Zwaar ondervoede paarden uit havengebied zijn kerngezond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:15

Hier snap ik nou niks van.. Is dit nieuw uitstekende botten gezond... Weet niet wat voor inspecteurs ze erop afsturen???????? het feit dat de ruggengraat zo ver uitsteekt is al een teken van behoorlijke ondervoeding..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:23

het ziet er niet echt geweldig uit. maar voor hetzelfde geld zijn die paarden 25 ofzo en hebben ze hun leven lang hard
gewerkt. dan kan het best zijn dat ze goed gevoed en gezond zijn, maar er niet meer zo geweldig uit zien.
vind dat je van deze foto niet echt conclusies kunt trekken.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:25

Ik vang zelf verwaarloosde , oude en afgestoten paarden op samen met een vriendin. We hebben 6 hect weide.
Ik heb ook al meermaals contact gehad met de dierenbescherming.Tegenwoordig licht ik hun zelf in als er weer een "erg" geval op de weide verschijnt. kwestie van discussie te vermijden. Ook plaatsen zij paarden bij mij.
Dilkwijs bellen onbekenden echter weer naar de dierenbescherming : goed bedoeld door leken ; daar ben ik zeker van ...
helaas misplaatsts...
Oude dieren zien er niet altijd optimaal uit. Zieke dieren moeten aansterken , verwaarloosde dieren zien ... euh ja ...verwaarloosd uit ...dieren met een medisch probleem zien er soms vreselijk uit .
Ik zal de eerste zijn om dat toe te geven : het is niet altijd een mooi plaatje. :(
Echter : wij doen onze best in samenspraak met de DA en de DB om deze dieren nog een mooie oude dag te gunnen.indien verantwoord en als het werkelijk hopeloos is om hun uit hun lijden te verlossen.
Helaas laten veel mensen hun paarden gewoon in de steek omdat ze het emotioneel niet aan kunnen.
Zonder afstandsverklaring mogen wij paarden niet euthaniseren. |(

Mensen ; kijk soms wat verder dan je neus lang is ....
Neem de verantwoordelijkheid over je eigen paard en wijs niet met de vinger naar mensen die het juist goed voor hebben.
Ik word soms zo moe van dit soort gedoe dat ik erg twijfel of ik nog door wil gaan met dit soort van opvang.
Trouwens de paardjes tonen hun dankbaarheid wel :o

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:35

devi786 schreef:
Ik vang zelf verwaarloosde , oude en afgestoten paarden op samen met een vriendin. We hebben 6 hect weide.
Ik heb ook al meermaals contact gehad met de dierenbescherming.Tegenwoordig licht ik hun zelf in als er weer een "erg" geval op de weide verschijnt. kwestie van discussie te vermijden. Ook plaatsen zij paarden bij mij.
Dilkwijs bellen onbekenden echter weer naar de dierenbescherming : goed bedoeld door leken ; daar ben ik zeker van ...
helaas misplaatsts...
Oude dieren zien er niet altijd optimaal uit. Zieke dieren moeten aansterken , verwaarloosde dieren zien ... euh ja ...verwaarloosd uit ...dieren met een medisch probleem zien er soms vreselijk uit .
Ik zal de eerste zijn om dat toe te geven : het is niet altijd een mooi plaatje. :(
Echter : wij doen onze best in samenspraak met de DA en de DB om deze dieren nog een mooie oude dag te gunnen.indien verantwoord en als het werkelijk hopeloos is om hun uit hun lijden te verlossen.
Helaas laten veel mensen hun paarden gewoon in de steek omdat ze het emotioneel niet aan kunnen.

Neem de verantwoordelijkheid over je eigen paard en wijs niet met de vinger naar mensen die het juist goed voor hebben.
Ik word soms zo moe van dit soort gedoe dat ik erg twijfel of ik nog door wil gaan met dit soort van opvang.

sorry hoor maar ik zie deze paarden meerdere keren per week... en zoals al gemeld is zijn ze rond de 18
maar ze gaan hard maar dan ook hard qua gezondheid achteruit...

laatst 2 maanden niet gezien en ik ging even kijken en schrok me rot gewoon,

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:37

Als het zo is, Devi786, dat die beestjes gewoon van ouderdom er wat slechter uitzien, hadden ze dat moeten vermelden. Het bericht is erg kort en de DB komt naar mijn mening wat oenig over door het te laten bij 'kerngezond en doorvoed'. :')

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:40

devi786 schreef:
helaas misplaatsts...

Ik begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoelt?
Ik vindt het juist heel goed dat er mensen zijn die niet hun kop in het zand steken en er juist melding van maken.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:00

Ik denk dat Devi786 bedoeld dat er bij haar meldingen binnenkomen over de oudere dieren die ze opvangt. Oudjes zien er soms behoorlijk mager uit terwijl ze toch netjes gevoed worden. Geen idee of dit het geval is bij het paard op de foto.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:06

wat ik bedoel
( sorry mssn off topic want ik ken de paarden uit het bericht niet persoonlijk)
is dat ik paarden opvang van mensen die het "emotineel" niet aankunnen om hun dieren of te verzorgen vanwege ouderdom , ziekte of wat dan ook ...
Ze laten ze gewoon staan om te creperen ... ( sorry lelijk woord)
in de hoop dat er dan wel ingegrepen wordt door de DB..
Soms wel soms niet ...
Soms bellen mensen voor "opvang" van hun paard ... blijkt het dier op dat moment al zo verwaarloosd dat het eigenlijk al te laat is ; excuses als : geen geld , geen tijd , niet gezien dat het ZO erg was etc ...
Nou dan vangen wij die dieren op en proberen er het beste van te maken ...( sponsors zijn niet makkelijk te vinden) met de middelen die we hebben.en een fijne DA die ons als zijn "sociaal"werk ziet
Maar om dan nog eens de DB over je heen te krijgen ...
Zoals ik al zei : tenzij je eigenaar bent van een paard kun je niey euthaniseren / slachten ... dit mag niet zonder afstandsverklaring.

Veel dierenleed zou voorkomen kunnen worden door een duidelijkere wetgeving

devi786

Re: Zwaar ondervoede paarden uit havengebied zijn kerngezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:09

@ morelia

dat is wat ik bedoel ja ....
ik zie dit topic in en bredere zin ...

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:14

Kan het niet zijn dat het gewoon oude paarden zijn? De rug is doorgezakt ja, maar de kont is toch niet ingevallen?

Oh wacht ik zie dat dit al opgemerkt was. Toch vind ik het goed van passanten dat ze de db bellen, beter een keertje teveel controleren dan een paard wat staat te creperen. Mag van mij dan wel een briefje bij dat het oude paarden betreft.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:20

@ juniper
zullen we een geel kaartje in hun oor taggen :
ik ben oud maar gezond :)
dat zou veel onnodige discussie voorkomen.
BTW >>> ik vind de paarden op de foto er ook ellendig uitzien

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:14

Ik ken de situatie daar niet en ik vind het vanaf een foto moeilijk oordelen. Ik zie inderdaad een paard met weinig spieren en een doorgezakte rug maar die heb ik zelf ook in de wei staan (alleen is die 30+). Wel goed dat er mensen zijn die het in de gaten houden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:40

Er staat er hier precies zo een, 32 jaar oud, krijgt elke dag zat te eten en vers water, loopt buiten en alles. Maar dik en gevuld worden doet ie niet..
Speculeren is makkelijk, maar ik denk dat er gewoon weinig over te zeggen valt vanachter de computer..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:54

Wij hebben een flink aantal bejaardjes op stal. En ik kan stellen dat voor twee in het bijzonder echt uitstekend wordt gezorgd. Het ontbreekt ze aan niks en dat is te zien! Ze zien er supergezond en goed gevoed uit. Ik heb het over een 28-jarige en een 32-jarige. Het kán dus zeker wel, maar een ouder paard heeft extra zorg nodig. Dat ze soms iets invallen, dat klopt wel. Maar ze hoeven echt niet vel over been te zijn.

32 jaar
http://94.100.118.66/335000001-33505000 ... _ior7.jpeg
http://94.100.113.12/335000001-33505000 ... _h_IQ.jpeg

28 jaar
http://94.100.115.100/586850001-5869000 ... _IusO.jpeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:59

Goh, ik ben stomverbaasd dat de DB in deze zaak met een weerwoord komt, ik ben al maanden bezig met een zaak die vele malen erger is en in die zaak doen ze net of ze gek zijn en hun neus bloedt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 05:44

@ sigrid........... ziet er super uit joh!! het is moeilijk ouwetjes vol te houden, maar jij bewijst dat het gewoon kan :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 05:58

Een vriendin heeft ook een 20 plusser die ze echt met pijn en moeite vol houdt, mag daarnaast ook nog eebs gras niet op, ach en wee dus...maar zelfs die ziet er beter uit dan dit plaatje. Wat ik zo moeilijk vindt is dat er toch nog altijd mensen zijn die denken datje overal een paard kan houden. Als ik dit tot mijn beschikking had, kwam er niet eens een paard. Natuurlijk hoeft niet alles strak en groot, maar tussen de zooi vind ik wat anders. Wij hebben hier zo'n boertje in debuurt. Koopt shetlanders op, zet bevangen paardjes op volle weides, zet ze tussen het oude ijzer.. En weet je wat... Ze hebben water en voer... Niets aan de hand toch????

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:57

Dit is coco van jawel 27 jaar oud! Afbeelding
Dan zou hij ook wel af mogen vallen. Ik vindt het een schande dat juist de inspectie dienst dit goed door gevoed noemt, en dan helemaal de leef omgeving van deze dieren echt misselijk gewoon :r
Coco staat met meerdere van zijn leeftijd en die zien er allemaal perfect uit.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:34

Mensen, het ene paard is het andere niet, foto's van paarden die er op leeftijd nog heel goed uitzien zeggen mij niks. Mijn 21 jarige ziet er ook goed uit, maar ik ken ook wel een ouder paard met een ingezakte rug, uitstekende botten en grote kuilen boven de ogen waar ook gewoon goed heel erg op gepast wordt!
Kijk eens naar een groepje bejaarden tussen de 80 en de 90 in hetzelfde bejaardentehuis; die zien er toch ook niet allemaal nog even goed uit, terwijl ze toch dezelfde verzorging krijgen. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:51

Tja weet je wat de ellende is de DB kan natuurlijk alleen maar ingrijpen als het duidelijk te mager/ongezond is. Als een paard er gevoed genoeg uitziet en gezond genoeg kunnen ze enkel constateren dat er aan de regels wordt voldaan. En ivm de eigenaar enkel berichten dat ze gezond zijn.. Persoonlijk vindt ik het er zwaar dubieus uitzien..

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:53

Esmeralda schreef:
zijn het geen hoogbejaarde paarden???

Dat dacht ik dus ook gelijk.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:54

Ik ben het met Lante eens, idd het ene paard is het andere niet. Wij hadden er ook 1 op stal staan van 32. Kon je eten instoppen zoveel je wilde maar toch werd hij met de week magerder, doe je soms niks aan.
En idd, als ze water en eten hebben ten tijden van de controles van de DB kan die weinig doen als ze geen wonden en dergelijken hebben, of omvallen van de honger.

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:37

jullie hebben het allemaal over hoogbejaard en 30+ maar zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen dit paard is 18 !!!!

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:45

Reed vanmorgen toevallig langs en ze staan nu dus wel op gras!!!
Had ik eerder niet gezien.

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:58

ja op gras ja, heb je ook gezien hoe het er uit zag shireen?
ligt aardig wat afval enzo op :S:s