Toch nog hoop voor paarden met hardnekkige mok

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lagency
Berichten: 372
Geregistreerd: 02-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:40

madamX schreef:
annebe schreef:
EM werkt ook super!!

Als je de uitslagen van allerlei onderzoeken leest dan weet je wel beter: EM is niets anders dan een hype. Er zijn wel degelijk nuttige bacteriƫn maar het hele verhaal van EM is puur commercieel.
Van Feetcleaner weet ik wel dat het werkt. Er is een link tussen een voedingsprobleem en/of stofwisselingsprobleem en mok, dus is het beter daar eerst naar te kijken voordat men met middeltjes de symptomen bestrijd. Wanneer het paard al mok heeft zijn middeltjes gewenst, alleen om ervoor te zorgen dat de klachten snel verdwijnen; doet men niets aan de oorzaak dan komt het ook vaak terug.


Precies vaak wordt er niks aan de oorzaak gedaan.
Alleen maar een symptoonbestijding.
Sommige mensen geloven dus ook gewoon niet dat het aan een voedingsprobleem en of stofwisselingsprobleem ligt, want aan het voer kan het niet liggen want dat is van top-kwaliteit enz....
Ik heb een foto van een been van een paard met mok, dit werd behandeld met vaseline of mokzalf maar uiteindelijk werden dit een soort van mokbulten.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:09

Citaat:
Als je de uitslagen van allerlei onderzoeken leest dan weet je wel beter: EM is niets anders dan een hype. Er zijn wel degelijk nuttige bacteriƫn maar het hele verhaal van EM is puur commercieel.


Een hype?
EM bestaat al een tijd en veel mensen wisten er tot voor kort niks vanaf.
Zelf gebruiken wij het al enkele jaren voor vele doeleinden, o.a. mok (zowel in als uitwendig)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:06

Jeetje zeg, hoop echt dat het helpt! :oo Nu hebben mijn paarden, tot nu toe, nooit mok, maar voor paarden met wel mok, klinkt dit als een uitkomst? :)

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:10

_Sammy_ schreef:
Over mok en olie gesproken ik heb een keer afgelopen olie(hele, hele oude) er een paar keer omgesmeerd, ziet er heel vies uit maar dit oude goedkope middeltje werkt wel!


Ik hoop echt dat je dat nooit meer doet? Weet je hoeveel kankerverwekkende stoffen er in oude olie zitten?? Dat is een fabeltje, het lijkt alsof het helpt maar ondertussen help je de gezondheid van je paard naar zijn grootje omdat die troep in zijn bloed opgenomen wordt en dus ook bij de ingewanden terecht komt. Er zijn veel betere middelen in de handel, van goedkoop tot duur die echt werken.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:11

madamX schreef:
Van Feetcleaner weet ik wel dat het werkt. Er is een link tussen een voedingsprobleem en/of stofwisselingsprobleem en mok, dus is het beter daar eerst naar te kijken voordat men met middeltjes de symptomen bestrijd. Wanneer het paard al mok heeft zijn middeltjes gewenst, alleen om ervoor te zorgen dat de klachten snel verdwijnen; doet men niets aan de oorzaak dan komt het ook vaak terug.


+:)+

mille1

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:56

Smidtje schreef:
Een middel voor koeien moet ook goed werken. Weet de naam nu even niet maar wordt op de stal van een vriendin van me gebruikt en het moet echt goed werken.

Ja dat doen wij ook ;) ik weet ook niet hoe het heet :P

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Toch nog hoop voor paarden met hardnekkige mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:12

Ik heb een Haflinger die een speciaal soort "mok" heeft. Dierenarts had het nog nooit gezien, heeft het aan 1 been, dus een normale mok is het niet. Er zijn foto's van gemaakt en opgestuurd naar Utrecht...wisten ze het ook niet. Nu komt er sinds een paar maanden een andere hoefsmid, en die zei, probeer eens Formaldehydi solutio ( lang woord...ook wel fomaline genoemd) En ja hoor dit werkt! Doet wel even pijn de eerste keer en eigenlijk wilde ik er al mee stoppen, maar het reseltaat is overweldigend! Het is een heel oud middel tegen zweetvoeten is mij verteld door de Apotheker. Het is dus een middel dat ook voor mensen gebruikt word.
Een Arabiertje die last heeft van rotstraal behandelen we er nu ook mee, en ook dat gaat hartstikke goed!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:15

Soms wordt er "pour-on" gebruikt wat eigenlijk voor koeien is, bedoelen jullie dat?
Dat is een ivermectine in vloeibare vorm.

Die formaldehyde oplossing, is dat hetzelfde spul als wat er voor de schapenvoetjes gebruikt wordt?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Toch nog hoop voor paarden met hardnekkige mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:20

Dat zou best eens kunnen. IK heb het trouwens niet over een normale mok, die ook met een goed middel van de dierenarts te behandelen is.Tegen rotstraal is het een geweldig middeltje!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:30

Ik heb jaren gevochten tegen hardnekkige mok, en dan toch weer een DA tegenkomen die na een keer kijken zeker weet dat het mijt is :roll:
Om dat te constateren heb je toch echt een schraapsel nodig.
Het enige wat (tijdelijk) hielp was hydrocortidermzalf, zwarte zalf en groene leem.
Voer is aangepast naar een granenmix of muesli zonder melasse.
Als ze nu echt een werkend middel gaan ontwikkelen ben ik ze dankbaar, maar twijfel toch.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:33

Bedoelen jullie met het koeienmiddel geen gewone droogzetter? Van die kleine tubetjes/spuitjes.. Zit antibiotica in.

Is formaline niet hetzelfde spul als waar ze lijken op zetten om te conserveren? :Y) Komt me zo bekend voor }:0
Dat wordt idd wel voor schapenvoetjes gebruikt en werkt als een tierelier tegen rotstraal.

senna21

Berichten: 11999
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:35

coydog schreef:
Soms wordt er "pour-on" gebruikt wat eigenlijk voor koeien is, bedoelen jullie dat?
Dat is een ivermectine in vloeibare vorm.

Die formaldehyde oplossing, is dat hetzelfde spul als wat er voor de schapenvoetjes gebruikt wordt?


Pour-on kan voor paarden ook heel gevaarlijk (dodelijk) zijn.... zou ik niet doen!

Richy
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:22

Gebruik Sterilon; gewoon bij de drogist te verkrijgen in vloeibare vorm en in zalf. Er zit chloorhexidine in. Helpt super en kost relatief weinig

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:32

Nou ik hoop dat het wondermiddel echt komt.
Heb van de winter ook mok gehad bij mijn paard. Zag er net zo uit als bij dit paard op de foto.

zoetjes
Berichten: 478
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:49

Goed schoon en droog houden. Iedere dag indien nodig 2 x of 3 x per dag zinkzalf aanbrengen.
Ouderwets middeltje, kost geen drol en werkt perfect. Voor de rest de oorzaak wegnemen....
Ik heb geen nieuw wondermiddeltje nodig.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:20

saskiaojan schreef:
Smidtje schreef:
Een middel voor koeien moet ook goed werken. Weet de naam nu even niet maar wordt op de stal van een vriendin van me gebruikt en het moet echt goed werken.

oe zou je navraag willen doen voor mij?

heb nl ook al vanalles geprobeert en het helpt wel maar niet snel genoeg en het is zo weer terug.... :o


Volgens mij bedoelt Smidtje Supermastidol. Is een droogzetter voor koeien en werkt inderdaad erg goed (volgens mij omdat er peniciline in zit).

mille1

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-03-09

Re: Toch nog hoop voor paarden met hardnekkige mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:12

Volgens mij gebruikten wij droogzetters(van koeien) voor mok

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Toch nog hoop voor paarden met hardnekkige mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:29

Tjee ik schik er best van hoeveel chemische en gevaarlijke middelen er voor bij komen.

adecuada

Berichten: 1899
Geregistreerd: 19-08-06

Re: Toch nog hoop voor paarden met hardnekkige mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:32

Ik hoop dat dat spul gaat werken, zou echt een uitkomst zijn voor paarden met mok & hun eigenaren natuurlijk!

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Toch nog hoop voor paarden met hardnekkige mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:38

Ik vind dit weer een beetje een symptoom bestrijder idd. Voor mij ligt nog steeds de oorzaak van mok binnen in het paard. Ik vind dat je daar naar moet kijken.

Ook wordt er gezegd dat het onderzoek niet bij de ' grote' paarden is gedaan, die volgens hen vaak mok hebben. Deze paarden hebben juist vaak mijt en vanuit daar korsten en jeuk.
Mok en mijt zijn twee hele andere dingen en moeten ook anders behandeld worden, maar worden vaak voor elkaar aangezien.

mille1

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:44

annebe schreef:
Tjee ik schik er best van hoeveel chemische en gevaarlijke middelen er voor bij komen.

Droogzetters van koeien zijn niet gevaarlijk anders gebruiken we het niet. ;)

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:35

saskiaojan schreef:
Smidtje schreef:
Een middel voor koeien moet ook goed werken. Weet de naam nu even niet maar wordt op de stal van een vriendin van me gebruikt en het moet echt goed werken.

oe zou je navraag willen doen voor mij?

heb nl ook al vanalles geprobeert en het helpt wel maar niet snel genoeg en het is zo weer terug.... :o


Ik gebruikte droogzetters voor koeien. Dit is een middeltje wat ze via een spuit in de 4 uiers van de koe spuiten om deze uit te drogen zodat ze geen melk meer geven. Dit spul doe ik op de mok plekken en droogt het helemaal uit. Voor mij echt een wondermiddel

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 08:44

Same here.
Droogzetter werkt prima.
Als het tenminste mok is.
Wij hebben er een met een beentje wat lijkt op dat van de foto, maar in haar geval is het verbrande huid als gevolg van een aanval van fotosensibiliteit.
Ziet er niet uit, maar jeukt ook niet.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:52

Petra83 schreef:
Mijn verzorgpaard had ook vreselijke mok. Zo erg dat ik haar niet kon rijden af en toe. Gelukkig heeft mijn paard vier zwarte benen en dat is niet toevallig!

Ik hoop echt dat het werkt!


Krijgen alleen paarden met witte benen mok dan? Best interessant om te weten, miss dat als ik weer aan de eigen paarden ga ik dan ook maar uitkijk voor paarden zonder aftekeningen aan de benen (A)

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:11

nee hoor, mijn fries heeft ook mok, en die is zo zwart als het maar zijn kan ;)

Droogzetters werken idd ook erg goed