Bestuur Arabo-Friezen stamboek neemt flinke beslissingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Bestuur Arabo-Friezen stamboek neemt flinke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:30

Denk je dat in combinatie met Friese merries Jasperbloed dan een goede keuze is? Dat dat inteelt gaat voorkomen?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:35

Om eerlijk te zijn Jasper zijn lijn nog niet bekeken doe ik direct.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:58

Mijn zorg is dat de suggestie die de arabofriezenvereniging wekt, dat fokken met hun hengsten het voorkomen van inteelt is, er voor zal zorgen dat er juist veel mensen niet meer op inteeltpercentages gaan letten en er daardoor juist meer ingeteelt zal worden dan wenselijk. Ook gezien het feit dat zij geen enkele moeite doen om inteeltpercentages te berekenen en adverteren met slogans als "past bij alle merries", wat absoluut niet klopt.
Jasper heeft ondertussen al verscheidene goedgekeurde zonen en er zijn dus zo langzamerhand veel merries met Jasperbloed, via hemzelf of zijn zonen.
Fokkers van volbloed Friese paarden krijgen voldoende tools van het KFPS om daar een goede keuze mee te kunnen maken en kunnen zo een te hoog inteeltpercentage voorkomen.
De arabofriezenvereniging voorziet hun leden eerder van verkeerde informatie door de suggestie te wekken dat hun hengsten bij alle friese merries passen waardoor deze totaal niet meer letten op inteeltgevaar.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:19

Ach ik let er wel op hoor, tuurlijk blijft dit een punt dat je moet bekijken je hebt nog altijd tussen de 60% & 94% fries bloed waar je moet letten dat de inteelt in het friese bloed zo laag mogelijk blijft. Hoe meer zuiver fries bloed hoe meer je er moet op letten. Op korte termijn zie ik absoluut geen probleem door de toevoeging van het arabische bloed kunnen wel nog enkele generaties verder zonder veel te moeten rekenen maar dan moeten we beginnen opletten. Dus beter nu reeds opletten wat we doen om later niet in de knoei te zitten.

Hoe ik het nu bekijk :

Pedigree tot 6 generaties ver, hieruit bekijk ik de % aanwezigheid van fries bloed uit de zes hoofdlijnen van de friezen (dus op genaratie zes worden ze ingedeeld op het hoofdlijn). Dit wordt dan nog eens verrekend met het arabische bloed. Dan moet je zien welk helemaal niet voorkomt of zeer laag zit in percentage in vergelijking met de merrie die je wenst te gebruiken. Zo krijg je een beeld welke hengst past op welke merrie. Heb nog niet alle hengsten zo uitgebreid in kaart gezet enkel die welke mij interesseren en daar kan ik uit afleiden dat bepaalde lijnen helemaal niet voorkomen in het rijtje.

Ben van mening dat een goede fokker dit ook doet, een vermeerderaar niet maar die zal ook de tools van het friese stamboek naast zich neer leggen. Nu gaan correct gefokte paarden toch hoger komen en later interessant zijn voor de verdere fokkerij terwijl die lukrake mixen gebruikspaarden worden zo los die probleem meestal zichzelf op.

Tot slot zou het goed zijn deze tools aan te bieden aan toekomstige fokkers, ja zonder twijfel maar dit komt er wel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:05

Het is absoluut niet zo dat je door de toevoeging van arabisch bloed nog enkele generaties verder kunt zonder inteelt te berekenen. Je vergeet namelijk dat de nu goedgekeurde hengst al teruggefokt zijn naar de Friezen en het dus NU AL een probleem is.
Hengsten die rechtstreeks afstammen van een Lolke en een Folkert, daarmee Oege en Feitse bloed voeren in de eerste drie generaties, geven met volbloed Friese merries uit die lijnen juist al veel te veel inteelt. En nu ook weer een Jasperzoon erbij, die ook sterk aanwezig is in veel paarden.
Waarmee je zelf eigenlijk al bewijst dat dit wel degelijk een probleem is waar dringend iets aan gedaan moet worden. Als de arabofriezenvereniging daadwerkelijk verbeteren wil in de fokkerij zullen zij moeten ophouden met deze schijn hoog te houden en artikels moeten publiceren waarin zij waarschuwen voor dit inteeltgevaar, zoals het Fries Stamboek dit al jaren doet.
Veel mensen die geen Friezen fokken krijgen hierdoor de indruk dat er grote problemen zijn bij het Friese stamboek, terwijl in werkelijkheid juist door deze voorlichting de problemen voorkomen of opgelost kunnen worden.
En dit gebeurd op grote schaal, kijk maar eens in keuringsboekjes hoe ontzettend WEINIG er combinaties worden gemaakt waarbij een te hoog inteeltpercentage ontstaat. Door de goede voorlichting van het stamboek is dit doodnormaal, ook voor de gewone fokker.
In tegenstelling tot de arabofriezen, waarvan mensen de indruk hebben dat het allemaal geweldig is door hun alleen maar juichende en nooit kritische verhalen, maar waarbij de werkelijkheid precies omgekeerd is en nog erger gaat worden als zij niet aan correcte voorlichting gaan doen en er niet voor zorgen dat er rekening met inteelt gehouden wordt.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:40

Horsey dit wordt een discussie zonder einde ik stel voor laat ons die discussie eens IRL houden ipv via het internet. Ik zou zeggen als de afstand aanvaardbaar is ik kom tot bij jou, jij stelt zo'n super fries ter mijnen beschikking en we doen samen een mooie buitenrit en kunnen dan uitgebreid discussieren onderweg.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:58

Beste Arun, spijtig genoeg voor jou komen op mijn paarden geen andere ruiters dan mezelf. Ik run geen manege en alhoewel het een leuk idee van je was, blijf ik bij dat principe.
Mijn paarden bewijzen zich genoeg in de sport. Discussiëren doe ik ook liever niet te paard, dat komt de concentratie van de ruiter ten opzichte van het paard niet ten goede en zij verdienen je volle aandacht als je ermee bezig bent.

Ik zou zeggen verdiep je eerst eens wat meer in bloedlijnen, inteelt en verwantschapspercentages en dan kunnen we eens verder discussiëren over de noodzaak van inteeltbestrijding ook bij de Arabofriezen onder het genot van een drankje.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:24

Ook goed je doet maar voorstel via pb.