Paard testen op insulineresistentie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:15

Welukke planten dan?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:30

mysa schreef:
Welukke planten dan?

Grazen bestond vooral uit zoeken en selecteren. Het paard is een selectieve grazer en laat de planten die het niet lust, staan. Een wild paard zoekt variatie! Grassen vormden het belangrijkste voedsel, maar wilde paarden aten ook bloemen, vruchten, bessen, noten, twijgjes en takken. Wanneer een wild paard in de buurt van water kwam, at het ook waterplanten en als de grond niets meer had te bieden, werd de grond losgewoeld op zoek naar wortels. Als er dan nog te weinig gras was aten ze ook bladeren. Kortom; als paarden de vrije keuze hebben, nemen zij een gevarieerd typisch herbivorenmenu tot zich.

Bronnen (1) Morris, D. 1988. Horselore. Jonathan Cape Ltd. London
(2) Budiansky, S. 1997. The nature of Horses, Exploring Equine Evolution, Intelligence, and Behavior. The free press

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:48

Evolutie van het paard

De evolutie van het paard is goed gedocumenteerd. Uit fossielen blijken duidelijk de veranderingen in de ontwikkeling van een klein, viertenig, grazend dier - uit dezelfde lijn die naast paarden ook tapirs, neushoorns en nog andere zoogdieren heeft voortgebracht - tot het paard zoals wij dat tegenwoordig kennen: een groot grazend dier met een verlengd centraal 'vingerkootje' en een sterk vergrote middelste teen. De hondachtige Hynacotherium (Eohippus) van 60 miljoen jaar geleden had kiezen met kleine kauwvlakken om op de sappige bladeren uit hun bosrijke omgeving te kunnen kauwen. Naarmate tijdens het Mioceen (25 miljoen jaar geleden) de hoeveelheid grasland toenam, overleefden alleen de afstammelingen waarvan de tanden zich hadden aangepast aan het vermalen van harder voedsel. Vanwege het droger wordende klimaat werd de grond harder en de middelste teen van Merychippus, aangegroeid om zijn grotere gewicht te kunnen dragen, werd bij Pliohippus de enige teen. Paarden ontwikkelden robuuste benen zodat ze al galopperend aan roofdieren konden ontsnappen

bron http://www.worldwidebase.com/zoogdieren/paard.shtml

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:03

Volgens mij kun je het beste je paard gewoon achter de koeien aan weiden.
Ik heb namelijk altijd begrepen dat het de meest beste manier was van weide bewerking.
Je had dan ook het minst kans op hoefbevangen omdat de koeien het meest voedzame gras dan al hadden opgegeten.
Na de paarden zou je nog eens schapen over het land doen even slepen en weer bemesten en zo heb je dan een cirkel.

Natuurlijk is dit niet mogelijk op de meeste pensionstallen.

Overigens lijkt het me wel lastig hoor want stel je hebt dus een paard dat gevoelig is voor IR, dan kun je hem dus eigenlijk niet te lang op het gras hebben.
Vervolgens zet je hem in een paddock maar daar is het risico op zand eten aanwezig en zit je met zandkoliek.
Lastig hoor.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:12

Ah, dank u. Maar grassen vormden de hoofdmoot, dus. Alleen natuurlijk weer geen Engels en Italiaans raaigras :(

Mijn oplossing is nu: (zie mijn vorige berichtje waar ik vertelde dat m'n pony op lang uitgebloeid gras stond, toen ze bevangen raakte, denk niet gestressed want goed bemest en niet te droog of nat) ehm, waar was ik, oh ja, oplossing is nu: op een stuk van het weiland wat niet bemest is, en waar daardoor heel veel kruiden en onkruiden tussen het gras staan. Meer onkruid dan gras, op sommige plaatsen. Wel vooral onkruiden die ze niet eten, brandnetel, diverse weegbree (eten ze af en toe iets van) veel zuring, eten ze niet. Wat braam, duizendblad, paardenbloem.

Zo krijgen ze heel weinig gras binnen. Voer wel wat hooi bij in de wei, en 's avonds in de paddock. Er zijn wel plekken met lang gras, maar dat lusten ze niet. Van de kortere stukken krijgen ze er elke dag een stukje bij.

Gaat dit nu te ver off topic? Heb het maar neergezet omdat ik het wel een fijne situatie vind zo, misschien iets voor anderen ook? Wel op de wei, maar niet veel meer dan sprietjes trekken?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:27

mysa schreef:
Mijn oplossing is nu: (zie mijn vorige berichtje waar ik vertelde dat m'n pony op lang uitgebloeid gras stond, toen ze bevangen raakte,

Gaat dit nu te ver off topic? Heb het maar neergezet omdat ik het wel een fijne situatie vind zo, misschien iets voor anderen ook? Wel op de wei, maar niet veel meer dan sprietjes trekken?

@Mysa, dit is eenerg leuk artikel over gras en onwaarschijnlijke bronnen van fructaan. KLIK voor artikel Kathrynn Watts

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:37

Juist in onkruiden zoals paardenbloem kan ook veel fructaan zitten meen ik mij te herinneren.
Er is een boekje over paarden met zomerexceem. Ik weet even niet hoe de titel precies is, maar dit boekje gaat heel diep in op voedsel, wat niet alleen nuttig is voor exceem paarden maar ook voor paarden met mok en IR/EMS problemen. Dat boek kan ik iedereen aanraden.

mysa schreef:
Ah, dank u. Maar grassen vormden de hoofdmoot, dus. Alleen natuurlijk weer geen Engels en Italiaans raaigras :(

Mijn oplossing is nu: (zie mijn vorige berichtje waar ik vertelde dat m'n pony op lang uitgebloeid gras stond, toen ze bevangen raakte, denk niet gestressed want goed bemest en niet te droog of nat) ehm, waar was ik, oh ja, oplossing is nu: op een stuk van het weiland wat niet bemest is, en waar daardoor heel veel kruiden en onkruiden tussen het gras staan. Meer onkruid dan gras, op sommige plaatsen. Wel vooral onkruiden die ze niet eten, brandnetel, diverse weegbree (eten ze af en toe iets van) veel zuring, eten ze niet. Wat braam, duizendblad, paardenbloem.

Zo krijgen ze heel weinig gras binnen. Voer wel wat hooi bij in de wei, en 's avonds in de paddock. Er zijn wel plekken met lang gras, maar dat lusten ze niet. Van de kortere stukken krijgen ze er elke dag een stukje bij.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:42

Esther, ik ken het artikel van Kathryn Watts, maar toch bedankt.
Het boekje over zomereczeem heb ik, ben zelf ook even de naam kwijt van de auteur, maar heb het dus wel helemaal gelezen toen ik nog een eczemertje had.

Het is dus ook niet zo dat ze kilo's of zelfs ponden paardenbloemen kunnen eten. Ik zal wel eens een foto plaatsen van m'n 'wei'.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:43

Naast wat al eerder is genoemd, geen granen of andere zaden geven. Daarnaast is wat nog onvoldoende wordt toegelicht hier in NL, dat schale weides juist slecht zijn. Niet alleen vanwege het hoge fructaan gehalte, omdat de eiwitten er niet in zitten en daarmee gehalte fructaan hoog kan worden. Ook de mineralen balans is verstoord waardoor problemen kunnen worden veroorzaakt. Dus niet alleen denken aan goede weidebeheer (mesten en wanneer nodig mineralen toevoegen), maar ook je hooi en kuil controleren. Als dat ook van een schraal stuk komt, kan je ook dan in de problemen komen ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:01

Mijn IR typje staat in de paddock met hooi verdeeld over de dag en ca 1 a 2 uur op het land en dan gewoon lang gras, en nog heeft ze een dikke manenkam.
Als ik hooi(eigen land) maai ik bij voorkeur bij bewolkt weer = minder fructaan en hoop dat het die dag bewolkt blijft, gemaaid gras ontwikkled nog enige tijd fructaan bij zonlicht.
Maar het blijft lastig en uitkienen hoe je het moet doen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:18

Ik vind het ook lastig hoor. Mijn paard van 1,76 m, onbekend ras heeft ook een dikke manenkam en staartaanzet, is vatsig over zijn hele lichaam maar weer niet sloom.
Ik heb hem onlangs laten testen op insulinerestistentie en daar kwam uit dat hij een insulinespiegel heeft van 12. De grens van "normaal" ligt op 10, maar 12 is geen noemenswaardige verhoging.
ECHTER.... hij staat al ruim een half jaar op dieetvoer van Dorrel and Hodson (wat voornamelijk bestaat uit ruwvoer) en krijgt daarnaast alleen maar hooi! Onnodig te zeggen dat zijn insulinespiegel bij krachtvoer en appels omhoog schiet!

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:16

Goede ontwikkeling, nu nog zorgen dat de vele pony (en paarden)houders dit ter ore krijgen. Denk dat er wel veel problemen mee voorkomen kunnen worden. Hoefbevangenheid is een zeer pijnlijke aandoening voor pony's en paarden, zou mooi zijn als dat voorkomen zou kunnen worden.

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:05

Goed dat er aandacht aan besteed wordt! Ik heb ook zo'n sober typje, een tinker, die vorig jaar flink spierbevangen is geweest, maar gewoon doorliep en het niet duidelijk liet merken in eerste instantie. Bij controle van het bloed is het naar voren gekomen. Ze is behandeld door laarakker en krijgt nu suikerbalans, tot nu toe nog geen problemen gehad gelukkig! Nou moet ik wel zeggen dat ik makkelijk kan combineren met wei en paddock/bak met openstaande stal erbij. Ze verveelt zich dus niet en eet eigenlijk onbeperkt hooi. ze gaat met een volle maag de wei op, dat scheelt bij haar ook.