BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:16

joopie7 schreef:
Reserpine is een tranquilizer, kan me niet voorstellen dat dat de prestatie van een paard verbeterd. Wordt alleen maar weer duidelijk hoe belachelijk dit dopingbeleid is.

Reserpine

Terwijl de chloorpromazine verkregen werd door la­boratoriumonderzoek op chemische structuren, die overigens geen psychotrope, maar anti-histaminische werking hebben, was daarentegen de "Rauwolfia ser­pentina" (waaruit men in 1952 het actief beginsel, de reserpine, afzonderde) al vanouds bekend in het Verre Oosten, waar men de wortel ervan benutte voor de be­handeling van bepaalde zielsziekten. In 1582 bracht de geneesheer en botanicus Leonard Rauwolf speci­mina van deze plant mee van een reis naar India. Maar pas in onze tijd, van 1931 af, werden haar eigenschap­pen systematisch onderzocht door geleerden uit India. Pas in de allerlaatste jaren zien we een doorlopend ge­bruik van de reserpine in de psychiatrische practijk. Vanwege haar betrekkelijke veiligheid en langdurige nawerking wordt ze op grote schaal benut voor de be­strijding van overspanning, maar ze bewijst ook opmer­kelijk goede diensten bij de behandeling van geestes­zieken, en vooral van schizofrenen, die door hun ge­stoorde gedragingen gehospitaliseerd moeten worden. Haar therapeutische uitwerking manifesteert zich het krachtigst bij acute aanvallen, bij fasen van verstands­verbijstering, plotselinge gemoedsopwellingen, telkens als men sterke gevoelsspanningen, angst, psychomo­torische opwinding moet verhelpen. Men heeft gecon­stateerd, dat de weldadige invloed zich meestal onmid­dellijk doet gevoelen en heel bijzondere diepe kalmte brengt; de ziekelijke verschijnselen verliezen weldra hun betekenis in het emotionele leven van de patiënt, de hallucinaties verdwijnen, de moeilijkheden nemen af. Wanneer de psychose al een zekere tijd vat heeft op de patiënt, wiens persoonlijkheid daardoor blijvend misvormd is, brengt de gewone therapie geen defini­tieve resultaten, maar door het gebruik van dit genees­middel met een geringe dosering voort te zetten, ver­krijgt men meestal toch een gevoelige verbetering.

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:40

Professor schreef:
joopie7 schreef:
Reserpine is een tranquilizer, kan me niet voorstellen dat dat de prestatie van een paard verbeterd. Wordt alleen maar weer duidelijk hoe belachelijk dit dopingbeleid is.

Reserpine

Terwijl de chloorpromazine verkregen werd door la­boratoriumonderzoek op chemische structuren, die overigens geen psychotrope, maar anti-histaminische werking hebben, was daarentegen de "Rauwolfia ser­pentina" (waaruit men in 1952 het actief beginsel, de reserpine, afzonderde) al vanouds bekend in het Verre Oosten, waar men de wortel ervan benutte voor de be­handeling van bepaalde zielsziekten. In 1582 bracht de geneesheer en botanicus Leonard Rauwolf speci­mina van deze plant mee van een reis naar India. Maar pas in onze tijd, van 1931 af, werden haar eigenschap­pen systematisch onderzocht door geleerden uit India. Pas in de allerlaatste jaren zien we een doorlopend ge­bruik van de reserpine in de psychiatrische practijk. Vanwege haar betrekkelijke veiligheid en langdurige nawerking wordt ze op grote schaal benut voor de be­strijding van overspanning, maar ze bewijst ook opmer­kelijk goede diensten bij de behandeling van geestes­zieken, en vooral van schizofrenen, die door hun ge­stoorde gedragingen gehospitaliseerd moeten worden. Haar therapeutische uitwerking manifesteert zich het krachtigst bij acute aanvallen, bij fasen van verstands­verbijstering, plotselinge gemoedsopwellingen, telkens als men sterke gevoelsspanningen, angst, psychomo­torische opwinding moet verhelpen. Men heeft gecon­stateerd, dat de weldadige invloed zich meestal onmid­dellijk doet gevoelen en heel bijzondere diepe kalmte brengt; de ziekelijke verschijnselen verliezen weldra hun betekenis in het emotionele leven van de patiënt, de hallucinaties verdwijnen, de moeilijkheden nemen af. Wanneer de psychose al een zekere tijd vat heeft op de patiënt, wiens persoonlijkheid daardoor blijvend misvormd is, brengt de gewone therapie geen defini­tieve resultaten, maar door het gebruik van dit genees­middel met een geringe dosering voort te zetten, ver­krijgt men meestal toch een gevoelige verbetering.

en komt ook voor op weides, in hooi en voedingssupplementen...............en is al helemaal niet prestatieverhogend.
dank voor de uiteenzetting, professor. (is wel echt een pseudoniem heh)

Ayasha
Blogger

Re: BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:43

Een tranquilizer kan wonderen doen bij een nerveus dier. Ook prestaties verbeteren. Als die van mij gewoon eens kon rustig doen op een wedstrijd zou die heeeeel wat betere proeven lopen als nu. Het zal waarschijnlijk in iets geconcentreerdere dosis worden toegedient als wanneer een paard hooi eet, denk je niet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:44

Het komt voor in een plant, die hier niet groeit bovendien zit het in de WORTEL.
En niet in supplementen zit.
En niet in het hooi zit.
enz enz.....

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:55

pharagirlke schreef:
Een tranquilizer kan wonderen doen bij een nerveus dier. Ook prestaties verbeteren. Als die van mij gewoon eens kon rustig doen op een wedstrijd zou die heeeeel wat betere proeven lopen als nu. Het zal waarschijnlijk in iets geconcentreerdere dosis worden toegedient als wanneer een paard hooi eet, denk je niet?

als ik ergens héél erg nerveus voor ben, neem ik bach resquespray.
verhoogt dat mijn capaciteit? of helpt het mijn nervositeit te verzachten om mijn ware capaciteit te kunnen tonen? net als (ben ff de naam kwijt) dat toegestane middel dat we nemen voor een examen autorijden.
nervositeit treedt dan op bij spanning en belemmert ons om onze natuurlijke capaciteit te tonen.
dan heb ik persoonlijk niets tegen een middel dat helpt tegen nervositeit. oja weet alweer een naam! Valdispert! bijvoorbeeld.
dat laat een paard echt niet hoger springen. maar je kunt als examenfoob wel examen doen.........

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:56

tranquilizer..... b proef aanvragen..... Ik lach me dood als het hier om een zenuwpees gaat die in de stal van zijn paard plast :P 't is maar waar je je druk om wilt maken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:57

Ja hoor, want als je rustiger bent kan je betere prestaties leveren dan als je verstijfd van de zenuwen. Ik ken een hoop ruiters die prachtige proeven zouden rijden áls ze niet stik nerveus waren op wedstrijden. Op training gaat het goed, op wedstrijd klappen ze toe van nervositeit... Als ze niet nerveus zouden zijn, zou die proef een stuk meer ontspannen zijn. Dan krijg je het zelfde verhaal: als een paard kreupel staat en je geeft hem pijnstillers, dan breng je hem ook alleen maar terug op zijn natuurlijke capaciteit... ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:02

mensen die denken dat rustgevende middelen NIET prestatiebevorderend (kunnen) werken, hebben er niet heel veel verstand van...

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:14

nervositeit bestrijden is echt iets anders dan capaciteit verhogen. ook onder hen die er verstand van denken te hebben..
maar off topic. want deze stof kan dus ook voorkomen op de weide.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:22

Bahoe schreef:
Kan ook via voeding/hooi/supplement binnenkomen:

Horses

Reserpine is used as a long acting tranquilizer in horses. It is used to sedate excitable or difficult horses that are on enforced rest. It is sometimes used illicitly for the sedation of show horses, sale horses or in other circumstances where a "quieter" horse might be desired. Until relatively recently reserpine was difficult to test for, but there are now sensitive and accurate tests. Blood testing for reserpine use can be complicated by related herbs and plants found in supplements, pastures and hay which can also cause a positive drug test. Reserpine was once used in pregnant mares in an attempt to treat "fescue toxicosis." Domperidone has largely replaced reserpine for this use.

Je praat poep. Je begrip van engels is kut.
In ieder geval staat in dit stukje tekst NIET dat het door voeding/hooi/supplement kan binnenkomen. Ronduit kul.
Even je Engels overdoen aub.

Er staat namelijk alleen dat de test voor reserpine moeilijk is, omdat supplementen óók een positieve test kunnen geven. Dat is echt iets heel anders.... :=

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:24

wie moet er werken aan zijn engels? lees je laatse eigen zin.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:28

pharagirlke schreef:
Ja hoor, want als je rustiger bent kan je betere prestaties leveren dan als je verstijfd van de zenuwen. Ik ken een hoop ruiters die prachtige proeven zouden rijden áls ze niet stik nerveus waren op wedstrijden. Op training gaat het goed, op wedstrijd klappen ze toe van nervositeit... Als ze niet nerveus zouden zijn, zou die proef een stuk meer ontspannen zijn. Dan krijg je het zelfde verhaal: als een paard kreupel staat en je geeft hem pijnstillers, dan breng je hem ook alleen maar terug op zijn natuurlijke capaciteit... ;)

Schreef ik feitelijk niet precies hetzelfde? Of moet ik me laten testen? 8-)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:29

Bahoe schreef:

Die mag je uitleggen

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:30

pharagirlke schreef:
\

stel je hebt twee mensen. beiden hebben ongeveer gelijke kennis van bepaalde materie. laten we zeggen: het testen van software voor het meldkamersysteem van wat wij kennen als het bellen naar het alarmnummer. 911

beiden moeten een presentatie verzorgen voor groot publiek over het onderwerp, waarover ze veel kennis hebben.

de een is enorm zenuwachtig door het publiek. de ander niet.
de zenuwachtige neemt valdispert en weet zich te redden in de presentatie, net als degene die geen zenuwen kent.

moet de valispert man worden ontslagen vanwege ongeoorloofde middelen??
ga vooral even te rade binnen je werkzame omgeving.
Kreupel of nerveus zijn wel twee héél erg verschillende dingen! ik ken mensen die voor hun rijexamen rustgevende middelen krijgen via hun huisarts. fout? wie van jullie ie er mee geslaagd?
Laatst bijgewerkt door Bahoe op 27-05-09 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:32

roest schreef:
Bahoe schreef:

Die mag je uitleggen

moet je even die laatste zin lezen:

Er staat namelijk alleen dat de test voor reserpine moeilijk is, omdat supplementen óók een positieve test kunnen geven.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:35

juist ja, en wat klopt er niet aan? en wtf heeft dat te maken met haar engels?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:38

Bahoe schreef:
pharagirlke schreef:
\

stel je hebt twee mensen. beiden hebben ongeveer gelijke kennis van bepaalde materie. laten we zeggen: het testen van software voor het meldkamersysteem van wat wij kennen als het bellen naar het alarmnummer. 911

beiden moeten een presentatie verzorgen voor groot publiek over het onderwerp, waarover ze veel kennis hebben.

de zenuwachtige neemt valdispert en weet zich te redden in de presentatie, net als degene die geen zenuwen kent.

Kreupel of nerveus zijn wel twee héél erg verschillende dingen! ik ken mensen die voor hun rijexamen rustgevende middelen krijgen via hun huisarts. fout? wie van jullie ie er mee geslaagd?

nah.. nu ben ik echt de weg kwijt... of misschien toch iets te diep in't glaasje gekeken, maar ik krijg toch zwaar het vermoeden dat er hier sprake is van misscommunicatie... waar ging het onderwerp ook alweer over :+
Een uitleg over een reactie die totaal niet sloeg op de opmerking... super, nu kan ik met een glimlach naar bed :D

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:39

roest schreef:
juist ja, en wat klopt er niet aan? en wtf heeft dat te maken met haar engels?

nou onderschrift zegt misschien genoeg. lees dat hele bericht eens.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:43

nee echt serieus, wat heeft haar onderschrift te maken met het feit dat ze het engelse stukje tekst nu net wat beter begrepen heeft dan jij.
misschien moet ik het in nuchtere toestand nog eens lezen, want ik kom er zo niet meer uit :+

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

roest schreef:

\

Kreupel of nerveus zijn wel twee héél erg verschillende dingen! ik ken mensen die voor hun rijexamen rustgevende middelen krijgen via hun huisarts. fout? wie van jullie ie er mee geslaagd?[/quote]

nah.. nu ben ik echt de weg kwijt... of misschien toch iets te diep in't glaasje gekeken, maar ik krijg toch zwaar het vermoeden dat er hier sprake is van misscommunicatie... waar ging het onderwerp ook alweer over :+
Een uitleg over een reactie die totaal niet sloeg op de opmerking... super, nu kan ik met een glimlach naar bed :D[/quote]

dan was glaasje goed........ volgens mij ging onderwerp over doping. wat is dat? 0 optie? of moet je dat meer nuanceren?

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:45

roest schreef:
misschien moet ik het in nuchtere toestand nog eens lezen, want ik kom er zo niet meer uit :+

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:46

echt waar, je hebt m'n hele avond weer goed gemaakt, we verstaan elkaar volkomen, waarschijnlijk :D
maar ik denk niet dat deze discussie in het topic gewaardeerd gaat worden :+

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:47

slaapse!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:48

ik niet hoor, ben zo nuchter als wat, maar weltrusten alvast ;)

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:50

tja er zijn er die moeten werken morgen. en soms met middalgan...