Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:22

Eindelijk. Dit werd tijd zeg. In Duitsland is het al veel langer verboden (dacht ik? Hoorde zoiets van een Duitse studente die in Nederland woonde, en zich verbaasde over de vele weiden met prikkeldraad in ons kikkerlandje). Beláchelijk dat de moties voor cosmetica testen/ingrepen op paarden verworpen zijn. :\ Het strijden voor meer dierenrechten houdt helaas nooit op.

slimmerik schreef:
Dit schrijft Henk Jan Ormel (dierenarts en 2de Kamerlid CDA) in zijn blog en ik geef hem groot gelijk !! Je moet de verantwoording bij de eigenaar leggen.... die betaalt de DA kosten toch ook?

Citaat:
Ik zal het JSF debat niet mee kunnen maken omdat ik namens het CDA deelneem aan een tegelijkertijd plaatsvindend dierenwelzijndebat met de minister van LNV. Het dierenwelzijndebat zal wel weer heftig en vol tegenstellingen zijn. Verleden week hadden we alvast een voorproefje in het debat over de paardenhouderij. De Partij voor de Dieren diende een motie in om prikkeldraad tegen alle dieren te verbieden. PvdA , SP en VVD(!) dienden een motie in om prikkeldraad rond paardenweiden te verbieden. We hebben hier 20 minuten in de plenaire zaal over gebakkeleid! Gezegend het land dat het zich kan veroorloven om 20 minuten in 's landsvergaderzaal over prikkeldraad te debatteren! nu weet ik als dierenarts dat prikkeldraad rotwonden kan veroorzaken, maar dat geldt zeker ook voor schriklint. Dat snoert zich om een paardenbeen en zorgt voor totaal ontvelde paardenbenen. ook maar verbieden? Prikkeldraadpolitie ter controle? Is dit niet gewoon de verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar zelf en zouden we hier ons als overheid eens niet mee bemoeien? Is de VVD door het prikkeldraad in de verkeerde wei beland? Ik vroeg Krista van Velzen (SP) waarom ze niet ook nog een motie in wilde dienen om prikkeldraad helemaal te verbieden. Daarop antwoordde ze dat ze in haar achtertuin last had van insluipers en die wilde ze weren met prikkeldraad. Daarop concludeerde ik:
de SP is dus tegen prikkeldraad voor dieren en voor prikkeldraad tegen mensen!
Inderdaad, mijnheer Ormel, antwoordde Krista van Velzen......

In tegenstelling tot jij ben ik het níet met deze meneer eens. Natuurlijk kán schrikdraad ook lelijke wonden veroorzaken, maar dit komt minder vaak voor. Paarden zien schrikdraad (de bredere linten heb ik het over, niet de smalle draadjes...) beter dan prikkeldraad, en als ze schriklint aanraken krijgen ze een tik en de meesten laten het dan met rust. Prikkeldraad raakt direct verstrikkeld in de benen/hals/hoofd en maakt direct gemene wonden. Tot nu toe is schriklint in combinatie met een houten hek (afgerond, zonder hoeken) de beste oplossing voor een paardenweide. Het allerbeste zou zijn paarden in het wild, maar dat is tegenwoordig gewoon niet meer mogelijk (op de prezzies in de natuurgebieden na natuurlijk, prachtig).
En de discussie over wel een verbod voor dieren en niet voor mensen. Ja, inderdaad. Ben ik het mee eens. Dieren kunnen niet zelf besluiten waar ze leven, dat wordt bepaald door de mens. Als de mens ze in een wei met prikkeldraad zet, kunnen ze niet zelf denken; he, dit is niet goed voor mij, ik moet in een andere wei. Nee. Mensen echter, kunnen wél op die manier denken. Die kunnen wél denken: shit, hier is prikkeldraad, niet in gaan dus, of heel voorzichtig. Of een deken eroverheen en dan klauteren maar. Mensen hebben de kéus. Dieren niet.

Maya schreef:
Nah lekker dan, en wat als je een gemengde wei hebt van paarden en/of koeien en/of schapen?

Dan geldt het immers niet, want het is geen paardenwei maar een koeienwei, of schapenwei... :)*

Maar tóch worden er paarden gehouden. Het lijkt me dat dit dan ook op zou gaan. Waarom zou prikkeldraad niet ook gevaarlijk zijn voor koeien en schapen? Die kunnen dezelfde soort wonden krijgen hoor. ;)

Toekie schreef:
Moordwijf :D

:D

_Micha_ schreef:
Denk dat dat wel mag Sannn aangezien het bijna onmogelijk is dat een dier zich daaraan verwond

Tenzij het stijgert. Geloof me, paarden kunnen rare fratsen uithalen en zich óveral aan verwonden. :\ Hoe ze het voor elkaar krijgen? Al sla je me dood.

Ro0sj schreef:
*knip, anders wordt mijn verhaal met quotes wel erg lang* wat verwacht met dan dat er over 10 jaar verboden gaat worden!? Op deze manier zal de hippische sport (alle takken inbegrepen) binnen nu en 50 jaar verboden worden.
*knip*

Ja, dat kán gebeuren. Al zie ik het niet zo snel werkelijkheid worden. De paardensport levert teveel geld op tegenwoordig.

En ik hoor meerdere keren voorbij komen: het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Natuurlijk ís dat ook wel zo, maar wéér zijn dieren (de paarden in dit geval) de dupe van ondachtzaamheid en laksheid van mensen. Wáárom zou je een paard in een prikkeldraad wei zetten, terwijl je wéét wat er kan gebeuren? Ik vind het naïef om te denken: "Ik zet mijn paard in een prikkeldraad wei want hij kijkt heus wel goed uit." of "Hij verwondt zich heus niet, het prikkeldraad is duidelijk te zien". of "Ik heb geen tijd/zin/geld om prikkeldraad te vervangen, dus ik zet mijn paard gewoon in de bestaande prikkeldraad wei."
Geen tijd/zin/geld om te voorkomen dat je paard zich mogelijk verwondt? Neem dan een hobbelpaard. :7

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:28

slimmerik schreef:
Dit schrijft Henk Jan Ormel (dierenarts en 2de Kamerlid CDA) in zijn blog en ik geef hem groot gelijk !! Je moet de verantwoording bij de eigenaar leggen.... die betaalt de DA kosten toch ook?

Citaat:
Ik zal het JSF debat niet mee kunnen maken omdat ik namens het CDA deelneem aan een tegelijkertijd plaatsvindend dierenwelzijndebat met de minister van LNV. Het dierenwelzijndebat zal wel weer heftig en vol tegenstellingen zijn. Verleden week hadden we alvast een voorproefje in het debat over de paardenhouderij. De Partij voor de Dieren diende een motie in om prikkeldraad tegen alle dieren te verbieden. PvdA , SP en VVD(!) dienden een motie in om prikkeldraad rond paardenweiden te verbieden. We hebben hier 20 minuten in de plenaire zaal over gebakkeleid! Gezegend het land dat het zich kan veroorloven om 20 minuten in 's landsvergaderzaal over prikkeldraad te debatteren! nu weet ik als dierenarts dat prikkeldraad rotwonden kan veroorzaken, maar dat geldt zeker ook voor schriklint. Dat snoert zich om een paardenbeen en zorgt voor totaal ontvelde paardenbenen. ook maar verbieden? Prikkeldraadpolitie ter controle? Is dit niet gewoon de verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar zelf en zouden we hier ons als overheid eens niet mee bemoeien? Is de VVD door het prikkeldraad in de verkeerde wei beland? Ik vroeg Krista van Velzen (SP) waarom ze niet ook nog een motie in wilde dienen om prikkeldraad helemaal te verbieden. Daarop antwoordde ze dat ze in haar achtertuin last had van insluipers en die wilde ze weren met prikkeldraad. Daarop concludeerde ik:
de SP is dus tegen prikkeldraad voor dieren en voor prikkeldraad tegen mensen!
Inderdaad, mijnheer Ormel, antwoordde Krista van Velzen......

Hier sluit ik me toch ook bij aan.
Ook lint is niet 100% save.
Heb helaas zelf moeten ervaren wat de gevolgen van lint kunnen zijn.
Het was een ongeluk, maar toch...

AmonRe

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:32

Vroeger had iedereen zijn paard achter prikkeldraad. Toen was dat heel normaal. Mijn opa maakte vroeger ook altijd weitjes van prikkeldraad. Gelukkig is er nooit iets gebeurd met de paarden van ons, levensgevaarlijk ouderwets spul! Toen ik een jaar of 12 was heb ik mijn opa ervan kunnen overtuigen dat het niet meer van deze tijd was en kreeg mijn paard een normale omheining. Ik ben blij dat er een verbod komt. Ik zie bij ons in de buurt gelukkig weinig weitjes met prikkeldraad.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:45

Ach hoevaak het paard van de buurman met tuig en al al wel niet door onze schriklint heining is komen zetten! Als het prikkeldraad was geweest had hij hem waarschijnlijk de eerste keer al met serieuze verwondingen naar de DA kunnen brengen en nu was er niks aan de hand dan een geschrokken paard.

Ik ben blij dat er nu schot in de zaak zit en dat er iets mee gedaan wordt, ondanks dat het de verantwoordelijkheid is van de eigenaar zelf hoe hij zijn weide omheint.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:46

wonden van prikkeldraad zijn erg, maar al eens wonden van schriklint gezien???
Prikkeldraad kun je mooi strak aantrekken en met een schrikdraadje ervoor kun je ze op afstand houden, lint gaat altijd klapperen ongeacht hoe strak je het hebt aangetrokken... Niet dat ik nu prikkeldraad positief wil laten klinken hoor, maar zoek eens een goed alternatief... Allemaal hout? Daar wordt aan geknaagd en de luchtzuigers hebben het perfect! En wat heb je dan nog over? Bij mij thuis zijn de weiden omringt door sloten, handig als je paard daaraan gewend is maar anders heb je ook een probleem. Een heg maken is ook niet alles want een paard in paniek gaat er zo door heen en wat als je langs een drukke weg of langs een spoor staat? De oplossing is nog niet zo makkelijk!!!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:51

student schreef:
wonden van prikkeldraad zijn erg, maar al eens wonden van schriklint gezien???
Prikkeldraad kun je mooi strak aantrekken en met een schrikdraadje ervoor kun je ze op afstand houden, lint gaat altijd klapperen ongeacht hoe strak je het hebt aangetrokken...

Heb bij ons het lint nog nooit horen/zien klapperen, ligt misschien aan de kwaliteit of de bevestigingen of..?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:30

als je prikkeldraad goed strak trekt is het erg goede omheining en dus niets aan de hand mijn paarden staan jaren in prikkeldraad als het goed onderhouden is is het ideaal

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:37

Ik gebruik prikkeldraad. Werkt net zo goed als schrikdraad. Voordeel is dat ik niet elke keer een klok moet ophangen op batterij en dat ze die ook niet kunnen jatten!
Beetje onzinnig deze motie, komt er toch nooit doorheen!
Dan moeten ze ook verbieden paarden in stallen te zetten in kleine ruimtes, dat is namelijk veel erger.

Mikudu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:42

Hmm, ik heb een pony gehad die als veulen door een hondje het prikkeldraad ingejaagd is.
Heeft ze heel lelijk litteken en wild vleesgroei aan overgehouden, dus ook ik ben geen voorstander van prikkeldraad meer!
Prikkeldraad zal best voordelen hebben, maar de wonden als ze er door gaan zijn zo naar, brr wij hebben band om het weiland!

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:50

Geweldig ik ben anti prikkeldraad op paardenweide. Heb er ooit een verzorg pony mee verloren.
Hij had z'n pezen doorgesneden met dat verekkte prikkeldraad!
Op onze weide alleen schrikdraad.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:53

ken genoeg paarden die rotwonden hebben van schriklinten en vooral die mooie dikke koorden.
Mijn paarden staan in weiden met schriklint,maar aan de buitenkant van die weide is overal prikkeldraad om rotkids uit de buurt uit de weide te weren,want schriklint is hier al enkele malen door gebrand met heet gestookte stokken,prikkeldraad erond en weg kids en rot mensen die brood komen voeren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:35

Ja het kan heel vervelende wonden opleveren dat prikkeldraad. Maar ik vind het wel veel steviger als enkel schriklint. Ongelukken kunnen met beide gebeuren en hele akelige wonden opleveren. Maar ik heb ook wel regelmatig paarden dwars door het schriklint zien rennen de openbare weg op.. En dat vind ik toch ook niet erg handig.

Ik heb zelf flink gespaard en uiteindelijk een mooie houten omheining met daar tegenaan nog een schrikdraad. Fijne oplossing, maar ik kan me voorstellen dat zoiets niet in ieders budget past. Ook niet als je bijv. hectaren grasland hebt. Ook een houtenheining kan trouwens verschrikkelijke wonden achterlaten als je paard er doorheen slaat. Splinters, etc.

Dus ja.. wat is veiligheid en wijsheid in deze zaak. Een ongeluk zit altijd maar in een klein hoekje.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:15

Zeer positief dit nieuws. Maar laat ze dan vanuit de overheid een
subsidie verstrekken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:55

tamaramt schreef:
CeesRinko schreef:
mijn pony is er zijn oog door kwijtgeraakt ...

eindelijk nemen ze eens actie :D

dat is dan ook wel je eigen verantwoording als dit op de weide gebeurd is
ik zou mijn paard nooit in een weide zetten met prikkeldraad

de schrijfster van dat bericht was nog niet eens geboren toen dat gebeurd is..... kan ze dus niets aan doen......

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:59

Ik ben ook niet voor prikkeldraad maar lint is ook niet alles.

Wij hebben draad die mij zoveel kilo druk knapt. Dus als je paard erin rent. Perfect alleen die k*t haflinger had dat dus door en ging er telkens doorheen. Alle andere paarden die erin hebben gestaan zijn er nooit doorheen gegaan en dan heb ik het over een paard of 7.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:15

tamaramt schreef:
CeesRinko schreef:
mijn pony is er zijn oog door kwijtgeraakt ...

eindelijk nemen ze eens actie :D

dat is dan ook wel je eigen verantwoording als dit op de weide gebeurd is
ik zou mijn paard nooit in een weide zetten met prikkeldraad

Gaat een beetje moeilijk ;) is als veulen gebeurt, 20 jaar geleden :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:23

dat zei ik ;) :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:42

Flutbesluit.... betekent dus dat je je paarden in de winter niet mag weiden in de wei van de koeien tenzij er een andere afrastering is. En dus de hele winter op stal zullen moeten verblijven.

Heerlijk betuttelend.

Wacht in spanning op het besluit dat je niet meer van huis mag als je dieren hebt.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:45

Goed nieuws! (jammer genoeg niet in Belgie) maarja!

Ik vind altijd zo zielig, die manen die er aan vast blijven hangen en bij schaapjes die wol :P
of wondes bah, vind het goed dat ze erover gaan praten.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:47

Unseen schreef:
Beláchelijk dat de moties voor cosmetica testen/ingrepen op paarden verworpen zijn. :\ Het strijden voor meer dierenrechten houdt helaas nooit op.

Inderdaad! Zo dingen blijven zo erg.
Ik hou er wel rekening mee welke producten.
maarja de testen stoppen toch niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:27

Volgende stap in het verbieden van een omheining in de vorm van een sloot? En dan straks het verbieden van schrikdraad omdat zoveel onschuldige buurtkinderen een pets hebben gehad toen ze de paardjes wouden aaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:42

NessaX schreef:
Unseen schreef:
Beláchelijk dat de moties voor cosmetica testen/ingrepen op paarden verworpen zijn. :\ Het strijden voor meer dierenrechten houdt helaas nooit op.

Inderdaad! Zo dingen blijven zo erg.
Ik hou er wel rekening mee welke producten.
maarja de testen stoppen toch niet.

Volgens mij heb je het bericht verkeerd begrepen als ik de tekst lees :) Het gaat niet om het testen van producten zoals medicijnen of cosmetica ofzoiets. Het gaat om cosmetische ingrepen.

Bron : http://parlis.nl/kst130043
Citaat:
28 286 Dierenwelzijn
Nr. 283 MOTIE VAN HET LID OUWEHAND
Voorgesteld 16 april 2009
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende, dat de Raad voor Dierenaangelegenheden concludeert dat diverse cosmetische ingrepen die worden toegepast op paarden negatieve effecten hebben op hun welzijn; verzoekt de regering cosmetische ingrepen bij paarden als het afscheren van tastharen, het uitscheren van oren en het scheren van de vetlok niet langer toe te staan, en gaat over tot de orde van de dag.
Ouwehand

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:54

Mikudu schreef:
Hmm, ik heb een pony gehad die als veulen door een hondje het prikkeldraad ingejaagd is.
Heeft ze heel lelijk litteken en wild vleesgroei aan overgehouden, dus ook ik ben geen voorstander van prikkeldraad meer!
Prikkeldraad zal best voordelen hebben, maar de wonden als ze er door gaan zijn zo naar, brr wij hebben band om het weiland!

Niet alleen met prikkeldraad hoor!
Wij hebben een jaarling in moeten laten slapen naardat ze met haar been in het lint heeft gezeten.
Vanaf de knie tot de hoef zat nog 10% huid vast, de rest was er af gestript.
En zo kan iedere heining wel letsel veroorzaken.
Ook een paard gehad die over de houten omheining heeft gehangen.
Ook een nare wond opgeleverd, met vele maanden tobben, een operatie en een paar weken kliniek.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:57

Laat me raden: dat verbod op paardenmarkten had zeker die partij voor de dieren naar voren geschoven? Heel goed dat prikkeldraad verboden wordt, mag die man bij ons in de buurt van de manege dat spul wel weghalen dan!

Hadden ze eigenlijk veel eerder moeten doen!

CDA werkt toch alles tegen! :(

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:30

Heerlijk nog meer regeltjes. Es effe kijken ... zet ik het paard in de wei, oh nee ik heb geen zin in een boete en ik ga echt de omheining niet veranderen. Wie is hier nu gebaat bij.In duitsland is het verboden d.w.z. je ziet het nog overal. :o De wonden van schriklint of koord of ponys die overreden worden door auto's. Dit is natuurlijk allemaal diervriendelijker. En natuurlijk is een dierenarts het er niet mee eens. Daar gaan ze klanten.