Gebrek aan goede sportpony's dreigt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:12

Moet je eerst goed weten wat de defenitie is van een goede sportpony.

Ik ben vorig jaar bezig geweest voor ponies in de sport en ja die zijn moeilijk te vinden.
De standaar pony met leuk hoofdje zijn er genoeg maar ik zocht een e-pony die ministens de Z2 moest kunnen halen omdat ik toch graag subtop wilde rijden (gewoon ZZ-licht gestart hebben)
Er waren maar weinig pony's met goede kwaliteiten en de gene die kwaliteiten hadden werd ineens vreselijk duur :wow:

Zo ben ik bij een pwoon wezen kijken van 10.000 plaatje en het klikte heel goed bij de 2e keer kijken vertelden ze dat ze de prijs hadden verhoogd want hij zou wel eens heel goed kunnen worden.
ik ga nou eenmaal niet 13000 euro betalen voor een groene pony :D

Inmiddels ben ik gestopt met zoeken

Missestelle

Re: Gebrek aan goede sportpony's dreigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:17

Ik vind het ook een beetje onzin, ik had een goede e-pony, Z springen L dressuur en L SGW, en uiteindelijk is ze verkocht naar Italie. Mensen zijn idd niet bereid om veel geld uit te geven.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:52

Tita: een e-pony valt buiten deze discussie. Zo'n maat pony kan niet meedraaien op het hoogste nivo bij de ponysport, gewoonweg omdat dat niet toegestaan is. De pony's die echt op het hoogste nivo lopen zijn d-pony's.
De kwaliteit van deze pony's ligt echt heel hoog. Ik ken mensen die internationaal meedraaien, en die pony's kunnen wisselseries springen, piafferen, noem maar op. Zo'n pony vind je niet zo snel om de hoek, vind je ze wel dan zijn ze onbetaalbaar, en dan moet het dier nog een ruitertje hebben die de kunde heeft met zo'n pony om te gaan.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:13

Ik zie veel goede sportpony's , dei makkelijk het Z kunnen halen. Maar, ik denk dat hiermee echt de topsport bedoelt word, wat dus ook hoger gaat dan het Z.

Verder denk ik idd ook dat er een gebrek is aan goede ponyruiters, toen ik op een stal werkte kwam er egelmatig mensen met de vraag om hen pony uit te laten brengen , omdat ze zelf niet iemand konden vinden die handig genoeg waren voor de échte sportpony's , met een wat lastiger karakter dus.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:19

Missestelle schreef:
Mensen zijn idd niet bereid om veel geld uit te geven.

Precies en kwaliteit kost geld!

pharagirlke schreef:
een leuk veulen met geweldig papier maakt het nog geen topper

De moeder is wel een topper en ik had het ook niet over het veulen ;)

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:11

Wat je tegenwoordig ook ziet is dat kinderen eerder op paarden overgaan. Daardoor zijn er een aantal pony's die niet helemaal doorgereden worden naar mijn mening. Dat is zonde. Verder zie ik af en toe nog steeds pony's dat ik denk van WAUW.. Maar goed, het zou kunnen dat dit minder is geworden. Dat weet ik niet zeker.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:41

Mousmous schreef:
Tita: een e-pony valt buiten deze discussie. Zo'n maat pony kan niet meedraaien op het hoogste nivo bij de ponysport, gewoonweg omdat dat niet toegestaan is. De pony's die echt op het hoogste nivo lopen zijn d-pony's.
De kwaliteit van deze pony's ligt echt heel hoog. Ik ken mensen die internationaal meedraaien, en die pony's kunnen wisselseries springen, piafferen, noem maar op. Zo'n pony vind je niet zo snel om de hoek, vind je ze wel dan zijn ze onbetaalbaar, en dan moet het dier nog een ruitertje hebben die de kunde heeft met zo'n pony om te gaan.

En dat is dus ook een groot probleem tegenwoordig. Volgens mij denken veel mensen dat elk kind op dat niveau mee kan draaien. Toen mijn sportpony te koop stond, kregen we vaak genoeg telefoon van ouders die wilde dat het een d-pony was, want dan kon hun kind Internationaal. Ik wil niet heel lullig doen, maar dat is echt maar voor een paar personen weggelegd, die pony van éxtra kwaliteit kunnen kopen.
En wat is het gevolg hiervan? Dat veel te grote kinderen op een d-pony zitten te stoeken. Koop dan liever een E-pony, kan je ook tot de Z2 rijden.

Overigens ben ik het niet eens met meneer Jurriës, veel mensen denken dat je een goede pony hebt voor € 3000,-. Dat is (helaas) gewoon niet meer zo, dan moet je dromen laten varen en tevreden zijn met iets minder.
Overigens heb ik momenteel zelf een bijna 5 jarige pony thuis staan, met veel kwaliteit, die ik gewoonweg niet kan verkopen omdat het dier veel te veel mans is om te verkopen.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:00

Ik heb alleen de eerste reacties gelezen, maar volgens mij hebben ze het hier over hele goede dressuurpony's, die kunnen knallen op een EK.
Pony's die echt goed kunnen bewegen, die bijna net zo swingen als een paard en die heel hard willen werken. Pony's met een hele goede achterhand, die niet snel afgeleid zijn door andere dingen. Zulke pony's zijn er maar weinig hoor. Vooral in de D maat, een dressuurpony is toch al snel een Welsh of een NRPS van ras en die zijn over het algemeen best pittig, maar ook koppig en slim. En in combinatie met een kind is dat gewoon heel lastig.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:11

ben het helemaal eens met jurrius,de goede brave sportponies met een volledig newforest papier zijn
bijna niet te vinden,
mooie grote D's die fijn een parcourtje springen en zo'n 4 a5 jaar oud zijn.Ook grote B's die voor een beginnend ruitertje een parcoursje door te sturen zijn moet je met een loep zoeken....en dan praat je ook weer over de leeftijd tussen 4 en 8 jaar oud.dus fokkers met een newforest merrie???Dit zijn op dit moment dure ponies.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:22

malloesje schreef:
Ik denk dat er voor beide kanten wat te zeggen. Er zijn misschien wel goede pony's maar niet de ruiters. Maar ook andersom, een Z-pony hoeft nog geen pony te zijn die internationaal ook dikke proeven kan winnen en daar gaat het volgens mij om..

En ik zie trouwens ook genoeg 'prut' te koop staan. De koper moet zichzelf afvragen wat voor pony bij hem/haar past en daar naar zoeken.

zo denk ik ook precies hetzelfde over.

Een goede sportpony hoeft niet per se een goede papieren hebben! Want ik heb een pony gehad die ook heel goed kan lopen en enorme springvermogen. Die heeft geen papieren!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:55

trishvm schreef:
ben het helemaal eens met jurrius,de goede brave sportponies met een volledig newforest papier zijnbijna niet te vinden,
mooie grote D's die fijn een parcourtje springen en zo'n 4 a5 jaar oud zijn. Ook grote B's die voor een beginnend ruitertje een parcoursje door te sturen zijn moet je met een loep zoeken....en dan praat je ook weer over de leeftijd tussen 4 en 8 jaar oud.dus fokkers met een newforest merrie???Dit zijn op dit moment dure ponies.

Dat van die B-maatjes ben ik met je eens. Maar een D van 4-5 jaar die een leuk parcoursje springt... volgens mij hoef je geen loep te gebruiken om die te zoeken hoor. Daar staan er regelmatig van te koop.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:08

volgens mij heeft Jurrius het over foresters met een normaal forest papier,
deze D's ,boven in de maat,zijn moeilijk te vinden.tegenwoordig wordt er maar wat aangefokt in de pony's
welsh x newforest en ik zag laatst zelfs een fries x newforest....het spijt me maar waar is iedereen mee bezig dan??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:14

Dat is idd geen serieuze fok! Maar goed dat gebeurt binnen ieder ras die rare combi's...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:17

het is inderdaad moeilijk om goede sportpony's te vinden,ze zijn er wel,maar pony's met ervaring zijn bijna niet te vinden.
ook moeten de pony's aan een bepaalt profiel voldoen.
ten eerste moeten ze makkenlijk te rijden zijn,ze moeten goed springen,maar ook niet te...want dan kunnen ze hem niet naar de overkant drukken,ook moet de pony gezond zijn,ook aan het uiterlijk zitten bepaalde eisen,de pony mag geen bloederig uiterlijk hebben,dus mooie gedraaide pony's.maar wel een sportpony om te zien,dus geen haflingers of zo.
geen arabieren types de pony moet een beetje body hebben.en ze willen ze boven in de maat,een D pony van 140 is te klein!ze willen pony's van 146 147,en c pony's net zo boven in de maat.
een pony die al op hoog nivo loopt zijn niet te betalen!
D pony's zijn momenteel net warme broodjes,ik weet een c pony die springt met zeer veel kwaliteit,maar de pony heeft geen wedstrijd ervaring want een c pony komen ook jonge kleine ruiters op en die kunnen de pony niet uitzitten.
al met al heb je een heel pakket waar de pony aan moet voldoen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:20

Wat is er mis met mijn merrie en veulen dan, volgens mij werd er gesproken van goede sportponies en niet over internationale toppers. En dan nog knap dat je dat van een paar foto´s kan zien en al helemaal van een foto van een veulen van 1 week oud haha :D Dan zul je wel echt een kenner zijn.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:27

trishvm schreef:
ben het helemaal eens met jurrius,de goede brave sportponies met een volledig newforest papier zijn
bijna niet te vinden,
mooie grote D's die fijn een parcourtje springen en zo'n 4 a5 jaar oud zijn.Ook grote B's die voor een beginnend ruitertje een parcoursje door te sturen zijn moet je met een loep zoeken....en dan praat je ook weer over de leeftijd tussen 4 en 8 jaar oud.dus fokkers met een newforest merrie???Dit zijn op dit moment dure ponies.

Dit is inderdaad juist waar het grootste gebrek aan is: ongecompliceerde dieren waar je met een gerust hart het wat meer groene ruiter op kan zetten. Je ziet steeds meer bloedmooie pony's waar alleen een beter ruitertje goed mee uit de voeten kan en waar de rest alleen maar trauma's aan over houd.
Kijk op de parcoursen in den lande maar eens om je heen hoeveel drama's zich afspelen met kinderen op pony's waar ze nog geen BB parcours mee rond kunnen komen en met ouders die hun verwachtingen van de dure pony niet uit zien komen.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:28

Th0mas schreef:
zo denk ik ook precies hetzelfde over.

Een goede sportpony hoeft niet per se een goede papieren hebben! Want ik heb een pony gehad die ook heel goed kan lopen en enorme springvermogen. Die heeft geen papieren!

Inderdaad :j Ik heb 2 pony's zonder papier, de ene heeft al Internationaal lichte tour gelopen en de ander heeft ook nog heel wat in haar mars!
Ik zie trouwens genoeg goede sportpony's en die kosten al heel wat geld, maar de echt goede pony's zijn helaas bijna onbetaalbaar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:35

Echte goede pony's vind je ook nog wel voor redelijk geld, maar dan in een wat groener stadium...
Kant en klare pakketjes kosten nou eenmaal meer geld als een pakketje wat je zelf nog )deels) moet opbouwen :D

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:39

Rianneke schreef:
Echte goede pony's vind je ook nog wel voor redelijk geld, maar dan in een wat groener stadium...
Kant en klare pakketjes kosten nou eenmaal meer geld als een pakketje wat je zelf nog )deels) moet opbouwen :D

Tuurlijk vind je die, alleen zijn ze moeilijk te vinden :)
Of je vindt een pony die het allemaal gemakkelijk aankan, alleen moet je er nog 1-2jaar aan werken eer dat je ze fatsoenlijk kan rijden :')

Ik ken trouwens zat pony's die een 1m10 parcours op hun gemak rondspringen, maar als het 1m20 staat wordt het gewoon teveel.

samoth

Re: Gebrek aan goede sportpony's dreigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:41

kant en klare pakketjes :+

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:43

Th0mas schreef:
kant en klare pakketjes :+

Zo voor in de microgolf :Y)

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:56

Wadi_ schreef:
Rianneke schreef:

Of je vindt een pony die het allemaal gemakkelijk aankan, alleen moet je er nog 1-2jaar aan werken eer dat je ze fatsoenlijk kan rijden :')

Ik ken trouwens zat pony's die een 1m10 parcours op hun gemak rondspringen, maar als het 1m20 staat wordt het gewoon teveel.

En op het EK staat het 1.30/1.40. :\

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:07

avaluna schreef:
Ik persoonlijk heb weer een ander probleem; heb een superpony voor de sport staan, maar geen ruitertje te vinden om hem uit te brengen ;)

Aha, dan ben ik niet alleen.
Die van mij staat te koop; super pony, maar er een goede ruiter voor vinden...

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:24

Rymke schreef:
Wadi_ schreef:

En op het EK staat het 1.30/1.40. :\

Een EK-pony is dan ook nog een stuk duurder _O-

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:50

aadburg schreef:
trishvm schreef:
bijna niet te vinden,

Dit is inderdaad juist waar het grootste gebrek aan is: ongecompliceerde dieren waar je met een gerust hart het wat meer groene ruiter op kan zetten. Je ziet steeds meer bloedmooie pony's waar alleen een beter ruitertje goed mee uit de voeten kan en waar de rest alleen maar trauma's aan over houd.
Kijk op de parcoursen in den lande maar eens om je heen hoeveel drama's zich afspelen met kinderen op pony's waar ze nog geen BB parcours mee rond kunnen komen en met ouders die hun verwachtingen van de dure pony niet uit zien komen.

Als Jurrius hier op doelt, super sportponies met toch een ongecompliceerd karakter, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat er daar te weinig van zijn. Maar over dat ongecompliceerde staat niets in het artikeltje, dus wat hij nou precies hoopt te bereiken is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Ik heb de website van de hengstenhouderij eens bekeken. http://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengsten/index-ponys.htm Hij heeft een heleboel hengsten, merendeel NF, maar er staat weinig over de karakters, het gaat bij elke hengst over de sportprestaties.
Ook op basis van de website kan ik niet echt vinden dat hij doelt op bravere, meer bruikbare topsport-ponies.