Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:13

hmmm... waar gaat dit heen? als je een beetje nuchter nadenkt, kan het gewoon niet goed zijn. en in alle cellen van je lichaam staat hetzelfde, dus het heeft geen nut om nou hersencellen of haarcellen te pakken, want er staat hetzelfde DNA in. het lijk me ook sterk dat oude cellen opeens gloedje nieuw kunnen zijn.. :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:13

Ik dacht dat hij nog steeds sprong (kan het mis hebben).
Het is inderdaad wel een prachtig paard om te zien.

ET is ook gekloond ja, en zo zijn er nog een paar.
(Gem Twist, Ratina)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:14

Cayenne schreef:
Ik dacht dat hij nog steeds sprong (kan het mis hebben).
Het is inderdaad wel een prachtig paard om te zien.

ET is ook gekloond ja, en zo zijn er nog een paar.
(Gem Twist, Ratina)

Waarom kan hij dan niet dekken?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:15

Yolien schreef:
Levisto is uniek, ik ben benieuwd wat het veulen gaat worden.

alle paarden zijn uniek :o

ik ben ook niet zo voor dat kloon-gedoe.
Laat de natuur gewoon zijn werk doen dat is al spannend en complex genoeg.
Het is gewoon belachelijk, vind ik persoonlijk, om voor god te spelen.

kijk maar naar de kloon van ET, wat is me dat een euhm onaantrekkelijk? paard :Y)
uiterlijk geven ze toch ook door?
nu is uiterlijk niet het belangrijkste maar kom.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:18

Bah, ik blijf het gewoon zeer onnatuurlijk vinden, dat is knoeien met de natuur.

Nee ik zou zelf ook nooit iets willen hebben dat gekloond is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:19

ET's kloon gaat precies hetzelfde dna doorgeven als ET zelf, dus daar zou ik me niet heel veel zorgen om maken :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:19

rasta_love schreef:
hmmm... waar gaat dit heen? als je een beetje nuchter nadenkt, kan het gewoon niet goed zijn. en in alle cellen van je lichaam staat hetzelfde, dus het heeft geen nut om nou hersencellen of haarcellen te pakken, want er staat hetzelfde DNA in. het lijk me ook sterk dat oude cellen opeens gloedje nieuw kunnen zijn.. :?

je lichaam blijft nieuwe cellen aanmaken, oudere sterven af en de nieuwe vervangen die weer.
denk maar aan je huid, daar verlies je elke dag schilfertjes van, dat zijn dus afgestorven opperhuidcellen.
maar er worden ook weer nieuwe huidcellen aangemaakt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:20

Wat is dat toch!
Fokkerij A kloont, dan gaat B dat ook doen & Zangerheide ook al
Als fokkerij A al zijn dekhengsten met 1, 2 of 3 witte benen buitengooit, gaat fokkerij B & Zangersheide dat dan ook doen?
het punt is gewoon, waarom maken ze allemaal dezelfde fout?
we gaan een massa inteelt van klonen krijgen en waarom?
de beste paarden komen van nieuwe lijnen, niet steeds weer dezelfde lijnen, dat kan gewoon niet :?

kiwi1990 schreef:
rasta_love schreef:

je lichaam blijft nieuwe cellen aanmaken, oudere sterven af en de nieuwe vervangen die weer.
denk maar aan je huid, daar verlies je elke dag schilfertjes van, dat zijn dus afgestorven opperhuidcellen.
maar er worden ook weer nieuwe huidcellen aangemaakt

Dan krijgen we rimpelige paarden? :? :Y)

huricane

Re: Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:27

Yep, ET is gekloond en Chellano Z is ook al weer geboren.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:27

nee want ze verliezen de dooie huidcellen weer. (roos, schilfertjes)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:28

Thomas schreef:
wat gebeurd er precies bij dat klonen?

Dan halen ze eerst een eicel uit een merrie, en daar halen ze de celkern uit. In de celkern zit het DNA: alle erfelijke eigenschappen. Het DNA moest er eerst uit, omdat je anders dubbel DNA krijgt, dus te veel chromosomen, en dan komt het niet goed. Ieder organisme (levend wezen) heeft namenlijk een vast aantal chromosomen in elke cel. (en in die chromosomen zit het DNA)
Ze doen in die lege eicel het DNA van de hengst Levisto. Dat DNA van Levisto hebben ze uit een lichaamscel van Levisto gehaald. DNA zit namenlijk in alle cellen, en is ook in alle cellen hetzelfde. Het DNA zegt, zoals ik al zei, alles over alle erfelijke eigenschappen: hengst, bruine ogen, schimmel, breed hoofd, enzovoorts, maar ook ziektes zijn erfelijk, zoals zomerexceem enzo.

Ze doen de eicel terug in een merrie, en die zorgt voor de rest ;) Woow. Dit heb ik allemaal van mijn lessen geleerd!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:31

DNA is niets meer dan een bouwtekening, een blauwdruk, van hoe verdere cellen geproduceerd dienen te worden. Beïnvloed door andere factoren van buitenaf wordt deze ''bouwtekening'' op een bepaalde manier ingevuld en gebruikt. De cellen die jij in je lichaam hebt, zijn vrijwel allemaal niet zo oud als jijzelf, cellen sterven af en er worden nieuwe bijgemaakt d.m.v. celdelingen. DNA van Levisto Z zal dus identiek zijn aan het DNA van dit veulen, maar de ''invulling'' kan best heel anders zijn.

Dat betekent wel dat als je met deze kloon dekt, dezelfde genetische eigenschappen doorgegeven kunnen worden, wat door sommigen als een voordeel gezien wordt. Als Levisto erfelijke aandoeningen zou hebben en daarom niet mocht dekken, zou het buitengewoon onlogisch zijn om wel te dekken met zijn kloon, aangezien die dezelfde erfelijke aandoening zal hebben :D
Ik vraag me wel af wat voor aandoening Levisto dan wel kan hebben - dat zou 'n aandoening moeten zijn waardoor hij fysiek gezien niet in staat is om te dekken, want een later opgelopen aandoening geeft hij dus niet door aan zijn nageslacht...

In ieder geval lijkt het mij geen hele goede zaak om te gaan fokken met klonen met het oog op inteelt en de bloedspreiding, tenzij Levisto zélf niet kan dekken - in dat geval geeft het voor de fokkerij effectief geen verschil, of Levisto of zijn kloon nu die merries dekt.

sophiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:36

wat een supermooi paard zeg! jeetje wat een topper :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:38

Ik zie eigenlijk het nut niet van klonen. Natuurlijk dat je er wel eens over denkt als je een favoriet dier hebt en bang bent om die kwijt te raken. Maar een kloon wil niet zeggen dat je hetzelfde dier krijgt. Ja, uiterlijk waarschijnlijk maar zelfs dat zou nog kunnen verschillen door andere opgroei-omstandigheden.

Waar klonen mogelijk wel een aandeel in zou kunnen leveren, is in het vervangen van lichaamseigen cellen bijv organen. Maar of we dat zouden willen, dan worden we mogelijk een stuk ouder tot ongeveer alles vervangen is.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:40

Hanmar schreef:
DNA is niets meer dan een bouwtekening, een blauwdruk, van hoe verdere cellen geproduceerd dienen te worden. Beïnvloed door andere factoren van buitenaf wordt deze ''bouwtekening'' op een bepaalde manier ingevuld en gebruikt. De cellen die jij in je lichaam hebt, zijn vrijwel allemaal niet zo oud als jijzelf, cellen sterven af en er worden nieuwe bijgemaakt d.m.v. celdelingen. DNA van Levisto Z zal dus identiek zijn aan het DNA van dit veulen, maar de ''invulling'' kan best heel anders zijn.

Dat betekent wel dat als je met deze kloon dekt, dezelfde genetische eigenschappen doorgegeven kunnen worden, wat door sommigen als een voordeel gezien wordt. Als Levisto erfelijke aandoeningen zou hebben en daarom niet mocht dekken, zou het buitengewoon onlogisch zijn om wel te dekken met zijn kloon, aangezien die dezelfde erfelijke aandoening zal hebben :D
Ik vraag me wel af wat voor aandoening Levisto dan wel kan hebben - dat zou 'n aandoening moeten zijn waardoor hij fysiek gezien niet in staat is om te dekken, want een later opgelopen aandoening geeft hij dus niet door aan zijn nageslacht...

In ieder geval lijkt het mij geen hele goede zaak om te gaan fokken met klonen met het oog op inteelt en de bloedspreiding, tenzij Levisto zélf niet kan dekken - in dat geval geeft het voor de fokkerij effectief geen verschil, of Levisto of zijn kloon nu die merries dekt.

Daar ben ik het mee eens. Maar ik heb gehoord dat ze tegenwoordig ook de chromosomen kunnen veranderen. Dus die erfelijke eigenschappen voor ziektes weghalen enzo. En bijvoorbeeld een erfelijke eigenschap voor maanogen terug. Dus dat ze gewoon het perfecte wezen kunnen crieren. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat kan. ;) Maar ik vind dat de wereld niet zo ver moet gaan. Iedereen is uniek, en dat moet zo blijven, toch?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:42

Er zit wel degelijk een verschil in een cel van een jonge, originele Levisto Z, en die van zijn kloon op dezelfde leeftijd.
Telkens nieuwe huidcellen/spiercellen/hartcellen/wat voor cellen dan ook worden aangemaakt, gebeurt dit door een celdeling. Iedere celdeling geeft een kans op een mogelijke mutatie. Google bijvoorbeeld maar eens op crossing-over binnen de genetica.
Die mutatie hoeft niet schadelijk te zijn, maar het zorgt er wel voor dat de dochtercellen niet meer identiek zijn aan de originele cellen.
Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als mitochondriaal DNA... DNA dat dus niet in de celkern zit, maar in de mitochondriën. Bij celdeling zullen ook geen identieke DNA strengen worden doorgegeven aan de dochtercellen.

Klonen zijn nooit identiek... en hoe ouder het originele dier is, hoe meer kans dat je gemuteerde cellen gebruikt om de kloon te verkrijgen.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:54

kiwi1990 schreef:
@ raggdollcat: dolly is niet gestorven aan ouderdoms gebreken, maar is ingeslapen door een dierenarts ivm met longontsteking.
zie de bron van het klonen

Dolly had wel degelijk veel ouderdomsgebreken en afwijkingen. Dat een longontsteking de uiteindelijke doodsoorzaak is neemt dit niet weg.

Bij Dolly hadden ze een kern uit een cel van de uier genomen en die cel heeft op dat moment al delingen doorgemaakt. Bij elke deling worden de telomeren (uiteinden van de chromosomen) korter tot op een moment dat ze te kort zijn en door het lichaam zelf opgeruimd worden. Voor dat moment van opruimen kunnen de korte telomeren voor veel problemen zorgen (bv kanker of andere afwijkingen). Wetenschappers denken ook dat dat de oorzaak is voor de voortijdige ouderdomsklachten bij dolly.
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/10455486/ is wel een leuk artikeltje over telomeren en ouderdom

Ik ben zelf niet voor klonen omdat ik denk dat het genetisch niets toevoegt. Denk ook dat de methode nog niet ver genoeg ontwikkeld is om al echt dieren voor persoonlijk gebruik te "maken". (neem aan dat ze het paard niet als proefdier gaan houden)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:59

Ze kunnen tegenwoordig zo veel in de techniek. Maar of het allemaal goed is vraag ik me sterk af.
Wat is nou het nu van het klonen van en paard?
En wat heeft het voor verdere gevolgen?
Stel je eens voor dat we straks alle paarden gaan klonen, dan is er geen normale cyclus meer van dekken, dragen, en een veulen werpen. Dat lijkt me ook niet goed voor de natuur.
Nu zeg ik niet dat meteen alle paarden gekloond gaan worden, maar het is toch een begin.
En het telt wel degelijk mee hoe oud het paard is. Een cel verouderd, en het DNA vernieuwd zich niet. Tuurlijk komen er nieuwe cellen, maar met het DNA van oude cellen, omdat deze zich telkens delen.
Stel je eens voor dat we straks allemaal toppers van paarden gaan klonen, dan worden die minder waard en hebben we dadelijk allemaal top paarden. Dat is uiteindelijk toch weer slechter dan de paardensport.
Je gaat toch ook niet allemaal topvoetballers maken, want dan worden de toppers van nu vervangen en zijn die onnodig.
En zo zijn er natuurlijk tal van redenen waarom het niet goed is.
maar er zijn er ook weer genoeg die wel goed zijn.

Ik weet dat ik nu heel ver ga denken, maar het is allemaal mogelijk. Mijn leraar zegt altijd maar: Macht maakt corrupt. En dat is in dit geval duidelijk te zien.
Mensen hebben macht door het klonen en gaan hier meteen gebruik van maken.
Nee, het is niet echt mijn ding. Maar het is natuurlijk wel weer een vooruitgang van onze kennis over de natuur en de techniek.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:02

vinos schreef:
Met Levisto mocht er toch niet gedekt worden omdat hij iets had... ocd ofzo.. (schiet me lek als het niet zo is...)

Inderdaad! Maar er zijn er wel meer bij dat stamboek die op de foto's niet lekker zijn en toch dekken.
Heb jij ooit (DE ECHTE) rontgenfoto's van een zangersheide hengst mogen bekijken?

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:08

Er was een hengst bij zangersheide die niet ocd vrij was, dit was ook vermeld bij zijn dekadvertentie. En die andere hengsten,Ja dat weet niemand maar dat zal bij alle andere stamboeken ook zo zijn. En de merrie kan ook vererven!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:22

Tjonge tjonge... waar gaat men naartoe...
:n

Gelukkig heeft de echte Levisto hier geen last van :Z

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:30

Hoe oud kunnnen dan zulke gekloonde paarden worden ??
en zijn ze wel sterk.
Ik ken er geen 1 vandaar.

ik ben er niet echt voor.
je moet niet met de natuur rommelen.
Maar ieder zijn eigen mening.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:32

gevoelsmatig zal het toch nooit dezelfde zijn ;)
Vooral omdat Levisto Z nog gewoon rondloopt...
Vreemde wereld leven we in ... 8-)
Sraks worden ook topruiters nog gekloond ( oepsie !!!) ...>>>offtopic :7 :Y) :+

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:42

ik heb even gegoogled en Levisto Z heeft inderdaad OCD.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:51

Tzzjjeee.

Hier ben ik echt keihard tegen. Klonen is al iets waar zeer omzichtig mee moet omgesprongen worden, maar als ze het gaan gebruiken voor dit soort doeleinden? Sorry, maar dat is puur egoïsme van de mens. Gewoon steed meer en meer en meer geld willen.
In principe ben ik niet tégen klonen, maar het mag enkel gebruikt worden als daar een medisch verantwoorde reden voor is. Of toch ethisch verantwoord.

GRRRR, ik word hier écht kwaad van, die mensen van Zangersheide hebben echt geen verstand!