KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

guenivere

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:12

Super!! Ben heel erg benieuwd.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:15

Ik zou hier heel graag aan mee willen doen, alleen het is veelste ver weg. Ik rijd Z2 met mijn paard, en ik ben er zeker van dat mijn paard
een Z2 proef hetzelfde loopt zonder bit als met bit. Als het nou wat meer in de buurt is, en niet op een vrijdag...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:18

Ik ga het thuis eens proberen en misschien meld ik me ook wel aan als vrijwilliger. Een Z1-proefje zou ons zowiezo wel moeten lukken, volgens mij.

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:45

Miriam schreef:
c_alsemgeest schreef:
Om eerlijk te zijn denk ik dat een paard dat goed aan de hulpen staat en op Z niveau loopt, zo omgeschoold is naar bitloos Z niveau :j
De hulp veranderd immers niet, je verplaatst de drukpunten enkel... en een paard dat goed aan de hulpen staat zal druk als druk ervaren ;) Natuurlijk zal het ook wennen zijn, maar het is zeker te doen.
Bij die van mij merk ik ook bijna geen verschil of ik met of zonder rijd, mijn merrie reageerd wat heftiger, ws omdat ze de drukverlegging vreemd vind. En de ruin vind het prima :P Die is nooit onder de indruk van veranderingen ;)

Eens :j
Bovendien wordt niemand "gedwongen" met bit te starten Juliette :n (maar een leuk excuus, dat wel)

Hoeveel paarden op dat niveau zijn correct geschoold? Foto's op ITP en HAW spreken boekdelen. Voor goed geschoolde paarden mag het inderdaad niet uitmaken.

Iedereen die wedstrijden wil rijden wordt per definitie wel gedwongen tot rijden met bit. De mensen die vanaf M rijden hebben zich daar over het algemeen bij neergelegd. Hoeveel van hen zullen dan nog gebruik maken tot het rijden van een bitloze wedstrijd?

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:52

Ik denk dat als bitloos rijden toegestaan wordt, ik bitloos ga starten! Ik stap binnenkort over naar de L2, maar denk dat ik best een M1 proef kan rijden. Als de eigenaar van mijn paard mee wil, ga ik zeker meedoen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:25

Rij de mijne voor de grap wel eens met halster en 2 halstertouwtjes.. niet echt super optoming, maar ach.
Zit te verzinnen of ik ergens fatsoenlijk bitlooshoofdstel kan lenen en om dan mee te doen, eens kijken of dat te regelen valt.
(en dan eerst nog even te oefenen, aangezien we zowiezo helemaal uit de dressuur zijn, en into endurance en mennen)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:50

JoviBan schreef:
Aanstaande donderdag worden de uitnodiging en het opgaveformulier verzonden door de KNHS.
Indien je deze wilt ontvangen en/of op de hoogte wilt blijven, kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief van het project Bitloos paardrijden:
http://www.bitloospaardrijden.info/emailgroep.htm

Ik kan me niet aanmelden omdat ik geen Outlook heb.. Enig idee hoe dit verholpen zou kunnen worden? :)
Groetjes Dorine

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:09

Marlien schreef:
Ik denk dat als bitloos rijden toegestaan wordt, ik bitloos ga starten! Ik stap binnenkort over naar de L2, maar denk dat ik best een M1 proef kan rijden. Als de eigenaar van mijn paard mee wil, ga ik zeker meedoen!

ah kijk eens aan ze zijn er wel :-)

Ik ben heel benieuwd, misschien ga ik wel even kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:10

Gewoon doen alsof je wel outlook hebt ;) . Dus verder klikken totdat hij een outlook achtig scherm opent. Daarin staat dan het originele e-mail adres vermeld en kan je dat knippen en plakken naar je eigen mail.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:11

Misschien ga ik wel kijken :) Lijkt me erg boeiend om te zien! Van mij mogen bit en bitloos ook bij elkaar, men kiest er immers zelf voor.
Ik vind het wel erg goed dat de KNHS hier open voor staat en ook daadwerkelijk actie onderneemt voor de bitloze ruiters onder ons :) In iedereen schuilt wel een beetje competitiviteit en zo kan iedereen zich bewijzen :))

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:34

Ik denk erover mee te doen. Ik rijd regelmatig bitloos maar dan ook zonder alles, dus zonder zadel en hoofdstel. (zie website in mijn onderschrift)
Maar voor deze wedstrijd moet ik waarschijnlijk wel een hoofdstel om, en dat ben ik niet gewend bitloos. Heb wel eens met een stalhalster en 2 touwtjes gereden en daar loopt ie goed (nageeflijk) op. Het zou wel grappig zijn om gewoon op een "bloot" paard in de ring te verschijnen... :-)
Ik heb het eens met een jurylid erover gehad hoe ik beoordeeld zou worden als ik alleen met halsriem of zelfs helemaal zonder een proefje zou rijden. Mijn paard loopt dan wel met zijn hoofd in de lucht, verder wel alle figuren en overgangen. Zij zei dat ze me allemaal nullen zou geven omdat hij niet "aan de teugel"/met aangespannen bovenlijn loopt. Daar zit natuurlijk wel wat in, als je gewoon met een slap teugeltje je proefje rijdt krijg je ook niet veel punten. Maar de verzameling op zich hangt natuurlijk niet van zijn hoofdhouding af.
Misschien dat ik het met een kaptoom probeer, dat lijkt nog het meest op een stalhalster en doordat het mooi strak zit (halster schuift erg) werkt het waarschijnlijk beter.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:39

Miriam schreef:
Bovendien wordt niemand "gedwongen" met bit te starten Juliette :n (maar een leuk excuus, dat wel)

Het is geen excuus en dat weet je zelf ook wel ;) De KNHS liet geen bitloze combinaties toe in de dressuur, dus waarom zou je dan als serieuze dressuurruiter je paard bitloos opleiden?
En met bit of bitloos, dat is geen kwestie van je paard simpel aan de hulpen te hebben. Mijn paard staat zeer scherp aan de hulpen; ze kan nu al wijken terwijl ze galopperen nog moet leren, echter heb ik tot nu toe nog geen enkel optoming (met bit of bitloos) kunnen vinden die haar goed ligt. Wanneer een Z-ruiter die overstap wil maken, zal diegene ook eventjes moeten zoeken naar de juiste optoming.

Met bit rijden voelt voor mij niet natuurlijk, daaróm heb ik de voorkeur voor bitloos. Maar dat betekend niet dat ik tegen bitrijders ben; iedereen moet doen wat hij/zij zelf goed dunkt. Ik vind het zo jammer om als bitloze ruiter altijd het gevoel te krijgen aangevallen te worden door bitrijders -O-

Anyway, 10 punten voor de KNHS! Hopelijk gaan ze nog meer pilots draaien en dan hopelijk meer hier in de buurt. Wanneer dat meer eind dit jaar wordt en dichterbij, schrijf ik me zeker weten in :j

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:55

Miriam schreef:
Hm, ben vooral benieuwd hoeveel starts er zullen zijn boven L niveau.....
Ben wel erg benieuwd naar de resultaten!

Tja, mijn dochter kan M2 op een hackmore prima rijden..... maar of ik voor nop en voor de fanatieke groep bitlozen helemaal naar Ermelo wil rijden is maar zeer de vraag!

Tenslotte reed zij bitloos vanwege een draadblessure in zijn mond, was dus of stil zetten, of een hackemore oid leren gebruiken!

Nu is ze nog steeds niet helemaal op het oude niveau terug, hij is nog wat traag aan het been en loopt een beetje "in de houding"

Wat dat betreft was de Bitloze periode een beetje een deceptie.

Maar we zullen eens zien. Ben verder ook heel benieuwd naar het deelnemersveld....

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:42

ik zou graag willen starten in het Z1.
kan ik dat mooi eens oefenen.

en kijken of die van mij onder wedstrijd druk net zo fijn bitloos loopt als thuis ;)

+ ik wil het wel vertegenwoordigen. ik vind het eigenlijk wel belangrijk dat dit geen flop word.

moet ik alleen wel errug snel mijn trailer bewijs gaan halen, want mams heeft geen zin om
voor zoiets helemaal naar Ermelo af te reizen en dat ook nog eens terwijl het niet meetelt voor winstpunten
ik begrijp dat wel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:44

kijk, dat is dus mijn dochter :+ met een heel andere insteek dan ik!

afijn foto's dus in haar profiel, alleen worden die figuren niet gevraagd.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:45

haha nee zeker niet gevraagd XD
hij kan tegenwoordig ook een kusje geven voor een wortel ;)
(flemen dus)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:10

ik wil zeker ook meedoen.. maar ben bang dat ik niemand vind die voor mij helemaal naar Ermelo wil rijden
kan het zelf namelijk niet..
ik ga mn coach in ieder geval eens heel lief aankijken O:)

dasalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:26

Ik zou ook heel graag willen meedoen maar helaas wordt mijn paard verkocht dus tenzij ik hem nog 1 maand bij hou is het voor mij onmogenlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:28

nou ik hoop maar dat er deelnemers gevonden kunnen worden, want het is wel redelijk kort dag vind ik :7

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:35

vind t ook kort dag
want zou ook wel graag in t L mee doen, maar dan zou ik nog wel wat lessen extra willen eerst.Dat gaat al bijna niet meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:37

iemand had ze maandag nog gemaild met de vraag 'wanneer etc' en toen kwam het antwoord dat ze dat nog niet wisten. Nog geen dag later komt dit bericht :? }:0

Ik had ook wel mee willen doen, maar vier weken is wel erg krap als je paard nog nooit een rijbak heeft gezien :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:42

ah joh. moet lukken ;)

ik zelf had met mn paard voor onze eerste B proef wel al bakjes gezien samen, maar toch maar een kleine maand geoefent.
B durf ik wel
maar had graag al hoger gestart.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:44

mwah, ik geloof ook niet dat onze rijstijl in de buurt komt van Engels, ik rij met doorhangende teugels en een touwhalster. Met aangenomen teugels rijden met een touwhalster vind ik geen goed plan. Andere optomingen zijn daar beter geschikt voor maar mijn paard vind die allemaal 'strak om neus ik ga steigeren'. Nee gaat 'm niet worden :n

Bovendien moet ik z'n manen dan snoeien en moet ie op de trailer in de file (vrijdagmiddag hier weg, langs Amsterdam over de A1 = kansloos), daar doe ik hem geen plezier mee denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:47

Waarom moet je dan zijn manen snoeien?
Hengstenvlecht erin en klaar :D

Ik vind het een leuk idee van de KNHS, alleen is het wel al erg kort dag.