Geen idee hoe jullie hebben leren rijden maar ik heb leren rijden met mijn zit/kruis, benen, gewicht en.......................... oja, ook nog mijn handen voor lichte aanleuning.
Mijn 13 jarige ruin heb ik destijds zonder bit ingereden. Ik ben met bit gaan rijden toen ik hem ging starten. Beide gaat prima, voor het rijden maakt het geen enkel verschil. Toen ik besloot geen wedstrijden meer te doen ben ik hem weer bitloos gaan rijden.
De KNHS moet er niet zo'n ophef over maken en zo moeilijk doen. Ze doen alsof je gehandicapt bent als je zonder bit rijdt

Gewoon de keus aan de ruiter laten. Verder niets aparte proeven of anders jureren en over een paar jaar weet niemand beter dan dat bitloos rijden heel gewoon is. Over 20 jaar wordt het ws als belachelijk beschouwd dat er jaren zijn geweest dat je verplicht met bit moest rijden.
Hetzelfde geldt voor sporen overigens. Ook die keuze moet op ieder niveau vrij zijn. Als een ruiter die niet nodig is getuigt dat enkel van een hele goede communicatie en verstandhouding met zijn paard. En is dat niet waar het om gaat?