Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:51

Cayenne schreef:
http://www.levendehave.nl

Omdat de middelen in veel gevallen bestemd zijn voor voedselproducerende dieren, kan niet naleving van de regels de voedselveiligheid in gevaar brengen.

Mijn paard wordt niet geslacht na haar dood, heb ik net laten vastleggen in haar paspoort via de KNHS. Dan geldt dit dus niet voor haar (??)

Cayenne schreef:
http://www.levendehave.nl

Ontwormingsmiddelen voor paarden, schapen, geiten en andere diersoorten behoren sinds 1 juli 2008 tot de zogeheten URA (uitsluitend op recept af te geven) middelen. De bedoeling van deze regelgeving is dat er bewuster met deze middelen wordt omgegaan en dat er ook gekeken wordt naar noodzaak en dosering van de middelen. Sommige handelaren maken gebruik van eigen dierenartsen die via internet een recept verstrekken. Dierhouders kunnen op deze manier vrijwel onbeperkt bij diverse handelaren ontwormingsmiddelen bestellen.

Wie er ooit bedacht heeft dat paarden, schapen en geiten op 1 hoop gegooid moeten worden, mogen ze van mij zelf een wormenspuit geven }> . Is puur gemakzucht vanuit de regering, lekker alles over 1 kam scheren terwijl het totaal verschillende dieren zijn die om totaal verschillende redenen gehouden worden. En wij maar betalen voor die receptjes, of sluipwegen zoeken :(

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:54

Ik heb het laatst gewoon op de siite van divoza besteld, zij regelen het met het recept, ik heb er verder geen gedonder van.
De vorige keer heb ik een aantal bij agradi besteld.

Vippie

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:10

Overigens zijn de mestonderzoeken ook niet zaligmakend. Uitslag minder dan 50 eitjes en niet ontwormen... nou harstikke mooi, maar als die andere 45 uitkomen kom je daar pas na 3 mnd achter bij je volgende onderzoek en dan is het leed al geschied (been there done that) dus ik ben weer van de mestonderzoeken afgestapt na 2 jaar en ontworm weer gewoon op mijn manier met de middelen die mij het beste bevallen (en dat zijn ook niet de goedkoopste). Liever dat dan wurmies die uit zn holio kruipen ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:15

Dan begrijp je niet helemaal hoe en waarom je mestonderzoek uit voert...
Kijk even op parasietenwijzer.nl. Hele juiste en informatieve site.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:54

Agnes75 schreef:
Mijn paard wordt niet geslacht na haar dood, heb ik net laten vastleggen in haar paspoort via de KNHS. Dan geldt dit dus niet voor haar (??)

Kan dat.....????? Vertel hoe!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:05

Nee, dat kan niet... Helaas. :)
Deze regels zijn voor alle mógelijke consumptie-dieren, geen uitzonderingen.
Er is vanuit de regering wel degelijk over nagedacht, maar er wordt nogal eens gerommelt met paspoorten van paarden. Met de wetenschap veel commotie van voornamelijk de paardensector te krijgen, zijn deze regels toch doorgevoerd.

Ik heb alle mogelijke excuses en argumenten wel gehoord aan de balie van mijn praktijk:
'iedereen zegt het, mensen die houden gewoon op met ontwormen'
'het is gewoon geldtrekkerij van de regering'
'mijn paard is mager en ik zie zelf wel of hij ontwormt moet worden of niet'
'ik wissel altijd van ontworming, dus bij mijn paard kan geen resistentie voorkomen'

Toch sta ik nog steeds achter deze regeling.
Ten eerste zijn dierenartsenpraktijken er heus niet blij mee: al die paardenmensen (de lastigste ;) ) die het beter weten en je de huid vol kunnen schelden. En we verdienen er echt niet veel aan, niet meer dan een handelaar doet.
Ten tweede is de logica erachter ook vrij eenvoudig, denk ik: er wordt erg regelmatig ontwormt met de beste bedoelingen, maar resistentie begint op te komen, binnen 10 jaar zijn er geen ontwormmiddelen meer voorhanden als we zo doorgaan, tenzij iedereen 40 euro wil gaan betalen per ontworming per paard omdat er nieuw onderzoek gedaan moet worden voor nieuwere middelen. Paarden die overlijden aan een worminfectie zou een terugslag zijn in de tijd. Onnodig, als we nu maar actie ondernemen.

Bij het niet ontwormen bij een eenheid van minder dan 50 eitjes is, in mijn ogen, precies goed. Elk paard heeft wormen, juist om te voorkomen dat je overmatig gaan ontwormen, hoef je die 50 eitjes niet direct te bestrijden. Als je dat doet, ben je bezig je paard compleet 'schoon' te willen houden, ben je verloren bezig en grote kans dat juist dát paard resistentie gaat krijgen en als gevolg een worminfectie krijgt.

Bij ons op de praktijk is het zo geregeld:
- je mag 2 keer in het jaar 'blind' ontwormen, dus gewoon aan de balie een ontworming krijgen. In het najaar en in het voorjaar, dit zijn de tijden waarin mestonderzoek niet altijd laat zien wat erin zit, aangezien er weinig afscheiding is van eitjes. Maar het is toch verstandig om dan te ontwormen, aangezien de eitjes in die maand vaak wel actief zijn. Precieze verhaal heb ik op werk op de computer staan, welke wormen wanneer druk zijn en welk middel gebruikt mag worden, weet ik zo niet meer uit mijn hoofd.
- mestonderzoek wordt in het voorjaar sowieso aangeraden, zodat je een punt hebt waarop je weet hoe het daadwerkelijk in elkaar stak.
- grote bedrijven zoals pensions, hengstenhouders, merriebedrijven e.d. hebben samen met hun DA een persoonlijk behandel plan opgesteld, passend bij hun bedrijf. Allemaal afhankelijk bedrijf zelf; komen paarden buiten, zo ja, wat voor een groepen, welke leeftijden, hoeveel weide hebben ze tot hun beschikking ect ect.

Persoonlijk heb ik er tot nu toe alleen nog maar profijt van gehad om een mestonderzoek te doen.
3 pony's: nr. 1 is in november gekomen, vlak ervoor nog ontwormt, nr. 2 is in april gekomen, zou ook ontwormt zijn en nr. 3 gepensioneerde Fjord, al langere tijd niet ontwormt.
Blijkt bij individueel onderzoek dat nr. 1: lintworm eitjes heeft, nr. 2: een enorme hoeveelheid aan eitjes in zijn ontlasting heeft en nr. 3: niks bijzonders te vinden.
Dus allemaal een andere (of géén!) behandeling nodig. Nogmaals mestonderzoek gedaan: alles nestjes onder de 50 eitjes en klachtenvrij. Hoef voorlopig ook niet te ontwormen.
En helaas, ook ik betaal gewoon voor de mestonderzoeken... ;)

Probeer er met een positieve blik naar te kijken, want het is allemaal echt bedoeld om de gezondheid van onze paardjes en pownies zo lang mogelijk te waarborgen!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:44

Sientje schreef:
Agnes75 schreef:

er is tog een bladzijde waar als je niets in vult het paard na de slacht gaat,
en als je het wel in vult dan niet ?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:15

Deze regels zijn niet ingevoerd voor resistentie maar voor voedselveiligheid. Grotere geldklopperij en onzin bestaat er niet.
Nergens word genoteerd welke middelen er in het beest gaan. Slachthuizen gaan heus niet de behandelend dierenarts bellen om te vragen welke medicijnen en dergelijke hij heeft gehad.
Om resistentie te voorkomen moet je inderdaad mestonderzoek verplichten. Maar gek he dat de wetgevers dat niet doen.

Als je ene foute dierenarts treft kost het je een fortuin. Haal je het bij een plaatselijke dierenwinkel kost het je maar een paar euro per recept.

Ik ben er al helemaal klaar mee. Paard ontwormen: Dierenarts spoot bijna 2x de dosis er in. Paard was wat mager en dat moesten wel wormen zijn (dus niet). Voor me ontworming ga ik naar de plaatselijke dierenwinkel. Die kent me paard ook niet, maar die doet dan tenminste niet alsof.

Herten ontwormen... Tja daar heeft nog nooit een vee of -dierenarts iets van begrepen.
Voor de geiten, schapen en varkens heb ik nog voor 4 of 5 jaar staan (beetje jammer omdat het maar tot 2010 houdbaar is).

Veel medicijnen voor die laatste groep gaan trouwens ook op recept. Die haal je dus ook gewoon bij de plaatselijke winkel met betaald receptje. Je krijgt alleen kleinere verpakkingen en je bent duurder uit.
Voor de konijnen had ik laatst oogzalf nodig. Ik heb er standaard 25 en vaak nog dumpers. Dus dat heb ik graag op voorraad. Maar ook daar heb ik een recept voor nodig.
Onzin, geen konijn word bekend geslacht. Wat dat beest heeft gehad aan medicijnen is zelfs bij de volgende eigenaar vaak al vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:22

Heel apart, mijn fouragehandelaar verkoopt ze ook. Zij hebben een soort vergunning gekregen waardoor ze een bepaalde hoeveelheid wormenspuiten mogen verkopen. De vergunning is legaal, dus er zal een recept bij aanwezig zijn geweest.

Op deze manier is de drempel nog hoger geworden voor eigenaren die toch al niet zo graag geld uitgeven aan dit soort dingen, nu ook nog een recept via een DA vragen, waardoor wellicht de spuiten duurder zijn dan bij de groothandel verhoogt het aantal paarden die niet ontwormd worden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:40

Je zou toch denken dat er bij de AID een lampje zou gaan aan de hand van deze resultaten. Niemand neemt die regel toch serieus?

Verwacht de overheid nou echt van de dierenartsen dat zij per paard administratief bij gaan houden wanneer ze ontwormd zijn. En hoe werkt dat dan als je meerdere dierenartsen hebt?

Het is gewoon nooit een sluitend plan geweest, maar is ons net als de chip en het paspoort door het strot gedouwd en nu is men verbaasd dat het in de praktijk niet werkt.

Overigens zijn er ook nog steeds mensen die hun paarden niet enten, maar wel hun boekje netjes in orde hebben, afgetekend door dierenarts. Rara hoe kan dat?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:42

Lynn_Nikita schreef:
aangezien ik aan de grens woon van Duitsland en ook in de buurt van Belgie zou het ook zonder al die zaken in Nl makkelijk zijn om wormenkuren zonder recept te halen

maar dat is gelukkig niet eens nodig, elke winkel waar ik kom, worden ze nog gewoon verkocht zonder recept

Ook in België kan je niet meer zomaar in elke ruitersportzaak ontwormingsmiddelen krijgen. Enkel via de Dierenarts praktijk of bij een winkel waar ze zogenaamd een "Dierenarts" verbonden aan de zaak hebben.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:37

Heeft de AID niks anders te doen?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:19

Sientje schreef:
Agnes75 schreef:

er is tog een bladzijde waar als je niets in vult het paard na de slacht gaat,
en als je het wel in vult dan niet ?[/quote]

Ja, ik heb het bij de KNHS laten doen. Dit is juist in het kader van Europese regelgeving, dat er in het paspoort moet staan of het dier na zijn dood naar de slacht gaat of niet. Als je een Haflinger in Duitsland koopt, dan is het daar al geregeld.

En mijn paard gaat niet naar de slacht, dat heb ik nu laten vastleggen en daarvoor kreeg ik een brief van de KNHS. Neem aan dat dat toch ergens goed voor is?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:11

Nope, dat maakt geen verschil. Zie mijn vorige post.
Wel of niet geregistreerd in het paspoort dat dier niet geslacht wordt, maakt niks uit voor de regeling.
Het gaat om elk dier dat mogelijk in de consumptie zou kunnen komen, paard, pony, koe, kip, geit, schaap e.d. geen uitzonderingen.