Klasse BB eventing geeft beginners meer mogelijkheden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:30

Sammie schreef:
Probleem is denk ik dat sommige mensen de 'cross' gelijk hebben staan aan 'lekker hard overal over en door scheuren'. Mijn gevoel is juist dat dat dus precies de verkeerde instelling is. Ik heb nog nooit cross gereden, maar het lijkt me reteinteressant en daarom zou ik zo'n BB-cross ideaal vinden. Maar imo moet je juist bij de 'cross' je eigen koppie en het koppie van je paard erbij houden en zeker niet als een kip zonder kop gaan racen. Een dergelijke oefenwedstrijd moet je dus niet zonder ervaring/training doen.
En daarom lijkt het mij dat je bij zo'n BB verplicht een dressuur en springparcours moet invoeren. (dat is toch bij de reguliere ook?) Dan is er nog enigszins inzicht op het niveau van de deelnemers.

Het klopt inderdaad dat er nogal eens verwarring ontstaat door gebruik te maken van de naam crossen, wanneer je bedenkt dat dit de afkorting is van de Engelse term Cross Country weet je dat dit niks te maken heeft met hard rond scheuren. Helaas roept de Nederlandse benaming crossen toch vaak een ander beeld op...........

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:52

Ik ben het eens met de meningen van een aantal hier, helemaal omdat ze ook combinaties toelaten zonder startkaart. Zo kan in feite iedereen (wel lid van KNHS) meedoen aan de BB en dan loop je het risico dat er inderdaad mensen zijn die denken: Oh een cross, laten we daar even doorheen scheuren.

Ik vind toch wel dat je echt eerst minstens een BB-parcours goed door moet kunnen komen voordat je aan een cross begint.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:03

Ik begrijp de zorgen van CD wel. B springen vind ik alleen een veel te hoge eis.
Afgelopen donderdag heb ik gestart in Helden (bb). Het viel me absoluut mee hoeveel combinaties hier voorbij kwamen waar ik al op voorhand dacht dat het echt niets zou worden. Een compleet sgw programma draaien lijkt me wel een zinvolle stap om echt idioten weg te houden. De selectie vind dan ook gewoon ter plekke zijn weg. Springparcours rampzalig? --> geen cross (country).

Daarbij als het proeven aan Sgw het doel is moet je ook alle onderdelen rijden. Juist dat maakt het mi zo leuk.

Lenneke_

Re: Klasse BB eventing geeft beginners meer mogelijkheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:13

Maar dan kan je de oefencrossen ook wel afschaffen. Daar kan ook jan en alleman aan meedoen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:20

pol013 schreef:
Ik begrijp de zorgen van CD wel. B springen vind ik alleen een veel te hoge eis.
Afgelopen donderdag heb ik gestart in Helden (bb). Het viel me absoluut mee hoeveel combinaties hier voorbij kwamen waar ik al op voorhand dacht dat het echt niets zou worden. Een compleet sgw programma draaien lijkt me wel een zinvolle stap om echt idioten weg te houden. De selectie vind dan ook gewoon ter plekke zijn weg. Springparcours rampzalig? --> geen cross (country).

Daarbij als het proeven aan Sgw het doel is moet je ook alle onderdelen rijden. Juist dat maakt het mi zo leuk.

Dat is ook de reden dat Vlietland van een terreinrit is overgestapt op BB-oefencross. Nu kun je mensen die belabberd springen gewoon weer naar huis sturen. Ik vind het springen vooraf echt heel nuttig, want de ervaring is dat er mensen meededen aan de terreinrit die met 'gewoon springen' nog geen 70 cm durfden te springen. Die vallen nu af.

Ik denk dat het toch wel heel goed is om een instapklasse te hebben als je mensen wil aantrekken voor je sport. Maar dan iig wel door een totale SGW af te werken ipv alleen de terreinrit. Ben benieuwd of het er in de BB-cross dit jaar beter uitziet dan eerdere jaren in de terreinrit....

Het lijkt in dit topic nu oof de BB een makkelijkere manier is om te kunnen crossen, maar voor wedstrijden als Vlietland is het juist een verzwaring tov de terreinrit die daar voorheen was en waar je al helemaal geen diee had wat er uit het starthok wegvloog. Nu hebben ze iig vast gesprongen!
Dressuur zit er niet voor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:36

Dressuur verrijden vooraf heeft ook niet echt een waarde als het gaat om veiligheid. Ik vind het alleen zelf wel leuk omdat je dan een beter idee krijgt hoe zo'n SGW dag er in het echt uit ziet.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:04

Ik ben het ook mn met Snoekiej en CD eens.
Ik vind dit een zeer goed initiatief, de stap wordt minder groot zo. Maar de piraten moet je echt weghouden hier. En idd lijkt het me heel verstandig om ook een springparcours vooraf te rijden.
En voor de mensen die overwegen te gaan crossen, pak een paar crosstrainingen, dan weet je iig een beetje wat je tegen kan komen op een SGW, het is meer dan alleen een boompje in het bos ;)

Lissy; ik heb nu al een aantal keren een tripalon gereden en elk jaar verbaas ik me over heel veel mensen die gewoon 10km in een volle rengalop doen (tis toch een cross?? zeggen ze dan). Ook van de ouders snap ik dat totaal niet, dat ze de kinderen toestaan om zo te rijden :n

En voor een tripalon en oefcross BB moet het stijlcijfer behouden blijven/ingevoerd worden vind ik. Mag in deze klasse wat mij betreft ook mee tellen bij de prijzen :j

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:51

Lenneke_ schreef:
Maar dan kan je de oefencrossen ook wel afschaffen. Daar kan ook jan en alleman aan meedoen.

Dat lijkt me dan ook verstandig :j Als je ziet wat daar soms door het terrein heen gaan :n Daar komt nog bij dat er bij oefencrossen niet gekeken wordt naar bitten ed. Heb wel eens een pony met een hackamore door een oefencross zien jakkeren. Totaal unfair.
Dan kan het misschien "nooit echt mis" zijn gegaan, maar volgens mij is het een kwestie van tijd tot dat wel eens gebeurt (nog los van het feit dat ik dit ook al "misgaan" vind).

Dus wat dat betreft vind ik de invoering van een BB klasse super! Maar dan wel met een dressuurproefje en springparcoursje vooraf. Zoals P0l13 zegt, om de volledige ervaring mee te krijgen, deze onderdelen zijn net zo belangrijk bij een SGW. En om de brokkenpiloten er vooraf uit te filteren :j

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:08

In de klasse BB wordt voorafgaand aan de cross-country een springparcours verreden.

Een combinatie met 24 of meer strafpunten (exclusief tijdsoverschrijding), drie weigeringen, een val van paard of pony,

een val van de ruiter, of die om een andere reden wordt uitgesloten in het springparcours, mag niet starten in de cross-country.

Bron: eventingzuidholland.nl

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:39

prima initiatief, maar ik sluit me - zoals zo vaak - volkomen bij Mir aan.

Ciara, dat is dus afhankelijk van de organisatie.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:42

Lijkt mij een mooie gelegenheid om kennis te maken met een cross. Zit net even de reglementen bekijken maar als iemand ooit 1 keer een 1 winstpunt heeft gehaald met (B) springen mag je toch gewoon crossen het is toch niet combinatie gebonden?

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:45

Lenneke_ schreef:

Helemaal mee eens!

Ik ben er wel blij mee alleen is de hoogte me nog niet echt duidelijk,zoals ik het nu lees is het net als de klasse B 80cm. of lager?
Springen vinden wij (mijn paard en ik) erg leuk maar helaas durf ik niet zo hoog (zit tussen de oren) maximaal zo'n 70cm. wordt het 10cm. hoger dan krijg ik al de kriebels.
Al wel een paar keer crosshindernissen gesprongen (tijdens les en tripalon) en het gaat mij dus ook helemaal niet om het wedstrijdverband maar meer om de mogelijkheid te hebben om crosshindernissen te springen op lage hoogtes.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:46

Klopt dat is per 1 april zo ingevoerd. Hiervoor was het wel combinatie gebonden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:46

digo schreef:
Lijkt mij een mooie gelegenheid om kennis te maken met een cross. Zit net even de reglementen bekijken maar als iemand ooit 1 keer een 1 winstpunt heeft gehaald met (B) springen mag je toch gewoon crossen het is toch niet combinatie gebonden?

klopt (helaas). Dat is per 1 maart dit jaar veranderd.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:55

Het maakt mij niet meer zoveel uit hoe hoog is het is. ik heb alleen geen zin om een startkaart aan te vragen met mijn paardje omdat ik niet altijd in het weekend een wedstrijd kan rijden. Dus de BB vind ik geweldig maar een B cross zonder startkaart mag ook van mij. En v.w.b. alle onderdelen ben ik het helemaal mee eens. Pas dan kan je een goede selectie maken tussen cross-geschikt en ongeschikt.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:04

Hoe hoog staat een gemiddelde B cross dan? Vind die regel idd raar dat de winstpunt regeling per ruiter gaat en niet per combinatie

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:12

in de cross staan de hindernissen ongeveer 80 á 90 cm.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:51

Heel goed initiatief!! :D
Heb met m'n pony veel gesprongen, en ook sgw-wedstrijden gereden! Dat was echt leuk en ik vertrouwde m'n pony ook volledig.
Inmiddels rij ik bij de paarden en ben ik bang geworden met springen...vind het heel leuk hoor... tot ong. 80/90 cm! Ik wil zo graag weer een cross rijden, maar vind B paarden juist net weer te eng voorlopig! Misschien over een jaar ofzo dat ik verder ben met m'n paard en het wel aandurf maar nu nog niet! (bijvoorbeeld alleen de picknicktafel al..brr...)
Ik vind wel dat alle onderdelen dan gereden moeten worden, dus ook dat je met te veel strafpunten bij het springen weer naar huis heen kunt...zo vallen die 'idioten' af en blijven de serieuze mensen over!
Verder vind ik het belangrijk dat ze stijlpunten geven zodat er ook netjes wordt gereden!

Ik ben helemaal voor!!
Hoop dan ook dat Vasse dit jaar een BB cross erin heeft...mooie wedstrijd om te beginnen!
En anders wordt het maar de oefencross/terreinrit :o

Echt een super plan!

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:44

Voor mijn dochter die wel crosstrainingen volgt, maar nog geen startkaart heeft, is het heel goed een keer een cross te rijden om te zien of het haar wel ligt. Of dat dan een oefencross is of een BBcross maakt toch niets uit?
Ik ga er wel een paar uitzoeken waar juist geen springparcours gesprongen hoeft te worden, want daarvan wordt de pony erg heet.
Daarnaast doet ze mee aan onderlinge wedstrijden dressuur en aan oefenparcoursen voor het springen.
Op die manier kan ze per onderdeel vast wat ervaring opdoen zonder de druk van alledrie onderdelen tegelijk.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:32

zwartpaard schreef:
Voor mijn dochter die wel crosstrainingen volgt, maar nog geen startkaart heeft, is het heel goed een keer een cross te rijden om te zien of het haar wel ligt. Of dat dan een oefencross is of een BBcross maakt toch niets uit?
Ik ga er wel een paar uitzoeken waar juist geen springparcours gesprongen hoeft te worden, want daarvan wordt de pony erg heet.

En dat zijn dus in mijn ogen de combinaties die niet in de cross horen... als je niet voldoende controle hebt in het springparcours hoor je nog niet in de cross thuis. Het bewust uitkiezen van oefencrossen zonder springparcours vooraf is in mijn ogen struisvogelpolitiek en vragen om problemen....

Om zulke mensen ben ik dus blij dat Vlietland nu BB organiseert met wel springen vooraf!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:34

MJ_ schreef:
zwartpaard schreef:

En dat zijn dus in mijn ogen de combinaties die niet in de cross horen... als je niet voldoende controle hebt in het springparcours hoor je nog niet in de cross thuis. Het bewust uitkiezen van oefencrossen zonder springparcours vooraf is in mijn ogen struisvogelpolitiek en vragen om problemen....

Om zulke mensen ben ik dus blij dat Vlietland nu BB organiseert met wel springen vooraf!

Ben ik helemaal met je eens MJ. :j
Oftewel, je dochter en haar pony zijn gewoon niet klaar voor een cross dan. :n

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:06

De pony vindt springen erg leuk en op een crossterrein gaat dat in goede harmonie. In een springparcours lijkt de pony wel bezeten.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:40

En toch hoort het springparcours er net zo goed bij tijdens een SGW...
Ik ga dus volledig met MJ mee...

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:05

Ik lees alleen in het begin dat de hoogtes van het springen en cross in de BB tevoren bekend moeten zijn.
Wij hebben in Vlietland gestart (1 pony officieel en 1 in de BB) tevoren was gezegd dat in de BB de hoogte van het parcours pony's 60cm en mischien een enkele 70cm zou staan. Ik heb verder op de site e.d. geen hoogtes kunnen terugvinden. Als we dachten dat de A-pony dat aan kon zou hij de cross ook aankunnen. Nou 60 a 70 red ze wel alleen dan sta je daar en staan er toch echt hindernissen van 70 met enkele 80 tussen. Jammer want alle kleine pony's gingen er bijna uit terwijl de meesten toch een flink eind rijden om mee te kunnen doen. Er zaten echt combinaties tussen die duidelijk ervaring hadden maar waarvoor die extra 10 cm net te veel was. Bovendien was de cross na de BB paarden niet meer veranderd en moest onze kleine muis (overigens de enige die wel rondkwam in het springen maar wel 3 balken meenam omdat het echt niet pastte voor onze uk) over een toch wel heel fors cross parcours rond. Als je de boel veiliger wilt maken doe dat dan ook en laat geen a/b pony's crossen over het parcours BB paarden dat is echt TE.
Wat mij betreft dus helemaal top dat je probeert de onervaren combinaties er uit te halen voor de cross maar of dit nu echt de oplossing is??

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:01

@magicsanne, misschien een idee om je verhaal ook even naar de organisatie van Vlietland te mailen. Dit was het eerste jaar BB, dus ik denk dat het goed is als ze horen wat de reacties zijn zodat het volgend jaar beter kan!