"Paardenfluisteren is een belachelijke term"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:08

Ik heb eerlijk gezegd de term "paardenfluisteraar" nooit geassocieerd met "fluisteren naar je paard" of iets anders half zachts. Eerder zoiets als luisteren naar je paard en duidelijke lichaamstaal, net zoiets als wat je ziet aan paardengedrag in een kudde. Paardenfluisteren is voor mij eerder een verregaande subtiliteit ontwikkelen waardoor je op een verantwoorde manier met paarden leert omgaan. Ik zal maar eerlijk wezen, ik vind het toch best een mooi woord ... :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:46

Ik was er afgelopen weekend ook bij met mijn jonge paard Auri. Zij werd helaas niet geselecteerd omdat ze nog te groen was. ^)
Ik kan niet zeggen dat ik heel erg onder de indruk was van wat ik heb gezien, hoewel ik daarmee niet wil zeggen dat er geen goede dingen worden gedaan. ;)
Auri reageerde wat heftig op de lijn langszij en achter langs. Toen er later mee werd gewerkt door Annemarie zelf moest er van halster gewisseld worden, dat verliep niet helemaal soepel en even later liep Auri dus zonder iets in de roundpen. Daarna heeft Annemarie het omdoen van het halster weer iets anders opgelost dan dat ik het zelf zou hebben gedaan. (Ze gingen de roundpen verkleinen en vervolgens met een stok met touw er aan haar weer 'vangen'. Thuis op stal en vanuit het weiland heb ik nog nooit problemen gehad om gewoon een halster om te doen.) Vervolgens gingen ze aan de slag met 3 of 4 mensen om haar voorzichtig proberen haar overal aan te raken. Dat is eigenlijk ook niet echt iets waar ik moeite mee heb gehad bij haar. Ze wordt thuis zelfs door kinderen uitgebreid gepoetst en geknuffeld. Ze is erg aanhankelijk naar mensen en houdt juist van aandacht. Wat ik vreemd vond is de manier waarop ze naar haar toe 'slopen', dat gaf een beetje een gespannen sfeer en vanuit het paard gezien waarschijnlijk alsof er een roofdier oid op haar af kwam.
Het is jammer dat daaraan eigenlijk de meeste tijd besteed is, terwijl dat niet echt het doel was. Er was helaas ook weinig tijd om dit ter plaatse te bespreken met Annemarie zelf, met een aantal vrijwilligers hebben we dit wel besproken, dus niet dat dit 'achteraf gezeur is' :P Ik ben blij dat iedereen daar die dag tijd voor ons heeft vrij gemaakt!
Ik vond het desondanks een goede en leerzame ervaring om dit mee te maken en ook Auri heeft weer wat ervaring op gedaan. (En zich daarbij keurig gedragen. Het verbaasde sommige mensen daar hoe makkelijk ze weer de trailer op ging :)) En dát is dus wel een resultaat van de methode van Monty waar wij al jaren dankbaar gebruik van maken! Heeft nog nooit niet gewerkt. :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:48

Rani007 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd de term "paardenfluisteraar" nooit geassocieerd met "fluisteren naar je paard" of iets anders half zachts. Eerder zoiets als luisteren naar je paard en duidelijke lichaamstaal, net zoiets als wat je ziet aan paardengedrag in een kudde. Paardenfluisteren is voor mij eerder een verregaande subtiliteit ontwikkelen waardoor je op een verantwoorde manier met paarden leert omgaan. Ik zal maar eerlijk wezen, ik vind het toch best een mooi woord ... :D

Paardenluisteraar :j

poes

Re: "Paardenfluisteren is een belachelijke term"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:35

Paardenfluisteren vind ik ook een vreselijke term, je moet niet fluisteren maar luisteren zegt mijn lesgeefster dan :D

Ik heb Annemarie gezien op HE vorig jaar en was ook onder de indruk, al blijf ik overtuigd dat er niks nieuws aan de methodes is. Ik ken helaas maar weinig paardenmensen die deze methodes al toepasten nog lang voor monty besloot een boek te schrijven :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:27

poes schreef:
Paardenfluisteren vind ik ook een vreselijke term, je moet niet fluisteren maar luisteren zegt mijn lesgeefster dan :D

Ik heb Annemarie gezien op HE vorig jaar en was ook onder de indruk, al blijf ik overtuigd dat er niks nieuws aan de methodes is. Ik ken helaas maar weinig paardenmensen die deze methodes al toepasten nog lang voor monty besloot een boek te schrijven :+

Echt wel, volgens mij is haar methode er 1 van hele kleine stapjes om vertrouwen te winnen en op tijd even wachten en niet verder gaan als het paard een beetje meer gespannen wordt. Dan wachten op ontspanning en weer opnieuw iets verder gaan. Bijvoorbeeld bij een paard wat het eng vindt om aan de oren aangeraakt te worden: dan ga je eerst naar plekje op het hoofd of hals waar het nog wel oké is en dan telkens iets dichterbij, tot de spanning en dan weer even wachten tot spanning weg is of terug naar het plekje waar het wel goed ging.
Behoorlijk basic wat mij betreft. ;)

poes

Re: "Paardenfluisteren is een belachelijke term"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:42

Ik vind het ook zeer basic hoor en ben goddank 'opgegroeid' bij mensen die dit toepasten, maar ik zie nog heel vaak onkunde bij paarden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:24

De term "paardenfluisteraar" komt oorspronkelijk doordat J.S. Rarey (19e eeuw) die paardengedrag had bestudeerd, een methode van omgang met lastige paarden had verzonnen waarbij een zakdoek in de piste werd geworpen, waarna het moeilijke paard in die piste werd losgelaten, dat paard rende angstig rond, tot het de zakdoek zag, en voorzichtig ging besnuffelen. Die zakdoek had Rarey eerst een tijd op zijn eigen lichaam gedragen, zodat zijn lichaamsgeur aan de zakdoek hing. Rarey had nl ontdekt, dat paarden enorm op hun neus vertrouwen, vaak zelfs nog meer dan hun ogen, wanneer ze iets vreemds tegenkomen.
Doordat het angstige paard via de zakdoek op de grond rustig kon kennismaken met de lichaamsgeur van Rarey, en ontdekte dat er niks engs gebeurde door die zakdoek, kon Rarey daarna de piste (het gebeurde in een circus) inlopen, waarna hij een hand op de neus van het paard legde en wreef, en tegelijkertijd een hand op de hals achter de oren van het paard legde. Het publiek lette op die hand achter de oren, en dacht dat hij het paard wat toefluisterde! In werkelijkheid rook het paard aan de hand op zijn neus een geur die hij al eerder had geroken, en omdat het paard die geur al eerder had geroken, accepteerde het dier Rarey.
Rarey deed alles om het geheim van zijn methode te verbergen, en heeft zelfs flesjes pepermuntolie in de kleedkamer laten liggen, om nieuwsgierige mensen op een dwaalspoor te brengen!

Hij had ook wel minder lieve methodes met heel moeilijke paarden, (been opbinden, praam) maar de term "fluisteraar" komt dus vanwege die hand achter de oren! ;)