Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:10

f*ck de chipregistratie!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:43

Arabesk schreef:
f*ck de chipregistratie!

Das duidelijke taal!

Ik wist niet dat er zoveel problemen met die chips waren!
En al helemaal niet dat het problemen met de nek (stelling buiging) kon geven.
Hoezo diervriendelijk.
Ik ga nu toch een beetje anders denken over chippen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:00

ik heb geen moeite met de chip,maar wel met het feit dat niet iedere eigenaar dit zelf mag beslissen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:25

Snoevie schreef:
ik heb geen moeite met de chip,maar wel met het feit dat niet iedere eigenaar dit zelf mag beslissen.

Dat vind ik nog het beste deel, verplichten voor ieder dier!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:37

Zouden Anky haar paarden (en dan bedoel ik niet echt Anky maar al die heúle dure paarden) nu voortaan ook verplicht gechipt moeten gaan worden.... 8-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:07

@ DD, wat denk je zelf?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:19

Dat het een goede grond voor een proefrechtzaak zou zijn :D
Bokkers verenigt U :+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:23

Snoevie schreef:

inderdaad. ik ben wel pro een soort van registratie om diefstal en handelscircuits tegen te gaan, maar denk dat DNA of irisscan veeeel sluitender is, dus 2 keer raden waarom ze dat dan niet hebben aangenomen? Iemand zal wel geld verdienen met die chipies zeker...
ik heb tot het allerlaatste gewacht en het dan toch maar in orde gemaakt. k kan het missen als kiespijn om er anders achteraf misschien nog eens miserie mee te krijgen ook omdat ze niet gechipt zijn...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:37

DubbelDun schreef:
Dat het een goede grond voor een proefrechtzaak zou zijn :D
Bokkers verenigt U :+

doe op papier mee .. ben niet mobiel
als er genoeg meedoen is het ook nog beetje betaal baar :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:39

Dat is ook de insteek, maar dan moet je wel eerst 'grond' hebben om het aan te spannen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:41

we kunnen alle redenen weerleggen
eu wetgeving ..
niet bewezen onschadelijk
rapporten zeggen aannemelijk grote kans op schade

verplicht maar geen vergoeding als het niet goed gaat ..
dit laatste is denk ik een iets waarbij je misschien mensen aan
het denken zet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:42

Ik doelde meer op de uitzonderingsgevallen (de "Anky's") die vrijgesteld zouden zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:45

ja .. en waarom de gelijke rechten ineens niet meer opgaan
klootjes volk/paarden wel de dure paarden niet
en waarom niet is denk ik wel grond
om de keuze iig bij de eigenaren te laten ipv verplichting

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:53

Mjay schreef:
er is nogal een verschil tussen het inbrengen van een chip bij een hond als bij een paard... .... ik zie het probleem niet zo....

Sterker nog; zet het eens af tegen de hysterische reacties als er weer eens een topic op afrikaanse paardenpest geopend wordt.

Waar het om draait is de mogelijkheid een individueel paard en de herkomst ervan te kunnen identificeren TER PLAATSE om uitbreiding van ernstige ziektes te kunnen voorkomen.
Of dat nu met een chip, een tatouage, of wat anders is, is de kern niet. Er is een compromiskeuze voor de chip gemaakt.

Door een behoorlijk strenge en beperkende set algenemen maatregelen zijn de laatste gevallen van paardenpest hier in andalucía niet uitgebroken.
Zeg het maar; moeten de andalusische paardeneigenaars het allemaal maar weigeren? Moet je zien hoe snel de volgende gevallen in NL uitbreken.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:56

DubbelDun schreef:
Ik doelde meer op de uitzonderingsgevallen (de "Anky's") die vrijgesteld zouden zijn.

Dat ís een vreemd ogende inconsequentie.
Als je echter bedenkt dat het doel de identificatie is opdat de herkomst herleid kan worden, dan ligt het ineens logischer.
De uitzonderingsgevallen zijn dieren waarvan de identiteit en afkomst niet onduidelijk zijn.

Blijft dat ik niet zie waarom daar geen chip in zou kunnen, al was het alleen maar om het geneuzel erover te voorkomen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:06

Arabesk schreef:
f*ck de chipregistratie!

...en léve de ongecontroleerde verspreiding van ellendig dodelijke paardenziektes *\o/*

Ter relativering: de rondom op stallen en voor wedstrijddeelnames verplichte influenza-entingen hebben meer/serieuzer bijwerkingen en de zin is twijfelachtig.
Daar maakt vrijwel geen eigenaar zich druk over. Als jij zo nodig endurance wil rijden Arabesk, laat jij jouw paard ook moeiteloos enten met zo´n onzin-enting. Hoezo integere prioriteiten?

Kies maar, wel de mogelijkheid tot beheersing van ziekte-uitbraken of geen chip.

hc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:09

er is manier om besmettelijke ziektes te voorkomen en dat is niet door te chippen maar door minder rond te zeulen met dieren....sommige dieren maken meer kilometers richting andere landen om te worden geslacht.....dan ik in mijn hele leven ....daar komen besmettelijke ziektes vandaan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:10

Er zijn meer paarden waar de herkomst makkelijk van herleid kan worden of die uniek in voorkomen zijn, daar wordt ook geen uitzondering voor gemaakt. Alleen zwigt men voor de hoge prijzen en de evt. claims voor als het mis gaat.

Ik erken het nut van een identificatie ivm ziektes e.d. maar IMO is NL weer eens heiliger als de Paus waar het gaat om eigen regeltjes die nog strenger zijn als wat de EU voorschrijft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:03

DubbelDun schreef:
NL weer eens heiliger als de Paus waar het gaat om eigen regeltjes die nog strenger zijn als wat de EU voorschrijft.

Hier een bericht uit België, de zuidelijke helft, waar de dierenarts me vorige maand vertelde 'bel maar als er eens eentje dood ligt, dan kom ik er wel een chip in steken'. Rendac is nl. het enige bedrijf dat omwille van die Europese regels geen ongeregistreerd vee (en daar vallen de paarden onder) meer wil vervoeren, dood noch levend. Dus snel nog een chip of je kan het paard niet legaal afvoeren.
Je hoort het al, Rendac niet bellen en wat anders verzinnen wordt hier ook als een optie gezien.

Verder kraait er hier 'op de buiten' geen haan naar, en zijn de dierenartsen niet erg geneigd om een hoop administratie op zich te nemen die vervolgens ergens op een hoger niveau voor een groot deel in het niets verdwijnt.
Een epidemie als paardenpest zou hier absoluut niet te controleren zijn.

edit: Geef me dan soms maar het geregel van de Nederlanders, wilde ik nog zeggen ;-)
Laatst bijgewerkt door Ruga op 06-05-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:09

bij gechipte paarden ook niet
als je ziet dat mijn in be gestalde gestolen en gegistreerde paard in 48 uur op zeker 50% van belgie heeft gezien .. alleen wallonie heeft die niet aangedaan

moet je nagaan wat die had kunnen verspreiden
buiten de door mij veroorzaakte stofwolk om m in te halen

wat overigens uiteindelijk gelukkig net op tijd gelukt is

chip is niet 1 x gecontroleerd !
ja bij de slachterij .. daar zeiden ze dat die niet geslacht mocht worden volgens de chip
maar er is niet gecontroleerd of de vrouw die m kwam brengen
ook de eigenaar was ..

rendac belgie kiujkt ook niet naar papieren alleen of er uberhaubt een chip inzit
als ze er al naar kijken

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:13

Bandida schreef:
DubbelDun schreef:
NL weer eens heiliger als de Paus waar het gaat om eigen regeltjes die nog strenger zijn als wat de EU voorschrijft.

Hier een bericht uit België, de zuidelijke helft, waar de dierenarts me vorige maand vertelde 'bel maar als er eens eentje dood ligt, dan kom ik er wel een chip in steken'. Rendac is nl. het enige bedrijf dat omwille van die Europese regels geen ongeregistreerd vee (en daar vallen de paarden onder) meer wil vervoeren, dood noch levend. Dus snel nog een chip of je kan het paard niet legaal afvoeren.
Je hoort het al, Rendac niet bellen en wat anders verzinnen wordt hier ook als een optie gezien.

Verder kraait er hier 'op de buiten' geen haan naar, en zijn de dierenartsen niet erg geneigd om een hoop administratie op zich te nemen die vervolgens ergens op een hoger niveau voor een groot deel in het niets verdwijnt.
Een epidemie als paardenpest zou hier absoluut niet te controleren zijn.

edit: Geef me dan soms maar het geregel van de Nederlanders, wilde ik nog zeggen ;-)

ik heb 1 keer een put moeten schuppen voor een veulen, maar now way dat ik dat voor mijn paard of mijn NF ga doen hoor :n en ik hoopte dat mijn dierenarts hetzelfde zou gezegd hebben als die van jouw, maar helaas... (en niet omdat ik tegen registratie in het algemeen ben, maar ik vind de chips gewoon een heel slechte keuze) ik zit trouwens ook in een iets dichter 'be-paarde' regio en controles bij transport enz kunnen hier wel degelijk voorkomen...

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:08

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
f*ck de chipregistratie!

...en léve de ongecontroleerde verspreiding van ellendig dodelijke paardenziektes *\o/*

Ter relativering: de rondom op stallen en voor wedstrijddeelnames verplichte influenza-entingen hebben meer/serieuzer bijwerkingen en de zin is twijfelachtig.
Daar maakt vrijwel geen eigenaar zich druk over. Als jij zo nodig endurance wil rijden Arabesk, laat jij jouw paard ook moeiteloos enten met zo´n onzin-enting. Hoezo integere prioriteiten?

Kies maar, wel de mogelijkheid tot beheersing van ziekte-uitbraken of geen chip.

hc

Chippen heeft nagenoeg niets met bestrijding van besmettelijke dierziekten van doen!!!!
Het geeft totaal niet aan waar contacten geweest kunnen zijn met besmette dieren. En dat is nu juist de essentie van het voorkomen van verdere besmettingen: geen contact met besmette of verdacht besmette paarden. In geval van een uitbraak ,zijn algemene maatregelen ,zoals een vervoersverbod wel effectief . Chippen ter voorkoming van besmettingen is een drogreden en is mensen bewust zand in de ogen strooien.!!!!!!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:00

Hear hear !!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:06

jacobus schreef:
Het geeft totaal niet aan waar contacten geweest kunnen zijn met besmette dieren.

Huh?
Er is voor afrikaanse paardenpest helemaal geen kontakt tussen paarden nodig!

Neem ons dorp, waar de mug van de blauwtong wel voorkomt, maar blauwtong niet.
Gaat af en toe een vrachtwagentje met andalusiërs naar België. Sommigen ervan komen uit omliggende streken waar wél blauwtong voorkomt.
Die mugjes kúnnen ondanks des-insekticeren van paarden en auto zo in België komen. Let wel, de páárden zijn niet ziek.
Komt er in België een uitbraak van Blauwtong voor, dan weet men NIETS.
Als men de uitbraak zou kunnen herleiden tot het betreffende vrachtwagentje, dan kunnen ándere locaties waar een paard terecht gekomen is of de tussenstops onderweg ook geïsoleerd worden.

Idem paardenpest.
Op die manier kan je de ziekte isoleren zónder uitbraken.
Zonder mogelijkheid tot herleiden moet je wachten op uitbraken en dán isoleren, veel, en VEEL meer paarden ´ruimen´....
Het allervervelendste is dat je dan al met een populatie besmetten ziekteverspreiders, die mug, zit!
Daarom moeten besmette paarde ASAP opgeruimd worden opdat er zo weinig mogelijk kans is dat muggen besmet raken. Die muggen vliegen namelijk zomaar naar de volgende boerderij of manege.

hc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:08

Als er bij een vermoedde besmetting meteen geënt mag worden (voor mijn part jaarlijkss verplicht) ipv dat de regering nu zo de boot afhoudt zou het hele probleem er niet zijn.