Extra afspraken ballonvaart in de maak wegens schrik paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:00

Een beetje ballonvaarder houdt zelf al rekening met paarden en koeien, maar het lukt niet altijd!!
Ze zijn zich er goed van bewust wat die beestjes doen. Enne de klanten stellen het ook niet zo op prijs als er een paar stuks vee op hol slaat! Dat is voor niemand een pretje om te zien.
Bye the way, het probleem is, of je nu 100 meter of 10 meter over een paard vliegt, op hol slaan doen ze toch gauw zodra ze de brander kunnen horen!!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:02

Mooi dat er duidelijke afspraken over komen, nu alleen nog hopen dat de ballonvaarders zich daar ook aan houden. Ik heb bij een boer gestaan die ook voetbalvelden heeft. Ze zijn daar, dat ik weet, 2 keer op de voetbalvelden en 1 keer in de wei geland. Alle 3 de keren heeft hij geen schade vergoed gekregen, en bleken de opgegeven gegevens niet te kloppen. 1 Keer zijn ze zelfs midden tussen kinderen die een kamp hadden geland, terwijl er op nog geen 50 meter afstand iemand aan het rijden was in de bak 8)7 .
Ik heb het zelf trouwens 1 keer gehad dat ze heel stilletjes vlak boven de bak waren gaan hangen en inneens even de brander aan hadden gezet. En lol dat ze hadden omdat ik er af was gelazerd :( .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:15

Er moet zeker iets gebeuren blijkt, overal heb je aso's in wat dat betreft.
Wij zijn toen geland in een huuuge weiland zonder vee in de buurt.
Alleen veel hazen die het hazenpad( :+ ) namen.

zap

Re: Extra afspraken ballonvaart in de maak wegens schrik paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:31

Wij zijn in toendertijd ook in een weiland geland die leeg was (weide omtrek ook) en de boer, waaraan toestemming gevraagd was, kwam met ons gezellig een borreltje doen :j

Overigens vind ik het wel link als ze over vee gaan. Mijn instructrice kon eens mijn pony nog net op tijd vastgrijpen (ik zat erop) toen een ballon op hooguit 10 m over kwam.... ze was helemaal over de zeik en zo is er ook eens één afgegaan :j

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:35

Goede afspraken hierover lijken mij inderdaad geen overbodige luxe !!

Los van de ongelukken die met de dieren kunnen gebeuren in het weiland, als je op je paard zit, ben je toch mooi de Pineut zeg maar.. snel afstappen en naarbinnen dan..

voor de veiligheid van ieder goede afspraken!!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:57

Cayenne schreef:
"In principe blijft een ballonvaarder bij een weiland met dieren uit de buurt", zegt voorzitter Hans van Hoesel van genoemde vereniging voor ballonvaarders. "Er moet daar iets uitzonderlijks aan de hand zijn geweest."

heb het toch al wel vaker meegemaakt dat ze midden tussen de paarden landen in een weiland.. >;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:07

Jolandaa_ schreef:
nja, je kan niet overal rekening mee houden.. waneer er een goede omheining zou zijn zal ook al een hoop schelen:= ..
afspraken zijn wel handig, maar wat voor afspraken wil je gaan maken. hier in de buurt is er nog nooit iets gebeurd. wij wonen ook redelijk achteraf, en niet midden in de stad. scheelt misschien ook weer.

Een goede omheining een hoop schelen? Wij hebben een zeer goede omheining om ons land (hout), en die is zo goed, dat die niks mee gaf toen mijn paard er tegenaan klapte nadat die geschrokken was van een luchtballon. Gevolg: knie volledig verbrijzeld en in laten slapen.

Die luchtballonnen horen niet bij vee in de buurt, en horen er zeker niet te landen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:10

Zoezi schreef:
Een beetje ballonvaarder houdt zelf al rekening met paarden en koeien, maar het lukt niet altijd!!
Ze zijn zich er goed van bewust wat die beestjes doen. Enne de klanten stellen het ook niet zo op prijs als er een paar stuks vee op hol slaat! Dat is voor niemand een pretje om te zien.
Bye the way, het probleem is, of je nu 100 meter of 10 meter over een paard vliegt, op hol slaan doen ze toch gauw zodra ze de brander kunnen horen!!!

Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat dat wel degelijk uitmaakt.
Wij zitten in druk ballongebied en de hele zomer hebben we hier ballonnen, de paarden kijken wel als ze een brander horen maar als er een op 10 meter overkomt gaan ze echt volledig over de rooie.
Meestal zien we ze aankomen en zorg ik dat ik van mijn paard af ben en binnen ben maar soms komen ze uit een hoek dat je ze niet ziet komen en ik moet er niet aan denken wat er dan gebeurd als ik er nog op zit.
Ik hou er al rekening mee hoe laat ik ga rijden of de paarden binnen haal bij bepaalde weersomstandigheden omdat ik dan weet dat ze weer komen en na het land naast ons is er voorlopig geen landingsmogelijkheid meer dus wordt er regelmatig geland.

Ik kan me best voorstellen dat het een mooie bezigheid is maar ik vraag me af of nederland er wel geschikt voor is, als boer ben je echt niet blij als je koeien van de melk af zijn of als je paarden eigenaar een kreupel of nog erger, een dood paard hebt omdat er een groep mensen een leuke vlucht wil maken. En het gebeurd nog steeds veel te vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:27

Ik mag hopen dat er nu goede afspraken gemaakt worden. Toch belachelijk dat een ballonvaarder in feite huisvredebreuk mag plegen?

Nee, ze mogen hier rustig hun ballon op ons terrein droppen. Helaas kunnen onze waakhonden dan wel opeens ontsnappen naar de weide :=

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:48

vind het ook vreemd dat een ballon zomaar mag landen op andermans land!

Hier vlakbij Schiphol en zee zie je die dingen niet, maar wel verhalen gehoord over landingen elders in het land. Begrijpen ballonvaarders dan niet dat je er andere schade mee berokkend?? Onbegrijpelijk! Helemaal als ik bijv. de post van Wanted lees, tjeesz wat vreselijk...

Ik snap dan ook niet dat het zomaar overal landen niet gewoon verboden wordt. NL is gewoon te klein voor dit soort vluchten
Laatst bijgewerkt door joozz op 26-05-09 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:50

Eigenlijk wel krom dat dat zomaar kan idd. Denk dat je zon balon vaarder zoiezo voor alle schade aansprakelijk kan stellen...

Moet je alleen wel moeilijk gaan doen en kost het je tijd en geld...

Gewas wat kapot is is gewoon te vergoeden.

Maar beesjes met letsel wat mischioen nooit meer goed komt kan geen standaard vergoeding tegen op.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:07

En als ze landen en ik eis dat ze direkt mijn grond moeten verlaten, dan ben ik toch volledig in mijn recht lijkt mij. En zullen ze de ballon moeten achter laten. Dat lijkt mij best een goed plan. Misschien dat ze dan wel de moeite nemen om toestemming te vragen. (zodat ik kan zeggen dat ze niet mogen landen :P )
Het kan toch niet zo zijn dat er paarden hun nek breken omdat iemand 's avonds een uurtje lekker wil ballonvaren?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:42

Kost helemaal niet veel tijd en geld, binnen een maand hadden wij het volledige aankoop bedrag van mijn paard + dierenarts kosten vergoed zonder daarvoor een advocaat of iets dergelijks in de arm te nemen. We hebben gebeld met een maatschappij en diezelfde avond nam er een man contact met ons op die uit gezocht heeft welke ballonvaarder het geweest is. De verzekering van dit ballonvaart bedrijf heeft daarna contact met ons opgenomen en zo is alles heel makkelijk en snel geregeld.

Die man heeft ons overigens toen al gezegd dat er binnekort wat gedaan zou worden aan de ballonvaart, dit omdat het behoorlijk uit de hand loopt met de schadeclaims.

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:59

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed!
Ik ben dus de paardenhouder uit Sappemeer van het artikel, mijn vader heeft zijn beklag gedaan :j .
Het was echt doodeng! De 1e balon kwam op 10m hoogte overvliegen bij de paarden, deze gaf telkens gas waardoor ze compleet overstuur raakten!! Deze balon is ongeveer 1 km verderop geland. En toen kwam de 2e balon, ook vlak over de paarden heen en ongeveer 200 m verder geland. De paarden waren echt compleet gestresst, we mogen echt van geluk spreken dat ze er niks aan over hebben gehouden.... := Bij ons mag er in ieder geval niet meer geland worden!! :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:03

Aankoopbedrag _O- _O- . Leuk als je je dure sportpaard als veulentje voor een paar honderdjes hebt gekocht.

Sorry maar emotionele waarde kan je niet even afkopen.

abddanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:23

mij paarden vinden het ook niet eng.
toen er in de wei een ballon ging landen ging ik er juist heen met mij paard;)
hij ging lekker gras eten.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:33

Wij hebben een melkveebedrijf met flink wat grond en ook bij ons komen ieder jaar weer flink wat ballonnen over en ieder jaar landt er ook wel eentje op onze grond. Gelukkig hebben wij (nog) geen problemen gehad met de beesten. De ballonnen komen meestal s'avonds over en dan staan de paarden op stal. De koeien zijn tot nu toe toch meestal rustig gebleven.
Toch is het elke keer een probleem. Als wij een ballon in de verte aan zien komen durven we niet weg te gaan (hebben hierdoor ook al een aantal afspraken moeten afzeggen) en als een ballon bij ons landt, moeten we de koeien opsluiten, de koeienpaden openzetten, de auto met aanhanger erdoor laten om de ballon weer op te kunnen laden en vaak moet er dan ook nog eens geborreld worden. Je bent dan zo weer een uur of wat verder zonder dat je hier om gevraagd hebt.

Er wordt overigens nooit toestemming gevraagd om te landen en een vergoeding hebben wij ook nooit gehad voor de moeite... (misschien moeten we dat eens standaard gaan invoeren).

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:37

Nee, emotionele waarde kan je niet even afkopen. Maar het is toch wel fijn, dat je bij alle ellende die je op dat moment hebt, in ieder geval het geld van je paard terug krijgt. En daardoor hebben wij ook een nieuw paard kunnen kopen, nadat wij het één en ander wél verwerkt hadden. Als wij dit geld niet terug hadden gekregen, had ik geen ander paard gehad. En dit wil niet zeggen dat ik mijn paard niet mis, het liefst had ik hem nu nog steeds gehad.

Overigens is mijn paard toendertijd getaxeerd, en hij is getaxeerd op hetzelfde bedrag als waarvoor wij hem aangekocht hebben. Hij was welliswaar M1 dressuur, maar hij had zogenaamd een 'doorbroken stamboom' ofzoiets dergelijks en daarom niet meer waard volgens de verzekering. Dus dat voorbeeld van het dure sportpaard dat je als veulentje koopt gaat niet op.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:56

zo zie je maar weer. ieder bedrijf is anders. want bij ons in de buurt word er wél altijd gevraagd of ze mogen landen. en word er rekening gehouden met het vee. wat hier inmiddels goed gewend is en niet meer opkijkt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:57

Waarom zouden paarden zo vreselijk reageren op die branders? Ze horen het wellicht voor het eerst in hun leven, maar er is wel meer dat ze voor het eerst horen en dan ook niet op hol slaan. Of zou het komen omdat ze niets zien (aankomen)? Ik heb me dat al vaker afgevraagd...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:58

Jolandaa_ schreef:
zo zie je maar weer. ieder bedrijf is anders. want bij ons in de buurt word er wél altijd gevraagd of ze mogen landen. en word er rekening gehouden met het vee. wat hier inmiddels goed gewend is en niet meer opkijkt.

Ik denk dat ook in de ballonvaartwereld geldt: de goede lijden onder de kwade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:01

Citaat:
Een beetje ballonvaarder houdt zelf al rekening met paarden en koeien, maar het lukt niet altijd!

En dan zadel je dus een ander met het probleem op.

Het is toch niet normaal dat voor het plezier van een ander, je met een hoop sores, stuk asociaalheid en gestresste of gewonde dieren wordt opgezadeld.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:15

Abeltje77 schreef:
Waarom zouden paarden zo vreselijk reageren op die branders? Ze horen het wellicht voor het eerst in hun leven, maar er is wel meer dat ze voor het eerst horen en dan ook niet op hol slaan. Of zou het komen omdat ze niets zien (aankomen)? Ik heb me dat al vaker afgevraagd...

Paarden houden over het algemeen niet zo van onbekende geluiden, laat staan als ze niet begrijpen waar ze vandaan komen... En er zijn echt maar weinig paarden die omhoog kijken!
En zelfs dan: mijn paard kijkt weleens naar vliegtuigen, vooral tijdens de schemering als ze duidelijk bewegende lichten zijn. Maar als er een ballon te dicht over komt vindt ze dat niets (groot eng bewegend ding boven je hoofd), laat staan als ze vanuit het niets die brander aangooien. Wij zien eerst het vuur en weten dat een seconde later het geluid komt, paarden niet.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:38

Als er nou elke dag een ballon in je achtertuin landde, dan snap ik dat je gaat klagen.
Maar zo vaak gebeurd het niet....

Zolang er iets te klagen valt, dan grijpt men dat tegenwoordig met beide handen aan en dan moeten er natuurlijk weer regeltjes voor komen waar men over kan klagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:42

Maar het is toch van de gekke dat ballonvaarders gewoon 'huisvredebreuk' mogen plegen?
Reageer je ook zo Moon als er een zwerver opeens in je tuin gaat slapen? Of als mensen een picknick in je tuin houden zonder toestemming?

Daarbij is het met ballonvaarten nog gevaarlijk ook voor het vee. Prima dat men graag iets dergelijks wilt, maar ga dan niet andere daarmee lastig vallen...