KNHS onderzoekt bitloos rijden in wedstrijdsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:14

Ik snap even niet waarom er mensen zijn die denken dat je een bit nodig schijnt te zijn om een paard te kunnen sturen cq rijden.
Geen idee hoe jullie hebben leren rijden maar ik heb leren rijden met mijn zit/kruis, benen, gewicht en.......................... oja, ook nog mijn handen voor lichte aanleuning.

Mijn 13 jarige ruin heb ik destijds zonder bit ingereden. Ik ben met bit gaan rijden toen ik hem ging starten. Beide gaat prima, voor het rijden maakt het geen enkel verschil. Toen ik besloot geen wedstrijden meer te doen ben ik hem weer bitloos gaan rijden.

De KNHS moet er niet zo'n ophef over maken en zo moeilijk doen. Ze doen alsof je gehandicapt bent als je zonder bit rijdt :?
Gewoon de keus aan de ruiter laten. Verder niets aparte proeven of anders jureren en over een paar jaar weet niemand beter dan dat bitloos rijden heel gewoon is. Over 20 jaar wordt het ws als belachelijk beschouwd dat er jaren zijn geweest dat je verplicht met bit moest rijden.
Hetzelfde geldt voor sporen overigens. Ook die keuze moet op ieder niveau vrij zijn. Als een ruiter die niet nodig is getuigt dat enkel van een hele goede communicatie en verstandhouding met zijn paard. En is dat niet waar het om gaat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:27

linky schreef:
"Er wordt in de eerste plaats gekeken of de optoming paardvriendelijk is"................. hoe kun je dat met droge ogen zeggen als je als KNHS net per 1 april de meest afgrijselijke bitten hebt toegestaan? _-:( En dan nog moeten vergaderen over bitloos??? :?

ja daar hoefde kennelijk niet naar paardvriendelijkheid gekeken te worden :7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:35

Arabesk schreef:
linky schreef:
"Er wordt in de eerste plaats gekeken of de optoming paardvriendelijk is"................. hoe kun je dat met droge ogen zeggen als je als KNHS net per 1 april de meest afgrijselijke bitten hebt toegestaan? _-:( En dan nog moeten vergaderen over bitloos??? :?

ja daar hoefde kennelijk niet naar paardvriendelijkheid gekeken te worden :7

Nee, blijkbaar niet. Belachelijk. :roll:
En ik zie weer een stuk of twee domme vooroordelen voorbij komen, maar ach, weer van die anonieme typjes, dus daar lach ik maar om. :D

Ik dacht trouwens ook dat ze allang bezig waren met dat onderzoek voor bitloos rijden in de wedstrijdsport. Maar nu gaan ze dus concreet actie ondernemen. Nou, dat werd tijd. Het zal mij benieuwen.... ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:36

ranna schreef:
De KNHS moet er niet zo'n ophef over maken en zo moeilijk doen. Ze doen alsof je gehandicapt bent als je zonder bit rijdt :?
Gewoon de keus aan de ruiter laten. Verder niets aparte proeven of anders jureren en over een paar jaar weet niemand beter dan dat bitloos rijden heel gewoon is. Over 20 jaar wordt het ws als belachelijk beschouwd dat er jaren zijn geweest dat je verplicht met bit moest rijden.
Hetzelfde geldt voor sporen overigens. Ook die keuze moet op ieder niveau vrij zijn. Als een ruiter die niet nodig is getuigt dat enkel van een hele goede communicatie en verstandhouding met zijn paard. En is dat niet waar het om gaat?

Helemaal met je eens. :j

e_horse

Re: KNHS onderzoekt bitloos rijden in wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:40

Inderdaad, dat is toch waar het bij het paardrijden om gaat?? Niet om de optoming of kleding van de ruiter.. belachelijk, het gaat om hoe het paard en de ruiter samen kunnen werken in harmonie.
En of dat nou met of zonder bit gaat.. daar hoeven toch geen aparte wedstrijden voor uitgeschreven te worden?

Is dat bij western ook zo? Bosal en bitten apart in een wedstrijd??

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:52

stoffel schreef:
Ik hoop dat ze weten wat ze doen veel te vaak zie ik
bitloos, stuurloos, hopeloos

Dan kijk je duidelijk niet goed stoffel. ;)

M'n vriendin rijdt haar erg hittepetitterig M1 merrie af en toe bitloos. Stuurloos? Hopeloos? Ga toch weg. Ze rijdt in goede aanleuning tot wissels aan toe.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:54

III schreef:
verschrikkelijk, waarom bitloos willen rijden, lijkt me alleen als het echt noodzakelijk --> wonden in mond, tongproblemen, etc.
En dan moet je gewoon een uitzonderindspositie moeten aanvragen

De goede vraag in deze is: waarom met bit willen rijden. Ik rij met (leren) bit omdat paardlief het daar beter op doet. Waar komt toch het gedachtegoed vandaan dat er altijd ijzer in zijn mond moet? Wat boeit het hoe je stuurt, als het een toch beter werkt gewoon. :roll:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:26

Ik denk dat het probleem onder meer is, hoe de bitloze ruiters hun aanleuning kunnen laten zien zonder dat de bitloze optoming verkeerd (en dus paardonvriendelijk) gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:54

Citaat:
Er wordt in de eerste plaats gekeken welke optomingen diervriendelijk zijn en dus in de toekomst in aanmerking komen om bijvoorbeeld een dressuurproef te rijden. Daarnaast speelt de veiligheid van de ruiter een grote rol. Gert Naber: ,,Daarna gaan we met juryleden om de tafel hoe bitloze proeven beoordeeld gaan worden en of er eventueel aparte rubrieken voor moeten komen."

Hartstikke goed dat de KNHS openstaat voor bitloos.
Maar als diervriendelijkheid en veiligheid bij hen zo hoog in het vaandel staan, wordt 't hoog tijd dat ze eens verder kijken dan hun neus lang is. Het is namelijk ronduit schandalig welke bitten er toegestaan zijn (zie ook het recente nieuwsbericht over de pelham en pessoa), dat sporen en zwepen toegestaan zijn, dat bepaalde gedragingen/"hulpen" van de ruiter toegestaan worden, etcetera etcetera.
En nu gepleit wordt voor vriendelijker rijden (bitloos), moet dat toch eerst wel even onderzocht worden? :?
En dat overwogen wordt om aparte rubrieken te organiseren, vind ik helemaal een lachtertje. Als juryleden een bit in de mond willen zien om goed te kunnen bejureren, ben je niet geschikt als jurylid, heel simpel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:42

Joviban, ik sluit me helemaal bij jouw woorden aan. :j
Het is eigenlijk van de zotte allemaal. Maar goed, ben wel blij dat ze EINDELIJK eens open gaan staan voor bitloos rijden in wedstrijdverband. :)

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:28

Het zou nog fijner zijn als je vanaf de zz niet meer VERPLICHT op stang en trens hoeft te rijden!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:18

JoviBan, pessoabit was al toegestaan en dan ook met de teugel alleen op de onderste ring. Die mag nu niet meer gebruikt worden + je moet een pelhamriempje gebruiken aan de grote ring en de kleine ring.
Wat dat betreft is het dus alleen maar vriendelijker geworden ;)

Stang en trens verplichting mogen ze van mij ook wel afschaffen, ik denk alleen dat dat iets te maken heeft met de FEI voorschriften.

Nog een vraagje voor de bitloze ruiters; loopt je paard met bitlooshoofdstel net zo goed nageeflijk en in de gewenste dressuur houding?
(Want dan snap ik nl niet waarom de KNHS aparte klasses wil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:14

Urielle schreef:
Ik denk dat het probleem onder meer is, hoe de bitloze ruiters hun aanleuning kunnen laten zien zonder dat de bitloze optoming verkeerd (en dus paardonvriendelijk) gebruikt wordt.

Amen _/-\o_

Ik zie nog teveel goedbedoelende maar onwetende ruiters een bitloos hoofdstelletje kopen (want dat is helemaal hip) en hem dan compleet verkeerd gebruiken. Touw halstertjes die als scheermesjes over de neus worden getrokken, kruissystemen waarbij de ruiter nooit een release geeft enz. Daarnaast zie je ook dat 90% van de neusriemen te laag hangen :n . Zelfs op veel foto's van de verkopers hangen ze te laag.

Om te janken http://blackmare.net/images/Vbrow/ChiefVBrow1.JPG

Ik ben van mening dat alle optomingen (en dus ook bitten) toegestaan moeten zijn. Het is dan aan de jury om juist gebruik te beoordelen en verkeerd gebruik keihard af te straffen. Want elke optoming, bit of bitloos is zo hard of zacht als de ruiterhand. Ik vind juist dat aangemoedigd moet worden om voor elk paard/ruiter combinatie de perfecte optoming te zoeken. Het is zonde als dat door regelementen beperkt wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:03

Jij leest nu iets anders dan ik schrijf Juliette :+

Waar ik juist op doel is het gegeven van bitloos is dat de bedoeling is dat je die release steeds hebt zolang er niet ingegrepen hoeft te worden, maar in de reguliere dressuur wil je juist de verbinding van achter naar voren. Die voorkant moet er dus wel zijn, met bit kan dat wel, zonder bit weet ik dat niet, voor zover ik begrijp uit de uitleg steeds dus niet, want die voorkant moet los.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:22

Urielle schreef:
Jij leest nu iets anders dan ik schrijf Juliette :+

Waar ik juist op doel is het gegeven van bitloos is dat de bedoeling is dat je die release steeds hebt zolang er niet ingegrepen hoeft te worden, maar in de reguliere dressuur wil je juist de verbinding van achter naar voren. Die voorkant moet er dus wel zijn, met bit kan dat wel, zonder bit weet ik dat niet, voor zover ik begrijp uit de uitleg steeds dus niet, want die voorkant moet los.

Jawel hoor Urielle, dat kan zeker wel. Bij bitloos is niet de regel 'los, tenzij' net zomin als in de reguliere dressuursport de regel 'vast, tenzij' is. Bitloos is nl geen discipline met zijn daarbij behorende regels. Bitloos is gewoon een vorm van optoming, en je maakt je eigen regels daarbij. Je werkt in beide gevallen met ontspanning. Een goede bitloze optoming, dus met een goede release kan prima in combinatie met een goede aanleuning. Ik schreef het al ergens in dit topic, m'n vriendin rijdt wedstrijden op m1 niveau met haar merrie, en traint regelmatig bitloos met een voest-optoming. In de aanleuning, en ontspannen. Als je maar kunt ontspannen in je hand als het paard het vraagt, dan maakt het niet uit of je rijdt met bit of zonder. Maar het moet wel zo zijn dat die ontspanning er komt als je je hand ontspant, dus de release moet wel heel goed zijn, dat klopt. En je paard moet het even snappen, dus een kwestie van oefenen en afspraken maken. Maar het kan. Ik zie het bij ons op stal zo vaak.

Zelf rij ik overigens niet bitloos. Ik zou graag bitloos rijden, ik zou mijn paardje dat graag gunnen, maar dat gaat helaas niet.

Mensen zouden eens moeten afstappen van het vastgeroeste gegeven dat er altijd communicatie via de mond moet zijn. Dat is ooit verzonnen. Maar net zolang daarvoor was de communicatie via de neus, en waarom zou dat niet net zo goed (of beter) kunnen werken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:56

Ik wil alleen maar even zeggen wat ik overal zeg waar het om bitloos op wedstrijden gaat en dat is:

Ik hoop dat ze dan wel degelijk ook eer verdeling maken in de bitloze hoofdstellen waarbij in ogenschouw word genomen dat alle bitloze hoofdstellen die ook achter de oren inwerken en dan met name de hackamore, maar er zijn ook andere, te vergelijken zijn met stang en trens en daarom alleen in de hogere klassen zouden moeten thuishoren.

Verder, maar dat wordt al genoemd door de KHNS zelf, moet er gekeken worden naar wat niet te onvriendelijk is.

Er wordt hier dan verontwaardigd gereageerd omdat er wel onvriendelijke bitten zouden zijn toegstaan, maar daarvan is dan wel een hoop praktijkkennis en dat is er van bitloos nog niet zo, vandaar dat daar over vergaderd moet worden, ja. Lijkt mij beter dan alles maar klakkeloos toestaan en vervolgens iemand een paard te moeten zien kwellen met een geval dat aan alle kanten in het hoofd knijpt en schuurt.
Want bitloos is natuurlijk niet VANZELF ook maar vriendelijk.
Ik heb echt wel gevallen gezien van hoofdstellen zelf en gebruik van bitloos waar ik de wenkbrauwen bij op trek (net zo als bij met bit).

Dressuur gaat idd om communicatie, en wel om een zo onzichtbaar mogelijke fijne.
Het gaat uiteindelijk om de harmonie tussen ruiter en paard en dat wordt net zo verstoord door slecht werkende/slecht gebruikte bitloze hoofdstellen dan "gruwelïjke" /slecht gebruikte bitten.

Er hoeft geen zichtbaar verschil te zijn in de uitvoering van een proef.
Maar er kan net zo erg met bitloos als met bit omgegaan worden, dat veranderd niet met toestaan van bitloos op wedstrijden.
Wat niet wegneemt dat ik het prima vind dat ruiters keuzes hebben. Maar het (hoofdstel dat je gebruikt) moet wel passen in de klasse waarin je rijdt (net zoals het nu het geval is met bitten).