Tweelingveulens een jaar na dood van moeder alsnog geboren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rixta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:24

Wel mooie veulens,,Misschien gaat het een beetje te ver maar die familie zal die merrie nooit meer kunnen vergeten met deze prachtige paardjes:d

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:30

Het lijkt mij niet zo'n probleem dit. Bij mensen gebeuren dit soort dingen al jaren en jaren. Het lijkt mij juist wel mooi om dan toch nog een veulentje van je paard te kunnen krijgen. En het lijkt me niet dat het paard er erg veel last van heeft gehad dat de eierstokken nog weg zijn gehaald. Ik denk dat het beestje toen al niet de dag van haar leven had en dat ze al flink verdoofd was toen het allemaal gebeurde.
Uit sommige reacties lijkt het hier net alsof ze haar, terwijl ze lag te bloeden, nog snel met een stanleymes de eierstokken eruit hebben gesneden.
Zolang het beestje er geen last van heeft en het geen extreem risico voor draagmoeder of veulen met zich mee brengt zie ik geen reden om het niet te doen eigenlijk!

Mooie veulens ook trouwens!!

Yessy

Re: Tweelingveulens een jaar na dood van moeder alsnog geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:40

Inderdaad erg mooie veulens. Het zou zelf wel het laatste zijn waar ik aan zou denken als m'n merrie dodelijk gewond zou zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat deze veulens een troost zijn voor de eigenaren van de merrie.
En wat Ronne zegt ben ik het helemaal mee eens, de merrie in kwestie zal waarschijnlijk terwijl ze ernstig gewond was eerst volledig zijn platgespoten (als in narcose), om vervolgens erachter te komen dat ze niet meer te redden is. Of je dan eerst de eierstokken verwijderd en haar dan in laat slapen of dat je haar direct laat inslapen maakt voor de merrie niet meer uit, die is in een diepe slaap en zal er niets meer van merken.

HermanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:54

dejavu schreef:
O, oké, maar dan nog zie ik er het nut niet van in. Ik vind het bizar.

Stel je hebt een merrie met een super bloedlijn en heeft OS gelopen, erg interessant voor de fokkerij nietwaar?
Ze is drachtig en krijgt een ongeluk en ze voeren het zelfde uit als bij deze merrie. Dan zie ik daar zeker wel het nut van in !!!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:59

Deze merrie was nog niet drachtig, dus dat is dan wel net iets anders. Maar idd ook in die situatie zou dit echt een uitkomst zijn! Ik denk ook niet dat het iets is wat ingezet wordt voor elke boerenknol die doodgaat, hoor. Daar zal het wel net iets te duur voor zijn ;)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:02

Ok het gaat ver en ik zou er ook niet aan denken als mijn merrie stervende is.
Maar ik kan het me heel goed voorstellen, en ik vind dit beter dan klonen.

HermanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:10

Ronne schreef:
Deze merrie was nog niet drachtig, dus dat is dan wel net iets anders. Maar idd ook in die situatie zou dit echt een uitkomst zijn! Ik denk ook niet dat het iets is wat ingezet wordt voor elke boerenknol die doodgaat, hoor. Daar zal het wel net iets te duur voor zijn ;)

Precies! Dat kost wel een paar duizend euro

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:13

leuke veulens zeg!
snap dat de eigenaren er erg blij mee zijn, is niet niks, je paard verliezen aan een tornado.
Leuk vor ze dat ze nu 2 veulentjes van Teusday hebben!
en wat voor 2! een valkje en een cremello'tje :wow:

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:30

Ik snap echt niet waar ze het woord tweeling nou weer vandaan halen. Misschien klinkt dat wat sensationeler? Het zijn gewoon broers/zussen.

Wat maakt ze een tweeling? Het is niet alsof ze samen tegelijkertijd in dezelfde baarmoeder zijn ontwikkeld.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:37

HermanR schreef:
dejavu schreef:

Stel je hebt een merrie met een super bloedlijn en heeft OS gelopen, erg interessant voor de fokkerij nietwaar?
Ze is drachtig en krijgt een ongeluk en ze voeren het zelfde uit als bij deze merrie. Dan zie ik daar zeker wel het nut van in !!!

Het was me allang duidelijk. Toch bedankt. Ik bedoelde met 'nut' meer dat ik vind dat het wel erg ver gaat en dat je ergens een grens moet trekken waar leven ophoudt.

Cassidy schreef:
dejavu schreef:
Ik snap je punt, Cassidy. Uit dit bericht maak ik alleen niet op dat dit een zeer bijzonder paard is met een 'uitgestorven', aparte bloedlijn. (Dat het dus in de toekomst mogelijk is, is wel duidelijk. Ik vind wel dat er ergens grenzen moeten zijn.)

Je gaat in de experimentele fase ook niet meteen aan zeldzame bloedlijnen beginnen. In dit geval gaat het om een merrie die door een ongeluk om het leven gekomen is, ze hebben van de kans gebruik gemaakt om dit te doen (en de eigenaar heeft de toestemming gegeven en misschien ook wel de financiele middelen gehad om dit allemaal te bekostigen).

Waarom zou je in de experimentele fase niet beginnen met zeldzame bloedlijnen? Wat valt er nu te verliezen?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:42

Ja, natuurlijk moet je ergens een grens trekken, maar het lijkt mij dat je die grens moet trekken als dieren onnodig lijden of wanneer het niets toevoegd aan een ras/ de soort oid. Dat is hier allemaal niet aan de orde lijkt mij. Dus waarom niet? En waarom dan hier de grens?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:52

Ik zie het niet alleen als een wetenschappelijk wonder, het laat ook vooral zien dat met veel geld veel mogelijk is. Of het kwaad kan? Nee, waarschijnlijk niet. Voor mij heeft het wel te maken met de vraag in hoeverre het verantwoord is (ook al is het je eigen geld) dit soort dingen te doen, terwijl er andere dingen te bedenken zijn waaraan je het veel zinvoller kunt uitgeven. Maar dat blijft een ethische/morele discussie waar je nooit uitkomt.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:54

ben het echt helemaal met Ronne eens! het gebeurd zo vaak bij mensen waarom dan niet bij paarden... Het is toch mooi dat de wetenschap zo ver is dat ze dit kunnen doen. In nederland word tegenwoordig ook steeds meer aan embryo transplantatie gedaan, de wetenschap gaat steeds meer vooruit. Ik snap persoonlijk het probleem niet helemaal.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:55

Wauw.. wat een prachtige veulens..

Wat bijzonder zeg!
Dit doen ze ook bij koeien trouwens, zo kunnen ze meer kalven fokken van een bepaalde koe dan maar 1 per jaar.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:55

Cassidy schreef:
dejavu schreef:

Als je een paard hebt uit een heel zeldzame bloedlijn en er gebeurt wat mee waardoor het paard komt te overlijden, kun je zo de bloedlijn voor uitsterven bewaren.

Het is weer een overwinning voor de wetenschap, maar idd, hoever moet je gaan...

Ik ben het hier wel mee eens.

Aan de ene kant is het natuurlijk wel fijn dat je op deze manier toch nog een nakomeling kunt krijgen.
Mijn merrie kan ik niet meer laten dekken en ze heeft dit jaar voor het laatst een hengstveulen gekregen. Door deze technieken zou ik misschien nog een merrieveulen van mijn merrie kunnen krijgen (omdat ik haar een geweldig paard vind die alles heeft wat ik in een paard zoek)

Aan de andere kant vind ik het wel heel erg eng dat er op deze manier met leven omgegaan wordt. En nu vind ik Embryotransplantatie nog niet eens zo eng als klonen...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:57

lieniminnie schreef:
....zo kunnen ze meer kalven fokken van een bepaalde koe dan maar 1 per jaar.

Dat vind ik dus wel eng bij ET...hoe zit het met de bloedspreiding over een aantal jaren..

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:00

Ja overdrijven is ook een kunst. Ben ik met je een Ibalia maar als je een goede sport merrie hebt en je graag een veulen van haar zou willen hebben maar je de sportcarriere er niet onder wil laten lijden is het een goede oplossing ook is het verder een goede oplossing om moederlijnen weer goed op de kaart te zetten omdat je dus meer kan doen met de merrie. Verder vind ik klonen ook net iets te veel van het goede.

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:54

Ik vind dit best wel bizar, maar de veulens zijn zeker mooi

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:56

Ibalia schreef:
lieniminnie schreef:
....zo kunnen ze meer kalven fokken van een bepaalde koe dan maar 1 per jaar.

Dat vind ik dus wel eng bij ET...hoe zit het met de bloedspreiding over een aantal jaren..

Tja.. ik vind dat je soms de dingen maar moet accepteren zoals ze zijn, dat een koe 1 keer per jaar een kalf krijgt.. maar dat kan men blijkbaar niet :\

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:13

Heb hier geen problemen mee.
Ok het nut is wat anders, dood is dood, jammer voor de bloedlijn. Maar verder zie ik dit als exact hetzelfde als orgaandonatie bij mensen. Niets nieuws onder de zon

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:16

Wat een bijzonder verhaal, Prachtige veulens.
Heb hier idd ook geen problemen mee !!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 04:16

Tja..eerst dacht ik, wat is het probleem..? maar nu denk ik..hmmm..
ik zit het vorige artikel te lezen, ff n citaat :' Nadat de merrie werd ingeslapen, hebben de veterinairen haar eierstokken verwijderd en werden 20 aanwezige eitjes geinsemineerd door middel van de nieuwste sperma-injectie technieken.' dat vind ik dan weer iets minder, na het inslapen nog projecteren.
Maar aan de andere kant, de merrie leeft op deze manier nog wel een beetje voort, aangezien de manier waarop ze is overleden, zal dit een onwijze klap zijn geweest voor de eigenaar (beenbreuk nadat de merrie onder een schuur lag). Dus ik heb een beetje een dubbel gevoel erover.
Maar ik moet zeggen, ik denk als ik in zo'n situatie zou zitten, dat ik het misschien ook wel zou doen, goh als je toch veulens hebt van een overleden merrie waar je zo aan gehecht was. Zijn wel onwijs moooie veulens!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:48

Als ik die keuze zou gehad hebben bij mijn merrie tjessy die vorig jaar werd ingeslapen na twee koliek operaties zou ik het direct gedaan hebben,Dan zou het een paar duizend euro mogen gekost hebben,dat koste die operaties ook al.

Ik ben blij dat ik van ons tjes een veulen op de naturlijke weg heb gekregen,en dat was toen nog geen 10 maand oud.

Ik begrijp goed waarom deze mensen dat gedaan hebben met hun merrie.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:14

Ik vind het ziek!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:16

Zeldzame bloedlijn of niet....ik walg er van.
Het gaat steeds verder met hoe maakbaar de mens de wereld wil hebben.
Weinig meer aan toeval over kunnen laten of aan het (nood)lot.
Alles....alles...naar de hand van de mens willen zetten...en waar leidt het toe????