Per 1 april meer bitten toegestaan in de springsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:32

ik vind het wel een vooruit gang van het riempje bij een passoabit ;) bij de ponyruiters vooral

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:45

ik word hier niet echt blij van.
Als je ziet hoe sommige springruiters zitten te trekken en als er dan ook nog is scherpere bitten mogen worden gebruikt blijft er al helemaal niks meer over van de paardenmond.

smurffie

Re: Per 1 april meer bitten toegestaan in de springsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:56

Zepjuh: liever dat die pessoa onveranderd word dan een pelham imo hoor *-) geef mij maar de onaangepaste regels

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:14

Ik begrijp ook niet zo goed wat nou de reden is voor de veranderingen. Het pessoabit hebben ze veranderd zodat het vriendelijker, maar het pelhambit staan ze nu ineens toe in alle klasses..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:24

Dat begrijp ik ook niet helemaal. Ik vind het toestaan van een pelham in alle klasses niet bepaald een positieve verandering :n

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:30

nowornever schreef:
Ik word hier niet heel erg gelukkig van. Prima voor de mensen die er goed mee omgaan maar het word nu ook makkelijker voor mensen die er helemaal niet mee kunnen rijden.

idd, bah...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:25

ik vraag me idd ook af wat hiervan een vooruitgang is... ik vind zelf, ongeacht hoe heet het paard ook is, in de B en L wel met een dubbel of enkel gebroken trens gereden moet kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:36

Roos_s schreef:
ik vraag me idd ook af wat hiervan een vooruitgang is... ik vind zelf, ongeacht hoe heet het paard ook is, in de B en L wel met een dubbel of enkel gebroken trens gereden moet kunnen worden.

Ben ik het, grotendeels niet met je eens.. Ben er eigenlijk ook voor dat je die 2 klasses op een normaal bitje zou moeten kunnen rijden, laat ik nou net een uitzondering onder mn kont hebben.
Paard kan ik thuis op een trensje heerlijk rijden, is dan op 2 pinken te rijden, maar die hoef ik het parcours maar in te sturen en mevrouw weet wat er moet gebeuren en is níet te houden, maar dan ook écht niet. Heb me zo ongeveer met bloed, zweet en tranen het B door weten te rijden op een klein pessoabitje (met ingebouwde ringen in de grote ring). Paard ziet het hout en slaat steil achterover als je niet uit kijkt omdat ze vooruit wil en zich niet tegen wil laten houden, en ze gaat dan zó hard dat het bijna gevaarlijk word. Met lessen, thuis springen, kleine oefenparcoursen is er niks aan het handje, maar zodra het serieus word is ze weg hoor... Verschillende instructeurs geweest, verschillende ruiters erop gehad om te zien of die er wat mee konden, maar écht niet hoor. := Paard heeft voorheen Z gelopen, is een echt sportpaard in hart en nieren en wil altijd winnen, en heb er nu een bit in waar ik altijd erg op tegen ben geweest (pelham), maar ze is op 2 pinken te rijden in het parcours.... :) Dit was mijn laatste 'oplossing', heb met tranen in mijn ogen gezeten omdat ik er geen toekomst meer in zag, en nu kunnen we weer lekker rijden. :)
Hoeft dus niet áltijd slecht te zijn, die verruiming van de toegestanen materialen etc.
Al ben ik het met iedereen hier eens dat er tal ruiters rond rijden die niet eens een normaal bit zouden mogen gebruiken, maar dat blijf je houden.. :=

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:14

ach ja we klagen over alles en nog wat.

maar idd het pessoa verhaal om het vriendelijker te maken maar de pelham in alle klassen snap ik dan ook niet!

ik ben er ook niet echt voor om een pelham in die klasses in te voeren. maar als ik terug kijk hoe mijn schimmel in het L liep, dan had ik graag een pelham gebruikt :j
maar je moet er wel mee om kunnen gaan.

en tja bitloos is niet voor ieder paard weggelegd, maar een werking van hackamore met bit kan soms plezieriger werken dan een scherp bit (of een zacht bit met veel gescheur en getrek)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:26

idd je moet ermee om gaan, en nu zal het door een aantal onkundige handen misbruikt kunnen gaan worden.. meestal schort het gewoon aan de dressuur die onvoldoende onderbouwd is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:42

Jeetje, pelham enkel gebroken nog wel... lekker, zo'n notekrakereffect mét hefboomwerking.

Ongebroken pelham gaat dan nog.

Ik vraag me af waar deze aanpassing eigenlijk vandaan is gekomen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:58

Inderdaad, een gebroken Pelham is zo'n beetje het scheermes in handen van een chimpansee............... en ongebroken pas vanaf Z?
waarom in vredesnaam niet andersom?
En kinderen met een Pelham? |o %) :n

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:01

Ow ja meer bitten toestaan is dus geen probleem, maar bitloos (met name in de dressuur).... Ik snap daar echt niets van hoor. Waarom is dat dan wel zo'n probleem, deze bitten moeten ook op de juiste manier worden gebruikt. Met bitloos ook, maar stel dan bepaalde eisen waaronder het wel is toegestaan. Snap hier niets van! Echt belachelijk!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:24

Pelham toestaan voor lagere klassen vind ik ook niet echt een vooruitgang. Zie je ze al gaan, in de B pony's?? Het pessoa verhaal kan ik nog wel enigszins in komen.

Ik blijf alleen van mening dat de KNHS wel iets beter had mogen communiceren in dit geval. Dat blijkt alleen al uit het feit dat een regelementswijziging bijna een maand na invoering als voorpagina nieuws op Bokt terecht komt....

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:30

ben ik helemaal met je eens miriam, we zitten al bijna op het einde van april :oo

misschien willen ze Belgie opvolgen, daar was alles al toegestaan in de lagere klassen :o

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:05

Dieptepuntje...

Zul je zien dat er heel veel ruiters de B doorscheuren op een pelham, het in de L ook nog wel redden, maar omdat het bit het werk voor ze doet en niet de dressuurmatige training word het gewoonweg gevaarlijk in het M....

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:34

Als het aan mij lag werd er alleen nog maar een bus of watertrens toegestaan en werd er meer aandacht geschonken aan het leren van basisdressuur.

Zegt Whinnylando die het beeld van een 8 jarig springruitertje voor zich heeft met een 3 ringenbit aan haar pony. Teugels ofcourse zo laag mogelijk...

Hoe past dit beleid eigenlijk in het paardvriendelijke "paardenwelzijn" wat nu zo hot is?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:43

Ik wist niet dat dubbelgebroken bitten nog niet waren toegestaan... dat vind ik wel positief.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:55

Dubbelgebroken is niet zo vriendelijk als iedereen wil geloven.

p.s. hier ga ik geen discussie over aan.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:00

liever een dubbel gebroken dan enkel. maja dat verschilt ook wel weer per paard! kan je idd uren lang over discusieren ;)

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:57

Dat de pelham in de B toegestaan is kan ik echt niet bij :n De aanpassing van de pessoa-regel snap ik wel, dat lijkt me ook gewoon een verbetering. Maar dan staat de invoering van de pelham daar toch weer lijnrecht tegenover?

Ik ben erg benieuwd naar de argumenten van de KNHS voor deze nieuwe regels.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:21

Whinnylando schreef:
Dubbelgebroken is niet zo vriendelijk als iedereen wil geloven.

p.s. hier ga ik geen discussie over aan.

Dat is dan jammer, dat je hierover je commentaar post... Zonder verder uitleg te willen geven...
De fysica toont namelijk aan dat de krachten op een scherpe punt groter zijn... dus zijn er sowieso minder krachten op een dubbelgebroken bit...
En verder is het bit zo zacht als de ruiterhand, maar daarover is ook geen discussie nódig.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:39

Melanie_ schreef:
Roos_s schreef:

Ben ik het, grotendeels niet met je eens.. Ben er eigenlijk ook voor dat je die 2 klasses op een normaal bitje zou moeten kunnen rijden, laat ik nou net een uitzondering onder mn kont hebben.
Paard kan ik thuis op een trensje heerlijk rijden, is dan op 2 pinken te rijden, maar die hoef ik het parcours maar in te sturen en mevrouw weet wat er moet gebeuren en is níet te houden, maar dan ook écht niet. Heb me zo ongeveer met bloed, zweet en tranen het B door weten te rijden op een klein pessoabitje (met ingebouwde ringen in de grote ring). Paard ziet het hout en slaat steil achterover als je niet uit kijkt omdat ze vooruit wil en zich niet tegen wil laten houden, en ze gaat dan zó hard dat het bijna gevaarlijk word. Met lessen, thuis springen, kleine oefenparcoursen is er niks aan het handje, maar zodra het serieus word is ze weg hoor... Verschillende instructeurs geweest, verschillende ruiters erop gehad om te zien of die er wat mee konden, maar écht niet hoor. := Paard heeft voorheen Z gelopen, is een echt sportpaard in hart en nieren en wil altijd winnen, en heb er nu een bit in waar ik altijd erg op tegen ben geweest (pelham), maar ze is op 2 pinken te rijden in het parcours.... :) Dit was mijn laatste 'oplossing', heb met tranen in mijn ogen gezeten omdat ik er geen toekomst meer in zag, en nu kunnen we weer lekker rijden. :)
Hoeft dus niet áltijd slecht te zijn, die verruiming van de toegestanen materialen etc.
Al ben ik het met iedereen hier eens dat er tal ruiters rond rijden die niet eens een normaal bit zouden mogen gebruiken, maar dat blijf je houden.. :=

Weet wat je bedoelt, wij hebben er ook zo één. In de dressuur zo mak als een lam tot zelfs ZZ-zwaar, maar zet een hindernis neer en je krijgt vliegles, en dan ook echt vliegles geen houden meer aan en zelf maar blijven gaan. Vooral als de bel klinkt, oren der op en gas geven maar, wat een idioot, maar wel zo apart en lief beest wat altijd wil werken, maar springen laat maar.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:48

Ik heb er eigenlijk niet zo'n moeite mee dat er meerdere bitten toegestaan zijn, van mij mogen ze alles toestaan. Alles verbieden vind ik een beetje onzinnig, er zijn zat mensen die prima met een scherp bit overweg kunnen, en je hebt een groep mensen die eigenlijk uberhaut niet met een bit om kunnen gaan. Mij lijkt het zinvoller als de jury's strenger beoordelen op correct bit gebruik, desnoods diskwalificeren als een bepaald type bit wordt misbruikt. In de B is het sowieso makkelijk om het mee te nemen in de stijl beoordeling, en in de hogere klasses moet je er toch vannuit kunnen gaan dat mensen de kennis hebben om correct met een bepaald bit om te gaan. En zo niet, dan vind ik dat de jury streng op moet treden.

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:40

mag je nu wel met een pessoa bit rijden met 2extra ringen? want die heb ik namelijk, en ik heb 1teugel, en die zit op het onderste ringetje. en dat is dus bij alle niveau's toegestaan?