Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:36

Ziet er toch niet uit, een paard zonder staart?
Oké, als je er niets aan kunt doen zoals Jolandaa_ zegt is het niet anders.

Lyonesse

Re: Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:39

Ik neem aan dat je dan vrijstelling kunt aanvragen dmv het aanvoeren van een DA verklaring oid ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:46

Staart couperen is totaal niet paard vriendelijk.

Ik snap gewoon niet waarom de mensen de staarten couperen aangezien het een onderdeel is van het paard zelf.

Bijhouden dat het niet te lang wordt is okay maar helemaal eraf niet.

Ik vindt het een goeie actie vooral omdat zij niet meer op het KNHS wedstrijden welkom zijn, want de staart heb ook een bepaalde functie (functies) voor wanneer het paard buiten de stal is.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:47

Maar hoe zit het nou met brandmerken. Ik heb gezocht op internet maar kan er eigenlijk niet veel info over vinden.

Een kennis van mij heeft vorig jaar zijn veulen laten brandmerken in Duitsland. Het zou wat zijn als je dadelijk niet mag starten als je paard na bv 2005 een brandmerk heeft gekregen. Betekent wel dat hij zich niet aan de Nederlandse regels heeft gehouden. Maar betekent eigenlijk ook dat dat paard hier dus geen carriëre zou kunnen maken als er zo'n regel door zou komen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:54

Jolandaa_ schreef:
hmm, dat is handig. wij op stal hebben een paard met een huidziekte. heeft een iniminiflap staartje. haartjes van 5 cm. dus hoe willen ze dat doen? paard heeft geen staart, maar hier is de mens niet schuldig aan.

Nu heeft dit paard op concours een nepstaart. maar hoe willen ze met het hierbovenstaande gaan handelen? en voor mensen die nooit van een nepstaart gehoord hebben?

Bij couperen word de staartwortel gecoupeerd. het gaat dus niet om een klein staartje of bijna geen haar op de startwortel. Couperen is verminking van t paard, amputatie van een gezond lichaamsdeel. Dan is een staart stuk plaatsen ook niet meer mogelijk want er is niets meer om dat aan vast te maken

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:57

Ik vind dit prima van de KNHS. Alleen had de KVTH deze regel beter zelf in kunnen voeren.
Nu lees ik een aantal reacties over dierenartsenverklaringen, dus als couperen echt noodzakelijk is geweest.

Ik weet uit ervaring, dat er vele fokkers van trekpaarden een dierenartsenverklaring hebben voor het
couperen. Daar staat van de 10, 9 keer op, dat het paard met de staart tussen de laadklep is gekomen.

Zouden hun dan wel toegang krijgen, want het is, hoe dan ook, toch een medische verklaring.

Triest dat de fokkers zich niet aan de regels houden :(

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:59

Nog een andere, geld dit ook voor een paard dat na 2005 geboren is, maar geimporteerd is uit een land waar het wel toegestaan is? Want ook op dat vlak kunnen dan moeilijkheden ontstaan.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:01

Heel goed ! *D

Ik hoop dat dit de mensen er van weerhoud om de staart eraf te halen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:01

Ja precies, dat is ook nog een regel.

Hoe dan ook, ze vinden steeds weer 'weggetjes' om er vanaf te komen. En ze blijven gewoon verder couperen. Jammer, maar helaas wel waar.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:02

En nu nog verbieden bij de trekpaard keuringen :+

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:04

Dat zouden ze beter doen inderdaad. Maar dan heb je natuurlijk nog de 2 manieren. Via Frankrijk, of dat er nog dierenartsen zijn die een medische verklaring uitschrijven.

Mensen zouden beter zelf hun verstand gebruiken, en zich aanpassen aan deze tijd. Laat die staarten lekker groeien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:08

Geen uitzonderingen voor een volledig geamputeerde staartwortel. Voor een wortel met minimaal 3 wervels een dierenartsverklaring. Hiermee heb je het echt amputeren al grotendeels onder controle. Dat zou logisch zijn.

Edit: Dan heb je al een flink stuk van de echte pechgevallen eruit. Voor de enkele die dan nog overblijven moeten die goeden helaas daadwerkelijk lijden onder de slechte. Het zij zo.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:50

Mizora schreef:
Geen uitzonderingen voor een volledig geamputeerde staartwortel. Voor een wortel met minimaal 3 wervels een dierenartsverklaring. Hiermee heb je het echt amputeren al grotendeels onder controle. Dat zou logisch zijn.

Edit: Dan heb je al een flink stuk van de echte pechgevallen eruit. Voor de enkele die dan nog overblijven moeten die goeden helaas
daadwerkelijk lijden onder de slechte. Het zij zo.

Hier ben ik het ook wel mee eens. Met alle regels is dat zo. Er zullen er altijd wel enkele onder lijden. Maar wat er tegenover staat is dat er veel andere dieren "gered" kunnen worden van een vreselijke "verfraaiing", zoals fokkers het noemen. Het KVTH zal hier een heel groot deel in uit kunnen maken. Hopelijk doen ze hier ook wat aan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:54

Er staan hier in de omgeving een stuk of 5 belgen (waarvan 3 in dezelfde groep) en die hebben allemaal een staart :j vind ze er prachtig uitzien mét staart.

Nu zul je niet snel trekpaarden in de sport tegenkomen denk ik nee maar ik kan het mij bij menwedstrijden nog wel voorstellen, neem aan dat deze regels ook hierop van toepassen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:56

Een wat ouder topic maar misschien wel zinvol om eens door te lezen. Dit om aan te geven dat het probleem de wereld niet uit is als er niet bij de fokkers en de liefhebbers een kwartje gaat vallen. Wetten, regels enz bestaan al langer en worden omzeilt.

[PP] Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Pas als iedereen, en dan bedoel ik ook iedereen, een paard met een gecoupeerde staart niet aan gaat schaffen, en op keuringen ze niet meer geplaatst worden, dan pas gaat er wat veranderen.

En paarden die om medische redenen gecoupeerd worden komen zo vaak niet voor. Bij een Fries denk ik ook dat ze niet moeilijk gaan doen als je met een medische verklaring komt waarom die staart eraf moest.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:07

Dit heb ik gevonden toen ik info zocht nav de keuring:
http://www.kvth.nl/downloads/comm_ingre ... 120109.pdf

Best een interessant stuk, en er staat ook hoe het kan dat er nog zoveel gecoupeerde paarden rondlopen. Laat je het doen in een land waar het mag (bijv Frankrijk), is het in NL ook legaal
:roll: 8)7

fornarinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:08

Abeltje77 schreef:
TessxSchatje schreef:
Maar dan zou met je met een paard wat in Nederland is gefokt maar bij het hannoveraanse stamboek is ingeschreven (bijvoorbeeld) dus ook niet meer mogen starten..

"en het komt soms voor dat paarden die in het buitenland gekocht zijn, in Nederland met gecoupeerde staarten op wedstrijden aan de start komen."

Het gaat over paarden zonder staart die starten, niet over paarden met een brandmerk die starten. Brandmerk wordt gewoon in het artikel genoemd als voorbeeld van iets dat ook verboden is.

Ben het er absoluut mee eens maar de paarden die voor 2005 geboren zijn en geen staart meer hebben en wel willen starten, hebben in mijn ogen wel minder kans op winst.Omdat ze er tegen zijn (ABSOLUUT BEGRIJPELIJK!) krijgen ze toch minder punten op alle onderdelen maar vooral op verzorging, denk ik. & dat zou ik niet echt eerlijk vinden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:09

Het is al vanaf 2001 verboden te couperen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:06

Een prima initiatief van de KNHS!
Maar ik vrees dat het weinig zal uithalen als uitzonderingen wel mogen
Elk paard zonder staart heeft dan toevallig een ongeluk gehad :+
Het zal snel afgelopen zijn als gecoupeerde paarden paarden zonder staart geen premie meer krijgen op keuringen..
Trieste mensen die een gecopeerde staart mooier vinden omdat het hoort tja traditie }:0
Nog triester is het paard dat "gezellig" in het brabantse land loopt zonder staart met hele hordes dazen erop :(

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:14

De beredenatie is dat trekpaarden zo'n zware staart hebben dat ze hem niet aan de kant doen als ze moeten poepen en dat er dus vuil in komt. Daar komen vliegen op af, en dan krijgt het paard jeuk. Dan gaat hij daar bijten en krijgt hij wormen. Of er komen maden in die bij het paard binnen komen. Ook krijgen ze eerder mok, aldus het topic waarvan hier een link werd geplaatst

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:15

Cassidy schreef:
Een wat ouder topic maar misschien wel zinvol om eens door te lezen. Dit om aan te geven dat het probleem de wereld niet uit is als er niet bij de fokkers en de liefhebbers een kwartje gaat vallen. Wetten, regels enz bestaan al langer en worden omzeilt.

[PP] Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Pas als iedereen, en dan bedoel ik ook iedereen, een paard met een gecoupeerde staart niet aan gaat schaffen, en op keuringen ze niet meer geplaatst worden, dan pas gaat er wat veranderen.

En paarden die om medische redenen gecoupeerd worden komen zo vaak niet voor. Bij een Fries denk ik ook dat ze niet moeilijk gaan doen als je met een medische verklaring komt waarom die staart eraf moest.

:+ Dit topic heb ik nog geopend. Maar ben nu absoluut omgeslagen, en ben voor de lange staartjes!
Dacht laat het effe zeggen voor de duidelijkheid, anders denken de mensen ook die kletst van 2 kanten hahahahaha

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:25

in zeeland tijdens mijn zomervakantie vorig jaar ben ik bij het ringrijden geweest.
De trekpaarden met staart stonden er heel rustig bij maar die zonder staart waren de hele tijd aan het stampen om de vliegen aan hun geslachtsdelen kwijt te raken. zo sneu

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:27

Lyonesse schreef:
De beredenatie is dat trekpaarden zo'n zware staart hebben dat ze hem niet aan de kant doen als ze moeten poepen en dat er dus vuil in komt. Daar komen vliegen op af, en dan krijgt het paard jeuk. Dan gaat hij daar bijten en krijgt hij wormen. Of er komen maden in die bij het paard binnen komen. Ook krijgen ze eerder mok, aldus het topic waarvan hier een link werd geplaatst

Riekt naar valse excuses...een trekpaard heeft daar toch ook de spieren voor, om die staart wel degelijk op te kunnen tillen!

Tuurlijk zal er wel eens een uitzondering zijn, een paard dat het niet goed doet of kan, maar om daar nou alle paarden voor te laten lijden...(en dan dun je die ene z'n staart flink uit, is het hele probleem opgelost)

Daarnaast zijn er heel wat buitenlandse trekpaardrassen met ook zeer zware staarten, die niet gecoupeerd worden. Zitten die dan allemaal onder de stront en maden? Nee toch! :D

Lyonesse, uiteraard niet tegen jou persoonlijk bedoeld omdat jij slechts dat artikel quote (wat je er niet zo heel duidelijk bij zet, waardoor ik haast boos op je werd :-) )

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:31

groot gelijk hebben ze, toch sneu zonder staart?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:33

Selima schreef:
Lyonesse schreef:

Riekt naar valse excuses...een trekpaard heeft daar toch ook de spieren voor, om die staart wel degelijk op te kunnen tillen!

Tuurlijk zal er wel eens een uitzondering zijn, een paard dat het niet goed doet of kan, maar om daar nou alle paarden voor te laten lijden...(en dan dun je die ene z'n staart flink uit, is het hele probleem opgelost)

Daarnaast zijn er heel wat buitenlandse trekpaardrassen met ook zeer zware staarten, die niet gecoupeerd worden. Zitten die dan allemaal onder de stront en maden? Nee toch! :D

Lyonesse, uiteraard niet tegen jou persoonlijk bedoeld omdat jij slechts dat artikel quote (wat je er niet zo heel duidelijk bij zet, waardoor ik haast boos op je werd :-) )

_O- Ik vat het ook helemaal niet persoonlijk op hoor, zelfs niet als je dat er niet bij had gezegd :D