Natuurlijk afgestorven jakobskruiskruid blijkt niet giftig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Natuurlijk afgestorven jakobskruiskruid blijkt niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:36

Met het doodspuiten van een wei kun je de loonwerker inschakelen en om advies vragen. Met het doodspuiten gebruiken ze geen selectieve herbiciden en spuiten alles dood dus ook je gras. Bij een zwaar besmette wei kan dat een goede oplossing zijn. Ook slim om een beheerplan te maken zodat je nieuwe vestiging zo goed mogelijk voor kunt zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:01

Dat doodspuiten van landbouwgrond wordt gedaan met round-up, voordat later alles wordt omgeploegd.

Ik geloof dat roud-up 2 weken werkzaam is.
kan het nog even navragen aan mijn schoonvader (die heeft landbouwgrond).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:11

Ik keek nog even in mijn Poole en Cairns ( Poole, A. L. & D. Cairns. 1940. Botanical aspects of Ragwort (Senecio jacobaea L.) control. Department of Scientific and Industrial Research Bulletin 82: 2-61.) over de diepte van de hergroei van wortelresten. Wortelresten die tot 7 inch ( bijna 18 cm diep zitten) kunnen nog nieuwe plantjes maken. De tandjes van een ragfork halen dat niet eens! Wortelrestjes die dieper zaten gaven geen hergroei. In rozetstadium gaat het makkelijker die zijn nog niet zo diep geworteld. Over de breedte van dat wortelstelsel kun je ook behoorlijk verbaasd staan. Ik zal er eens een artikel over schrijven, handig om rekening mee zien te houden bij bestrijding en zoveel mogelijk risico's proberen voor te zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:07

EstherHegt schreef:
In rozetstadium gaat het makkelijker die zijn nog niet zo diep geworteld.

Als rozetten zijn 'gevestigd' op oude wortelresten, dan heb je een wel klein plantje, maar met toch een enorm wortelpakket.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:29

Isapaardje schreef:
EstherHegt schreef:
In rozetstadium gaat het makkelijker die zijn nog niet zo diep geworteld.

Als rozetten zijn 'gevestigd' op oude wortelresten, dan heb je een wel klein plantje, maar met toch een enorm wortelpakket.

Klopt als het rozetten zijn uit wortelresten. Bij rozetten uit zaden is het gemakkelijker. Dank voor je aanvulling.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:02

Wat voor selectief gif kun je wel goed gebruiken tegen JKK?? Ik heb een paar kleine rozetten in de wei, en 2 grotere.
Heb er al een paar handen kunstmest op gestrooid, daar gaan ze ook van dood, maar of dit ook de wortel dood weet ik niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:48

de eerste jaren heb ik de plantjes eruit getrokken, dit werkt duidelijk niet.
Dit jaar spuit ik nadat de paarden gegraast hebben en de wei leeg is, de plantjes door en straks zaai ik het stukje weer in met graszaad, zal niet 100% werken, maar wil het toch proberen.
Ik heb 3 stukken wei die ik dmv strookbegrazing laat afgrazen, de plantjes blijven keurig staan zodat ik ze daarna dus doorspuit met roundup.
ik spuit dus niet de hele wei en zaai daarna met zaad het afgestorven gedeelte weer in.
Ben benieuwd of het werkt.
In de winter staan ze bij mij niet op de wei, ze hebben dan een paddock, een lang pad en een stuk bos en onbeperkt hooi.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:15

Ik moet even mezelf corrigeren over een groot wortelstelsel door nieuwe plantjes uit wortelrestjes, dat is niet zo, het lijkt zo omdat er vaak een soort 'tapijt' is van nieuwe rozetten. In principe zijn het natuurlijk wel allemaal aparte plantjes.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:18

crazycactus schreef:
Wat voor selectief gif kun je wel goed gebruiken tegen JKK?? Ik heb een paar kleine rozetten in de wei, en 2 grotere.
Heb er al een paar handen kunstmest op gestrooid, daar gaan ze ook van dood, maar of dit ook de wortel dood weet ik niet.

Er wordt wel MCPA gebruikt Bofix, etc. soms ook een mengsel van herbiciden. Over dat kunstmest heb ik vaker gehoord maar ik weet niet of dat echt werkt, bovengronds in ieder geval wel maar of die wortels allemaal dood gaan weet ik niet.

@joyfordogs, ik denk dat het de beste methode is die je kunt gebruiken, de zode zo dicht mogelijk zien te houden hoe minder die plant kans heeft. In een paardenwei echt een lastige klus want paarden spelen de zode natuurlijk ook wel stuk en en kunnen het gras behoorlijk kort afgrazen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:03

ik dacht dus zelf aan
de hele weide met round-up spuiten
de hele grond omploegen aantal weken laaten rusten dan nog een keer omploegen goed laten beregenen en opnieuw inzaaien

ik heb mijn hele grote weide vol staan
we zijn laatst begonnen met het allemaal uit steken naar een 10tallen plantjes hadden we het wel gezien en bedachten ons dat er gewoon een andere oplossing moet komen
ik ben dus super blij met dit topic

in de grote weide staat het om vor je loopt nog geen halve meter en daar staan er weer 10tallen

mvg

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:46

Dit is nog wel een mooie foto Afbeelding van het wortelstelsel.
Deze plant is er uitgehaald met een riek de tanden van de riek zijn 32 cm lang en de breedte van de riek is ongeveer 25 cm.
Op de foto kun je wel zien dat er worteltjes zijn afgebroken.

@jessj22 wat ook belangrijk is als je het land aanpakt is een weidebeheerplan om te zorgen dat het gras goed kan groeien. Via BLGG kun je bodemmonsters laten nemen en daarbij krijg je een bemestingsadvies voor de eerste 4 jaar. Wel vermelden dat het om een paardenwei gaat en niet om een koeienwei.
De literatuur beschrijft dat door ploegen ook fragmentatie van wortelrestjes optreedt ook al is er chemisch bestreden en er wel hergroei komt, maar als je dat dan goed bijhoudt kun je er volgend jaar echt af zijn. Die test is gedaan een een heel erg besmet land met amper nog gras.
Misschien is het leuk als je je land vernieuwt eerst eens foto's te maken van nu en het te volgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:42

@EstherHegt thanks voor de info. Ik was er idd al achter dat die rotdingen terugkomen als je ze niet goed genoeg uitsteekt :( Toeval wil dat ik afgelopen zondag echt voor mol heb gespeeld, en giga gaten in het weiland heb gegraven om de voor het 3e jaar op dezelfde plek opkomende JJK eruit te halen. Gaten extra diep gemaakt en alle losse worteltjes eruit gevist. Dus voordat ik jou uitleg gelezen had :D Hopenlijk heb ik het nu goed genoeg gedaan en blijven ze weg, anders word het naar de Coop hier en MCPA halen. Overigens ik gebruik geen riek om ze eruit te steken, ik gebruik dan gewoon een spa. Alle omliggende grond wordt ook afgevoerd.

Ik heb op de stukken waar de paarden lopen elk jaar een plant of 10, frapant is idd ook dat het op het hooiland geeneen staat (hooiland ligt gelijk achter de weidestukken). Blijkbaar is de grasmat daar dichter dan op de wei.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:51

Wij hebben het geluk dat op de plaats waar onze wei is, tot 3 jaar geleden nog een deel van een boomgaard stond. De boer heeft die altijd heel erg goed onderhouden, en onze weide is volledige onkruidvrij. De paar plantjes die het toch wagen hun kop te laten zien,die worden onverbiddelijk uitgegraven, en op die manier kan ik het heel erg goed bijhouden, ondanks dat er een paar weides verder een hele plaag van dat rotplantje is :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:20

@Rina, ik zie het al helemaal voor me, dat mol spelen ;-) Toch kun je nog JKK krijgen, spa, riek, ragfork etc alles geeft een bodemverstoring en als er een ondergrondse zaadbank aanwezig is heb je ook weer kans dat die zaden naar de oppervlakte komen en licht krijgen om te kiemen door die open plek, dus die MCPA is geen verkeerd idee. De open plekken mulchen kan ook wel helpen.

@guanacotje, wat een mazzel dat je een goed onderhouden wei hebt, daar krijgt JKK veel minder kans. Hoe dichter die zode hoe beter.

sammy jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:06

en toch blijf ik het gevaarlijk vinden ik bedoel je weet maar nooit ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:34

@EstherHegt, maar om een zaadbank te hebben moet de JJK toch gebloeit hebben op die plek? of is dat niet zo??
Zo ja kan ik geen ondergrondse zaadbank hebben, die planten komen nu voor het 3e jaar daar op, en elk jaar steek ik ze uit voordat ze kunnen bloeien.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:41

De Nedertlandse oecolgische flora beschrijft over die zaadbank het volgende;
'de nootjes kunnen soms 10 wellicht tientallen jaren hun kiemkracht behouden, en mochten ze door bodemverstoring aan de oppervlakte komen alsnog kiemen'.

Kortom het is allemaal mogelijk, verspreiding door wind, wortelrestjes of door een langlevende zaadbank.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:03

ik neem geen enkel risico.alles wat geel is of onbekend in mijn ogen is.haal ik er uit.ik heb ooit een merrie bijna kwijt geraakt aan een conifeer die mensen in het land hadden gegooid.mijn merrie veulen was toen net drie maanden.ik sta nu op een kleine pensionstal.waar we zelf de landjes schoonhouden.nu haal ik alles eruit wat ik niet vertrouw.groetjes heidi