Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:07

Goed zo'n onderzoek, ik heb heel benieuwd.

Misschien was de verwarring met de plaatjes dat het om de peesbeschermers gaat en niet om de pezen?
Een koudere peesbeschermer van buiten geleidt de warmte niet goed, de pees daaronder is dus veel warmer. De warme peesbeschermer voert de warmte af, de pees daaronder moet dus koeler zijn.

Whinnylando

Re: Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:11

Ben benieuwd naar zo'n warmtefoto met bandages.

Het verschil in onderlappen enz enz

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:12

Fijn dat er zo'n onderzoek is! Ben benieuwd naar de resultaten.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:13

Jeetje nou weet je helemaal niet meer wat voor soort beschermer je het beste kunt kiezen, hoop dat er snel wat meer duidelijk over komt en dan het liefst met voorbeelden van merken die je dus beter kunt laten liggen..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:16

Toch denk ik dat je zelf ook al het één en ander kan zien/voelen. Als na de training je peesbeschermers nog koel zijn houden ze de warmte dus binnen en vice versa.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:22

Als ik op de plaatjes kijk zie ik dat de graden erbij staan...heel erg rood is 35 graden celsius..nog minder dan lichaamstemperatuur..Hoe erg is dat? Kan dat kwaad, wat is dan wel de ideale temeratuur? Op welke temperatuur is de kans op blessures vergroot? ik vind het allemaal nog niet bijster veel zeggen eerlijk gezegd..

Goed dat ze daar nu dus onderzoek naar gaan doen..Hopelijk krijgen we dan antwoord op deze vragen...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:23

Heel goed zo'n onderzoek.
Vaak wordt het maar te pas en te onpas gebruikt terwijl het helemaal niet nodig is.

inderdaad als ze nou nog naar transportbeschermers ook onderzoek gaan doen.. dat zou goed zijn.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:25

Goed dat er een onderzoek naar is gedaan. Het is alleen nog steeds wel zo dat er weinig duidelijkheid over is.
Stel je vraagt informatie in een "paardenwinkel", dan krijg je vaak verschillende antwoorden. Ook omdat er nog maar
weinig bekend over is. Volgens mij zijn er in het verleden wel al onderzoeken geweest om verschillende peesbeschermers
te vergelijken, maar dit onderzoek gaat een stuk verder. Ik ben benieuwd wat het vervolg van dit onderzoek gaat worden.

Maar ik doe nog wel lekker beschermers om met rijden...

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:31

weet iemand welke peesbeschermers het beste uit de test zijn gekomen?

ik heb zelf de veredus en ben erg benieuwd hoe die zijn beoordeeld...

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:40

Ik vind het erg goed dat hier een test over word gedaan.
Wil wel erg graag weten of ik wel de juiste beschermers heb voor mijn pony.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:42

Ik heb laatst "open" beschermers gezien het lijkt op een soort rubber net. ben wel benieuwd of die dan beter zijn :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:48

Mijn gevoel zegt dat die lange peesbeschermers van bv Aktion of Indra niet zo goed zijn, die zitten rondom het been en sluiten helemaal af. Benen worden er wat zweterig onder. Bandages ben ik trouwens ook wel erg benieuwd naar.
Meer onderzoek zou echt goed zijn, op je gevoel afgaan is niet echt objectief.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:00

vanitymay schreef:
Als ik op de plaatjes kijk zie ik dat de graden erbij staan...heel erg rood is 35 graden celsius..nog minder dan lichaamstemperatuur..Hoe erg is dat? Kan dat kwaad, wat is dan wel de ideale temeratuur? Op welke temperatuur is de kans op blessures vergroot? ik vind het allemaal nog niet bijster veel zeggen eerlijk gezegd..

Goed dat ze daar nu dus onderzoek naar gaan doen..Hopelijk krijgen we dan antwoord op deze vragen...

Dat is de temperatuur aan de buitenkant (huid), dat is altijd koeler dan de temperatuur in het been zelf, en aan de binnenkant, door hitte die niet voldoende afgevoerd kan worden ontstaat de schade aan de pees.

Ik gebruik alleen nog peesbeschermers bij het longeren omdat ze dan nog wel eens te keer kan gaan en dan vliegen haar achterbenen alle kanten op, en evt. springschoenen als mijn paard op ijzers staat. Springschoenen ook in de wei omdat ze anders om de haverklap haar ijzers krom of helemaal af trapt. Heb haar liefst zonder ijzers om die reden, alleen als het echt nodig is laat ik ze eronder zetten. Bandages vind ik helemaal ondingen. Te zacht om een klap echt op te vangen en houden veel warmte vast.
Met rijden tikt ze zichzelf gelukkig niet aan en ze strijkt ook niet. dus gebruik geen bescherming zolang het niet nodig is.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:11

Hmm. ik wilde net nieuwe peesbeschermers halen vandaag.
Toch heb ik het idee dat wanneer een paard peesbeschermers omheeft, een klap van bijv. het achterbeen, als hij raar gaat schoppen, minder hard aankomt dan wanneer hij geen peesbeschermers omheeft. Dat is ook de reden waarom ik met peesbeschermers rij.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:19

Ik wilde ook net nieuwe peesbeschermers halen. Ik had begrepen dat N.E.W. Airflow goed zou zijn, ivm ademen. Wanneer komt de uitslag van de test? Het gaat mij ook om eventuele klappen van buitenaf.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:29

Ik denk dat het een goede zaak is dat er een gedegen onderzoek komt. Als je de volbloeds/renpaarden in bijv. de Grand National, ziet dan zijn er maar een paar die een peesbeschermer gebruiken en de paardenbenen in zo'n race krijgen toch heel wat te verduren, maar kennelijk is er proefondervindelijk ontdekt dat het beter te racen is zonder bescherming.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat als je paard in het land zo te keer gaat, dat je hem/haar tegen zichzelf in bescherming moet nemen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:47

Tjonge, hopenlijk lezen dit ook degenen die , alleen maar voor de zekerheid, hun paard met beschermers op wei zetten.

Al heb je een lomp paard wat zich de benen van zelf open trapt na een gekke bui op de wei, dan nog zou ik er geen beschermers om doen. Moet ie maar uitkijken. Een volgende keer is ie misschien dan wat voorzichtiger.

Maar ik heb vaak het idee dat (voornamelijk bij pensionstallen zie ik dat) mensen maar wat aantuttelen met hun paard. Paarden worden helemaal ingepakt tegen vanalles en nog wat. Zodat ze zich maar niet kunnen bezeren, hele kappen over het hoofd, dekens over het lijf tegen eventuele vliegjes. Zelf nu al zie ik ze staan, terwijl ik 1 km verderop bij mijn eigen paarden nog geen vlieg zie! Zelfs met 18 graden vinden ze dat het paard een deken op moet buiten. Ik zie er echt het nut niet van in. Gaat alleen maar broeien onder zo'n deken. Ik ben er echt van overtuigd dat je de meeste paarden er helemaal geen plezier mee doet. Uiteraard zijn er situaties waarin je je paard beter wel kunt beschermen, zoals in geval van zomereczeem of...zoals ik een paar jaar achter elkaar heb meegemaakt: een wei vol steekvliegen, waardoor mijn paard haar hele hals onder het bloed en dikke bulten zat. Aangezien spuiten niet hielp, heb ik een vliegendeken met hals gekocht. De 1e vliegendeken in de 30 jaar dat ik paarden/pony's heb :+ .

We willen onze dieren maar overal tegen beschermen, heel nobel uiteraard, maar in dit geval zie je dus maar weer, dat dat niet altijd goed hoeft te zijn.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:52

Isabonny schreef:
Tjonge, hopenlijk lezen dit ook degenen die , alleen maar voor de zekerheid, hun paard met beschermers op wei zetten.

Al heb je een lomp paard wat zich de benen van zelf open trapt na een gekke bui op de wei, dan nog zou ik er geen beschermers om doen. Moet ie maar uitkijken. Een volgende keer is ie misschien dan wat voorzichtiger.

Tja, ik ken paarden die hebben meerdere keren een flinke peesblessure aan de wei overgehouden. Flinke tijd konden de eigenaren er alleen maar mee stappen,
en denk maar niet dat de paarden daarna voorzichtiger worden hoor :n En tja. wat moet je dan. Dan zit je óf met een paard wat buiten steeds blessures oploopt,
of hij moet de hele dag op stal, en komt er alleen uit met rijden, en stappen aan de hand etc. Nee, dan zie ik veel liever peesbeschermers in de wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:02

Isabonny schreef:

Maar ik heb vaak het idee dat (voornamelijk bij pensionstallen zie ik dat) mensen maar wat aantuttelen met hun paard. Paarden worden helemaal ingepakt tegen vanalles en nog wat. Zodat ze zich maar niet kunnen bezeren, hele kappen over het hoofd, dekens over het lijf tegen eventuele vliegjes. Zelf nu al zie ik ze staan, terwijl ik 1 km verderop bij mijn eigen paarden nog geen vlieg zie! Zelfs met 18 graden vinden ze dat het paard een deken op moet buiten. Ik zie er echt het nut niet van in. Gaat alleen maar broeien onder zo'n deken. Ik ben er echt van overtuigd dat je de meeste paarden er helemaal geen plezier mee doet. Uiteraard zijn er situaties waarin je je paard beter wel kunt beschermen, zoals in geval van zomereczeem of...zoals ik een paar jaar achter elkaar heb meegemaakt: een wei vol steekvliegen, waardoor mijn paard haar hele hals onder het bloed en dikke bulten zat. Aangezien spuiten niet hielp, heb ik een vliegendeken met hals gekocht. De 1e vliegendeken in de 30 jaar dat ik paarden/pony's heb :+ .

We willen onze dieren maar overal tegen beschermen, heel nobel uiteraard, maar in dit geval zie je dus maar weer, dat dat niet altijd goed hoeft te zijn.

hmm., vliegendekens vind ik toch echt een heel ander verhaal... Je merkt echt zelf wel aan de paarden of ze last hebben van insecten... hier worden ze erg onrustig tot rennen en vliegen en als een gek rollen aan toe. Ik heb liever rustige en ontspannen paarden in de wei. Beter voor hun, voor mijn eigen gemoedsrust en voor mijn wei...

En over dekens... Gister morgen had het (flink?) geregend, mijn merrie had zonder regendeken die nacht in de paddock (met waarschijnlijk niet gebruikte schuilstal) gestaan en toen ik de paarden in de wei liet stond ze, als enige, helemaal te trillen als een rietje met staart tussen haar benen geknepen. Die had het echt koud. Heb haar al een keer flink ziek gehad na een rit in de regen en toen zonder zweetdeken op de trailer naar huis, dus nu ook maar snel regendeken opgehaald, omdat het niet vlot beter werd ook maar even wollen zweetdeken eronder om sneller warm te worden en op te drogen en een pluk hooi in de wei erbij en toen knapte ze gelukkig weer op en een uurtje later stond ze weer lekker ontspannen te grazen in de wei en kon de zweetdeken eronder vandaan.

Kijk gewoon naar je eigen paard, en met bescherming om de benen is het goed dat er nu beter naar gekeken gaat worden en ik hoop dat deze kennis en informatie wat beter verspreid wordt onder de mensen. Zie ook nog veel mensen rijden met bandages, maar dan ook in veel te zware bakken... Alsof die bandages dan compenseren voor de ongeschikte bodem... Tja...
Ga zelf maar eens hardlopen in de duinen...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:04

Tja Isabonny, denk dat je je wel 2 keer bedenkt als je zelf zo'n paard hebt, en die heeft zichzelf een fijne peesblessure geschopt of wat dan ook. Mijn paard gaat niet met beschermers de wei op, maar ik kan me voorstellen dat je daar in sommige gevallen wel voor kiest. Peesblessures zijn geen pretje kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:08

Als je de één na de andere blessure en verwondingen hebt als je paard op de wei gaat dan ben je maar wat blij dat die dingen bestaan. Ik tenminste wel. Met bescherming is er niks aan de hand, dus dat heeft niks met betuttelen te maken maar met veiligheid voor mijn paard en mijn portemonee.

Heb vele soorten bescherming hier, de Action/indra bescherming zweten juist helemaal niet evenals bandages. (alleen een fleecebandage) en de normale beschermers zoals van BR zijn alleen nat bij temeperaturen boven de 25 graden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:24

Ik heb wat opmerkingen.

In de eerste plaats is een "protective boot" been bescherming en dat is niet alleen een peesbeschermer, maar ook een beenbeschermer die dus helemaal rondom gaat, in het engels dan weer brushingboot genoemd.

Juist die helemaal om het been gaan beschermen feitelijk niet zoveel, maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld, ze zijn alleen voor het schuren/raken van het ene been tegen het andere (in het engels goed duidelijk, brushing=langsschuren) dus geschikt voor longeren, waar het paard immers continue wat scheef loopt en de benen kruist met meer gevaar op raken.

Peesbeschermers zijn zuiver en alleen ontworpen om de pees tegen scheuren door een klap van buitenaf- door de eigen achterhoef (peesklap), en doen dat prima als ze hard genoeg zijn. Ze beschermen niet tegen scheuringen of verrekkingen door een misstap.

Bandages horen eigenlijk alleen gebruikt bij ondersteuning van een al bestaande blessure aan een pees dus in de periode van rust en revalidatie, NIET om in te werken. Ze zouden feitelijk alleen in de EHBO kit thuis moeten horen.

Mensen moeten goed begrijpen dat blessures behalve peesklap (dus alleen door het aantikken van eigen hoef tegen pees) niet voorkomen zijn door beenbescherming. Pezen kunnen ook mét beenbeescherming gewoon verrekt worden en scheuren!!!!!!

Schaafwondjes wel, maar je moet dan afwegen of het overmatig verwarrmen van het been niet schadelijker is dan een oppervlakking wondje...

Over dat overmatig verhitten lees ik dan een post die het vergelijkt met onder het zadel. En of dat dan wel zo schadelijk is.
De plek onder het zadel is SPIER. Spieren lijden niet zo onder warmte, het is vaak zelfs heilzaam. Ze worden er soepeler van.

Het deel van het been waar een beschermer om gaat is bot en PEES. Peesweefsel lijdt wel degelijk onder oververhitting, het verzwakt en dat willen we natuurlijk niet. Daarom is het zo vreselijk belangrijk om na het werk de pezen te koelen en dat het materiaal waarvan beenbescherming gemaakt is niet bijdraagt tot overmatige verhitting.

Overigens lijkt het me wel belangrijk om ook van die warmtefoto's te maken zonder bescherming voor en na werk om echt goed vergelijk te hebben...
En om te kijken bij welke temperaturen er echt schade ontstaat en of die wel bereikt worden en zo ja onder welke beenbescherming eerder en bij welk type werk.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-04-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:26

Er verscheen een tijd geleden toch een berichtje (in de Hoefslag dacht ik) mbt het oplopen van de temperatuur bij gebruik van bandages ? Naar verluidt doen bandages ook meer kwaad dan goed. Een professor uit Utrecht heeft getest, dacht ik.
Het is al lang geweten dat het grootste probleem bij peesbeschermers/bandages enz.... het oplopen van de temperatuur is waardoor veel makkelijker blessures uit voort kunnen komen. Er zijn fabriekanten die daar "een oplossing" trachten voor te vinden (bvb. luchtdoorlatende klittebandsluitingen enz..) maar of ze daadwerkelijk helpen is een andere vraag.
Ik weet het niet maar ik denk dat een soepele lederen peesbeschermer misschien wel het beste is maar of de temperatuur te hoog is weet ik niet. Misschien geen neoprenen voering maar een zacht lederen... Die "ademt" meer.
Ik heb altijd gedacht om een peesbeschermer te maken die ademt zoals die schoenen (ben de naam kwijt).... maar het is waarschijnlijk een te duur verhaal.
Ik denk dat mensen gewoon graag mooie peesbeschermers gebuirken puur voor het estetische...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:29

Precies, het is veel meer mode ("setje") dan dat het werkelijk wat doet.
Het is echt al heel lang bekend dat het meet schaadt dan baat, maar men blijft hardnekkig geloven dat je door inpakken blessures kunt voorkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:29

Interessant dat ze het nu eens echt gaan onderzoeken. Ik heb ook altijd mijn twijfels gehad bij die dingen..... :j

Ik heb ze dus ook niet en mijn paard loopt 24/7 buiten. Ooooh, die liep ook wel eens wat op, als hij gek had lopen doen en het had net geregend ofzo. Tja, dat is het risico. Ik ga hem er niet voor binnen zetten of beschermers om doen. Dat gaat me te ver. Ik denk juist dat hoe meer je beschermd en hoe panischer je doet, hoe minder weerstand ze krijgen. Dat is mijn mening. :)

De sportpaarden bij ons op stal, doen ook hartstikke gek op het land en soms komt er eentje terug met een peesblessure. Maar meestal niet gelukkig. De eigenaren doen verder totaal niet paniekerig daarover. Ja, het is heel vervelend ALS het gebeurt, maar dan zij het maar zo.