Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:19

fannetje schreef:
Ik vind al die beschuldigingen nogal wat.
Misschien reden de ruiters wel in de Berm tussen de weg en het fietspad en hoorden daar dus wel thuis.


Nog een die nog nooit de verkeersregels heeft gelezen; nee dáár horen paarden óók niet thuis... :(:)
(wijziging, geldt ook voor Javayo)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:24

we weten niet op welk pad het gebeurt is

er loopt nl ook een heel lang fietspad met ruiterpad ernaast aan de rand van het dorp.
dit pad nemen de ruiters om naar het strand te gaan.
de berm is voor de paarden.

niet te snel iets roepen ;)

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:24

kuggur, zou je dan ook iets beter willen lezen dan??? Er zijn hier in de omgeving héél veel ruiterpaden in de bermen langs fietspaden. Tuurlijk mag je dan nog steeds niet óp het fietspad, maar als het ruiterpad aangegeven staat met bordjes mag ik toch aannemen dat je daar mag rijden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:26

Een ruiterpad is een ruiterpad en een berm is een berm. Twee verschillende dingen.

fannetje

Berichten: 3563
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:26

wat ik al zei, je kunt pas oordelen als je de situatie kent

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:27

En dan nog blijven de eigenaren verantwoordelijk :) Hoe je het ook went of keert.

kamsel
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:32

Of we weten het gewoon allemaal niet omdat niemand weet WAAR het precies gebeurd is, WAT er precies gebeurd is en HOE het precies gebeurd is..
En of nou de eigenaar van de fiets verantwoordelijk is, of de eigenaar van het paard/de paarden, ook dat ligt aan de rest van het verhaal, hoe je het ook wendt of keert...

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:33

Je kan wel 100 senario's bedenken hoe of wat, onderzoek zal het vanzelf uitwijzen..

Trouwens.. Paarden mogen gewoon op de 80 km wegen als er geen ruiter pad is.. Als ik me niet vergis is dat zelfs verplicht, maar vaak voor de veiligheid kiezen ruiters toch fietspad of berm. Maar ik ken de situatie niet dus zal niet oordelen.

Sterkte aan de man, en neem aan dat het voor de ruiters ook niet fijn is geweest

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:37

Joto schreef:
Je kan wel 100 senario's bedenken hoe of wat, onderzoek zal het vanzelf uitwijzen..

Trouwens.. Paarden mogen gewoon op de 80 km wegen als er geen ruiter pad is.. Als ik me niet vergis is dat zelfs verplicht, maar vaak voor de veiligheid kiezen ruiters toch fietspad of berm. Maar ik ken de situatie niet dus zal niet oordelen.

Sterkte aan de man, en neem aan dat het voor de ruiters ook niet fijn is geweest


Paarden móeten officieel zelfs op 80 km wegen. -:)

Paarden met berijders zijn bestuurders voor de wet. Alles wat dus voor auto's geldt, geldt óók voor paarden.

Dus net zoals een auto niets te zoeken heeft op een fietspad, hebben paarden dat ook niet.

Hoewel de situatie er vaak wel om vraagt. Of dat hier ook was horen we nog wel (of niet)

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:39


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:42

MIjn paard is als de dood voor die ligfietsen, dus kan mij wel er iets bij voorstellen.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:51

Kuggur schreef:
Een ruiterpad is een ruiterpad en een berm is een berm. Twee verschillende dingen.


Hier lees jij juist niet goed. Daar ligt in het dorp dus een Berm die aangeduid wordt als ruiterpad. Dus is het daar precies hetzelfde.

Bovendien als je de stukjes van Karin leest mag je wel in de berm rijden en ook op het fietspad wanneer dit de veiligheid verhoogd. Fietsers en ruiters is een minder goede combinatie, maar met een paard stappen op een 80km weg is ook niet altijd even veilig, zeker niet op een drukke weg met veel bochten, dan lijkt met het fietspad of berm veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:51

Ik liep laatst met de hond, toen in eens van achter een banaan langs kwam suizen. Ik schrok me kapot, die dingen maken amper geluid en zoef voorbij is ie.
Ik kan me welvoorstellen dat dieren daar dan helemaal van schrikken.

Ik ken de situatie niet, ga ik ook niet over oordelen. Ik neem aan dat niemand dit zo gewild heeft. Voor de man hoop ik dat hij er bovenop komt.

En tuurlijk moet je je paard onder controle hebben, maar dat kan zo maar eens mis gaan. Zelfs Anky lazert er nog wel eens af. Je hebt tegenwoordig voertuigen die niet bijzonder vaak te zien zijn, zoals oa de banaan. Hier niet iig.

En Kuggur, als jou paard besluit met de beentjes omhoog te gaan, terwijl ie dat normaliter niet doet, dan doe je er helemaal niets aan.
Zelfs de meest coole paarden kunnen flippen. Geen enkel paard kan meer op buitenrit, want het kan elk paard overkomen.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:55

Ik moet zeggen dat ik me ook rot schrik als ik lopend of fietsend door zo'n apparaat word ingehaald. Ik vind het geweldige dingen, maar je hoort ze idd niet aankomen. Het duikt ineens naast je op en ik kan me voorstellen dat dat voor een paard bedreigend kan zijn. Ook als het recht op ze af komt. Ze zijn van een iets ander kaliber dan de gemiddelde racefiets of mountainbike.

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:57

Kuggur schreef:
LindyH schreef:
Ik denk ook altijd: Ik hoop dat ik nooit zo'n ding tegen kom met mijn paard. Vinden ze doodeng.


Is niet moeilijk; je gewoon aan de verkeersregels houden en met je paard niet op fietspaden komen.
Dit tragische ongeval illustreert duidelijk waarom die regel er is.
@crossmonster; dat geleuter over "de berm te slecht" en "de weg te gevaarlijk" is volledig irrelevant. Het gaat op het gevaar dat de ruiter voor de fietsers oplevert. Onder dat soort onzinnige logica kunnen bv. ook moterrijders het fietspad onveilig gaan maken.
@Welshcob; de aanwezigheid daar is illegaal, maakt niet uit of het paard goed onder cotrole is of niet, sowieso fout..


Hier ben ik het niet mee eens.
Inderdaad is het officiëel de bedoeling dat paarden op de rijbaan, of in de berm horen. Kom ik aanzetten met pony op een 80 klm weg, of in de berm van 20 cm naast dezelfde weg of sloot... Soms is het domweg veiliger om je juist niet aan deze regels te houden en op het fietspad te stappen. Zowel voor jezelf, als de automobilisten en deels ook fietsers. Beter al op het fietspad zijn, als dat paard er ineens op jumpt.

Daarnaast denk ik niet dat dit ongeluk was voorkomen als de ruiters in de berm hadden gereden; fiets was dan toch dichtbij genoeg om de paarden te laten schrikken. Hoe dan ook zijn de paarden, en daarmee de eigenaars degenen die hier fout zaten; hebben domweg niet te trappen. Heel vervelend voor de ruiters, je schrikt je lens! Nog vervelender voor de fietser.

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:01

Kuggur schreef:
fannetje schreef:
Ik vind al die beschuldigingen nogal wat.
Misschien reden de ruiters wel in de Berm tussen de weg en het fietspad en hoorden daar dus wel thuis.


Nog een die nog nooit de verkeersregels heeft gelezen; nee dáár horen paarden óók niet thuis... :(:)
(wijziging, geldt ook voor Javayo)

Jawel, daar horen ze wel thuis :j Met ruiterbewijs nog geleerd, en bij de manege is inmiddels een heel pad uitgesleten in een dergelijke berm

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:05

Gevonden: Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland, versie d.d. 28-04-2009, uitgegeven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland schreef:
Artikel 8
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:09

En ook in een berm kunnen paarden schrikken van wat er langs de weg rijd.. Zoiets had ook kunnen gebeuren als ze in de berm reden bij dat fietspad..
Mijn paard vind die dingen gelukkig niet eng. Maar het is wel heel erg vervelend voor die man met zijn ligfiets.

astridelise

Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Elst overbetuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:12

Mijn god wat een gedram! Er is gewoon weer een ongeluk gebeurt met paarden op de weg. Maakt niet uit wie fout is, het is al erg dat het gebeurt. Tegenwoordig kan je ook bijna geen buitenrit meer maken als er geen ruiterpad voorhanden is.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:12

Arme man, hopelijk komt hij er weer bovenop.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:20

Okee, jullie hebben me overtuigd; In nederland mogen ruiters alles; in de berm rijden , op het fietspad , de stoep, zolang ze zich maar lekker veilig voelen. Maakt natuurlijk niet uit wat er in de verkeerswet staat, of dat er zo nu en dan een fietser in het ziekenhuis beland, zolang de ruiter zich er lekker bij voelt is is er niets aan de hand. Als er een ongeluk gebeurt is dat natuurlijk altijd de schuld van die botte domme andere weggebruikers, die de gevoelige natuur van het vluchtdier paard niet begrijpen, en de ruiter en paard combinatie niet de ruim baan en voorrang geven waar ze in alle verkeerssituaties recht op hebben...
Daarom trek ik me nu terug uit deze discussie, hoop voor jullie dat zowel andere weggebruikers als de wetgever deze aparte instelling blijven tolereren....

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:21

Abeltje77 schreef:
Paarden móeten officieel zelfs op 80 km wegen. -:)

Paarden met berijders zijn bestuurders voor de wet. Alles wat dus voor auto's geldt, geldt óók voor paarden.

Dus net zoals een auto niets te zoeken heeft op een fietspad, hebben paarden dat ook niet.

Hoewel de situatie er vaak wel om vraagt. Of dat hier ook was horen we nog wel (of niet)


Dus fietsers zijn geen bestuurders en hebben dus ook niks te zoeken op het fietspad ;)
Sterkte voor de fietser.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:33

Kuggur schreef:
Maakt natuurlijk niet uit wat er in de verkeerswet staat...


Karin schreef:
Gevonden: Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland, versie d.d. 28-04-2009, uitgegeven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland schreef:
Artikel 8
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:39

Oslo_girl schreef:
Lig je te fietsen, krijg je een klap voor je hoofd.

.


Dat staat helemaal nergens dat hij een klap heeft gekregen, alleen dat hij zwaar gewond is. Kan door van alles komen (een beenbreuk is tegenwoordig ook al "zwaargewond".
Hij weer uit omdat hij paarden zag op het fietspad, verderr is er niks bekend, er wordt niet voor niks een onderzoek ingesteld.

Abeltje77 schreef:
Paarden móeten officieel zelfs op 80 km wegen.


En dat is dus niet zo omdat je als bestuurder een minimale snelheid moet halen, en die haal je als ruiter/koetsier niet eens. Je MAG daarom niet eens op een 80km weg met je paard of met je snorfiets, brommert of invalidecrosmobiel.
Je moet als ruiter de veiligste plek in het verkeer kiezen en dat is vaak niet de weg helaas maar de berm of fietspad (indien berm ontbreekt en weg te onveilig is), met dank aan al die *** die zich automobilist menen te noemen.

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:08

Wat er precies gebeurt is, maakt niet uit.
Je moet je paard 100% onder controle hebben wil je deelnemen aan het verkeer.
Steigerende paarden en een fiets............
houd toch in dat je je paard niet onder controle hebt en dat het te weinig gewent is.
Leeftijd van de ruiters speelt ook nog eens een rol.
daar hoor je niets over.

Fietspaden en rijbanen, waar ga jij met je paard rijden.
Dacht niet dat ik even voor een auto ging rijden dus neem je de minst kwade...
Het fietdspad.
Maar ik hoorde ook de berm vallen, dus ja dan rij je daar zeker wel op.
Misschien schrok die man zo erg dat hij de macht over het stuur verloor.
En richting de paarden vloog.
Kan altijd.
Wel sneu maar het kan iedereen overkomen.
Verder staat er weinig info verder in het artikel, dus kan je op alle fronten speculeren.
Ik hoop dat iedereen een beetje van de schrik is bekomen.
En dat het met de fietser goed gaat :(:)
Heel veel sterkte