Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:15

Ik begrijp dus goed dat al geristreerde paarden dmv DNA op deze manier geregistreerd mogen blijven? Gelukkig komt mijn nieuwe veulen nog voor 1 juli dus die probeer ik ook nog DNA analyse bij te krijgen.

Maar over het chippen. Mijn fokmerrie is gechipt, was een hels karwei om dat voor elkaar te krijgen en nu? Chip is onvindbaar. De chiplezer kan hem niet meer ontdekken. Mijn dierenarts zegt dat ik geen nieuwe chip erin hoef te doen, want hij kan garant staan dat hij erin zit, we weten alleen niet waar. Voor hetzelfde geld zit hij er wel in maar is hij om wat voor reden dan ook stuk gegaan. Dat heb je met technologie, het kan kapotgaan, dat heb je niet met DNA, dat blijft.

Cassidy

Re: Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:29

Dan heb jij een heel soepele DA, maar als jij controle krijgt bij vervoer van je merrie en de chip is niet af te lezen, kan er alsnog een andere in.
En ik lees dat het je fokmerrie is, ik ga er van uit dat je dan geen wedstrijden of keuringen met haar afgaat?

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:17

[In Belgie chippen ze bijvoorbeeld op een andere plaats als in nederland heb ik me laten vertellen. Komt zo'n dier in nederland zoek je je ongans naar een niet te vinden chip; conclusie heel gauw = niet gechipt.

Weet iemand waar de belgen hun paard chippen ???
Ik heb er namelijk ook èèn uit belgenland en de da kon de chip ook niet vinden.
Misschien is hij inderdaad niet gechipt, maar ik wil het zeker weten.

Gr Henk

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:26

mijn paard was jaaaaaaaaaaaaaren terug in belgie gechipt
toen was het rechts gedaan
nu links
de 1e is hier iig niet af te lezen ..
de 2e nog niet gecheckt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:41

Henk, ik geloof dat er inmiddels andere chips zijn waar het niet voor opgaat, maar de chips die in Belgie waren ingezet waren niet compatibel met buitenlandse chipreaders, dus dan kan je chip ook niet gevonden worden. De chip wordt wel gewoon in de hals geinjecteerd. Ik heb mijn KWPN die in Nederland op wedstrijd gaat ook maar laten chippen door een Nederlandse DA, omdat ik destijds anders dus een probleem had omdat die dingen niet Europees compatibel waren.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:57

Dennis schreef:
Mijn oudere (6 jaar en ouder, jongere hebben alleen een chip) pony's zijn getatoeerd. Vind ik ideaal, ik zeg niet dat er niets mee kan gebeuren, maar wil je die weg halen moet je het wel heel bont maken.

Kan tatoeeren ook dan? Het is toch verplicht om een chip of een dna profiel te hebben?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:59

zo ging dat vroeger bij de shetten

onze huidige regering wil er niet aan ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:21

Bij Friezen werd er ook getatoeerd, in de tong. Met gevolg dat bij diefstal of andere louche praktijken de tong werd afgesneden of zo werd toegetakeld dat de tatoeage nog niet te lezen was.
Ook tatoeeren is geen veilige manier van identificeren...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:23

Bij de shetten ging het aan de binnenkant van de onderlip. Mijn oude merrie had ook een tattoo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:20

Wat betreft de geldigheid van identificatie dmv DNA bij paarden waar een ontheffing voor is verleend: in de brief die ik kreeg toen ik ontheffing kreeg voor de jongste stond deze zin:

Tenslotte wijs ik u erop dat, zodra door de Europese Gemeenschap een transponderverplichting wordt ingevoerd, zonder dat in die regeling wordt voorzien van een voorziening ten bebhoeven van (gewetens)bezwaren, de aan u verleende ontheffing haar geldigheid verliest.

Dus dat betekend dat iedereen met DNA tegen die tijd alsnog aan de chip mag/kan/moet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:42

Het jammere van zo'n chip verplichting is dat een chip + paspoort nog steeds geen rechtsgeldig eigendomsbewijs is.
Mijn vorige pony is al heel wat keren doorverkocht, maar het paspoort staat nog steeds op mijn naam.

Ik heb niet zo veel verstand van brand- of vriesmerken, maar kan een 3 niet zo in een 8 veranderd worden?

Klonen wordt nog niet heel vaak gedaan met paarden, maar hoe zit het dan met het DNA?

Ik denk dat chippen nog het betrouwbaarst is, en het snelst te controleren, het is alleen jammer dat het nog steeds geen rechtsgeldig eigendomsbewijs is.
Als paardeneigenaar moet je van alles, er komt alleen niets voor terug.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:16

DNA is het betrouwbaarst, maar langzaam te controleren. Dan komt Irisscan en dan pas (of misschien nog wel meer opties ertussen) komt chip. één sterke magneet en geen chip meer te vinden. Dat is in iedere doe het zelfzaak te kopen.

meloenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:18

Ik zie zo meteen geen nadelen
Hopelijk denken dieven 2 keer na als ze nog eens iets in hun hoofd krijgen

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:56

Aan hoe een maatschappij met zijn dieren omgaat is zijn beschaving af te lezen. :(

Je hebt een pasgeboren veulentje en je gaat hem meteen een stuk glas van een kwart cm doorsnee en enkele cm lang dwars door alle spieren heen in de hals slaan.

Heeft iemand er wel eens bij stil gestaan, dat het niet een stukje glas mooi in de lenterichting van de spier is ingebracht ,zodat je het kunt beschouwen als een onschuldig stukje bindweefsel. Nee het wordt dwars op de spierrichting door verschillende ,onafhankelijk van elkaar bewegende spiergroepen en bundels heen geramd. Of deze groepen door de dwars doorgestoken glaspin nog onafhankelijk ten opzichte van elkaar kunnen bewegen is zeer de vraag en OOK NOOIT ONDERZOCHT!!

WELKOM IN ONZE BESCHAVING JONG VEULENTJE

De hals is de balanceerstok van het paard. Bij het rijden draait alles om balans. Ook is maximaal dierenwelzijn bij gebruik alleen mogelijk - bij balans en dus zijn maximale bewegingsmogelijkheden van die hals crusiaal mbt het dierenwelzijn.

De beleidsmakers hebben , al dan niet ingefluisterd door onze eigen organisaties met een goed gespekte kas door Virbac , het meest edele dier doen verworden tot een ding. Als het maar in de computer past dan is alles goed en alles onder controle.

En daar gaat het hier om. Het paard wordt hier niet centraal gesteld. Neen alleen die o,o1 % van alle paarden ,waar een keer mee gefraudeerd is. Dat kan natuurlijk niet, dat is onbestaanbaar! ;)
Het doel heiligt dus alle middelen. De overige 99,99% van de eigenaren zijn dus bij voorbaat de dupe en 100% van de paarden. Dit is typisch een voorbeeld van kleingeestigheid. Maar we kunnen gerust zijn in de veronderstelling dat we alles onder controle hebben ;) . Ik zou zeggen ga maar lekker slapen, want fraude is nimmer te stoppen . De voorbeelden zijn hier al genoemd. Waar mensen zijn is fraude.

En als je paard niet lekker inbuigt of over de rug wil gaan dan zal het zeker niet aan de chip liggen :Z . Immers er lopen zoveel paarden mee rond en je buurman chipt ook en die andere buur ook en verderop ook ,dus het zal wel goed zijhn . En ook de minister zegt dat de problemen in de praktijk best meevallen. Maar wordt er bij een paard met nagevelijkheidsproblemen ooit gekeken of dat mogelijk een relatie heeft met de chip? Zelden of nooit! Makkelijk lullen dus van de minister.

Q ja de diergezondheidsbewaking! :(:)

Verrek dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Het is bij besmettelijke paardenziekten van het grootste belang dat alle paarden in de computer staan om snel ........... ja wat eigenlijk snel?. :o ...... de diercontacten in kaart te kunnen brengen om de ziektes uit te kunnen roeien. We zeggen het nog niet .....mondje dicht hoor. :Y) ......maar dat kan bij virussen alleen door ruiming. Je kunt ook veel effectiever een algeheel vervoersverbod instellen , maar daar hoeven de paarden niet voor geregistreerd staan.

Het heeft dus alleen zin ----die IenR ----ALS IEDERE BEWEGING VAN HET PAARD DEZELFDE DAG NOG IN DE COMPUTER GEMELD WORDT en er een ruimingsbeleid is.Alleen dan kan je natrekken welke paarden met elkaar in contact geweest zijn. Dus melden aan de computer als je naar les bent geweest ,of naar de hoefsmid ,of naar de wedstrijd ,of de keuring, of te trainen in de manege. En bv de maneges moeten dan ook melden welke paarden aangekomen en weer weggegaan zijn . Kom je met je paard thuis dan moet hij direct weer aangemeld worden. Weet je het nummer van de manege nog waar hij aangemeld is? Dan heb je toch een probleem met de computer ,want die pakt je melding niet en gooit je eruit. Fouten kunnen niet getollereerd worden ,anders is het systeem niet meer waterdicht dus de AID GAAT U OPZOEKEN en bestraffen . U komt voor het tuchtcollege!!

Nederland wordt wakker en verzet u tegen deze waanzin en bedrog. U wordt onnodig geld uit de zak geklopt dat uiteindelijk bij Virbac in de zak komt. Deze multinational heeft het razend knap en intelligent gespeeld. Laat u horen, teken bezwaar aan, laat niet over je heen lopen als het platgeslagen slachtoffer.
Laat het paard weer centraal als uitgangspunt staan en niet allerlei randverschijnselen die nu de richting bepaald hebben.

Ik zou het leuk vinden als iemand anatomische plaatjes kon plaatsen om te laten zien hoe de spiergroepen in de hals gegroepeerd zijn. Dan kan iedereenzich een beter beeld vormen met welke idioterie we bezig zijn!!!!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:12

Cassidy schreef:
Wat betreft de geldigheid van identificatie dmv DNA bij paarden waar een ontheffing voor is verleend: in de brief die ik kreeg toen ik ontheffing kreeg voor de jongste stond deze zin:

Tenslotte wijs ik u erop dat, zodra door de Europese Gemeenschap een transponderverplichting wordt ingevoerd, zonder dat in die regeling wordt voorzien van een voorziening ten bebhoeven van (gewetens)bezwaren, de aan u verleende ontheffing haar geldigheid verliest.

Dus dat betekend dat iedereen met DNA tegen die tijd alsnog aan de chip mag/kan/moet.

Brief van het PVE neem ik aan?
Zou ik even weer contact opnemen want dit is geen correcte informatie.

Paarden die volgens de nu geldende regels alternatief zijn geïdentificeerd hoeven niet alsnog een chip

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:23

Jacobus, ik ben het helemaal met je eens :j :j :j . Het is dat mijn paard al gechipt was op 2-jarige leeftijd, vlak voordat ik hem kocht. Anders was ik illegaal met hem de weg opgegaan, toedeloe (ik had zijn DNA laten registreren, hoor ;) ). Controle? Nooit meegemaakt. Ook niet met mijn eerste pony'tje, een Shetje, waar ik half NL mee doorgereden ben om hem bij mij te kunnen zetten. Ik weiger ook om mijn andere huisdieren te chippen. Ja, het is handig als ze kwijt raken, gelukkig zijn ze tot op heden gewoon bij mij en in de buurt. Vroeger chipten we onze huisdieren ook niet en ik ben nog nooit een huisdier kwijt geraakt. En zowel, jammer dan (dat zeg ik nu heel nuchten, ik ben heel erg gek op al mijn dieren!!!), ik ga ze er niet voor chippen. :n

Bij mijn paard is de chip nog nooit gechecked. Ik doe niet aan wedstrijden en vervoeren gebeurt nauwelijks. Wat is het nut ervan? Als hij gestolen wordt, vinden ze hem hoogst waarschijnlijk niet meer terug en zo wel, heb ik een paard met een hoop aparte kenmerken, dus dan komt de indentificatie ook wel goed, lijkt mij. Of ben ik nu naief?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:14

Of het uiteindelijk goed komt waag ik te betwijfelen, en negen van de tien gestolen paarden vind je idd nooit meer terug. En zelfs al ze teruggevonden worden, is het nog geen garantie dat je ze terugkrijgt.

En Jacobus, ik ben helemaal met je eens. En de Virbac krijgt mijn centen niet.

Wat betreft brief van het PVE: zal morgen even bellen, maar ik heb de neiging om het te laten voor wat het is. Want er komt gewoon GEEN chip in mijn paarden!

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:19

Weet je Twiggy ,
Bij stelen kunnen ze de chip niet afleesbaar maken , maar ook de politie loopt niet met readers rond. En afmelding op de slachthuizen gebeurt niet . Maar ook dit is een zijspoor.
WE MOETEN MET ZIJN ALLEN MASSAAL BEZWAAR MAKEN TEGEN DE REGELING VAN DE MINISTER
Dat kan zo lees ik net op de site van groep Nijhof

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:21

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:29

Het is simpelweg pervers, de manier waarop de overheid alles probeert te registreren. Als ze op dat ministerie het boek 1984 zouden lezen, zouden ze het zien als een beschrijving van de ideale wereld in plaats van er een waarschuwing in te zien.

Wat we ook doen... ook al zet je bij ieder paard op de wereld zes lijfwachten met machinegeweren, dan nog zal er regelmatig een paard worden gestolen. Alleen dan met meer bloedvergieten. Is het misschien een idee om ons belastinggeld aan nuttige dingen te besteden in plaats van aan deze nutteloze registratieperversie?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:32

Mijn merrie is DNA onderzocht. Moet ik haar nu alsnog laten chippen of geldt het alleen voor paarden die nog niet onderzocht zijn en ook nog geen chip hebben?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:38

jacobus schreef:
WE MOETEN MET ZIJN ALLEN MASSAAL BEZWAAR MAKEN TEGEN DE REGELING VAN DE MINISTER

Ik kan dat niet vinden op de site van Nijhof.
Maar ik vind het ook belachelijk dat je niet zelf de keuze kan maken of dat je je paard via DNA wil indentificeren of via de chip.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:41

jacobus schreef:
Weet je Twiggy ,
Bij stelen kunnen ze de chip niet afleesbaar maken , maar ook de politie loopt niet met readers rond. En afmelding op de slachthuizen gebeurt niet . Maar ook dit is een zijspoor.

Precies, het is dus je reinste geldklopperij en daarbij nog eens ongezond voor onze paarden. Ik zou die chip graag alsnog uit mijn paard laten verwijderen. :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:18

eline_di schreef:
Mijn merrie is DNA onderzocht. Moet ik haar nu alsnog laten chippen of geldt het alleen voor paarden die nog niet onderzocht zijn en ook nog geen chip hebben?

Alle ontheffingen die zijn verleend voor 1 Juli zijn en blijven rechtsgeldig voor de Nederlandse wet. En verder zou ik me van de domme houden :D

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:21

:), maar als ik aangehouden wordt (al is die kans erg klein) wil ik geen problemen