Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:28

Ik heb de documentaire gezien. De Yakut mag dan een paardenvolk zijn maar de paarden zijn voor hen handel en wandel. Hengstveulens worden al snel afgemaakt want brengen niks op dan een maaltje en merries moeten veulens voortbrengen. De merrie die na 4 veulenloze jaren op zo'n rotmanier gedood werd wist wat er ging gebeuren want ze had veulens al zo vaak zien ombrengen (werd dus in de documentaire verteld). Ze ontsnapte uit de paddock toen ze haar met een soort wurgring wilden vangen maar werd toch weer gevangen waarna ze gedood werd. Ik ben de kamer uitgelopen.

Het is een dichtbij de natuur levend volk maar daarom hoef je het er nog niet mee eens te zijn. Ik vind het barbaars.

Ze vangen heel veel poolhazen met strikken, en ik snap nog niet waarom zo veel want ze krijgen bijna niets voor die prachtige witte vachten. De poten worden gebroken voordat ze aan het zadel worden gehangen.

Wolven vangen ze met klemmen. Dus klemmen worden verstopt onder de sneeuw, een wolf trapt er met een poot in en sterft een pijnlijke dood. Volgens de Yakut sterven ze vrij snel omdat het zo hard vriest. Je zag de bevroren hazen en wolven ook op wekelijkse tripjes opgehaald worden.

Nou, ik ben blij dat stropen hier verboden is. Het is een walgelijke manier om dieren te doden.

En wat er na de dood met een dier gebeurt maakt eigenlijk niet uit: hoeven eraf, vachten eraf, opeten etc. Ik ben een vleeseter en heb hier een schapenvacht liggen. Dood is dood.

Een dier zou nooit zo erg moeten lijden voordat het doodgemaakt wordt
Wurgen, messteken, strikken, klemmen. Die lui hebben wel auto's hoor, dus waarom geen geweren om een dier snel te doden?

De vrouwelijke reporter heeft daar dus een week of zo doorgebracht en daar dan verslag van gedaan. Het meest erge wat ze vond was het eten van paardenvlees. Helemaal geen commentaar bij het strikken van de hazen of die vreselijke wolvenklemmen.

Maar ze nam met tranen in haar ogen afscheid van dat Siberische "paardenvolk".
Laatst bijgewerkt door flicka op 15-04-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:31

tja ik zeg ook niet dat de manier van doden ok is

maar gooien wij hier in NL ook niet alle haantjes in het kattenvoer omdat we er niks aan hebben?

en zijn er hier niet eens een keer vogels door de hakselaar gehaald op schiphol?

De dood is dan wel pijnlijk van de dieren daar, maar het leven was veelal stukke beter dan onze bioindustrie diertjes hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:35

Op Schiphol hebben ze een keer 600 eekhoorns door een hakselaar gegooid omdat ze niet wisten of ze ze nou wel of niet mochten invoeren.
Verder worden eendagskuikens, haantjes dan, in emmers gedaan, deksel erop en dan mag je hopen dat ze snel dood zijn.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:38

Heb jij die documentaire wel gezien Arabesk? Of zit je nu alleen maar wat uit je nek te lüllen"?

Die haantjes zijn eendagskuikens en ze worden vergast wat heel snel gaat. Die merrie was een prachtige volwassen gezonde merrie net zoals alle andere dieren die wreed afgeslacht werden.

En het gaat nu niet om het houden van dieren in Nederland maar om die documentaire over dat Siberische volk.

Edit: die merrie kon alleen niet meer drachtig worden dus was haar waarde kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:45

Ik ben Arabesk niet, maar de haantjes mochten willen dat ze werden vergast..... ze worden gewoon in emmers gepropt, deksels erop als de emmer barstensvol zit en we kunnen alleen maar hopen dat ze dood zijn.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:21

Tja het is wel realiteit, maar ik vind dat de landen die het beter voor elkaar hebben ( nederland bijvoorbeeld) mischien juist zulke volksstammen adviezen moet geven dat het doden van dieren ook sneller, anders, beter, en "diervriendelijker" kan...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:35

Ik heb het niet gezien. Maar als paard idd zo'n langzame dood heeft moeten sterven, heb ik ook weinig respect voor deze mensen.

Ik vind de hallal slachtingen ook gruwelijk,maar die vallen in het niets hierbij.
Wurgen, steken , hakken?
Ze kunnen dat beter gewoon met een scherp mes de keel doorsnijden, dat is een kwestie van enkele minuten en dan is het dier op een rustige manier dood.
Dat ze geen hypermoderde schietmaskers hebben zoals hier, dat kan ik begrijpen.

Maar om een dier zo barbaars te doden is ook weer niet nodig.

Sommigen halen meteen weer de bioindustrie van nederland aan, maar veelal hebben de paarden van deze hardroepers het niet veel beter.
Een paard op stal, en soms in de wei en dagelijks rijden is ook een vorm van bioindustrie.
Paard zelf zou liever in de natuur leven, dus hou het graag ontopic.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:01

Bah wat barbaars, heb toevallig ook een stukje gezien en heb het gelijk afgezet. Nee ben het met flicka en cm eens.
Wat die kuikens betreft, je hebt nogsteeds kuikens die in emmers worden gestopt ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:15

Ahum, ik veronderstel dat ze toch wel geweren hebben? Ze hadden het dier ook gewoon kunnen afschieten met een kogel. Wurgen, met een bijl in het hoofd hakken en 5 keer moeten steken in het hart vooraleer het dier dood is getuigt niet van veel liefde voor het dier vind ik. Wie met zijn dier begaan is zorgt dat het een snelle dood krijgt. Geen geweren dan is de beste manier nog altijd de keel oversnijden. Vind dat toch nog altijd de meest snelle dood op een kogel na. Ik val ook niet over het feit dat ze paardenvlees eten maar wel over de manier waarop het dier moest sterven. Hengstveulens kunnen ook verkocht worden voor het vlees en brengen misschien meer op dan die wilde hazen en wolven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:35

Ik heb het niet gezien maar ik vraag me af of het paard bij het wurgen nog wel bij bewustzijn is!?
Als je wurgt krijgen de hersenen toch geen zuurstof meer? Is het paard dan niet al hersendood?

Nee dit zou ook niet mijn manier zijn.
Het vergelijken hier is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Het gaat om dit stuk op zich, niet over hoe het er hier aan toe gaat...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:38

Maar in het kader van een leuk televisieprogramma sturen wij mensen naar andere stammen zien uitgebreid hoe de dieren daar geslacht worden en vaak moeten onze verfijnde gezinnen/jongens hieraan meedoen..
Maar dat is leuk want dan heeft het programma een leuke naam en vliegen de kijkcijfers omhoog..
Oh ja en dan zijn het geen paarden maar geiten of kippen, die zijn niet zielig..

Wat ik verschrikkelijk vind is dat die programmamakers die stammen opzoeken en deze verfilmen waarop wij verfijnde westerlingen commentaar op hun levenswijze kunnen geven

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:40

ik heb wat reactie zitten lezen en in de meeste kan ik me wel vinden.
Heb zelf de documentaire niet gezien, en geloof ook niet dat ik hem wil zien, maar das meer omdat ik er niet tegen kan.
Maar wil even reageren op de opmerkingen die hier geplaatst zijn;

Die mensen weten niet beter, en hebben niet de middelen die wij hebben om een dier snel aan zn eind te brengen. Dit soort praktijken zullen ook in afrika en andere zeer arme landen gebeuren. De mensen doen dit puur om te overleven.
Er wordt net een vergelijking gegeven over stieren in spanje, maar daar ben ik het niet mee eens... dat vind ik dus wel echt dierenmishandeling, en totaal overbodig!
De mensen die hieraan meedoen mogen ze van mij opknopen aan de hoogste boom.

Ik wil niet zeggen dat ik voorstander ben van de manier hoe dit paard aan zn eind gekomen is, maar kan er wel begrip voor opbrengen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:45

natuurlijk zijn er betere manieren om dieren te doden, dat ben ik helemaal met jullie eens.
maar maak het nu niet erger dan het is.
ja, de merrie wist wat er ging komen, maar de hele lijdensweg heeft nog geen 5 minuten geduurd.
5 minuten teveel, dat wel, maar hoe dacht je dat bv. rattengif werkt?
beestjes drogen er helemaal van uit, ook niet echt een mooie dood, en duurt heel wat langer dan 5 minuten :n
stieren worden in de arena afgemaakt voor de lol, da's bij dit paardje niet het geval.

en over het motief: een koe die niet drachtig wordt, belandt ook op je bord :)*

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:54

Jullie vinden dat al erg?

Dan moeten jullie eens kijken hoe het echt in de wild er tegen aan toe gaat. Zwakste wordt gepakt en tot lijden gebracht wachtend tot die levend wordt opgegeten.

De stam leef volgens hun traditie en daar moeten wij maar vrede mee hebben.
Wat denk je wel hoe de mensen veel vroeger de paarden hebben behandeld.
Gelukkig is daarvan wel een hoop veranderingen in gekomen.

Maar kijk eens eerst hoe het in de wild ertegen aan toe gaat en vergelijk dat met de stam dat niet in de moderene wereld is en het ook zo wilt houden.

Je moet nou eenmaal niet met de slachterij vergelijken van hoe Nederland het doet.

Het gaat nou eenmaal aan de competitie van eten en water.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:06

natuurlijk gaat het er in het wild veel erger aan toe.
dieren weten ook niet beter, die volgen gewoon hun instinct.
de mens kan echter wel nadenken over zijn daden.
voor die mensen was deze manier van doden vroeger wschl de beste, maar als ze intussen met auto's rondrijden, wordt het misschien wel tijd om dit in vraag stellen.

wist je dat de jachtluipaard het meest 'beschaafde' roofdier is?
die vangt zijn prooi in een achtervolging van een paar seconden, en wurgt ze daarna.
opeten gebeurt pas als de prooi echt dood is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:10

Het is ook niet mijn manier maar in dat soort culturen, zijn er vaak geen andere manieren.
De varkenslapjes op ons bord hebben nooit geen mooi leven gehad, opgehokt, vetgemest, op een veel te volle wagen op een lang transport, je beurt afwachten tot je af wordt geschoten.
Deze paarden hadden voor hun dood tenminste nog een goed leven.
Ik zou zulke beelden zelf niet willen zien, maar dat heb ik ook als een tijger zijn prooi pakt.
Terwijl ik donders goed weet dat dat nou eenmaal de natuur is.
Wat ik wil zeggen als de mensen er zo van ondersteboven zijn, zap dan weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:21

ik zou dit ook niet prettig vinden om te zien....wel grappig dat juist de engelsen geschokt zijn....als ik me niet vergis was er niet zolang geleden een race ,waarbij een groot gedeelte van de 'paardenliefhebbers' aan de buis gekluisterd zat...

De enkele slachtoffers die daar vielen stierven een langzamere dood dan deze merrie,als ik het goed begrijp....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:26

Het stukje met de poolvossen en de wolven in klemmen heb ik dan gemist.
Schakelde net in toen ze de merrie voor de 2e keer wilden vangen.
Ben ik nou de enige die niet geschokt is? Dat wurgen vond ik wel meevallen, ze werd gevangen met een lasso achtig iets. Aan een paal gezet ( en ja ze verzette zich, logisch ) en daarna ipv een slagpen een bijl. Tja, zo gaan die dingen.

De kogel was misschien nog beter geweest, maar goed. Blijkbaar zijn wapens niet hun prioriteit ( vind ik in deze tijd ook wel een fijne gedachte ) en je moet ook maar precies raak kunnen schieten.

We moeten niet alles naar onze Westerse maatstaven willen zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:45

het is de natuur denk ik heel gruwelijk gemeen misschien, maar zij weten niet beter.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:03

Nee wij zijn niet beter dan de rest, wij hebben geen beschaving kijk maar om je heen. Mensen worden weggepest omdat ze bv. homo lesbisch of anders zijn volgens het geloof. Wij NL zijn de meest vergevings gezinde volk wat er bestaat je mag elkaar de kop in slaan krijg je weinig straf voor belasting geld jatten voor jaren vast zitten en we moorden dieren op een gezonde manier met een schietmasker. Dat is onze natuur!!! En zo kan je nog uren doorgaan. Ik heb gelukkig deze "natuurfilm"niet gezien hoeft ook niet.

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:06

Kanelly schreef:
Ben ik nou de enige die niet geschokt is? Dat wurgen vond ik wel meevallen, ze werd gevangen met een lasso achtig iets. Aan een paal gezet ( en ja ze verzette zich, logisch ) en daarna ipv een slagpen een bijl. Tja, zo gaan die dingen.

De kogel was misschien nog beter geweest, maar goed. Blijkbaar zijn wapens niet hun prioriteit ( vind ik in deze tijd ook wel een fijne gedachte ) en je moet ook maar precies raak kunnen schieten.

Ik heb het wolven inklemmen wel gezien, ze hadden ook nog een dode onder het bed liggen. Ik vond het ook niet echt schokkend, zo is hun methode nu eenmaal. En wees eerlijk die paarden hebben daar een goed leven. En die mensen zorgen ook goed voor ze. We kunnen allemaal het zelde zijn toch..?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:18

Wat ik nou niet snap, is dat die mensen dan niet wegzappen als zoiets er op komt.. B-)
Ik kijk bij groeten uit de rimboe ook niet toe, hoe die mensen van alles slachten.. :roll: omdat ik
het gewoon niet aan kan zien.. en voor zover ik weet, heeft Engeland ook meer dan 1 zender..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:22

ik zag ze een heel mooi paardje vangen en vroeg me af wat ze precies gingen doen.
ik zeg niet dat ik het niet aan kan, maar het was wel heel confronterend.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:28

Arabesk schreef:
suleilitha schreef:
De Yakutbevolking moet er van eten en heeft weinig middelen, en dat vergeten de geschokte kijkbuiskinderen.

Diezelfde kijkbuiskinderen zouden hier eens moeten kijken hoe koeien, paarden en schapen geslacht worden. >;)

Elk jaar eventjes met de kids langs het slachthuis, tien jaar lang en we hebben een vegetarische bevolking }:)

Ik ben anders tot 2 keer toe mee naar Nijkerk gegaan en dus paarden geslacht zien worden. En toch echt nog een vleeseter. Heb tevens koeien en schapen zien gaan.

Heb jij het zelf wel eens gezien? Dat je zo goed kan oordelen? Sorry hoor,maar wat je met een dood lichaam doet maakt toch niet uit? Moet je het anders weg gooien?? Die dode benen is heel goed om te oefenen om hoefsmid te worden, heb ik zelf ook gedaan als cursus.

Over het artikel.. Ik zou inderdaad zeggen als je een mes hebt,steek hem dan niet maar snij gewoon zijn keel door of schiet hem inderdaad dood. Dit is ook weer onnodig pijnlijden voor dat dier.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:30

Kanelly schreef:

Ik kwam toevallig op hetzelfde moment in.. ze werd idd gevangen met een lasso en daarna aan een paal gezet. Ik dacht eerlijk gezegd dat ze haar gingen inrijden, dus toen de bijl in beeld was dacht ik dat het was om het touw door te snijden :o
Nou ja, beetje naief, maar dat beestje ging zo ver ik me kan herinneren zo neer.

Schrok idd een beetje omdat ik niet had verwacht dat ze haar zouden slachten, maar kan het nou niet echt het toonbeeld van gruwelijke mishandeling noemen hoor..