Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:42

Beaux schreef:
Ik denk dat het probleem van niet-genezende peesblessures ook vaak zit in het niet tijdig onderkennen van het probleem. Ik ben hieraan zelf ook 'debet' geweest.

hier nog zo eentje: paard liep niet kreupel, dus dacht ik niet aan een probleem met de benen.
resultaat is een peesontsteking LA en een gewrichtsontsteking RA (wschl als gevolg van het ontlasten van het LA been).
na 2 maanden rust en afkoeling van de benen, lijkt de ontsteking nu eindelijk ietsjes minder te worden * klopt af *
die behandeling met een concentraat van bloedplaatjes klinkt goed, maar wat gaat dat kosten? :o

larixfire: behandeling is bij mij een beetje lastig.
voor het ontstoken gewricht moet hij op het zachte, voor de ontstoken pees is het harde beter :=

Eponastable

Re: Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:01

Nou hier ook eentje die niets maar ook niets mankte (zelf op buigproeven) en toch een dikke peesscheur in haar kogel.
Zo had ik nog lang kunnen sukkelen maar ik heb toen mijn gevoel gevolgd en ik had gelijk...

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:27

Mijn paard liep ook niet kreupel en in draf zelfs rad maar op de scan was het echt een gatenkaas. 3 maanden de wei op en daarna stappen na 9 maanden kon ik gaan opbouwen met 5 minuten erop.

Ik was zo blij als een klein kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:44

mijn paard liep ook niet kreupel, zelfs de DA zag niets en adviseerde om de achterhand te gaan trainen door balkjes te lopen omdat ze haar knieeen vastzette.

Ja en als je paard dan al een peesblessure heeft maak je zo e pezen wel extra kapot natuurlijk! Het was dus een ernstige peesblessure waar we veels te lang mee zijn doorgelopen, wij zijn nu 10/11 maanden verder en ik mag er nu 40 minuten op stappen. Veel meer zit er voor ons in de toekomst ook niet meer in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:48

Wat belangrijk is in dit artikel is de opmerking dat in acute fase rust essentieel is om de oorspronkelijke blessure niet erger te laten worden. Dit is dus anders dan de tegenwoordig algemene gedachte dat je ze maar een tijdje op het land moet zetten om te genezen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:03

Ik blijf me verbazen over de verschillende meningen van dierenartsen..De ene zegt, volledig op boxrust en weer een andere zegt, stappen over het harde.
Mijn paard heeft er helaas ook 1 gehad. Ik was er gelukkig snel bij. Heb hem wel laten inspuiten toen een maand over het harde stappen, daarna weer controle. Pees was voor 80% genezen. Stappen werd toen uitgebreid en 2 weken later weer controle. Daarna was het ok en kon ik heeeeeeeeel rustig aan weer beginnen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:20

Ik denk dus ook dat echt rust in de acute fase heel belangrijk is. Boxrust, hoe erg dat ook is voor een paard. Je kunt nl neit verwachten dat een paard zich rustig houdt. De mijne is nu 20 en was dus 19 toen ze de blessure kreeg. Omdat ze toch eind van het jaar met pensioen zou gaan (lees geen wedstrijden meer) hebben we besloten dat ze wel de wei op mocht. Als het een 5-jarige met goede kans op genezing was geweest had ik haar zeker in de box opgesloten als dat had gemoeten, hoe erg ik dat ook vind.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:25

Mijn paard kampte ook met een peesblessure. Wij hebben, gezien de diagnose ook gekozen voor boxrust. Niet de makkelijkste oplossing, zeker voor het paard. Maar gezien de toekomstperspectieven ( mijn paard was 4 toen hij geblesseerd raakte ) is dit onze keuze geweest.
Overigens is bij mij vandaag gebleken hoe verschrikkelijk belangrijk de juiste diagnostiek is. Mijn paard is vandaag genezen verklaard in een kliniek met nieuwe scanapparatuur, terwijl er eerder gedacht werd dat er nog een beschadiging zat.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:13

erleyne schreef:
Mijn paard kampte ook met een peesblessure. Wij hebben, gezien de diagnose ook gekozen voor boxrust. Niet de makkelijkste oplossing, zeker voor het paard. Maar gezien de toekomstperspectieven ( mijn paard was 4 toen hij geblesseerd raakte ) is dit onze keuze geweest.
Overigens is bij mij vandaag gebleken hoe verschrikkelijk belangrijk de juiste diagnostiek is. Mijn paard is vandaag genezen verklaard in een kliniek met nieuwe scanapparatuur, terwijl er eerder gedacht werd dat er nog een beschadiging zat.

Dat is toch hoopgevend, mijn merrie moet er nog 5 worden ... wij kozen voor een tenoscopie omdat het een sportpaard is.
Je kan zeggen dat dit systeem kan werken bij de beginfase maar soms is het al veel te laat voor je het ontdekt (lees niet manken)
Bij ons nam haar zwelling zelf nog af achteraf, toch veearts laten komen en die adviseerde van ze goed in te bandageren en gewoon verder rijden...
Ik kan me niet inbeelden hoe het zou geweest zijn had ik dat gedaan.
Ik hoop stiekem dat alles terug in orde komt met haar...

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:15

Goed nieuws!

Helaas een beetje laat voor mijn favoriete pony op de manege. Die werd naar de slager gebracht. |(

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:47

Met acute fase wordt hier neem ik aan de ontstekingsfase bedoeld. Die duurt niet zo gek lang (een dikke week). In de herstelfase wil je juist belaste beweging om op die manier de kwaliteit van het nieuw gevormde peesweefsel te bevorderen. Rust is dan juist niét goed.

Wat zo mooi is aan dit onderzoek is dat nu veel exacter bepaald kan worden in welke fase van herstel de blessure zich bevindt waardoor je dus veel gerichter te werk kan gaan.

Het langdurige herstel van paarden van een peesblessure is vaak een lijdensweg voor het paard door de rust en gecontroleerde beweging die bij de therapie hoort. Ik vind het dus niet vreemd dat je er dan voor kiest een paard op de wei te laten genezen, zeker bij een paard waarvoor terugkeer in de sport geen vereiste is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:55

Ik vind boxrust dus helemaal niks, ik zie vaak paarden die met een peesaandoening maanden in hun box staan en dan iedere dag 10 minuutjes mogen stappen aan de hand.
Ik ben geen dierenarts maar ik ben van mening dat rustig op het land het beste is, voor de beweging maar ook voor het geestelijke van een paard.
Mijn pony heeft jaren terug ook een peesblessure gehad en was hier flink kreupel van.
Ik heb haar op rust gezet, dus helemaal geen arbeid ook niet stappen aan de hand maar lekker op de wei.
Binnen een half jaar kon ik rustig weer met haar aan de gang en nooit nergens meer last van gehad.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:58

Interessant.
Mijne heeft een paar jaar geleden ook de pees stuk gehad..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:44

Bloedplaatjes behandeling = PRP kosten (bij ons dan toch) 750 euries %) Sterves duur ik weet het! Zouden willen dat we het voor minder konden doen maar dan is het niet meer rendabel...

Edit: resultaten zijn tot hiertoe wel heel goed!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:00

2 jaar geleden kon ik kiezen uit:
-stamceltherapie
-bloedplaatjes therapie
-shockwave
-niks.

Ik heb voor stamceltherapie gekozen destijds.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:05

Stamceltherapie blijkt meer effect te hebben in gewrichten en botstructuren dan dat het in pezen doet, bloedplaatjes therapie doet het dan weer beter in de pezen blijkt uit onderzoek. Beide nog relatief jonge methode´s dus de tijd zal het uitwijzen!

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:11

Sinds gisteren heb ik te horen gekregen dat mijn paard een peesblessure aan het LA heeft. De DA adviseerde mij ook volledige boxrust met 1 x pd 10 min stappen op het harde daarna afspuiten en koelen. Ik twijfel nog steeds of ik aan zo'n injectie moet beginnen want de DA zei ook dat de herstelperiode toch zeker nog 4 maanden ging duren. Ze loopt nu 2 weken kreupel, maar na hoeveel weken heeft die injectie nog zin? Ik ga ook 2 juni zeker naar deze lezing, lijkt me zeer interresant en nuttig om hier meer over te weten te komen en of dat deze methode resultaat geeft.

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:15

Citaat:
Dit is goed nieuws! Je ziet de laatste tijd weer zoveel paarden met kapotte pezen, wat vaak ook het einde van het paard zelf betekend!

ja maar hoe komt dat ik had het er zo met mijn hoefsmid
door hoefijzers maar niemand die dat wil aannemen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:18

Sorry maar ik geloof echt niet dat het altijd door hoefijzers komt hoor! Dus inderdaad hier ook iemand die dat niet klakkeloos aanneemt.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:26

Romy18 schreef:
Stamceltherapie blijkt meer effect te hebben in gewrichten en botstructuren dan dat het in pezen doet, bloedplaatjes therapie doet het dan weer beter in de pezen blijkt uit onderzoek. Beide nog relatief jonge methode´s dus de tijd zal het uitwijzen!

Gelukkig is de therapie met bloedplaatjes stukke goedkoper ;)

Tot nu toe hebben de stamcellen goed hun werk gedaan in de pees van mijn Fjord.

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:31

naja zo zie ik het wel moet je naar foto' de warmte foto's
zien wat een verschil heen de werking van de hoef en pezen noem maar op daar kan je duidlijk zien hoe slecht het is om je paard op ijzers staat en het is vaak mede door hoefijzers

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:44

Dat ijzer verhaal ben ik het niet mee eens. Mijn paard wordt beslagen bij de broers van Nassau en zij hebben hier een uitgesproken mening over. Mail ze voor tekst en uitleg en zij vertellen hoe het zit.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:06

Door verkeerd beslag kan er idd veel kapot gaan. Maar om ijzers an sich als reden voor peesblessures te noemen vind ik kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:12

Bloem10 schreef:
Sinds gisteren heb ik te horen gekregen dat mijn paard een peesblessure aan het LA heeft. De DA adviseerde mij ook volledige boxrust met 1 x pd 10 min stappen op het harde daarna afspuiten en koelen. Ik twijfel nog steeds of ik aan zo'n injectie moet beginnen want de DA zei ook dat de herstelperiode toch zeker nog 4 maanden ging duren. Ze loopt nu 2 weken kreupel, maar na hoeveel weken heeft die injectie nog zin? Ik ga ook 2 juni zeker naar deze lezing, lijkt me zeer interresant en nuttig om hier meer over te weten te komen en of dat deze methode resultaat geeft.

In jouw geval zou ik aan de veearts vragen welk verschil de injectie zou maken tegenover een langere periode van stappen. Soms is het zo dat je bijvoorbeeld hetzelfde resultaat behaalt in de genezing door niks extra te doen, maar goed de tijd te nemen voor rust gecombineerd met opbouwend stappen, maar dat de therapie qua kwaliteit niks toevoegt. Bespreek dat met je veearts en aan de hand daarvan kun je beslissen of het zin heeft en of het je het geld waard is om sneller klaar te zijn (maar niet kwalitief beter).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:25

Idd, alleen je veearts kan je adviseren over de zin en onzin van de behandeling. Bij mijn paard is ook gekozen om niks extra's te doen, simpelweg omdat het niks zou toevoegen aan de kwaliteit. Wij hebben dus voor stappen en boxrust gekozen. En de kwaliteit van het nieuwe weefsel is zeer goed, dus wat dat aan gaat heeft onze da daar prima in geadviseerd. Als je het doet om tijd te winnen, kan dat natuurlijk ook. Voor ons wogen de kosten niet op tegen de baten wat dat betreft ( en bij nader inzien was ons paard ook nog eerder herstelt dan we gedacht hadden ).