Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:18

trustHim schreef:
ik vind brandstichting een veel te zwaar woord hiervoor. brandstichting doe je bewust, dit is gewoon een stom ongeluk. Spatter ik hoop maar voor je dat jou kids idd wijzer zijn, maar kinderen spelen nu eenmaal graag met vuur. Niet dat ik het goed praat of zo maar ik weet uit mijn eigen jeugd dat we ook met vuur speelden en lucifers of aanstekkers gewoon jatten uit de keuken of waar dan ook

Ja idd :j Kan ik me ook nog wel herinneren.

Al ben ik het wel met spatter eens dat die kinderen flink aangepakt mogen worden. Ze laten helpen op de manege zou een goed idee kunnen zijn, dan zien ze wat ze met hun spelen hebben aangericht. En dat de ouders niet goed op hebben gelet vind ik ook. Die kinderen hadden daar niet mogen komen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:24

Ohw wat erg! Het is toch het ergste wat je mee kan maken, brand. Heel veel sterkte voor de eigenaren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:26

Tja, kinderen van 10 en 8 die lopen ook gewoon los over straat, op die leeftijd kan je als ouders soms niet anders dan loslaten en hopen dat het goed komt.

Ik ben het wel eens met degenen die vinden dat er een passende straf voor zulke streken moet zijn, en dan niet met agressie om ze het juist even in te peperen, maar juist een waarbij ze leren dat daden gevolgen hebben, maar die ze ook de kans geeft hun schuldgevoel weg te poetsen - want het is nogal wat om mee te moeten leven op je 8ste.

Anoniem

Re: Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:29

Geen opzet maar een stom ongeluk??? Ongetwijfeld was het niet met opzet, maar van twee kinderen van 8 en 10 mag je toch verwachten dat ze de vertegenwoordigheid van geest hebben om te weten dat je beter niet met vuur kan spelen zo dicht bij stro :?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:33

Waar zijn de ouders van deze kinderen? Is het niet heel onverantwoordelijk om je kinderen overal te laten spelen?

Kijk wat ervan gebeurt!!

Gelukkig is er niemand gewond geraakt, sterkte voor de eigenaren :(:)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:34

Stro-opslag is altijd gevaarlijk. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand in een gemaakt hol overlijd doordat het in stort.
Op veel maneges worden kinderen 's ochtends afgezet en 's middags weer opgehaald. Dan is er dus geen toezicht op.
Van mij hoeven de kinderen niet extra gestraft worden. Wel excuses aanbieden bij de manegehouder en misschien dat die nog wat klusjes voor ze weet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:37

Dendrofleur: 's ochtends en 's middags lopen er veel meer mensen rond, voor lessen. en doordeweeks zal dat alleen 's middags zijn. Maar als de lessen 's avonds aan hun eind komen, wat doen 2 jongetjes van 8 en 10 daar dan nog?

's avonds, weet niet hoe laat dat is? Maar als dat mijn kinderen waren, waren die binnen na het eten. Logisch toch?

Dit vind ik ook een grote onverantwoordelijkheid tegenover de ouders.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:40

Wat een kutkinderen. Gelukkig zijn er geen paarden omgekomen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:44

Het is natuurlijk niet goed te praten. Maar ik speelde vroeger ook met lucifers hoor. Mooi fikkie steken, hartstikke spannend. Maar ik ben ook geen pyromaan hoor en ben goed opgevoed. Volgens mij heeft het gros van de jeugd wel eens met vuur gespeeld.
Het is gelukkig nog wel goed afgelopen en die jochies zullen in de toekomst wel beter uitkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:50

Wat wordt er hard gereageerd... en ook heel veroordelend en aannames die niet eens kloppen.

De kinderen zijn er niet tussenuit geknepen. Maar gewoon gelijk gaan waarschuwen. Ze waren 8 en 10. Ok, van de oudste zou je kunnen verwachten dat hij het niet zou doen, maar eerlijk is eerlijk. Dit verwacht je logischerwijze niet. Ik vind het heel goed van hem dat hij gelijk is gaan waarschuwen.

Wat ze daar deden? Dat is nou juist dé leukste speelplek van al, bergen hooi en stro, waar je je volop kan vermaken.

Hij zal het heus wel geweten hebben van dat fikken, en vast ook nog geprobeerd hebben het uit te trappen, maar dat is mislukt. Ik denk dat ze zich al slecht genoeg voelen als ze de schuur zien staan.

Hopelijk is de eigenaar goed verzekerd en komen ze eruit. Hopelijk werkt de gemeente ook vlot mee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:52

hoezo is het goed afgelopen?
een halve manege ligt er in de as, is dat goed afgelopen?

gelukkig zijn er geen dieren en mensen dood gegaan maar de paarden zijn nog in de stress en sommige hebben zich verwond vanwege de schrik

de gevolgen zijn nog helemaal niet duidelijk :n

materieel moet alles weer opgebouwd worden en dat is een aardig kosten plaatje
ik hoop dat alles netjes vergoed gaat worden en in een beetje redelijke termijn

wat de paarden betreft
het is maar te hopen dat die er niks aan over houden en ze allemaal weer op stal durven te staan
paniek kan een levenlang blijven hangen met alle gevolgen van dien

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:55

Spatter: Dat laatste vind ik een beetje raar gezegd. Paarden in paniek willen hun stal niet eens uit, en volgens mij waren daar geen problemen mee hier.

Daarom moeten ze vaak een paard blinddoeken om ze eruit te halen, ze zien hun stal als hun veiligste plek.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:59

Cayenne schreef:
http://www.nieuwsblad.be

Eigenaren kunnen vijftig paarden nog tijdig evacueren.

De vijftig paarden van manege Ruitershof konden woensdagavond allemaal in veiligheid gebracht worden. 'De dieren waren in paniek', zegt Jeffrey. 'We hebben ze meteen bevrijd maar sommige hebben zich bezeerd door zo wild weg te rennen. Enkele dieren hebben ook nu nog last van angst en stress. Morgen (vandaag, red) komt de dierenarts langs om hen allemaal eens grondig te onderzoeken.'

Klik hier voor een foto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:03

Maya schreef:
Hopelijk is de eigenaar goed verzekerd en komen ze eruit. Hopelijk werkt de gemeente ook vlot mee.
Waarom moet de eigenaar hiervoor verzekerd zijn ?? Die ouders krijgen hier hopelijk de rekening van en als het meezit zijn die goed verzekerd :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:05

Maya schreef:
Wat wordt er hard gereageerd... en ook heel veroordelend en aannames die niet eens kloppen.
De kinderen zijn er niet tussenuit geknepen. Maar gewoon gelijk gaan waarschuwen. Ze waren 8 en 10. Ok, van de oudste zou je kunnen verwachten dat hij het niet zou doen, maar eerlijk is eerlijk. Dit verwacht je logischerwijze niet. Ik vind het heel goed van hem dat hij gelijk is gaan waarschuwen.
Wat ze daar deden? Dat is nou juist dé leukste speelplek van al, bergen hooi en stro, waar je je volop kan vermaken.
Hij zal het heus wel geweten hebben van dat fikken, en vast ook nog geprobeerd hebben het uit te trappen, maar dat is mislukt. Ik denk dat ze zich al slecht genoeg voelen als ze de schuur zien staan.

Helemaal mee eens :j
Brandstichting? kom op zeg.. Het zijn spelende keren die per ongeluk een fout hebben gemaakt. Omdan gelijk de ouders en kinderen een taakstraf te geven.. iedereen maakt fouten..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:11

spatter schreef:
ik snap sommige reacties hier echt niet

dit is gewoon brandstichting, klaar uit!
die kinderen mogen dan nog jong zijn maar ze zijn gewoon gruwlijk fout bezig geweest en dat is nooit goed te praten
een kind van 10 is heus wel wijzer(ik heb zelf 3 kinderen waarvan de jongste 10 jaar is)

er komen bij mij ook allemaal vragen op

Wat moesten die kinderen daar op de manege? je komt om te rijden niet om te spelen
Wat deden die kinderen in de stro opslag? dat is geen speelplek en zou zwaar verboden terrein moeten zijn
Hoe komen ze aan een aansteker?
Waar zijn die ouders van die kinderen , houden die hun kroost niet in de gaten?

zowel de ouders als de kinderen zijn hier schuld aan een groot drama
beide zouden van mij als taakstraf mogen helpen met de wederopbouw en verzorging van de paarden
laten die kinderen maar een jaartje iedere zaterdag daar stallen gaan uitmesten, doen ze iets nuttigs inplaats van stoute dingen

Ik ben zo'n onverantwoordelijke ouder!!
Mijn kinderen lopen ook "los" op de boerderij.
Ik ga ze echt niet achteraan lopen om te kijken wat ze doen.
Ze weten dat ze niet met vuur mogen spelen ed. en ik hoop ook echt dat ze dat niet doen.
Maar je weet nooit zeker dat je kind niets doet.

Maar taakstraf voor de ouders??
Dit heeft niet (altijd) wat met opvoeding te maken (gelukkig niet, want dan waren veel ouders verkeerd bezig).
Je kunt nooit zeggen :"dat doet mijn kind niet" alleen maar "het zou mij heel verbazen als mijn kind dat zou doen"

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:14

Taakstraf is de oplossing niet. Wat wil je, een kind van 8-10 jaar die al een strafblad heeft? Houd toch op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:17

Ik kom ook van een boerderij. Mijn broer en ik wisten ook dondersgoed wat wel en wat niet mocht, en waar enzo. En ik wist ook wat er ging gebeuren als ik die regels overtrad. Maar deden we het? Ahuh :j Da's juist leuk :+ Pas hoe ouder we werden, en dan vanaf een jaar of 12, dan ben je wat snuggerder en dringt het meer door, waarom iets niet mocht.

Soms loopt het goed af, soms minder goed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:18

Soms kan het kinderen wel helpen om een soort straf te krijgen om te voorkomen dat ze hun leven lang schuldgevoelens blijven houden. Want daar schiet echt helemaal niemand iets mee op - je zal de 8jarige maar zijn die die last draagt.

Ze bijvoorbeeld laten helpen om de boel op te ruimen, al laat je ze maar as opvegen, confronteert ze met wat ze fout deden, maar geeft ze ook de kans om 'er iets aan te doen', zodat ze hun schuld in kunnen lossen, als het ware.

Maar dat zou liever buiten het hele bureau Halt circuit kunnen plaatsvinden.
Als je een strafblad moest krijgen voor fikkie stoken, dan had half Nederland een strafblad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:19

randalinpony schreef:
Ze bijvoorbeeld laten helpen om de boel op te ruimen, al laat je ze maar as opvegen, confronteert ze met wat ze fout deden, maar geeft ze ook de kans om 'er iets aan te doen', zodat ze hun schuld in kunnen lossen, als het ware.

Zoiets zou inderdaad mooi zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:23

spatter schreef:
ik snap sommige reacties hier echt niet

dit is gewoon brandstichting, klaar uit!
die kinderen mogen dan nog jong zijn maar ze zijn gewoon gruwlijk fout bezig geweest en dat is nooit goed te praten
een kind van 10 is heus wel wijzer(ik heb zelf 3 kinderen waarvan de jongste 10 jaar is)

er komen bij mij ook allemaal vragen op

Wat moesten die kinderen daar op de manege? je komt om te rijden niet om te spelen
Wat deden die kinderen in de stro opslag? dat is geen speelplek en zou zwaar verboden terrein moeten zijn
Hoe komen ze aan een aansteker?
Waar zijn die ouders van die kinderen , houden die hun kroost niet in de gaten?

zowel de ouders als de kinderen zijn hier schuld aan een groot drama
beide zouden van mij als taakstraf mogen helpen met de wederopbouw en verzorging van de paarden
laten die kinderen maar een jaartje iedere zaterdag daar stallen gaan uitmesten, doen ze iets nuttigs inplaats van stoute dingen

Helemaal mee eens
niet alleen de zaterdag laten uitmesten heel; de week! :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:24

zoiets bedoelde ik ook!
volgens mij worden kinderen van die leeftijd niet eens vervolgd en zo bedoelde ik het ook niet
ze hoeven geen strafblad te krijgen en door die molen heen
maar het ik vind het wel goed als ze van hun fout leren en helpen het weer goed te maken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:28

Dan bedoelen we dat hetzelfde, ook al brengen we het anders. :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:32

Ik geloof dat dit ook een keer was gebeurd op de oude locatie van manege lies beukers?

Hier van de week nog een huis af gebrand door dat een van de kinderen aan het spelen was met vuur in de woonkamer/slaapkamer.

Maar jongens, vergeet niet dat het gaat om kinderen van 8 en 10, die doen gewoon onnozelle dingen en denken vaak niet aan de consuquenties die aan hun acties zitten. Tis vooral belangrijk dat ze erover kunnen praten om het te kunnen verwerken. Straffen gaat niet helpen daar maak je de situatie alleen maar erger mee voor hun en zullen ze de situatie groter maken dan dat het eigelijk al is. Laat ze anders helpen opruimen als ze dat willen zodat ze ze deze situatie beter een plek kunnen geven. Een goeie begeleiding is zeker nu belangrijk, ze deden dit echt niet uit kwaadwilligheid en hadden zich nooit bedacht dat ze de paarden in gevaar hadden kunnen brengen.

(edit) @Spatter, kinderen van 10 maken nog een ontdekkingsreis in hun leven. Iedere dag uitmesten voor een jaar? je verpest die kinderen alleen maar, want de straf staat niet gelijk aan de situatie waarvoor ze de straf krijgen. En wie zegt dat de hooischuur niet verboden terein was? stiekem naar binnen kruipen is kind eigen, wie heeft dat niet gedaan toen die klein was. Stiekem dingen doen die niet mogen van paps en mams :) das alleen maar goed dat kinderen zo avontuurlijk zijn aangelegt. Te braaf zijn is niet gezond, kattekwaad uithalen is erg goed voor kinderen, misschien wat minder voor de mensen waar ze het bij uithalen maar goed! gezond is het absoluut. Het is hier alleen ontzettend jammer dat het zo is afgelopen, hoe dapper van hun om te bekennen dat ze het hebben gedaan en om de eigenaar te waarschuwen? hele trouwe hele goeie kinderen vind ik het hoor. Ze hadden weg kunnen rennen en niks kunnen zeggen uit angst voor wat er dan boven hun hoofd zou hangen. Maar hier hebben ze geen gehoor aan gegeven en hebben aan de dieren en personeel in het gebouw gedacht... en dat op een leeftijd van 10 en 8 :). Ik zou ze na een hartig woordje ook zeker vertellen dat ze enorm knap waren dat ze dat hadden gedaan, dat mogen ze zeker weten!

overgens moet je niet wijsheid met intellegentie verwarren.... dat zijn 2 hele verschillende dingen.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 24-04-09 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:33

eerlijk gezegd vind ik ook dat de ouders daar bij betrokken moeten worden
zijn waren en zijn verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen
die mogen van mij ook best mee helpen opruimen