Reputatie van Ludger Beerbaum brokkelt verder af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:05

Wat is prestatie bevorderend? Het paard loopt rad maar het zal niet beter springen dan het in gezonde omstandigheden zou doen. Je zorgt dus eigenlijk gewoon dat het kan presteren, je verbeterd de prestaties niet...

En nee, ik geloof mezelf niet ;) Maar dat zijn wel argumenten die dan gaan komen. Dit is nu een extreem voorbeeld maar snap je waar ik heen wil?

Ik pak even een realistisch voorbeeld, iets wat in dit topic al geopperd word. Iemand beweerd hierboven dat het is voor spierpijn en om meerdaagse beter door te komen... Dat noem ik prestatie bevorderend. Die persoon al niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:08

pharagirlke schreef:
Wat is prestatie bevorderend? Het paard loopt rad maar het zal niet beter springen dan het in gezonde omstandigheden zou doen. Je zorgt dus eigenlijk gewoon dat het kan presteren, je verbeterd de prestaties niet...

En nee, ik geloof mezelf niet ;) Maar dat zijn wel argumenten die dan gaan komen. Dit is nu een extreem voorbeeld maar snap je waar ik heen wil?

Ik snap waar je heen wil, maar ik denk dat we het niet eens worden ;)
Om even op je eerste voorbeeld in te gaan: je kán wel springen terwijl je dat zonder pijnstillers niet zou kunnen. Dus--> prestatiebevorderend.
Ik denk dat je daar prima kaders voor kan maken. In andere sporten gebeurt dat ook tenslotte, bijvoorbeeld: Kopje koffie mag wel, maar teveel cafeine in het bloed niet.

Ayasha
Blogger

Re: Reputatie van Ludger Beerbaum brokkelt verder af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:10

Heb nog even wat toegevoegd wat realistischer is :D

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:11

tja, bij paardrijden is er ook meer dan prestatiebevorderend...

wat nl te doen met kalmerende middelen, die volgens mij bijna nog meer gebruikt worden dan "oppeppende" middelen.

Maar het is een feit dat de dopingregels te strikt zijn, en dat Beerbaum nu es als topruiter voor deze toestanden uitkomt, kan alleen maar toegejuichd worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:12

De regels zijn duidelijk, streng maar duidelijk. :) Als je allerlei uitzonderingen gaat bedenken zie je door de bomen het bos niet meer.

Toegejuicht? Je juicht het toe dat hij kennelijk doping gebruikt of er iig niet op tegen is? Dat hij openlijk toe geeft dat hij de regels aan zijn voeten veegt en dus op een achterbakse manier bekers weg sleept?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:14

@Pharagirlke: Daar geld wat mij betreft hetzelfde, het is een prestatiebevorderend middel.
Ik wil overigens ook helemaal niet zelf bepalen wat er mag en wat niet, daar heb je wetenschappers voor nodig.

Ik ben er gewoon voor dat het in de paardensport net zo gaat als in andere sporten, maar m'n punt is gemaakt denk ik. En het jouwe ook :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:15

In andere sporten werkt het heel goed idd... Kijk maar naar Tom boonen (die onderhand al de bijnaam Tom Lijntjes heeft) en al die andere wielrenners die er mee gepakt zijn.... := Nee, ik vind "andere sporten" niet zo'n goed voorbeeld helaas. Maar inderdaad. Ieder zijn mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:17

pharagirlke schreef:
In andere sporten werkt het heel goed idd... Kijk maar naar Tom boonen (die onderhand al de bijnaam Tom Lijntjes heeft) en al die andere wielrenners die er mee gepakt zijn.... := Nee, ik vind "andere sporten" niet zo'n goed voorbeeld helaas. Maar inderdaad. Ieder zijn mening :)

Ik vind het niet goed dat daar doping wordt gebruikt, zeker niet. Maar ik vind de regels op zich wel beter.
Maar waarom mag Boonen geen cocaine gebruiken als dat zijn sport niet beinvloed? Dat is toch zijn privéleven? Moet hij lekker zelf weten. (behalve dat het harddrugs zijn en hij in de cel beland, die gevolgen moet hij dan ook maar dragen) Ik vind dat niks met de sport te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:17

Edit: dubbelpost

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:18

Ik weet niet of je de werking van coke kent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:20

pharagirlke schreef:
Ik weet niet of je de werking van coke kent?

Nee, maar het valt niet onder het dopingreglement van de wielerunie, dus het zal niet prestatiebevorderend zijn ;)
Edit: precies, buiten competitie mag het, en dat was hier het geval:
Citaat:
Het mondiale dopingbureau WADA en de wielerunie UCI hebben geen straf voor cocaïnegebruik buiten competitie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-09 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:22

Coke is een pepmiddel ;) Ik haal het even voor je van Wikipedia omdat ze het veel beter verwoorden dan ik:

In zuivere vorm heeft cocaïne een sterk stimulerend effect. Cocaïne wordt in het uitgaanscircuit meestal via de neus geïnhaleerd ('coke snuiven'). Cocaïne wordt ook gebruikt door mensen die een grote prestatie moeten leveren ('yuppendrug').

Waarschijnlijk kent het dopingregelement het niet omdat het sowieso illegaal is om het te gebruiken en gezien andere negatieve effecten over het algemeen eerder voor doping gekozen word.... ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-09 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:23

Zie edit: cocainegebruik mag dus niet in de wedstrijd, maar wel buiten de wedstrijd. Omdat het dan ook niet meer "pept". En als het niet meer pept is het niet meer prestatiebevorderend ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:24

En hoe bepaal je wanneer die coke gebruikt is? Je vind nog aardig lang stoffen terug er van. Dus als die heer het gebruikt en zegt "oh maar dat is van gistere avond" dan sta je daar...

Het werkt gewoon niet in praktijk.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:24

pharagirlke schreef:
En hoe bepaal je wanneer die coke gebruikt is? Je vind nog aardig lang stoffen terug er van. Dus als die heer het gebruikt en zegt "oh maar dat is van gistere avond" dan sta je daar...

Het werkt gewoon niet in praktijk.. :)

Dat kan je in de bloedwaardes zien :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:25

Ik vrees dat het verschil op 24 uur miniem is..... Maar daar ben ik niet zeker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:26

Nouja, we snappen elkaars punt in elk geval, al zijn we het niet eens :)
Ik denk ook niet dat er een regeling is te maken die iedereen past, maar dat terzijde.

Ik ga maar eens douchen, zit nog in m'n paardenkloffie :+ kan de boel hier weer terug ontopic :)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:30

pharagirlke schreef:
De regels zijn duidelijk, streng maar duidelijk. :) Als je allerlei uitzonderingen gaat bedenken zie je door de bomen het bos niet meer.

Toegejuicht? Je juicht het toe dat hij kennelijk doping gebruikt of er iig niet op tegen is? Dat hij openlijk toe geeft dat hij de regels aan zijn voeten veegt en dus op een achterbakse manier bekers weg sleept?

Ik juich het helemaal niet toe dat hij dit gebruikt heeft, wel dat hij er zelf voor uitkomt, niet anoniem/niet als "groom van een topruiter"...

ach kom, als we even normaal & rationeel denken, de meeste topprestaties zijn gewoon niet meer menselijk, laat staan voor de paarden. Week in week uit, meerdaagse evenementen op topniveau kan gewoon bijna niet, op enkele uitzonderingen na!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:33

En hoeveel paarden ken je die elke week meerdaagse evenementen doen?

Laten we inderdaad even realistisch zijn.......

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:36

Onze merrie liep meerdaagse evenementen. Toen wij ze verkochten sprong ze 1.30-1.40m, 1x per week, laatste half jaar toch snel van vrijdag tot zondag op grote jumpings.

Nu loopt ze in minder dan half jaar 1.50-1.60m en start die ruiter er verschillende proeven per weekend/dag mee.

Volgens ons moet ze nu of kapot binnen korte tijd, of krijgt ze véél "vitamines"

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:47

Cayenne schreef:
Misschien was het een poging van Ludger Beerbaum met zichzelf in het reine te komen. Zijn uitspraken in een zondagskrant zijn echter niet in goede aarde gevallen bij de beleidsbepalers van de Duitse springsport.

De heren beleidsbepalers mogen hun kop wel eens uit het zand halen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:48

Niet alleen bij de heren beleidsbepalers...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:49

lientjeds schreef:
Onze merrie liep meerdaagse evenementen. Toen wij ze verkochten sprong ze 1.30-1.40m, 1x per week, laatste half jaar toch snel van vrijdag tot zondag op grote jumpings.

Nu loopt ze in minder dan half jaar 1.50-1.60m en start die ruiter er verschillende proeven per weekend/dag mee.

Volgens ons moet ze nu of kapot binnen korte tijd, of krijgt ze véél "vitamines"

Als je dat doet met je merrie dan vrees ik dat je de hand in eigen boezem moet steken, vind dat nl veel te veel. Wat de volgende ruiter doet kan je natuurlijk niets aan doen maar dat is geen manier van doen en dat zullen de echte topruiters ook niet doen. Eerder degene die willen maar niet kunnen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:54

Adriana schreef:
Niet alleen bij de heren beleidsbepalers...

De rest ook.

Don't get me wrong... doping en alle andere rotzooi die in de sport gebeuren zijn natuurlijk not done. Er wordt echter gedaan alsof Beerbaum de enige is die fout zit, terwijl het nou niet echt een staatsgeheim is dat er genoeg misstanden plaats vinden. Nogal domme uitspraak van de heer Beerbaum, maar ik denk dat zijn opvatting over "Alles is toegestaan wat niet aangetoond kan worden" door vele anderen gedeeld wordt, ook buiten de paardensport.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:01

Idd, ik ben ook absoluut tegen doping.

Maar als een tandartsbehandeling niet meer kan, een koliek behandeling niet meer kan, een mok behandeling niet meer kan, wond verzorging niet meer kan. We alle voeding van paarden 10 duizend keer moeten checken (wie weet wat er allemaal in het voer zit van de paarden?), wat er allemaal voor stoffen in het gras zitten dus allemaal checken...

Waar zijn we dan mee bezig?