Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:20

Op het moment dat er aantekeningen in een paspoort geplaatst worden die duidelijk aangeven wat het paard mankeerd, kan behalve het uit het paspoort knippen van de betreffende pagina's ook het paspoort "zoek" raken en een vervangend paspoort aangevraagd worden waar deze informatie dan niet in staat.

Sowieso is het hele chip/paspoort verhaal, en wat Minister Verbrug nu ook wil: centale database met gegevens waar ieder paard zich in Nederland bevind een grote wassen neus. Je kunt echt deze louche praktijken de kop niet indrukken, en ook met chips en paspoorten wordt wat afgerommeld.

Op het moment dat je dier wordt afgekeurd en echt zijn laatste gang moet maken, neem je verantwoording of indien je dat niet zelf kunt, vraag een ander die je vertrouwd om het voor je te doen. Geef het dier niet aan een handelaar mee. En kijk, als je je dier verzekerd, goed uit welke verzekering je kiest, en of deze toestaat dat je het dier zelf begeleid, of terug kunt kopen in geval van een letsel waar nog wel mee te leven valt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:25

Babel schreef:
Alle paarden zijn op het moment toch al verplicht om een chip te hebben. Wat mij betreft worden alle medische gegevens over het paard aan de chip gekoppelt zodat iedere dierenarts dit uit kan lezen.

Dat lukt alleen als je een (inter)nationale databank hebt en die is er niet en komt er ws ook niet.[/quote]

Babel schreef:
Maar aan de chip zijn toch ook al gegevens gekoppeld over het paard zelf? Welk paspoort nr e.d.?
Dan lijkt dit mij toch een simpele manier om het erbij te vermelden, en hoezo zou die databank er niet komen dan? Is veel werk maar je moet ergens beginnen als je dit probleem wilt verhelpen.

Aan de chip is helemaal niets gekoppeld. Het chipnummer staat in het paspoort vermeld that's all.
Als je niets alle gegevens in een (inter)nationale databank zet blijft het systeem zo lek als een mandje met wel hele grote gaten.
En ook al zou er zo'n databank zijn wie kwaad wil vind een manier.
Geen enkel systeem is waterdicht te krijgen.
Chips kunnen gemanipuleerd worden, paspoorten zoekraken enz.

Iriscope

Re: Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:27

Dat ben ik met je eens, geen enkel systeem is waterdicht.
En natuurlijk is iedereen voor zijn eigen paard verantwoordelijk, ook aan het einde van een paardenleven moet jij er zeker van zijn dat er voor het paard hetgene gebeurd dat het best is.
Maar ik denk dat het nu voor verzekeringen nog te makkelijk is om een dier zomaar door te verkopen als zijnde een gezond paard.
Door een maatregel te bedenken dat het lastiger wordt zul je toch al mensen gaan afschrikken. Ik was maar wat aan het brainstormen natuurlijk.
Daarbij lijkt me toch dat er aan een chip iets gekoppeld moet zijn. Hoe kun je anders bij een gestolen paard met een chip terugvinden welk dier het is? Of moeten ze dan alle vermiste paarden chipnummers afgaan?

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:31

Ik heb ook geen verzekering afgesloten voor mijn paard. Zo kan ik zelf altijd beslissen hoe en wanneer ik afscheid moet nemen van mijn paard.

Het is verschrikkelijk dat dit gebeurt, het zal je paard maar zijn.. die door wordt verkocht. bah! :( :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:32

Ik denk dat slachtpaarden beter een brandmerk kunnen krijgen, is wel zielig maar een brandmerk kan niemand weg krijgen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:37

Babel schreef:
Daarbij lijkt me toch dat er aan een chip iets gekoppeld moet zijn. Hoe kun je anders bij een gestolen paard met een chip terugvinden welk dier het is? Of moeten ze dan alle vermiste paarden chipnummers afgaan?

:D Ik snap hoor dat je aan het brainstormen was maar er zijn veel mensen die denken dat je de chip kunt programmeren maar dat is niet zo. Dat wilde ik even duidelijk maken.

Gestolen paarden terugvinden a.d.h.v. de chip kan alleen als gestolen paarden ergens geregistreerd staan vermeld met chipnummer en al en dan komen we weer op de (inter)nationale database.
Bovendien moet er dan veelvuldig gecontroleerd gaan worden op alle paarden.
Er is echter geen actief beleid op het terugvinden van gestolen paarden. Het verhaal dat een chip zo handig is voor als je paard gestolen wordt is één van de vele fabels die is bedacht om ons te laten geloven dat chippen een goed plan was.
Maar helaas, zonder actief beleid zal het een zaak van puur geluk zijn als je je paard terugvind als deze is gestolen.
En al zou je zoveel geluk hebben dát je je gestolen paard terug zou vinden is de kans dat je hem terugkrijgt erg klein als de huidige eigenaar hem in goed vertrouwen voor een redelijke prijs en met een (vals) paspoort heeft gekocht. Daar zijn voorbeelde te over van in de praktijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:41

Voor iedereen die denkt dat de chip de garantie is om een eenmaal gestolen paard weer terug te krijgen (als het al gevonden wordt en niet zomaar in het slachthuis beland waar OOK niet gekeken wordt naar de chip) wil ik even verwijzen naar het verhaal van Tinker Swiebertje, die na diefstal twee jaar zoek was, in Engeland teruggevonden werd en uiteindelijk pas bij zijn eerste baasje terug kon komen omdat het nieuwe baasje afstand van hem deed.

Voor zoverre de toegevoegde waarde van de chip bij diefstal van je paard.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:42

Nee ik wist inderdaad wel dat de chip niet programmeerbaar was en ben ook nog steeds niet enthousiast over de chip zelf.
Maar als ie er toch zit dan kunnen we er misschien toch beter gebruik van gaan maken en de nummers dus wel gaan koppelen aan een database.
Hoe weet jij dat er geen database gaat komen, heb je daar betrouwbare info over of baseer je dat op het feit dat het misschien niet makkelijk haalbaar is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:45

breezy302 schreef:
Ik denk dat slachtpaarden beter een brandmerk kunnen krijgen, is wel zielig maar een brandmerk kan niemand weg krijgen

Vroeger kregen afgekeurde paarden een brandmerk met de letter A (Afgekeurd) op de schoft. Er zullen wat paarden zijn verkocht waarbij dit brandmerk werd vertaald naar A-Premie op de keuringen :D

Brandmerken mag niet meer, niet voor een stamboek, niet ter identificatie als alternatief voor chip of DNA, dan kan de overheid ook niet toestaan dat het in het geval van afkeuren wel gaat gebeuren.

Bovendien is niet ieder paard dat afgekeurd is meteen echt onbruikbaar. Een paard dat voor de sport is aangeschaft en daar niet meer toe in staat is, kan nog heel goed recreatief zijn dienst doen of voor de fok worden ingezet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:48

Babel schreef:
Hoe weet jij dat er geen database gaat komen, heb je daar betrouwbare info over of baseer je dat op het feit dat het misschien niet makkelijk haalbaar is?

Een database opzetten kost geld, een database onderhouden nog meer geld, en wie moet dat gaan financieren? Toch maar belasting gaan heffen voor paarden? Want hoe je het wendt of keert, uiteindelijk zal deze hele registratiedrang middels chip en ook centrale database die Minister Verburg op wil gaan zetten erop uitdraaien dat de eigenaar van een paard financieel moet bloeden voor het bezit ervan.
En dacht je nu echt dat iedere paardeneigenaar die zijn paard verplaatst, van stal verwisselt enz braaf gaat doorgeven waar zijn paard nu staat? Hoe serieus moet je een database nemen als de gegevens niet correct zijn?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:56

Babel schreef:

Wat denk je dat de kosten van zoiets zijn.
En wie denk je gaat dat betalen? ;)

ollysgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:59

Wat erg..
En dan te bedenken, dat ik mijn paard ook uit handen moest geven.
Dit is ongeveer 8 maanden geleden.. Ik hoop niet dat ze telkens is doorverkocht of iets.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:01

ranna schreef:
Nickyu schreef:
als alles geregistreerd was in een van zijn 2 chips of paspoort

Tot 1 juli kun je nog steeds DNA aanvragen en hoef je niet te chippen maar dat terzijde.

Een chip doet niets anders dan een nummer uitzenden (in het gunstigste geval). Ze zijn niet te programmeren.

En hoezo heeft jouw paard 2 chips?

[..knip..

mijn paard stond in belgie en ging naar belgie
werd daar gechipt om ook naam en toenaam om diefstal tegen te gaan
(heeft dus niet geholpen) te registreren , toen bleek er reeds chip in te zitten
(verklaarde hoop over mindere haar groei in manen kam en minder kunnen inbuigen aan die zijde )
de belgische autoriteit zei dat deze chip niet geregistreerd kon worden en er is toen een nieuwe
ingegaan

1 voordeel heeft het wel gehad , we hebben m geregistreed dat die niet geslacht mocht worden
dat is zijn redding geweest anders had die tarut (zorrie is even de meest positieve benaming
die ik voor deze oplichtster kan verzinnen ) .. die het bij meerdere slachtbanken heeft geprobeerd
het paard al na 1 maand van de aardbodem doen verdwijnen ipv 14 mnd later voor de dood verkocht

in belgie kijken ze beter naar chips of die als wel of niet vleespaard geregistreerd staat

(voordat er een wjizend vingertje komt .. ben zelf niet mobiel ging me erg aan het hart
en werden zeer regelmatig (maandelijks )op de hoogte gehouden , met wat later bleek gelogen verhalen en oude fotos maar okee das ander verhaal, het is dat een potientieel kopende partij met ons
in contact kwam ivm zijn verleden anders had hij nu dood geweest ipv te genieten in de wei
en dagelijks spelend met zijn vriendjes )

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:13

Ik heb zelf ook een afgekeurde merrie staan. Zij kan vanwege een blessure niet meer voor de sport.
wij hebben haar terug gekocht van de verzekering en ze staat nu heerlijk in het land tussen de jonge paarden en die hebben er een super "pleeg" moeder aan.
Haar aandoening was gelukkig niet erfelijk en volgende maand verwacht ze dan haar eerste veulen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:38

@Nickyu, wat een vreselijk verhaal zeg!
Goddank liep het in jouw geval goed af.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:45

Er zullen wel weer een boel paardenpaspoorten "zoek" raken, als er via het paspoort gewerkt gaat worden...
Er is maar 1 oplossing: de eigenaren moet hun verantwoordelijkheid nemen, en met eigen ogen erop toezien dat hun paard gedood wordt. Maar ja, als je je paard een leven als weidemaatje gunt en iemand belooft je een mooie oude dag voor je paard...voor je het weet belandt het dier alsnog in het handelscircuit.
Mercurius, de god van de handel was niet voor niets ook de god van de dieven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:57

Cassidy schreef:
Babel schreef:

Een database opzetten kost geld, een database onderhouden nog meer geld, en wie moet dat gaan financieren? Toch maar belasting gaan heffen voor paarden? Want hoe je het wendt of keert, uiteindelijk zal deze hele registratiedrang middels chip en ook centrale database die Minister Verburg op wil gaan zetten erop uitdraaien dat de eigenaar van een paard financieel moet bloeden voor het bezit ervan.
En dacht je nu echt dat iedere paardeneigenaar die zijn paard verplaatst, van stal verwisselt enz braaf gaat doorgeven waar zijn paard nu staat? Hoe serieus moet je een database nemen als de gegevens niet correct zijn?

Sterker nog ...... die database bestaat al ;) . Maar dan voor vee. Dat gaat zo ver dat zelfs een doodgeboren kalf een oormerk krijgt en wordt afgemeld bij Dienst Regelingen.

Is een geautomiatiseerd systeem. De boer (of lees veearts) heeft thuis een hele berg oormerken (of lees chips) die op zijn naam geregistreerd staan. Hij heeft bij Dienst Relegingen een online account waarin hij oornummers kan aanmelden of afmelden wanneer dieren geboren, gestorven of verkocht zijn. Die database fungeert eigenlijk als digitaal paspoort van een dier. Wijzigingen zijn dan makkelijker door te geven dan elke keer een fysiek paspoort aan te passen.

Wanneer paardenhoudend NL hier de schouders eens onder zet is dit een schitterend middel om louche praktijken moeilijker te maken.

Iedereen klaagt steen en been over deze handel en het moeilijk terug vinden van gestolen paarden maar als puntje bij paaltje komt wil niemand hier maar een cent aan bijdragen. Een boer kost dit grapje nog geen €100,- per jaar voor een hele veestapel. vele handen maken ligt werk dus als iedereen meedoet zullen de kosten best te overzien zijn. Paarden houden is een geldverslindende hobby maar vraag een paar tientjes woor het besparen van veel leed en heel bokt staat op zijn kop :r

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:15

Het grote verschil met een veeboer is dat zijn veestapel redelijk stationair is. Een paard is dat niet. Je verhuist van stal (de een wat vaker dan de ander) gaat op wedstrijden, brengt je merrie weg ter dekking, noem eens wat. Dat zijn allemaal administratieve handelingen die je moet gaan verwerken als Verburg die centrale database in wil gaan voeren, om in het geval van een epidemie van paardenziektes nauwkeuriger te kunnen reageren (met wat? Ruimingen?)

Een veehouder heeft een band met zijn veestapel, maar zit ik er echt zover naast om te beweren dat die band wat anders is dan bij de gemiddelde ruiter of paardeneigenaar voor zijn paard? Aan mij gaan ze een slechte hebben als er belist wordt om in het geval van een uitbraak van de een of andere enge paardenziekte tot grootscheepse preventieve ruimingen overgaan zoals in het geval van de koeien, schapen en andere herkauwers bij een aandoening als MKZ.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:28

Nikka schreef:
Daarom koop ik ze altijd terug van de verzekering. Heb er ook mijn verzekering op uitgekozen. Heb er nu een staan waar ik al 10 jaar niet meer op rij en die heerlijk buiten staat. Als de dag daar is zal ik hem ook zelf wegbrengen.

Absoluut de beste oplossing. TOP

Theo

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:29

Als je voor jezelf zeker weet dat er geen toekomst meer is voor je paard, kun je hem het beste:
a. zelf naar het slachthuis brengen, laat de verzekering (indien aanwezig) de geldelijke zaken maar afhandelen. Of thuis in de eigen box in laten slapen.
b. zelf zowel staart (alles!) als manen afscheren; hierdoor wordt hij tijden lang onverkoopbaar; en dan aan de vervoerder meegeven. Zodra ze kwaad worden om het scheren kun je je afvragen of ze wel de juiste bedoelingen hadden.

rixta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:33

Ik bedoel als er niet meer opgereden mag worden dan moet dat niet gebeuren.
Dus ik vind eigenlijk dat er iets in het paspoort moet staan hierover...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:37

er zijn ook zat mensen (zonder veel verstand van paarden en die ook niet zien of het dier pijn heeft!!) die een afgekeurd paard graag kopen en het denken op te knappen! Vind ik ook niet kunnen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:38

Dit is iets wat al jaren speelt en waar waarschijnlijk nooit een oplossing voor zal worden gevonden, alle regels die bedacht worden zullen weer genoeg mazen geven voor die personen die er echt kwaad mee willen.
Het bevestigd ook weer mijn beslissing om mijn paarden niet te verzekeren, dat levert mij niets op en als ik een van de paarden zou moeten laten inslapen zal ik daar zelf bij kunnen zijn, zonder me iets aan te hoeven trekken van de regeltjes die door een verzekering bedacht zijn.
Vrijwel alle verzekeringen zijn er uiteindelijk op uit om er zelf beter op te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:41

rixta1 schreef:
Ik bedoel als er niet meer opgereden mag worden dan moet dat niet gebeuren.
Dus ik vind eigenlijk dat er iets in het paspoort moet staan hierover...

Een dierenarts is ook maar een mens en een diagnose daarom ook niet altijd juist. Een andere manier van rijden of een andere aanpak of discipline kan er wel degelijk toe leiden dat een paard dat door de artsen afgeschreven werd, weer volop mee kan draaien en ook heel oud kan worden terwijl er gewoon op gereden wordt....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-04-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:44

Ben niet voor brandmerken (maar dat doet maar even zeer en als ze door worden gereden terwijl dat niet kan is er veel meer leed) misschien is het een goede oplossing om paarden die voor het rijden zijn afgekeurd te brandmerken. Is heel duidelijk en niet mogelijk om mee te sjoemelen. Natuurlijk moet er wel aan zo veel mogelijk mensen duidelijk worden gemaakt wat dat brandmerk betekend.

edit: alleen lastig als men er later achter komt dat het op een andere manier wel kan