Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snoevie schreef:ik heb geen moeite met de chip,maar wel met het feit dat niet iedere eigenaar dit zelf mag beslissen.
Mjay schreef:er is nogal een verschil tussen het inbrengen van een chip bij een hond als bij een paard... .... ik zie het probleem niet zo....
DubbelDun schreef:Ik doelde meer op de uitzonderingsgevallen (de "Anky's") die vrijgesteld zouden zijn.
Arabesk schreef:f*ck de chipregistratie!
DubbelDun schreef:NL weer eens heiliger als de Paus waar het gaat om eigen regeltjes die nog strenger zijn als wat de EU voorschrijft.
Bandida schreef:DubbelDun schreef:NL weer eens heiliger als de Paus waar het gaat om eigen regeltjes die nog strenger zijn als wat de EU voorschrijft.
Hier een bericht uit België, de zuidelijke helft, waar de dierenarts me vorige maand vertelde 'bel maar als er eens eentje dood ligt, dan kom ik er wel een chip in steken'. Rendac is nl. het enige bedrijf dat omwille van die Europese regels geen ongeregistreerd vee (en daar vallen de paarden onder) meer wil vervoeren, dood noch levend. Dus snel nog een chip of je kan het paard niet legaal afvoeren.
Je hoort het al, Rendac niet bellen en wat anders verzinnen wordt hier ook als een optie gezien.
Verder kraait er hier 'op de buiten' geen haan naar, en zijn de dierenartsen niet erg geneigd om een hoop administratie op zich te nemen die vervolgens ergens op een hoger niveau voor een groot deel in het niets verdwijnt.
Een epidemie als paardenpest zou hier absoluut niet te controleren zijn.
edit: Geef me dan soms maar het geregel van de Nederlanders, wilde ik nog zeggen
Huertecilla schreef:Arabesk schreef:f*ck de chipregistratie!
...en léve de ongecontroleerde verspreiding van ellendig dodelijke paardenziektes![]()
Ter relativering: de rondom op stallen en voor wedstrijddeelnames verplichte influenza-entingen hebben meer/serieuzer bijwerkingen en de zin is twijfelachtig.
Daar maakt vrijwel geen eigenaar zich druk over. Als jij zo nodig endurance wil rijden Arabesk, laat jij jouw paard ook moeiteloos enten met zo´n onzin-enting. Hoezo integere prioriteiten?
Kies maar, wel de mogelijkheid tot beheersing van ziekte-uitbraken of geen chip.
hc
jacobus schreef:Het geeft totaal niet aan waar contacten geweest kunnen zijn met besmette dieren.