak op dat paarden 'krabbelen' (korte passen met achterbenen, geen/weinig ruggebruik en een te hoge hoofd-halshouding voor de graad van africhting) en dat bij het halsstrekken die paarden ineens beginnen te sjouwen waar je U tegen zegt! Het zou zo mooi zijn als men leert dat dat ook de manier is om de rest van de proef te rijden.

Daarnaast: de uitgestrekte draf op hoger niveau is niet helemaal te vergelijken met deze rekhouding imo, omdat de oprichting even hoog blijft ongeveer als in de rest van de proef en het hier juist gaat om een horizontale houding van de hals.

Daarnaast ben ik het met mensen eens dat je idd dat verschil ziet tussen de oudere en jongere juryleden en instructeurs en ik ben er ook van geschrokken hoe weinig sommige juryleden durven in te grijpen. Zoals iemand die 2 m. voor het juryhok het paard nog even naar beneden zaagt (niet zachthandig heb ik het dan over, echt links-rechts sjorren) en gewoon een 6 krijgt voor het halthouden en groeten! :?
Of dat je duidelijk ziet dat er op de plek van de sporen veel kortere haren zitten en dus spoorplekken en die ruiters ook zo door mogen rijden.
Daarnaast zouden ze van mij het gebruik van sporen in de lagere klassen mogen verbieden, aangezien ik juist in die klasses geregeld zie dat de ruiter de spoor blijft gebruiken en het paard er amper meer op reageert (vaak in combinatie met een te straffe ruiterhand).

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:11

stoffel schreef:
Hebben we weer zo'n figuur met gebrek aan aandacht, je zet een paar punten op papier noemt het dierwelzijn en iedereen loopt er achteraan.

:? Hij wil gewoon in de reglementen vertaald zien dat men op wedstrijd kan controleren of het paarden een gedegen en niet geforceerde basis gekregen heeft. Iedereen roept altijd maar dat het niveau belabberd is, vooral dan op laag niveau (ok, ze blijven er dan misschien wel hangen, maar wat heeft het paard daaraan?), en dit zijn werkpunten om het niveau op te krikken.
Het is gewoon laten zien op wedstrijd dat je aan de basis werkt. Heeft niets te maken met dierenwelzijn :? Wel met klassiek rijden.

Het zou trouwens maar erg zijn moest niet iedereen achter zijn standpunten staan... Of het op wedstrijd mogelijk is is de vraag, maar hij benoemt gewoon trainingsprincipes van de klassieke dressuur. Beetje gemakkelijke reactie van je.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:12

Ik ben er ook voor dat in B en L proeven het lichtrijden/doorzitten wordt vrijgegeven. Naar mijn mening moet je pas gaan doorzitten wanneer een paard je 'laat zitten' en zijn veel jonge paarden daar fysiek nog niet aan toe. En dan moeten ruiters daar verplicht op gaan zitten stuiteren.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:24

vur schreef:
Ik heb ook niet getekend. In grote lijnen heeft hij wel een punt, maar zijn voorstellen gaan mij veel te ver. Ik ben het met Albert Voorn eens. Eerst maar eens fatsoenlijk op je paard zitten, dan is het allemaal al een stuk fijner voor het paard. Knarsende tanden, uitstekende tongen, kapotte monden, kapotte buiken moeten aangepakt worden. Ook bij combinaties die olympische spelen rijden en zelfs winnen. Het is een utopie dat hier wat aangedaan wordt. Toezichthouders op het voorterrein en elkaar opvoeden zou ook al veel schelen. En o ja, en zwiepende staarten dan? en zeg niet dat dit ook niet met rijtechniek te maken heeft. Alhoewel het ene paard het wel sneller doet dan het andere. Heb je de pech dat je zo'n paard hebt, moet je nog maar harder studeren om het op te lossen. ;)

Vind ik ook, dit is ook de reden waarom ik niet getekend heb :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:38

Telgang word bijna altijd veroorzaakt door de ruiterhand,en halsstrekken in de proeven is een test of de paard de hand wil volgen en voorwaarts/neerwaarts wilt lopen.Paarden die met veel hand/druk gereden worden die zoeken vaak de hand niet meer op.Dat zou zeker het welzijn verbeteren en de dressuur weer laten draaien om wat dressuur hoort te zijn.Inplaats van de show die het "soms" geworden is.
Ik heb getekend