Sjef Janssen wil vierde ruiter terug bij Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TICKELS

Re: Sjef Janssen wil vierde ruiter terug bij Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:07

Ik ben ook vóór 4 ruiters tijdens de OS. Als je nu in Hong Kong zag welke landen er allemaal meereden en dan scores halen rond de 60%, tja dat is gewoon droevig om naar te kijken.
Met die scores waren ze dan ook nog rijkelijk beloond, in Nederland halen ze dat niveau niet eens!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:12

Het is wel droevig om naar te kijken, maar het is wel in de oorspronkelijke geest van de OS. Meedoen is belangrijker dan winnen :)
En die mensen zelf weten ook wel dat ze geen enkele kans maken op een medaille, maar ze kunnen zich wel (door het meedoen) beter ontwikkelen zodat hopelijk ook het niveau in hun land op den duur ophoog gaat.

Ik kan mij in dit voorstel wel vinden. Vierde ruiter moet gewoon mee kunnen rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:27

De oorspronkelijke bedoeling van de OS is ook om een sportevenement op het allerhoogste niveau te creëren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:56

Dat is het nu grotendeels geworden, ja. (Ook mede dankzij de vorige voorzitter Samaranch) Maar dat was écht niet de eerste gedachtegang er achter. (en getuige het idealisme dat er maar 3 ruiters meemochten doen vorig jaar ipv van 4 om meer landen de kans te geven is dat er nog steeds). Niet iedereen kan of hoeft te winnen, lijkt mij niks mis mee en ook geen schande :)

De officiële slogan van de olympische beweging is citius, altius, fortius (sneller, hoger, sterker). De idealen van Pierre de Coubertin (die de OS weer nieuw leven in heeft geblazen) worden weerspiegelt in zijn olympische credo: Het belangrijkst bij de Olympische Spelen is niet de overwinning, maar de deelname, zoals ook in het leven niet de overwinning, maar het streven naar een doel het belangrijkst is. Het belangrijkst is niet, om veroverd te hebben, maar om goed gevochten te hebben.
De uitspraak "Meedoen is belangrijker dan winnen" komt bij de Coubertin vandaan :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:01

Dat hoef je mij niet te vertellen hoor Sammie. Maar ik wil best even m'n sportgeschiedenisboeken uit de kast plukken om terug te zoeken wat Coubertin zei over het na te streven sportniveau op de Spelen :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:04

Dat hoeft niet :+ Want die weet ik zelf ook wel. :D En lijkt mij hier ook redelijk offtopic :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:07

Nou, kennelijk niet. Aangezien je slecht een heel klein deel aanhaalt van Coubertins uitspraken :)

Ik vind het eigenlijk behoorlijk ontopic.
De Olympische Spelen is een evenement met een lange historie en traditie. Als je vanuit die historie en traditie gaat beredeneren wat beter bij de Spelen hoort, meer landen of betere deelnemers, kom je op een reeds lang bestaand dilemma uit.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:18

Cayenne schreef:
Hebben ze het toendertijd niet ingekort omdat het anders te lang zou duren?
(Wat een onzin trouwens. Als je helemaal de moeite neemt om dressuur te komen kijken tijdens de OS, dan kan het niet lang genoeg duren :P )

Nee ze hebben het ingekort vanwege het toverwoord "Globalisering".
De FEI en IOC willen dat steeds meer landen de kans krijgen om zich op
wereldpodium te manifesteren.

Maar globalisering houdt naar mijn bescheiden mening ook in dat je geen Euro 79.++ mag vragen om de FEI wereldbeker
wedstrijden, via Internet, te kunnen bekijken. Of zouden ze in Lausanne niet weten dat dit bedrag ongeveer een maandsalaris is in Mexico, Peru etc...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:19

Sjef Janssen heeft gelijk. Ik heb een statistische analyse losgelaten op de resultaten van de landenwedstrijd in Hong Kong (voor mijzelf, hoe gek ben je? :o ) en de conclusie was dat de punten de 2e dag significant hoger lager dan de eerste dag. Het verschil tussen het gemiddelde (in procenten) van alle ruiters van dag 1 vergeleken met het gemiddelde van alle ruiters van dag 2 was groter dan het gemiddeld verschil in het resultaat van Duitsland en Nederland. Dat hoeft niets te zeggen, omdat veel landen hun beste ruiters als laatste laten starten. Maar het geeft wel te denken.
Andere optie is om alle landen 1 ruiter op de eerste dag en 2 ruiters op de 2e dag te laten starten. Dan maakt het (statistisch) ook niet meer uit. Maar de beste ruiters moeten gewoon kunnen starten. Het is te zot voor woorden dat een amazone als Adelinde Cornellisen niet kan rijden, en iemand die nog geen 60% kan halen wel. Dan zou ik ook in slaap vallen op de tribune. :z

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:27

Olympische spelen is gewoon niet hetzelfde als een WK, punt.
Anders hoeven ze niet te bestaan.
Ik vind het dus prima dat bij de OS landen een kans krijgen en dat er wellicht slecht gepresteerd wordt en het eigen aanpassingen heeft.
Het zijn toch de beste van de landen die een kans krijgen om wat te laten zien aan de rest van de wereld. Dat ze dan niet zo goed zijn als de besten van andere landen staat los van alles.

Op de EK en WK kunnen gewoon de ruiters op niveau hun "Nederland-Duitsland oorlog" uitvechten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:30

Eigenlijk is het allemaal niet zo belangrijk he. Waar maken we ons druk om. Uiteindelijk kan er maar 1 de beste zijn, of je nou met 3 of 4 ruiters begint. Ik vind het allemaal weer drukte om niets.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:31

Aimee schreef:
Nou, kennelijk niet. Aangezien je slecht een heel klein deel aanhaalt van Coubertins uitspraken :)

Ik vind het eigenlijk behoorlijk ontopic.
De Olympische Spelen is een evenement met een lange historie en traditie. Als je vanuit die historie en traditie gaat beredeneren wat beter bij de Spelen hoort, meer landen of betere deelnemers, kom je op een reeds lang bestaand dilemma uit.

Het gaat hier om Sjef Janssen die een vierde ruiter terug wil, niet over alle uitspraken die De Coubertin heeft gemaakt m.b.t. de OS. Het is dus écht niet nodig om al die uitspraken hier tentoontestellen. En al helemaal niet omdat mijn reactie in eerste instantie was dat jij zegt dat het er toch uiteindelijk omgaat dat het allerhoogste niveau gehaald hoeft te worden. En daarom sommige landen niet mee hoeven te doen, (omdat zij de beste ruiters niet in huis hebben).
Aimee schreef:
Heel leuk dat er meer landen mee kunnen doen op die manier, maar het gaat er toch uiteindelijk om dat het allerhoogste niveau gehaald wordt op de OS? Om dat te bereiken, moeten niet zozeer de meeste landen mee doen, maar de beste ruiters.
Als jezelf ook zo op de hoogte ben van de De Coubertins uitspraken weet je zelf ook dat hij je hier in grote lijnen in zou tegenspreken :)

Díe discussie an sich vind ik behoorlijk offtopic, omdat dat niks van doen heeft met Sjef Janssen zijn verzoek :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:35

Lusitana schreef:
Olympische spelen is gewoon niet hetzelfde als een WK, punt.
Anders hoeven ze niet te bestaan.

De OS onderscheidt zich van een WK doordat van heel veel sporten tegelijkertijd op één locatie een kampioenschap plaats vindt. Dat geeft een heel bijzonder resultaat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:39

Sammie schreef:
Als jezelf ook zo op de hoogte ben van de De Coubertins uitspraken weet je zelf ook dat hij je hier in grote lijnen in zou tegenspreken :)

Díe discussie an sich vind ik behoorlijk offtopic, omdat dat niks van doen heeft met Sjef Janssen zijn verzoek :)

Volgens de enige professor sportgeschiedenis in Nederland is De Coubertin heel vaak verkeerd begrepen en is het een reële discussie wat hij belangrijker zou vinden. Het staat helemaal niet vast dat De Coubertin mij in grote lijnen tegen zou spreken :n

Nou, dat ben ik dus niet met je eens. Er zullen mensen zijn die het met Sjef eens zijn en die het met hem oneens zijn. Daar kan ieder zo zijn redenen voor hebben. Een reden kan zijn dat de oorspronkelijke ideeën mbt de Spelen ook in de huidige tijd nagestreeft moeten worden. Vervolgens kom je dan uit op de discussie wat de oorspronkelijke ideeën waren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:56

Vraag:
Waarom zou de wens van meneer Janssen enige indruk maken op het orgaan?

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:22

Lusitana schreef:
Vraag:
Waarom zou de wens van meneer Janssen enige indruk maken op het orgaan?

Het gaat hier helemaal niet om Sjef Janssen, als je goed lees dan zie je dat bijna alle grote landen dit voorstel hebben
ingediend.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:30

Ik heb zowieso niet gesnapt waarom er vorig jaar maar 3 mee mochten :?
veel minder leuk en idd fijner als er 4 mee kunnen, en het minste resultaat afvalt :j
we hebben keus genoeg dus wat dat betreft gaat duitsland het eens een keer zwaar krijgen, hopenlijk :D zou iig wat meer leven in de brouwerij brengen :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:32

Okee verander gewoon de vraag in: Waarom zouden alle grote landen indruk maken op het Olympische orgaan?

Begrijp me niet verkeerd, maar wat zou een reden kunnen zijn voor het Olympische orgaan om dingen terug te draaien, want wie dienen ze daarmee? Niet de Spelen. Die zijn er nl voor iedereen en niet alleen voor "de grote landen" .

Elk land heeft het recht om zijn beste ruiters te sturen. En als dat ruiters zijn die niets voorstellen op "gewoon" wereldniveau, jammer dan, maar ze rijden daar nu eenmaal geen WK.

De OS nemen een aparte plaats in en ik denk dat het logish is dat we de wensen van het Olympische orgaan, die er staat voor ALLE landen, moeten respecteren.

magic_lover, er is uitgelegd waarom dat zo was. Sommige landen hadden geen vierde ruiter en zouden anders niet mee kunnen doen, vandaar. Om die ook een kans te geven, is het zo geworden.

Even los van alles, persoonlijk maakt het me niet zoveel uit, dus ik zit hier niet te verdedigen dat het persee met drie of persee met vier moet hoor.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:01

Wat is die regel dan die Sjef zelf heeft doorgedrukt en waar hij later zo pissig om werd?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:28

Dat had te maken met de wereldbekerfinale :D
De titelverdediger moet minimaal aan twee kwalificatiewedstrijden hebben deelgenomen, is de op Sjef's wens ingevoerde regel. Kwam dit jaar voor Anky niet zo goed uit :D :+

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:39

oeps... :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:44

maarre.. nummer 1 2 en 3 nederlands is toch niet leuk O:)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:54

Het IOC wil de OS een zo mondiaal mogelijk kleurtje geven, ook bij de dressuur. Dat vind ik zelf behoorlijk onzinnig, want ze pretenderen hierbij dus wel dat het niet gaat om het hoogste niveau, maar om zoveel mogelijk kansen voor alle landen, maar aan de andere kant worden er wel bij alle sporten (hoge) eisen gesteld om je te classificeren voor de OS.
Het IOC draagt hier dus een niet-eenduidig beleid uit. Zelf ben ik voorstander ervan om de beste landen te laten deelnemen. Als je als atleet van een land enig zelfrespect hebt zou ik ook liever naar de OS mogen vanwege mijn eigen talent, en niet omdat het IOC heeft bepaald dat jouw land zogenaamd mee moet doen vanwege het mondiale aspect.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:02

maar toch als je als nederlander met ateletiek ofzo mee wil doen moet je wel een bepaalde norm halen om mee te mogen doen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:08

Cayenne schreef:
Ik denk dat Sjef aan het rekenen is geslagen na gisteravond en weet dat hij straks een luxeprobleem heeft wanneer hij weer ruiters moet gaan elimineren :D

Daar moest ik idd ook meteen aan denken :=