slimmerik schreef:Dit schrijft Henk Jan Ormel (dierenarts en 2de Kamerlid CDA) in zijn blog en ik geef hem groot gelijk !! Je moet de verantwoording bij de eigenaar leggen.... die betaalt de DA kosten toch ook?Citaat:Ik zal het JSF debat niet mee kunnen maken omdat ik namens het CDA deelneem aan een tegelijkertijd plaatsvindend dierenwelzijndebat met de minister van LNV. Het dierenwelzijndebat zal wel weer heftig en vol tegenstellingen zijn. Verleden week hadden we alvast een voorproefje in het debat over de paardenhouderij. De Partij voor de Dieren diende een motie in om prikkeldraad tegen alle dieren te verbieden. PvdA , SP en VVD(!) dienden een motie in om prikkeldraad rond paardenweiden te verbieden. We hebben hier 20 minuten in de plenaire zaal over gebakkeleid! Gezegend het land dat het zich kan veroorloven om 20 minuten in 's landsvergaderzaal over prikkeldraad te debatteren! nu weet ik als dierenarts dat prikkeldraad rotwonden kan veroorzaken, maar dat geldt zeker ook voor schriklint. Dat snoert zich om een paardenbeen en zorgt voor totaal ontvelde paardenbenen. ook maar verbieden? Prikkeldraadpolitie ter controle? Is dit niet gewoon de verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar zelf en zouden we hier ons als overheid eens niet mee bemoeien? Is de VVD door het prikkeldraad in de verkeerde wei beland? Ik vroeg Krista van Velzen (SP) waarom ze niet ook nog een motie in wilde dienen om prikkeldraad helemaal te verbieden. Daarop antwoordde ze dat ze in haar achtertuin last had van insluipers en die wilde ze weren met prikkeldraad. Daarop concludeerde ik:
de SP is dus tegen prikkeldraad voor dieren en voor prikkeldraad tegen mensen!
Inderdaad, mijnheer Ormel, antwoordde Krista van Velzen......
In tegenstelling tot jij ben ik het níet met deze meneer eens. Natuurlijk kán schrikdraad ook lelijke wonden veroorzaken, maar dit komt minder vaak voor. Paarden zien schrikdraad (de bredere linten heb ik het over, niet de smalle draadjes...) beter dan prikkeldraad, en als ze schriklint aanraken krijgen ze een tik en de meesten laten het dan met rust. Prikkeldraad raakt direct verstrikkeld in de benen/hals/hoofd en maakt direct gemene wonden. Tot nu toe is schriklint in combinatie met een houten hek (afgerond, zonder hoeken) de beste oplossing voor een paardenweide. Het allerbeste zou zijn paarden in het wild, maar dat is tegenwoordig gewoon niet meer mogelijk (op de prezzies in de natuurgebieden na natuurlijk, prachtig).
En de discussie over wel een verbod voor dieren en niet voor mensen. Ja, inderdaad. Ben ik het mee eens. Dieren kunnen niet zelf besluiten waar ze leven, dat wordt bepaald door de mens. Als de mens ze in een wei met prikkeldraad zet, kunnen ze niet zelf denken; he, dit is niet goed voor mij, ik moet in een andere wei. Nee. Mensen echter, kunnen wél op die manier denken. Die kunnen wél denken: shit, hier is prikkeldraad, niet in gaan dus, of heel voorzichtig. Of een deken eroverheen en dan klauteren maar. Mensen hebben de kéus. Dieren niet.
Maya schreef:Nah lekker dan, en wat als je een gemengde wei hebt van paarden en/of koeien en/of schapen?
Dan geldt het immers niet, want het is geen paardenwei maar een koeienwei, of schapenwei...
Maar tóch worden er paarden gehouden. Het lijkt me dat dit dan ook op zou gaan. Waarom zou prikkeldraad niet ook gevaarlijk zijn voor koeien en schapen? Die kunnen dezelfde soort wonden krijgen hoor.

Toekie schreef:Moordwijf

_Micha_ schreef:Denk dat dat wel mag Sannn aangezien het bijna onmogelijk is dat een dier zich daaraan verwond
Tenzij het stijgert. Geloof me, paarden kunnen rare fratsen uithalen en zich óveral aan verwonden.

Ro0sj schreef:*knip, anders wordt mijn verhaal met quotes wel erg lang* wat verwacht met dan dat er over 10 jaar verboden gaat worden!? Op deze manier zal de hippische sport (alle takken inbegrepen) binnen nu en 50 jaar verboden worden.
*knip*
Ja, dat kán gebeuren. Al zie ik het niet zo snel werkelijkheid worden. De paardensport levert teveel geld op tegenwoordig.
En ik hoor meerdere keren voorbij komen: het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Natuurlijk ís dat ook wel zo, maar wéér zijn dieren (de paarden in dit geval) de dupe van ondachtzaamheid en laksheid van mensen. Wáárom zou je een paard in een prikkeldraad wei zetten, terwijl je wéét wat er kan gebeuren? Ik vind het naïef om te denken: "Ik zet mijn paard in een prikkeldraad wei want hij kijkt heus wel goed uit." of "Hij verwondt zich heus niet, het prikkeldraad is duidelijk te zien". of "Ik heb geen tijd/zin/geld om prikkeldraad te vervangen, dus ik zet mijn paard gewoon in de bestaande prikkeldraad wei."
Geen tijd/zin/geld om te voorkomen dat je paard zich mogelijk verwondt? Neem dan een hobbelpaard.