Apotheek geeft fout toe inzake dood van 21 polopaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marianne'90

Re: Apotheek geeft fout toe inzake dood van 21 polopaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:03

Pijnlijk foutje...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:08

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dit financieel gaat uitpakken. Wat doet de verzekering? Rechtzaak richting de apatheek?

Het gaat hier tenslotte niet om de goedkoopste paarden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:34

Oj, das geen goedkoop missertje...

Wat ongelooflijk onbenullig dat je aan zoiets je paard kwijtraakt zeg! Dat gaat ze echt wel kosten..ben wel blij dat het nu niet onder stoelen of banken wordt gestoken en dat bekend is wat het nu is geweest..

Nog "mazzel" dat dit op maat gemaakte preparaten waren en dus niet nog meer paarden hiermee in aanraking zijn gekomen. Moet je nagaan als PAVO zon foutje zou maken hoeveel paarden er dan aangaan!!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:37

Dit is nou echt zo'n verhaal waar ik een heel naar gevoel van krijg. Volgens mij wisten zowel de eigenaren van de paarden als de apotheek heel goed waar ze mee bezig waren. En dan bedoel ik dat niet positief.

Alleen was de kennis over de samenstelling en dosering even zoek...Kleinigheidje.

Ongelooflijk dat die apotheek ook medicijnen voor mensen bereidt. Ben benieuwd wat ze daar allemaal voor je maken als je een mooie cheque laat zien!

En die eigenaren...Daar heb ik geen goed woord voor over. Die hebben dit zelf veroorzaakt.

Wat geld toch weer met mensen kan doen :(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:40

Wat moeten die pony's dan nog allemaal voor medicijnen krijgen voor ze gaan spelen???????
Maar goed, blij dat de oorzaak is gevonden.
Maar helaas zijn de paardjes al gestorven.
Vreselijk.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:47

Voor de amerikanen stond de eigenaar juist bekend als een hele eerlijke man die al heel zijn leven keihard werkt. Dit was gewoon een recept dat hij in opdracht voor een dierenarts heeft moeten bereiden. Maar heel je leven keihard bezig zijn om iets op te bouwen zal met 1 zo`n foutje wel gelijk helemaal verpest zijn.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:04

Vaag dat de apotheek spreekt over een medicijn wat ze moesten klaar maken en dat het poloteam het over vitamine heeft. Wie besteld ook zijn spullen gewoon bij een apotheek dat doe je bij normaal verstand via de dierenarts zeker op dit niveau.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:07

Het zijn de dierenartsen die deze middelen in een apotheek laten klaarmaken en ze vervolgens toedienen. En deze betreffende dierenarts is sinds het gebeurd is ineens spoorloos verdwenen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:44

Foutje bedankt zullen we maar zeggen...
Erg hoor, meer dan 20 pony's dood door één foutje. :n ;(

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:17

Zo zie je maar dat door fouten er vreselijke dingen kunnen gebeuren.. Arme paardjes..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:34

Ik hoorde t vanochtend op de radio. Dit is toch een nachtmerrie zeg, en nog wel een medische fout bij 21 paarden! Wat een klap voor de eigenaren van de paarden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:55

Wat erg zeg..foutje is menselijk..maar deze heeft wel erg grote gevolgen gehad..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:51

Kalium-vergiftiging?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:16

verschrikkelijk, dat je 1 fout maakt en dat die zo'n gevolgen heeft. Dat vergeeft die mens zichzelf toch ook nooit ?

Ik zou als eigenaar woest zijn op de DA die zo'n verboden middel voorschrift, het zal toch niet voor niets zijn, dat dat verboden is in de USA ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:11

Hoho, niet toegestaan kan simpel omdat het niet ter onderzoek is aangeboden.

Ik heb hier verder pas één keer de meest steekhoudende opmerking van alles in dit verband gelezen: waarom toediening van wat dan ook?!
1. Injecteren is met een naald door de huid prikken en dat is op zich al het nemen van een risico. Daar moet je zwaarwegende redenen voor hebben. Dat het erg makkelijk gedaan wordt is alleen maar triest.
2. Een gezond, goed getraind en -geacclimatiseerd paard heeft geen geïnjecteerde ´supplementen´nodig. Indien wel, dan is er sprake van overbelasting, mis-behandeling.
3. Een niet gezond, niet goed getraind, niet goed geacclimatiseerd paard hoort ook niet met injecties voorbereid te worden, maar gewoon niet te sporten...

hc

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:41

in het artikel stond dat het al wel ter onderzoek is aangeboden maar nog niet is goedgekeurd in de USA er stond ook in dat de paarden vermoeid waren van de reis en dat daarom voor een vitamine supplement is gekozen. Ik vraag me af waarom dan niet voor een goedgekeurd supplement ?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:59

Jeetje die fout komt ze wel heel duur te staan.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:35

Tja die kunnen de portemonnee open trekken..

Triest voor de paardjes en de spelers...

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:25

Maar is dit supplement nu echt als injectie gemaakt?
Ik werk zelf in een apotheek en alle injectievloeistoffen hebben we kant en klaar van de fabrikant,dat maken wij niet zelf.

Als het als poeder is gemaakt,lijkt me logischer maar wel raar dat het niet eerder is ontdekt.
ik weet niet hoe het in Amerika gaat,maar in Nederland wordt de dosering berekend,dan worden de stoffen gewogen en dat wordt gecontroleerd en daarna wordt het recept ook nog eens door de apotheker gecontroleerd,er kijken dus 3 mensen naar dat recept,hebben die het alledrie niet gezien?
Of is ze verteld dat ze deze hoeveelheden moesten afleveren en hebben ze dat gewoon gedaan,is het een gewone apotheek of een speciale apotheek voor dieren zoals je die hier ook in Utrecht hebt?

Ik denk dat het een kalium vergiftiging is aan de verschijnselen te lezen.
In overmatige hoeveelheden (doses hoger dan 17 gram) kan kalium spierslapte en geestelijke apathie veroorzaken, waardoor het hart uiteindelijk stil kan gaan staan.

groetjes Debby

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:03

En deze mensen vertrouw je je dieren toe..

Mmmh, foutje kan gebeuren, maar met 20 dure paarden heel belangrijk in de sport, zou ik toch mijn ingrediënten 4x na gekeken hebben hoor!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:54

ze weten nog niet zeker welke dosering van het supplement verkeerd was. Kan kalium zijn maar bijv ook selenium, dat is in te hoge dosering ook dodelijk. Dit is t produkt wat ze hebben geprobeerd na te maken :
Physical and chemical properties
It is formulated as a dietary supplement given in water, and as an injectable solution. It contains adenosine triphosphate (ATP), selenium, magnesium (Mg), potassium (K), and cyanacobalamin (vitamin B12).[citation needed] Its intended uses include reducing physiological stress such as due to being transported, and prevent azoturia in performance animals. The manufacturer's own product information describes Biodyl as an "injection solution containing metabolic constituents (adenosine triphosphoric acid or ATP, magnesium and potassium aspartate, sodium selenite and vitamin B 12) for debility, convalescence and myopathies."[1]

Composition:[2][3]

Selenium (as sodium selenite)
Potassium aspartate hemihydrate
Magnesium aspartate tetrahydrate
Methyl parahydroxybenzoate
Propyl parahydroxybenzoate
Excipient
Legal status

In the United States, Biodyl is not FDA approved, "in that there is not in effect an approval of an application filed with respect to its intended use or uses".[4]

[edit] Adverse effects
The manufacturer however, states that "Biodyl is safe when used as directed. It has been around from the 1950s and adverse reactions have been exceedingly rare over many years of tracking. Less than one animal in over 2 million doses."[5]

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:30

Sassy4barrel schreef:
dat de paarden vermoeid waren van de reis en dat daarom voor een vitamine supplement is gekozen

Als dat waar is moeten ze hun DA ook maar gelijk ontslaan. Je kan ze al even goed een suikerwafel met slagroom voeren tegen vermoeidheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:56

Sassy4barrel schreef:
Ik vraag me af waarom dan niet voor een goedgekeurd supplement ?

Waarom een supplement?

Waarom dat geprik??

Waarom wordt dat normaal gevonden???

Gelijk heb je Bandida +:)+

hc

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:59

in het artikel stond dat de paarden vermoeid waren (is begrijpelijk na zo een lange reis) en daarom de DA een supplement had voorgeschreven. Vitamine Supplement kun je ook voeren, hoeft niet altijd geprikt te worden ;) Ik zou mijn paarden liever een vitamine supplement voeren zoals deze http://www.pavohorses.co.uk/index.php?o ... &Itemid=42
als ze dat nodig hadden als een suikerwafel en slagroom, maar zo heeft ieder mens en ieder dier zn eigen voorkeur :+

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:05

Hoge dosering selenium is ook giftig, daarom moet je ook altijd oppassen met vit E en Selenium supplementen. Wel een ernstige fout die hier is gemaakt, misschien mg met gr verwisseld en dan krijg je wel een heel andere dosering. Helaas heeft dit een heleboel paardenlevens gekost, nog grotere ramp zou het zijn als het om mensenlevens was gegaan.