Hengst van ruim 1 miljoen Le Champ ASK onvruchtbaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:16

zonneglans schreef:
je kan altijd met vers sperma dekken maar wel via KI. Je laat dan de hengst gewoon op de bok springen. Alleen normaal kunnen ze er met oplosmiddel ongeveer 15 tot 20 rietjes mee vullen. Met vers sperma (lees onverdund) kunnen er een stuk minder rietjes mee gevuld worden. Dekgeld zal dan dus wel omhoog gaan.

Juist niet, als hij alleen nog maar via vers sperma bereikbaar is zal de merriehouder dus meer moeite moeten doen zijn merrie te bevruchten, denk aan merrie naar dekstation brengen etc.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:03

Maar er staat toch nergens dat hij met vers sperma wél vruchtbaar zou zijn?Of weten/lezen jullie meer dan ik?
Trouwens,als je met onverdund sperma werkt kan je het in evenveel porties verdelen als wanneer je het verdund!!Het gaat om het aantal levende zaadcellen per portie,niet om het volume.Enige probleem:het moet wel meteen de merrie in anders is het zaad binnen de kortste keren dood.

_Question

Re: Hengst van ruim 1 miljoen Le Champ ASK onvruchtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:09

Jeetje, dat is erg.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:10

Goh, en wij maar denken dat je stom bent als je je paard niet laat keuren bij aankoop....

Ik maak er maar een geintje van, maar ondertussen is dit het afgelopen jaar al een dure grap geweest met dekkingen die terugbetaald moeten worden, onderzoek naar het sperma enz enz

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:20

Feelsoproud schreef:
Maar er staat toch nergens dat hij met vers sperma wél vruchtbaar zou zijn?Of weten/lezen jullie meer dan ik?
Trouwens,als je met onverdund sperma werkt kan je het in evenveel porties verdelen als wanneer je het verdund!!Het gaat om het aantal levende zaadcellen per portie,niet om het volume.Enige probleem:het moet wel meteen de merrie in anders is het zaad binnen de kortste keren dood.

Nee, dat staat er inderdaad niet. Ik denk dat het verkeerd geïnterpreteerd wordt. Kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar het lijkt alsof de hengst goed was op sperma-onderzoeken, dus voldoende TNB enz., maar dat nu het bevruchtend vermogen nihil blijkt te zijn. Dit kun je niet vantevoren testen, dit weet je alleen aan de hand van het aantal merries wat dragend wordt, het bevruchtingspercentage dus.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:39

Maritdegroot schreef:
dat is l*llig, koop je een enorm dure hengst, is ie onvruchtbaar!
Wel sneu eigenlijk voor degenen die hem gekocht hebben!

Meer voor degene die hem verkocht hebben, want die zullen waarschijnlijk het paard terug moeten nemen voor 1,1 miljoen en wellicht een schadeloosstelling...

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:45

_Rianne_ schreef:
Typisch gevalletje: even Apeldoorn bellen!

Ha ha te grappig!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:17

Dit is wel een duur geintje dan. Denk je een super hengt te hebben gekocht. Ik denk dat er in de toekomst meer onderzoeken worden uitgevoerd vóór de verkoop of dat er een soort van ontbindende voorwaarden worden opgesteld voor dit soort gevallen.
Anders durft niemand meer zo'n dure hengst te kopen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:22

Caesar schreef:
Waar maken we ons druk om? Het staat gewoon in de veilingvoorwaarden dat het paard vruchtbaar moet zijn. Na het onderzoek zal dus blijken of het paard teruggenomen moet worden of dat het een miskoop is.

Klopt, maaaar....
Als de spermacellen voor KI niet goed genoeg zijn, maar hij met een natuurlijke dekking wél merries drachtig kan krijgen heb je een probleem. Dan is de hengst nl wél vruchtbaar, maar ook dan zal de stoeterij niet blij zijn met het betaalde bedrag mag ik aannemen. Dan is hij commercieel gezien nl wel drástisch in waarde gedaald, ook al is hij wél vruchtbaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:49

Aangezien er gesproken wordt over het niet drachtig worden van merries, vrees ik dat het bevruchtend vermogen niet goed is en dan maakt vers sperma/KI ook niet uit.

Tikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:43

Shamrock4NL schreef:
Oeps.. vorige maand nog bij Blue Hors geweest!
Erg jammer..

En.... drachtig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:46

oei dat is balen!

met KI kunnen ze meer merries insimineren, dan met een natuurlijke dekking, daar komt al het goede zaad in 1 merrie terecht, met KI kunnen ze daar meerdere merries mee dekken, dus ik begrijp wel dat dit echt een tegenvaller is, ook al kan hij natuurlijk dekken..