Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Yolien schreef:Levisto is uniek, ik ben benieuwd wat het veulen gaat worden.
rasta_love schreef:hmmm... waar gaat dit heen? als je een beetje nuchter nadenkt, kan het gewoon niet goed zijn. en in alle cellen van je lichaam staat hetzelfde, dus het heeft geen nut om nou hersencellen of haarcellen te pakken, want er staat hetzelfde DNA in. het lijk me ook sterk dat oude cellen opeens gloedje nieuw kunnen zijn..

kiwi1990 schreef:rasta_love schreef:hmmm... waar gaat dit heen? als je een beetje nuchter nadenkt, kan het gewoon niet goed zijn. en in alle cellen van je lichaam staat hetzelfde, dus het heeft geen nut om nou hersencellen of haarcellen te pakken, want er staat hetzelfde DNA in. het lijk me ook sterk dat oude cellen opeens gloedje nieuw kunnen zijn..
je lichaam blijft nieuwe cellen aanmaken, oudere sterven af en de nieuwe vervangen die weer.
denk maar aan je huid, daar verlies je elke dag schilfertjes van, dat zijn dus afgestorven opperhuidcellen.
maar er worden ook weer nieuwe huidcellen aangemaakt
Thomas schreef:wat gebeurd er precies bij dat klonen?
Woow. Dit heb ik allemaal van mijn lessen geleerd! 
Hanmar schreef:DNA is niets meer dan een bouwtekening, een blauwdruk, van hoe verdere cellen geproduceerd dienen te worden. Beïnvloed door andere factoren van buitenaf wordt deze ''bouwtekening'' op een bepaalde manier ingevuld en gebruikt. De cellen die jij in je lichaam hebt, zijn vrijwel allemaal niet zo oud als jijzelf, cellen sterven af en er worden nieuwe bijgemaakt d.m.v. celdelingen. DNA van Levisto Z zal dus identiek zijn aan het DNA van dit veulen, maar de ''invulling'' kan best heel anders zijn.
Dat betekent wel dat als je met deze kloon dekt, dezelfde genetische eigenschappen doorgegeven kunnen worden, wat door sommigen als een voordeel gezien wordt. Als Levisto erfelijke aandoeningen zou hebben en daarom niet mocht dekken, zou het buitengewoon onlogisch zijn om wel te dekken met zijn kloon, aangezien die dezelfde erfelijke aandoening zal hebben
Ik vraag me wel af wat voor aandoening Levisto dan wel kan hebben - dat zou 'n aandoening moeten zijn waardoor hij fysiek gezien niet in staat is om te dekken, want een later opgelopen aandoening geeft hij dus niet door aan zijn nageslacht...
In ieder geval lijkt het mij geen hele goede zaak om te gaan fokken met klonen met het oog op inteelt en de bloedspreiding, tenzij Levisto zélf niet kan dekken - in dat geval geeft het voor de fokkerij effectief geen verschil, of Levisto of zijn kloon nu die merries dekt.
Maar ik vind dat de wereld niet zo ver moet gaan. Iedereen is uniek, en dat moet zo blijven, toch? 
kiwi1990 schreef:@ raggdollcat: dolly is niet gestorven aan ouderdoms gebreken, maar is ingeslapen door een dierenarts ivm met longontsteking.
zie de bron van het klonen
vinos schreef:Met Levisto mocht er toch niet gedekt worden omdat hij iets had... ocd ofzo.. (schiet me lek als het niet zo is...)