Pasgeboren Shetland-veulen vermoedelijk uit weiland gestolen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:50

Ooooh, wat erg.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:36

Beide opties zijn mogelijk:
Sloot en diefstal! Diefstal inderdaad tbv. opzetten van een veulentje. Diefstal kan ook direct vanachter de boerderij vandaan (is enkele jaren geleden bij fokkers uit west-brabant gebeurd)

In elk geval verschrikkelijk voor merrie en 't veulen dat niet veel overlevingskansen heeft zonder moeder lijkt me. Ik hoop dat 't wordt opgelost! Creepy berichten vind ik dit!

Welterusten! :Z

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:57

Nou jah zeg!
Wie haalt nu zoiets in zijn hoofd om zo,n klein diertje bij zijn moeder vandaan te halen.
;(
Wat verschrikkelijk zeg

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:51

Ja dit doet me erg denken aan een geval een aantal jaren geleden. Het stond zelfs in de krant: Veulen gestolen uit de wei.
Bedoel jij deze ook Martina? Plaats was Heeswijk-D

In het najaar vond men het veulen toen de gierput leeggehaald werd... hij was in de openstaande trechter gevallen die in zijn wei uitkwam. Ze hadden nooit gedacht dat hij daar in gevallen was omdat ze geen spetters rond de trechter zagen.

Yvet_90

Re: Pasgeboren Shetland-veulen vermoedelijk uit weiland gestolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:57

Dat is toevallig, bij ons in Weststellingwerf was een veulentje gevonden. Degene die em gevonden hadden had de veearts gebeld en die had toevallig die ochtend een veulen doodgespoten en wist dus een merrie met melk. Merrie nam het veulen aan en ging super goed.. Was bij kennissen van ons. Achteraf bleek dat een paar kilometer verderop het veulen uit de wei of box was gejat. Veulen was de avond ervoor om 12 uur geboren en is smorgens om 6u gevonden.

Eigenaresse was wel superblij dat het diertje nog leefde en mag lekker bij zijn pleegmoeder blijven...

Bizar niet waar?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:52

Jee wat vreemd. Kan een roofdier, een vos ofzo het niet gepakt hebben?? Bij ons heeft een vos weleens een gans gepakt en dat was echt een hele grote mannetjesgans. Ze pakken ook weleens kleine schaapjes. Misschien dat een shetlandveulen ook nog net gaat? Wij vonden de gans een stuk verder in de bosjes terug, hij had hem een heel eind meegesleurd.

Ik hoop dat ze het weer snel terugvinden heelhuids.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:57

Een hoogdrachtige merrie, of een merrie met een jong veulen moet je nooit in een weiland houden omringd met sloten :(
Dat heeft al zoveel veulens het leven gekost!
Het verbaasd mij steeds weer hoeveel mensen hiervan niet op de hoogte zijn of denken dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Bij ons gaan ze in een weiland dat omringt is met gaas en schrikdraad en dat pal naast het huis ligt zodat er de hele dag toezicht is.

Uit het bericht valt niet op te maken of er sloten zijn dus dit is geen aanval maar alleen bedoeld als waarschuwing.
In beide gevallen is het super triest dat het veulen spoorloos verdwenen is.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:40

hallo diessel
er zijn inderdaad wel sloten .
maar men zegt dat die na gezocht zijn .
maar als een dier er invalt en verdrinkt zakt het naar de bodem net als bij een mens en komt dan naar enkelle dagen weer boven drijfen om vervolgens weer te zakken .
dus als hij in de sloot ligt vinden ze hem meschien toch in de sloot ;(

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:31

wie steelt nou een jong veulen?
als ie m zou willen verkopen zou die hem niet kwijtraken omdat hij eigenlijk nog bij zijn moeder zou horen te zijn ;)
en toch ik bedoel het is ook sneu voor het veulen om zomaar bij zijn moeder weg te worden gehaald! :(

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:39

is er niemand die weet of het veulen misschien al is gevonden (hopelijk levend)??? het zal je gebeuren zeg |(

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:56

Zal ik eens vertellen, ik woon in Kampen en het is zo'n 500 m van de manege af waar allemaal Shetjes staan, en hoe ik me kan herinneren wel midden in een weiland zijn de weitjes afgezet met stroomdraad. Er loopt zowieso wel één klein slootje ergens maar ik geloof niet precies daar doorheen ...

En het is midden op "het platteland" waar geen vossen o.i.d komen jaa buizerds die daar vliegen maar lijkt me sterk dat die een veulen mee neemt!

Wat zielig zeg! Ik keek van de week nog zo mooi het weiland in daar, allemaal kleine gekleurde shetjes lopen daar!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:07

Rianneke schreef:
Hebben ze de omgeving goed nagekeken? Het zal niet de eerste zijn waarvan het veulen toch niet gejat was, maar die in de sloot ligt :(:)

Ze hebben de sloten nagezocht, daar was niks te zien.
Blijkbaar liep er ook een draad nog een eindje voor de slootkant dus de kans dat het veulen in de sloot zou zijn gegleden was niet groot.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:53

diessel schreef:
Een hoogdrachtige merrie, of een merrie met een jong veulen moet je nooit in een weiland houden omringd met sloten :(
Dat heeft al zoveel veulens het leven gekost!
Het verbaasd mij steeds weer hoeveel mensen hiervan niet op de hoogte zijn of denken dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Bij ons gaan ze in een weiland dat omringt is met gaas en schrikdraad en dat pal naast het huis ligt zodat er de hele dag toezicht is.

Uit het bericht valt niet op te maken of er sloten zijn dus dit is geen aanval maar alleen bedoeld als waarschuwing.
In beide gevallen is het super triest dat het veulen spoorloos verdwenen is.

Zo jij durft! nachtenlang slapen bij onze merrie heeft geen effect, ze houdt het op en wacht tot je nét weg bent.
En wie denkt er dat een ervaren merrie die al enkele veulens heeft geworpen, tegen een afgerasterde sloot gaat liggen met haar achterhand?
Nee sorry, je kan niet altijd de schuld in iemands schoenen schuiven, ongelukken gebeuren nu eenmaal.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:11

er staat trouwens ook ergens dat een signalement handig is.
Probleem is echter dat de eigenaar bij zijn paardje ging kijken en vervolgens alleen de nageboorte aan heeft getroffen, dus hij weet niet eens hoe zijn eigen veulen er uit ziet.
Anders was er vast wel en signalement afgegeven ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:04

ilona_89 schreef:
er staat trouwens ook ergens dat een signalement handig is.
Probleem is echter dat de eigenaar bij zijn paardje ging kijken en vervolgens alleen de nageboorte aan heeft getroffen, dus hij weet niet eens hoe zijn eigen veulen er uit ziet.
Anders was er vast wel en signalement afgegeven ;)

Is het theoretisch mogelijk dat er helemaal geen veulen was en de merrie alleen maar vruchtwater en misscien een verschrompeld foutus gebaard heeft?