Friese dekhengst Heinse gestorven aan koliek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Re: Friese dekhengst Heinse gestorven aan koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:30

Hoe dan ook het is en blijft zonde en veel te jong.

Wat rond op de ribben? Je mag gerust zeggen moddervet.
In deze conditie is hij niet uit NL vertrokken.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:38

BKS schreef:
Opvallend dat de foto bij het artikel laat zien dat de hengst in mijn ogen veel te dik is....... Zonde van zo'n goed fokkende hengst.

Misschien was dat dan de oorzaak wel. Koliek wordt vaak veroorzaakt door verkeerd of teveel voer. Veel mensen met goede dekhengsten, ongeacht of het een sober dier is of een minder sober dier, willen het beste voor hun paard. Heel begrijpelijk ook als je zo'n prachtbeest hebt, maar vaak wordt er niet aan gedacht dat een sober paard kan overleven met weinig. Het lijkt misschien zielig, en daarom worden ze toch weer bijgevoerd. Maar eigenlijk is het juist zielig voor zo'n beest om zoveel bij te voeren, waardoor de gezondheid minder wordt.

Ik zeg niet meteen dat dat ook is gebeurd, maar er is wel een grote kans...
Ik vind het ook wel vreemd dat daar meerdere paarden zijn doodgegaan. En een paard van 15 valt niet zomaar dood neer. Misschien is het goed dat de mensen daar eens nagaan wat de oorzaak is dat er paarden doodgaan.

Volgens mij had dit dan ook makkelijk kunnen voorkomen, zeker als er nog een paard meer is doodgegaan. Dan zouden ze volgens mij allang hebben moeten nagegaan wat ze fout doen... Arm beest :(:) En zeg nou zelf, volgens mij ziet iedereen wel dat dit paard niet is overleden aan ondervoeding.
Laatst bijgewerkt door Evanescence8 op 22-05-09 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:40

Getup schreef:
Is dat niet dezelfde stal, die al meerdere friese hengsten gekocht en verloren heeft?
In ieder geval: erg jammer van de hengst, scheen echt een leuke hengst te zijn geweest met fijne nakomelingen.

Jullie zijn wel allemaal heel snel met het trekken van conclussies.
Goffert is destijds overleden terwijl hij bij het dekstation Hilltop Farm stond
en niet bij Iron Spring Farm. Maar ach het klinkt allemaal zo popu om zonder enige kennis
met een beschuldigend vinger naar mensen te wijzen. Ik heb twee maanden geleden nog een
kür voor Heinse gemaakt, en hij was echt niet moddervet. :(

Het is een absolute schande hoe jullie over dit gebeuren aan het bokken zijn.

(bokken, een ander woord voor uit je nek l*llen)

Theo

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:46

Horsedances schreef:
Getup schreef:
Is dat niet dezelfde stal, die al meerdere friese hengsten gekocht en verloren heeft?
In ieder geval: erg jammer van de hengst, scheen echt een leuke hengst te zijn geweest met fijne nakomelingen.

en niet bij Iron Spring Farm. Maar ach het klinkt allemaal zo popu om zonder enige kennis
met een beschuldigend vinger naar mensen te wijzen. Ik heb twee maanden geleden nog een

Theo

Ik wijs niet maar hoe verklaar je het dan.
Er is een lijstje gemaakt van hengsten die daar staan en inmiddels allemaal niet meer leven.

15.03.2003 Bonne 341 --> accident, he runs against a tree
13.01.2005 Sytse 385 --> Nieren
13.02.2007: Goffert 369 --> kolik
July 2007: Winand 405 --> kolik
21.05.2009: Heinse 354 --> kolik

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:51

ik ga van de zomer deze farm bezoeken, ik zal eens vragen wat ze er zelf van denken.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:02

Citaat:
Er is een lijstje gemaakt van hengsten die daar staan en inmiddels allemaal niet meer leven.

Ik vind je heeeeeel zielig, je weet helemaal niets, en heb niet eens een idee waar deze
paarden gestald waren. meer wil ik er niet over zeggen.

Theo

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:20

Mensen...het gaat over een looptijd van 5 jaar...hoeveel hengsten zijn hier de laatste tijd in nederland (van andere rassen) niet omgevallen?

Sorry hoor maar als dit paard dik / vet is dan is mijn paard niet meer te redden en moddervet.
En koliek...tsja, daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Ik vind het nogal sneu om zo hard te oordelen, die paarden zien er op de site goed uit.

Beestje is dood en dat is al sneu zat voor de eigenaren / de fokkerij.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:22

Tja, zo op de foto vind ik hem inderdaad was rond op de ribben...
Maargoed, ik weet niet wanneer die foto genomen is en in wat voor omstandigheden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:26

Zonde van deze prachthengst!
Heb enkele filmpjes van hem onder het zadel gezien, wauw!
Een foto geeft soms een vertekenend beeld, hij staat er vrij propperig. En als ik me niet vergis is dit geen héél recente foto?

Zelf heb ik een Heinse merrie gereden, wat een heerlijk dier was dat! Veel uitstraling, heerlijke gangen en een topkarakter!

Als ik me niet vergis, overigens.. Is Contango (??) op hetzelfde bedrijf overleden. Iemand ooit bedacht dat het misschien wel stom toeval is? Als je geld kunt verdienen aan een paard, waarom zou je er dan slecht voor zorgen?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:53

Horsedances schreef:
Citaat:

Ik vind je heeeeeel zielig, je weet helemaal niets, en heb niet eens een idee waar deze
paarden gestald waren. meer wil ik er niet over zeggen.

Theo

ik zeg niet dat ik dat lijstje heb gemaakt .
er staat heel duidelijk er is een lijstje gemaakt.

Moet je mij niet beschuldigen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:01

ik vind het nogal een vaststelling

er gaan genoeg paarden hier dood. dat kan dus ook met een dekhengst zo zijn, die zijn niet van goud

echt zonde voor deze prachtige hengst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:03

Was hier niet vorig jaar ook een stal, waar enkele dekhengsten overleden? Daar is volgens mij ook niets van gezegd hier op bokt?

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:39

Even voor de duidelijkheid: ïk wijs niet met een beschuldigende vinger! Vindt het alleen opvallend dat de hengst in mijn ogen op de geplaatste foto "overconditie" heeft. Dit is gewoon iets wat mij opviel en heeft niets met beschuldigingen van welke aard dan ook te maken.....

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:44

Zonde! Gaaf paard. Btw, k vind m niet dik..

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:56

Janine1990 schreef:
Was hier niet vorig jaar ook een stal, waar enkele dekhengsten overleden? Daar is volgens mij ook niets van gezegd hier op bokt?

Was dezelfde stal

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:42

itske schreef:
Janine1990 schreef:

Was dezelfde stal

Jullie zijn gewoon een stel zielige figuren, zonder enkel respect.

Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat als je meer dan honderd paarden bezit en er overlijden er
acht in zes jaar, je aan de positieve kant van de schaal zit.

Verder heb ik helemaal geen zin om op dit geneuzel cq lijkenpikkerij in te gaan.

Om het in goed Frans te zeggen "How low can you go !"

Theo

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:36

itske schreef:
Janine1990 schreef:

Was dezelfde stal

Nee, ik bedoelde hier in Nederland ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:41

Horsedances schreef:

Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat als je meer dan honderd paarden bezit en er overlijden er

Verder heb ik helemaal geen zin om op dit geneuzel cq lijkenpikkerij in te gaan.

Theo

Nou, ik weet niet wie hier minder respect heeft.
Jij bent degene die hier op z'n teentjes getrapt is, en dat overduidelijk laat merken.
Het enige wat ik hier zie ik normale gewetensvragen, die hier toevallig zwart op wit (maar dan digitaal) komen te staan. IMO zeer logisch. Dat jij het dan lijkenpikkerij vindt, tsjah... Kwestie van lezen denk ik?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:45

Zonde, prachtig dier.
Ik vind hem ook niet te dik... :n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:31

Horsedances schreef:
Getup schreef:

Theo

Waar werden er conclusies getrokken Theo? Iedereen vraagt zich toch gewoon af hoe dat het kan komen, dat is toch normaal?
Ik neem aan dat ze dat op de Iron Spring Farm zichzelf ook afvragen, als zoiets gebeurd wil je toch kostte wat kost voorkomen dat het
nog eens gebeurd?
Jij vat het nu op als een aanval, je kunt het ook opvatten als een teken dat mensen het heel erg vinden en voorkomen willen dat het nog eens gebeurd.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:56

Ik kan me ook niet voorstellen dat deze stal graag zijn dure dekhengsten verliest. Ten eerste niet omdat ze van hun paarden houden en ten tweede omdat ze ervan moeten leven.

Erg jammer van deze hengst. Ik heb zelf 2 nakomelingen van Heinse op stal staan en het zijn ontzettend fijne paarden.

JuliaaZM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:18

Groot verlies. Prachtige hengst. :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:23

Erg jammer dat deze mooie hengst er niet meer is ;( !

Horsedances schreef:

Theo

Theo, niemand uit hier "wilde beschuldigingen" en al helemaal niet "respectloos"; zoals ik het zie probeerd men alleen een reden te bedenken waarom er een aantal hengsten op relatief jonge leeftijd zijn gestorven.
Vervolgens plaats jij zelf een paar hele felle reakties zonder enig onderbouwend kommentaar.
Je hebt hier blijkbaar een duidelijke mening over die je vervolgens niet wilt delen, jammer ;) !

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 01:43

horseyfries schreef:
Waar werden er conclusies getrokken Theo? Iedereen vraagt zich toch gewoon af hoe dat het kan komen, dat is toch normaal?
Ik neem aan dat ze dat op de Iron Spring Farm zichzelf ook afvragen, als zoiets gebeurd wil je toch kostte wat kost voorkomen dat het
nog eens gebeurd?
Jij vat het nu op als een aanval, je kunt het ook opvatten als een teken dat mensen het heel erg vinden en voorkomen willen dat het nog eens gebeurd.

Nou lieve Jenny als ik lees dat Heinse moddervet is, en dat zulks wel eens de oorzaak zou kunnen zijn dat Heinse ons is ontvallen, naast alle overige insinuaties over de "vele" paarden die dood zijn gegaan bij ISF, dan schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat, vooral omdat er zoveel absolute kolder wordt verkocht. Jij weet als beste dat ik dagenlijks contact hebt met ISF en Inspo, en altijd op de hoogte ben van de hoed en de rand. In plaats van allerlei dingen te veronderstellen en mensen in diskrediet te brengen zou men ook gewoon de link kunnen volgen op de website van ISF waar men antwoorden kan krijgen van de direkt betrokkenen. ISF heeft twee veeartsen in vaste dienst dus die zullen best op alle vragen antwoord kunnen geven.

Sorry, maar ik vind dit allemaal net zo laag bij de grond als de conclussies van de mensen die op andere forums nu roepen dat koliek bij de Friezen wel heel erg vaak voorkomt en zich vervolgens afvragen of dit te maken heeft met het hoge percentage inteelt.

En als je mij ook nog ga vertellen dat mensen het allemaal "zo goed bedoelen" dan moet ik echt heel hard lachen. "SENSATIE", dat is het enigste waar het hier om gaat. Gelukkig zijn er ook mensen, op dit forum, die werkelijk geraakt zijn door het verlies van Heinse , maar die worden (zoals normaal) overschreeuwd door de weinigen die het ongeconditioneerd blaffen tot een kunst hebben verheven.

Theo

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 03:24

Citaat:

Misschien kun je mij dan even vertellen wie dit lijstje heeft gemaakt. Want er klopt helemaal niets van !

Theo