Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:46

Dus moet je kijken naar de situatie/sport ;)
Ik ben geen hoefexpert, maar probeer gewoon met logisch verstand erna te kijken. Met ijzers glijden ze meer dan zonder, maar bij ijzers kun je er kalkoenen onder draaien. Elke heeft zijn voordelen ;)
Ik weet niet of het mogelijk zou zijn, maar als het echt problematisch is kun je toch kijken dat je in het seizoen voor ijzers plaats ipv altijd en overal ;)

Dit stuk is subjectief omdat het heel erg negatief richt naar natuurlijk bekappen. Natuurlijk kan het zo zijn dat die mensen zich niet hadden voorbereid, maar dan nog vertel je in een stuk een samenvatting van het hele verhaal en dus ook vragen en opmerkingen de andere kant uit ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:51

Breghje schreef:
Het stukje dat elke voet via NB naar een mustang wordt gevormd vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht, dat is bij een goede NBr dus niet, net zomin als een smid zonder meer onder elke voet een ijzer timmert.
.

Maar wat is dan eigenlijk het verschil door TB en NB? Bij TB ga je toch ook tussendoor even met een vijltje enzo erlangs, anders kun je elke 2 wkn de smid laten komen. Is het enige verschil dan nog dat bij NB de smid geen officieel diploma heeft :?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:57

Zoals hier al gezegd wordt: je moet naar het paard en de hoef in kwestie kijken en niet naar of je er persé wel of niet een ijzer onder wilt.

Ik heb niets tegen paarden op blote voeten, er zijn er genoeg die zo prima kunnen rondlopen, maar feit blijft dat ijzers soms simpelweg noodzakelijk zijn (en dan heb ik het niet alleen over de slijtage).
Het is wel belangrijk dat een bekwaam persoon aan de voeten bezig is en persoonlijk vind ik iemand die eens een dagcursusje volgt absoluut niet bekwaam.
Mensen die zelf wat aan hun paarden gaan prutsen kunnen veel meer schade aanrichten dan ze zelf beseffen.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom paarden zouden moeten 'wennen' aan natuurlijk bekapte hoeven, als het toch zo natuurlijk is? Mensen waar ik vroeger reed begonnen ook zelf nh te kappen. Hun pony was een connemara, ex-springwedstrijdpony van 16 die heel z'n leven op ijzers gelopen had. Zij bekapten hem dus zelf en het beest moest zeker een jaar 'wennen' (liep nogal moeilijk op de voeten). Nu ben ik geen smid, maar zoiets lijkt mij toch niet te kloppen.

Iig wel goed dat er vanuit wetenschappelijke hoek ook interesse is naar de verschillende methoden. Wie weet is nh bekappen ooit wel wetenschappelijk te onderbouwen of kan het helpen bij de verdere ontwikkeling van traditioneel bekappen (want die staat uiteraard ook niet stil). Voorlopig blijft mijn voorkeur echter uitgaan naar traditioneel bekappen. Kan me niet van de indruk ontdoen dat ze daar iets gefundeerder weten waarover ze praten.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:00

chevax schreef:
Of er is gewoon niet meer inbreng geweest door de NB-ers, dat kan natuurlijk ook! ;-) Waarom zou dit artikel niet objectief zijn? Dan kun je altijd wel zeggen dat iets niet objectief is omdat het iets anders weergeeft dan je zou willen lezen.
Ik ga nog altijd voor een hoefsmid die er voor heeft geleerd en dan bedoel ik een gedegen opleiding, geen dagcursus bij een gezellige hobbyist. Er wordt mbt ijzers altijd zo in hokjes gedacht. Kijk naar de behoefte van je paard en pas daarop de verzorging aan. Eén van mijn paardjes staat op corrigerend beslag en daar doet onze oude dame het al jaren prima op, mijn andere paard staat op blote hoefjes.

Het gaat mij niet om een discussie over de voors en tegens van NB versus TB, want daar zijn al zoveel discussies over gevoerd hier op bokt. Maar die discussies zijn dus voor mij wel hét bewijs dat NB-ers over het algemeen prima in staat zijn hun standpunten onder woorden te brengen en ik kan me echt niet voorstellen dat NB-ers op een Hollands forum daarin zo sterk verschillen van Amerikaanse NB-ers die nota bene zijn uitgenodigd om op een congres hun standpunten te komen verdedigen t.o.v. TB-ers. Kan me echt niet voorstellen dat daar alleen maar TB-ers aan het woord zijn geweest en dat de NB-ers hun kans om hun kant van het verhaal uit de doeken te doen niet zullen hebben benut.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:06

CaPrIoLe`79 schreef:
Breghje schreef:
Het stukje dat elke voet via NB naar een mustang wordt gevormd vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht, dat is bij een goede NBr dus niet, net zomin als een smid zonder meer onder elke voet een ijzer timmert.
.

Maar wat is dan eigenlijk het verschil door TB en NB? Bij TB ga je toch ook tussendoor even met een vijltje enzo erlangs, anders kun je elke 2 wkn de smid laten komen. Is het enige verschil dan nog dat bij NB de smid geen officieel diploma heeft :?

Over het verschil lopen diverse topics, dat is een kwestie van even zoeken dan vind je heel veel info. Een NB is géén smid overigens ;), en dat er geen officieel diploma is zegt mij persoonlijk niet zo heel veel. Wat een bekapper/smid doet voor mijn paard vind ik veel belangrijker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:07

zeer eenzijdig artikel

de 'bewijzen' zijn er wel, elke handige googel-aar kan ze vinden

:Z

Zelfs hier op bokt wordt beter gediscussieërd :+

Zahlina

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:10

Hahahaha ja maar als ik google op traditioneel beslag dan kom ik nog veel meer "bewijzen" tegen die door veel hoefsmeden worden onderbouwd.
Maar ja Arabesk, zolang jij je niet verdiept in het andere kant kan je het ook niet verwachten van andere.

Vooral je opmerking dat de zool aan het hoefbeen vastzit laat je blijken nog steeds niet te weten hoe een hoef nu daadwerkelijk inelkaar zit.
En daarnaast heb ik jouw nog nooit zonder quotes zien omschrijven wat NB nu volgens jou inhoud, altijd weer worden er stukken van het internet geplukt zonder enige onderbouwing.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:14

Wat ik gewoon jammer vind is dat er te veel paarden rondlopen mét ijzers, die makkelijk zónder zouden kunnen
Hoevaak laten mensen ijzers onder een 3 jarig paard (met goede voeten) slaan, die bijna nooit op de weg komt
Puur uit gewoonte (paarden die onder het zadel lopen horen ijzers :+ )
na een tijdje zijn de voeten dan zo gevoelig geworden, dat het paard zg niet/nooit meer zonder ijzers kan...vreemd
(ze zijn even vergeten dat het paard 3 jaar van zijn leven prima liep zonder ijzers)
Ik zie zo weinig voordelen van ijzers, behalve dan dat je er onbeperkt mee over de weg kan.
Mijn paard loopt zowiezo lichtvoetiger zonder ijzers, welliswaar vlakker maar dat is nu iets wat me helemaal niet uitmaakt, het lijkt me juist alleen maar fijner voor haar.
Overigens vind ik dat de meeste hoefsmeden de teen te lang laten, mensen raken dan zo gewend aan het beeld van de lange teen, dat ze een normale voet/hoef lengte al snel te kort vinden...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:29

Waarom moeten paarden wennen aan blote voeten als ze al hun hele leven met ijzer hebben gelopen? Nou als jij vandaag je schoenen uittrekt en ze eerstmaar niet meer aandoet heb jij ook snel blaren en loop je de eerste maanden alsof je op eieren loopt!

Ik ben trouwens niet tegen ijzers, alleen tegen het zonder meer eronderslaan. En ik snap ook best dat je bij sportpaarden geen zin hebt om te wachten totdat ze gewent zijn aan ijzerloos even afgezien van het feit of ijzers nodig zijn ivm uitglij gevaren en slijtage.

Ik heb toevallig laatst de wild horse redemption gezien. En wat mij heel erg opviel was dat de wilde paarden zodra het kon ijzer eronder kregen. Terwijl men nog niet eens wten wat de paarden gaan doen! Die hebben hun hele leven al probleemloos zonder ijzer gelopen en omdat een zadel op komt moeten er ijzers onder. Dat vind ik heeeeel krom. En dat is het algemene idee wat men heeft van traditioneel bekappen.

Mijn smid is trouwens ook een gewone smid hoor!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:30

Wanneer leren we nu eens elkaar met rust te laten.
Leven en laten leven.

Wie wil beslaan gaat z'n gang, wie zelf wil bekappen gaat z'n gang.
Waarom is het zo moeilijk een ander in z'n waarde te laten :?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:32

Arabesk schreef:
zeer eenzijdig artikel

Als de bewijzen er wel zijn, waarom zijn die dan niet gepresenteerd tijdens die bijeenkomst? Ik kan me niet voorstellen dat een journalist helemaal aan deze bewijzen zou voorbijgaan of zegt dat er geen bewijzen zijn geleverd als die wel tijdens de bijeenkomst zijn besproken.
Maar desondanks heb ik wel het idee dat de deelnemers aan het forum de intentie hebben om dichter tot elkaar te komen en dat is een hele goede ontwikkeling.
Ik heb me in beide stromingen verdiept en kan niet anders zeggen dan dat ik heel erg tevreden ben over mijn huidige smid, die me heel duidelijk heeft kunnen uitleggen waarom speciaal beslag zou helpen bij ons oudje. Er is ook een NB-er geweest (die notabene nog cursussen geeft ook...), maar hij riep al van een afstand dat dat paard geen ijzers mocht. Maar daar zat geen onderbouwing achter, alleen de heilige overtuiging dat ijzers per definitie slecht zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:39

Ik denk dat dit ook een kwestie van tijd is, dan komt er meer en meer info hierover omdat het dan lang genoeg in de praktijk is geweest.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:45

Mijn pony's zijn jaren beslagen!!!
Naast het feit dat het nogal duur was, kreeg ik ook steeds meer problemen met de voeten van mijn pony's en steeds meer stress bij mij, de pony's en de hoefsmid. Sinds enige jaren nu laat ik ze enkel bekappen en zijn de problemen verdwenen.
Mijn dieren lopen allen regelmatig op de verharde weg en hebben bereharde voeten.
Blote voeten: Minder duur en vooral (!!!!!) Minder stress voor ons allen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:49

Het zijn van die eindeloze discussies die nooit een middenweg gaan vinden. En eerlijk gezegd hoeft dat ook niet.
Geen bewijzen? De praktijk is bewijs. Uit de praktijk blijkt dat NB zowel heel goed als heel fout kan gaan. Wat overigens net zo hard voor traditioneel bekappen geldt.

Ik bekap zelf en soms doet de hoefsmid het. IJzers heeft ze nooit langer dan een maand gehad. Een overgangsperiode was niet nodig. Paard is overigens 50% Engels Volbloed, 25% gronings en 25% gelders.
Daarintegen heb ik ook paarden meegemaakt die door een NB-er verknalt zijn. Of zoveel moeite hadden met de overgang dat ze blijvend letsel overhielden. Evenveel gevallen van zeer slecht traditioneel bekappen heb ik ook gezien.

Persoonlijk denk ik dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor het zoeken van oplossing die werkt en waar het paard zich prettig bij voelt. Als een paard goed loopt moet je niets veranderen om het veranderen alleen. Never change a winning team!

Carmelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:01

Mijn paard loopt al een aantal jaren (7) zonder ijzers. Voor die tijd liet haar wel altijd beslaan, maar na een periode van herhaalde kreupelheid als gevolg van hoefkatrol kreeg ik het advies de ijzers eraf te halen. Ze wordt wel volgens de traditionele manier bekapt, door een GOEDE en zeer ervaren hoefsmid.
Ik rij regelmatig een buitenrit en rij dan als mogelijk in de berm of ga door het bos. In eerste instantie was het voor haar wel wennen, maar na verloop van tijd passen de hoeven zich aan en worden harder waardoor ze ook minder slijten. Het enige echte nadeel vindt ik het feit dat je op buiten concoursen erg afhankelijk ben van de bodem. Ik rij nu M1 en merk vaak dat als de bodem glad is we het toch een stuk voorzichtiger aan doen, heb daarom maar besloten deze zomer niet op gras te starten.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:14

bij het springen buiten kun je meestal niet zonder ijzers(alhoewel wij dit vroeger wel deden)maar in de dressuur zie je vaak dat er voor het mooiere voorbeentje toch maar ijzers ondergaan en dan alleen voor, heel vaak zie je deze pony's en paarden dan voor veel grip hebben maar achter wegslippen, terwijl je met een paard wat in balans loopt echt wel tot en met de M-dressuur zonder ijzers kunt,een paard heeft niet voor niks een uitstekend hoefmechanisme en dit word onderdrukt door er ijzers onder te slaan, ik ben niet anti ijzers maar zolang ze zonder kunnen komen ze er bij ons niet onder.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:31

Ieder zo zijn eigen ding, als het maar het beste voor het [u]paard[/s] is, en niet de manier waarop de eigenaar dénkt dat het, het beste is.
Moet zeggen dat ik wel eens met een vriendin mee ga naar de hoesmid Van Nassau, ben ooit eens over natuurlijk bekappen begonnen en kreeg nog net geen vijl naar mijn hoofd gesmeten.... :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:53

zo zijn er wel meer veeartsen en echt heule goede hoefsmeden (de vaak aan een kliniekgebonden oplapsmeden :D ) waar je echt niet met NB aan hoeft te komen...........

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:57

Arabesk schreef:
zeer eenzijdig artikel

Met google kan ik bewijzen vinden van marsmannetjes, dat er nooit iemand op de maan is geweest en dat varkens kunnen vliegen. Je hebt heus wel een punt, maar het argument dat elke handige google-aar ze kan vinden, vind ik meer dan zwak, dat zegt natuurlijk helemaal niets.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:22

manishdra schreef:
Waarom moeten paarden wennen aan blote voeten als ze al hun hele leven met ijzer hebben gelopen? Nou als jij vandaag je schoenen uittrekt en ze eerstmaar niet meer aandoet heb jij ook snel blaren en loop je de eerste maanden alsof je op eieren loopt!

Ik ben trouwens niet tegen ijzers, alleen tegen het zonder meer eronderslaan. En ik snap ook best dat je bij sportpaarden geen zin hebt om te wachten totdat ze gewent zijn aan ijzerloos even afgezien van het feit of ijzers nodig zijn ivm uitglij gevaren en slijtage.

Ik heb toevallig laatst de wild horse redemption gezien. En wat mij heel erg opviel was dat de wilde paarden zodra het kon ijzer eronder kregen. Terwijl men nog niet eens wten wat de paarden gaan doen! Die hebben hun hele leven al probleemloos zonder ijzer gelopen en omdat een zadel op komt moeten er ijzers onder. Dat vind ik heeeeel krom. En dat is het algemene idee wat men heeft van traditioneel bekappen.

Mijn smid is trouwens ook een gewone smid hoor!

Ik heb ook een gewone smid maar heb nog geen paard gehad wat na een periode van ijzers (soms jarenlang) daarna ijzerloos de eerste maanden problemen had, ze schakelen naadloos over van niet naar wel en wel naar niet. Ik zou ook niet weten waarom niet, je kunt het helemaal niet vergelijken met iemand die op blote voeten moet lopen, een hoef is iets totaal anders dan een huid.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:24

Arabesk schreef:
zeer eenzijdig artikel

NB topics worden door bepaalde bokkers ook erg eenzijdig en met tunnelvisie gebracht :Y)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:26

Sommige paarden moeten omschakelen en kost het tijd heb ik begrepen (heb er dus geen ervaring mee omdat mijn paarden nooit op ijzer hebben gelopen het ene jaar dat ik ze heb :D )

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:28

Ik vind trouwens blootsvoets en TB bekappen of blootsvoets en NB bekappen nogal een wereld van verschil. Wat mij nogal stoort is het betweterige gedrag van een bepaalde stroom NB-ers, die beweren na een dagcursusje hakken en zagen op dode paardenvoeten een vakkundig bekapper te zijn.....
Mijn paard staat ook op blote pootjes en zolang dat goed gaat, blijft dat zo.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:48

Citaat:
Ik heb ook een gewone smid maar heb nog geen paard gehad wat na een periode van ijzers (soms jarenlang) daarna ijzerloos de eerste maanden problemen had, ze schakelen naadloos over van niet naar wel en wel naar niet. Ik zou ook niet weten waarom niet, je kunt het helemaal niet vergelijken met iemand die op blote voeten moet lopen, een hoef is iets totaal anders dan een huid.

Idd, heb ook al genoeg paarden gezien, traditioneel bekapt, die wisselden van ijzer naar ijzerloos zonder daar 1 pas om te moeten manken.
En je kunt het idd niet vergelijken met een mensenvoet maar for the record: ik loop even makkelijk met als zonder schoenen (sommige hakken uitgesloten :+ ).
Het is toch niet logisch dat je een paard maanden pijnlijk laat rondlopen onder het mom van 'hij moet nog even wennen'.

Citaat:
zo zijn er wel meer veeartsen en echt heule goede hoefsmeden (de vaak aan een kliniekgebonden oplapsmeden ) waar je echt niet met NB aan hoeft te komen...........

Laten we zeggen dat de hoefsmeden bij ons op de kliniek idd nu ook niet bepaald enthousiast zijn over natuurlijk bekappen :D .

Het argument dat de bewijzen op google te vinden zijn slaat idd nergens op. Met google kun je alles bewijzen, maar niets wetenschappelijk en laat men op die conferentie nu net wetenschappelijke bewijzen vragen :D .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:53

Het artikel is geschreven door een hoefsmid, ik had niet anders verwacht ;-)